Alla hatar landsvägscyklister

SIE

Aktiv medlem
Hm undra vad som händer med en 3 åring som blir påkörd av en överviktig landsvägsmupp i 40km..
Inga benbrott men en rejäl flygtur och ordentliga skrapsår på polarens treåring som för några år sen blev påkörd av en snabb MMIL som därefter smet, bredvid en lekplats i Slottsskogen i Göteborg. Hör som tur är till ytterligheterna.

sdx

Aktiv medlem
Varken hjulgrävaren eller traktorn får köra på den finfina cykelvägen som ligger preciiis bredvid vägen (som inte duger åt elitcyklisterna som kör icke avlyst TdF hemmavid).

Fredag - skål! :)
Jag får köra med firma bilen på cykelbanan och ingen kan göra något åt det.

Dricko

Medlem
Hm undra vad som händer med en 3 åring som blir påkörd av en överviktig landsvägsmupp i 40km..
Treåringen får en örfil och en rejäl utskällning för att ha förstört chansen på ett nytt Strava-rekord av en rödbrusig läkare/polis/säljare/mäklare/hantverkare/mellanchef (eller vad det nu är för folk som cyklar LVG). Skönt att vädra mina fördomar lite 😄.

Jag stör mig sällan på cyklister som cyklar i bredd, men det händer. Jag väntar hellre till en säker omkörning än att chansa. Jag har gjort någon idiotisk omkörning vid något tillfälle som jag fortfarande skäms för, med all rätta. Jag cyklar sällan landsväg av den enkla anledningen av att det är så jävla tråkigt i kombination med att jag har varit med om några riktigt osköna bilister som kör om och tvärnitar framför mig. Spolarvätska i ansiktet har jag sluppit, men det är väl bara en tidsfråga.
Där jag bor så cyklar väldigt mycket folk på landsvägen, jag tycker att det funkar. Jag har större problem med cyklister som fullständigt skiter i andra på en cykelväg. Jag tror att det är ett problem som inte går att lösa. Vissa människor är fullblodsidioter, och det är svårt att komma till rätta med, oavsett om de kör bil eller cyklar.

.A.

Aktiv medlem
Det är fascinerande att skumma igenom tråden lite från sidan.
Tråden startade med att en journalist hävdar att alla hatar lvg-cyklister. Sedan har den empiriskt bevisat att påfallande många happyiter hatar eller åtminstone hyser ordentlig agg mot bilar och bilister.

Det är inte speciellt konstigt att det uppstår konflikter där ute...
Jag tycker inte tråden speglar det du skriver. Det verkar mest vara som i vilket kommentarsfält som helst på FB eller tidning; massor av anektodiska eller hypotetiska fall där cyklister hindrar bilister genom att cykla otroligt långsamt och hindra bilisterna i flera minuter. Samtidigt som det finns en "jättefin cykelväg" precis intill. Om en ensam cyklist tar sig fram på gc-väg (det finns väldigt få rena cykelvägar) i 30 eller 40 så är denne i princip massmördare. Trots att det är tillåten/normal hastighet förbi skolor. Fokus blir alltid på cyklisterna. Gärna kryddat med en hänvisning till en lagtext som antingen inte existerar, är felciterad eller feltolkad.

Nästan alla bilförare kör bra och hänsynsfullt. Det finns dock ett litet fåtal som tar ut sitt missnöje på andra trafikanter. Okontrollerad ilska med likgiltighet inför andra människor. Egoism eller bara ren dumhet. Ett litet fåtal som inte klarar av att det finns andra i trafiken.

Den andra sidan i tråden är cyklister som bara vill överleva och komma hem igen för egen maskin.

"Hellre framkommen och omkörd än omkommen och framkörd"

Larsifer

Medlem
Hehe ganska rolig syn. Hästekipage ute och tränar på 70-vägen. Jag skulle nog bli ganska förvånad över valet av träningsplan.
Kan förstå om folk skulle bli irriterade då.
Vart tror du travkuskar tränar då? De har ju t o m fått ett eget varningsmärke, A32-3, varning för fordon med förspänt dragdjur.
Kritisk verksamhet för svenska folket, spel och dobbel. osv.

ooms

Aktiv medlem
Vart tror du travkuskar tränar då? De har ju t o m fått ett eget varningsmärke, A32-3, varning för fordon med förspänt dragdjur.
Kritisk verksamhet för svenska folket, spel och dobbel. osv.
De tränar knappast på asfalt. Oftast är det väl egna rundbanor eller rakbanor. Några amatörer på mindre gårdar kanske kör på lokala byvägen (om det är grusväg).

Larsifer

Medlem
Prova att försöka lämna tillbaka en leasingbil med operationell leasing (vilket nästan alla tjänstebilar / förmånsbilar använder) med repor, spricka i rutan eller på något sätt skadad så lär du snabbt inse att det inte är speciellt billigt för tjänstebilsföraren. De betalar också ett förmånsvärde (och med lägre lön), finns inga gratisluncher.
Repor i lacken och sprucken ruta tar väl försäkringsbolaget hand om efter att bilisten dragit valsen "cyklisten kom från ingenstans! det var inte mitt fel!".
Aggressiv körstil med hög hastighet över vägbulor inne i bostadsområden så väl sådant som antagligen inte fångas upp i tjänstebilsinlämningen. Bussningar, dämpare, dämparinfästningar mm som annars skulle ha hållit 20k-30k mil ger nu upp efter 10k mil..

rix

Medlem
Repor i lacken och sprucken ruta tar väl försäkringsbolaget hand om efter att bilisten dragit valsen "cyklisten kom från ingenstans! det var inte mitt fel!".
Aggressiv körstil med hög hastighet över vägbulor inne i bostadsområden så väl sådant som antagligen inte fångas upp i tjänstebilsinlämningen. Bussningar, dämpare, dämparinfästningar mm som annars skulle ha hållit 20k-30k mil ger nu upp efter 10k mil..
Ja efter att du betalat självrisk tar de hand om sånt.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
En snabb summering av trafikförordningen (1998:1276) i frågorna som är aktuella här är kanske på sin plats.
  • Cyklister ska färdas efter varandra, men att man får cykla i bredd om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken. (6 kap. 1 §)
  • Avståndet till framförvarande ska vara sådant att det inte finns risk för påkörning om fordonet framför saktar in eller stannar. Men man ska även anpassa avståndet så att andra trafikanters omkörning underlättas. (3 kap. 2 §)
  • Man ska cykla i vägrenen när cykelbana saknas och det finns en vägren, den är tillräckligt bred samt i övrigt är lämplig att använda. (3 kap. 6 §)
  • Om det finns cykelbana ska den användas när man cyklar. Man får dock cykla på körbanan istället om man är över 15 år, hastighetsbegränsningen är max 50 km/h och särskild försiktighet iakttas. Även så om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. (3 kap.)
Min tolkning av ovanstående är att det inte är självklart att klungkörning är tillåtet. För att hålla sig på den säkra sidan av lagen bör man undvika det. Sedan kan man alltid argumentera för den rätten, men man ska nog inte tro att man kommer att få rätt om saken prövas i domstol.

En mer eller mindre direkt anledning till att lagen ändrades så att man får cykla på vägen när hastighetsbegränsningen är max 50 km/h var cyklisten som fick bötesstraff när han blev påkörd av en bilist (https://www.sydsvenskan.se/2015-03-05/pakord-cyklist-domdes---nu-andras-lagen)
Utgår vi från 6 kap. 1 § Om att inte skapa risker eller olägenhet är det självklart att tvåled är bättre än ett. Då behöver ju bilisterna vänta in riskfria omkörningsmöjligheter. Olägenheten att köra om långa led undviks också.

Manurhin2

Aktiv medlem
Alla hatar inte landsvägscyklister.
Bilen jag fick att sakta ner och inte köra in i tallen som blåst ner över vägen 50m framför mig vevade ner rutan och tackade när dom kom ikapp mig igen.
Fast jag åkte förstås crossen med gravelhjul så det kanske inte räknas......
Hade iaf landsvägsuniform.

MatKar

Medlem
Angående rasism och hat så finns det ju sån humor som är rolig och sån humor som är hatisk.

Ett exempel på rolig rasistisk humor är Eddie Murphys "Kill the white people" eller vad sketchen kallas. Ett exempel på misogyn humor är som är rolig är "Varför kunde inte Helen Keller köra bil? För att hon var kvinna". Exempel på hatisk rasistisk och misogyn humor är lätt att hitta på t ex 4chan och passar inte här på Sveriges trevligaste cykelforum.

Vilken av dessa kategorier faller Erik Helmersons "skämt" under? Rolig eller hatisk?

Spoiler: Hatisk. (Någon får gärna försöka övertyga mig om annat)
Jag tänker att uppsåtet är lite viktigt när det gäller humor... Jag har pratat lite med Helmersson på den tiden jag hade Twitter och uppfattade honom som en rätt empatisk och trevlig prick. Dessutom är liknelsen med mimare ganska festlig.

Jacke89

Aktiv medlem
Alla hatar inte landsvägscyklister.
Bilen jag fick att sakta ner och inte köra in i tallen som blåst ner över vägen 50m framför mig vevade ner rutan och tackade när dom kom ikapp mig igen.
Fast jag åkte förstås crossen med gravelhjul så det kanske inte räknas......
Hade iaf landsvägsuniform.
Ja det är bra att det finns hyggligt folk på vägarna

Jag fick en sämre upplevelse när jag häromdagen låg i ca 40-45 km/h när en bilist gör en rusning och kör om ohyggligt nära för att svänga strax efter, han vevar ner rutan och gapar använd GC banan. Visst dra igen käften du gubbajävel vart väl svaret... Den berörda sträckan var skyltad 40.... Finns tomtar överallt.

1888

Aktiv medlem
Ja det är bra att det finns hyggligt folk på vägarna

Jag fick en sämre upplevelse när jag häromdagen låg i ca 40-45 km/h när en bilist gör en rusning och kör om ohyggligt nära för att svänga strax efter, han vevar ner rutan och gapar använd GC banan. Visst dra igen käften du gubbajävel vart väl svaret... Den berörda sträckan var skyltad 40.... Finns tomtar överallt.
Hänt mej med! På en 30 väg så skrek han på mej trots att jag körde i dryga 30.
När jag påpekade detta för honom så sa han att det skall jag skita i....🍻

SIE

Aktiv medlem
Kom att tänka på denna tråden igår när en cyklist passerade på bilvägen bredvid cykelvägen, fick upp telefonen lite sent dock 🙂
AF7AF22A-640F-41D8-8C7B-D19C6C67F556.jpeg

SIE

Aktiv medlem
Jag ser inga bilar. Vad är problemet?
Det är inget problem, det var bara situationen som påminde mig om tråden.
Själv hade jag nog valt den tomma G/C-vägen framför den tomma, hmm, ”vägen som tillåter motortrafik”, medveten om att eventuella passerande motorfordon såklart även kan ta sig upp på den, trots att jag på G/C-vägen riskerar att få sakta ner lite om jag stöter på en annan cyklist eller fotgängare. Men, to each their own.

jesperC

Aktiv medlem
Touché 🙂 ”Väg trafikerad av bl a personbilar och lastbilar”
Och cyklar i det här fallet. ; )

Har ingen aning om vilken väg detta är och cykelvägen bredvid ser ju fin ut. Samtidigt vet jag att jag själv, var och varannan dag, kör på vägar med liknande cykelväg bredvid. Kan röra sig om massa olika anledningar:
  • Att cykelvägen, vilket inte är helt ovanligt, bara sträcker sig en kort bit för att sedan vika av eller upphöra.
  • Att jag strax ska svänga av åt vänster.
  • Att jag missat att köra upp på den och inte har lust att snedda upp över kantsten/gräs utan inväntar nästa avfart.
  • Att den inte är i så bra skick som det ser ut har utan problem med glas/grus/sprickor/etc.
  • Att jag vill färdas som någon sorts trafik utan att behöva stanna och trycka på knappar, ledas ner i undergångar, snirkla runt i chikaner eller annat vid varje korsning.
  • ...
Men det är såklart att jag blir glad och uppskattar när andra trafikanter upplyser mig om att jag nog har missat den alternativa/säkrare vägen bredvid.
Jag förstår även att det är svårt att kommunicera mellan två fordon och att det enklast sker genom att tuta, köra om lite extra nära eller kanske genom att tvätta vindrutan.

//j

SIE

Aktiv medlem
Och cyklar i det här fallet. ; )

Har ingen aning om vilken väg detta är och cykelvägen bredvid ser ju fin ut. Samtidigt vet jag att jag själv, var och varannan dag, kör på vägar med liknande cykelväg bredvid. Kan röra sig om massa olika anledningar:
  • Att cykelvägen, vilket inte är helt ovanligt, bara sträcker sig en kort bit för att sedan vika av eller upphöra.
  • Att jag missat att köra upp på den och inte har lust att snedda upp över kantsten/gräs utan inväntar nästa avfart.
  • Att den inte är i så bra skick som det ser ut har utan problem med glas/grus/sprickor/etc.
  • Att jag vill färdas som någon sorts trafik utan att behöva stanna och trycka på knappar, ledas ner i undergångar, snirkla runt i chikaner eller annat vid varje korsning.
  • ...

Men det är såklart att jag blir glad och uppskattar när andra trafikanter upplyser mig om att jag nog har missat den alternativa/säkrare vägen bredvid.
Jag förstår även att det är svårt att kommunicera mellan två fordon och att det enklast sker genom att tuta, köra om lite extra nära eller kanske genom att tvätta vindrutan.

//j
Det är en fin cykelraka på ca 5 km, ”bilvägen” är stundvis trafikerad av tung trafik.
Punkt två håller jag som sannolik, alternativt att cyklisten skulle svänga vänster inom kort, dock inte vad jag såg.

Bara jag som irriterar mig på snabba cyklister på cykelbanan och hellre har dem på gatan?

Utmed Värmdövägen cyklar många snabbt på cykelbanan med många utfarter skymda av buskar m.m. Kan ju inte bara vara jag som är rädd att kollidera med ngn som pressar i 30-40km/h. Enklare att de som kör så pass snabbt cyklar ute i vägbanan istället för g/c...

Samma problem finns vid norr mälarstrand och utfarten från Preem, alltid rädd att jag ska missa någon som spurtar i skuggan av träden. Få cyklister som har koll på övergångsställ m.m. öht där tyvärr

Senast ändrad:
Utgår vi från 6 kap. 1 § Om att inte skapa risker eller olägenhet är det självklart att tvåled är bättre än ett. Då behöver ju bilisterna vänta in riskfria omkörningsmöjligheter. Olägenheten att köra om långa led undviks också.
3 kap. 2 § - säger ju förvisso att man ska lämna lämpligt avstånd så att omkörning underlättas. Inte för långa led alltså.
Har personligen sällan haft problem med klungor men skulle absolut säga att man bör cykla på led. Även på cykelbana. Om inte annat så upplevs det mer hänsynsfullt.

SIE

Aktiv medlem
Ja, jag har svårt att se att cyklisten skulle försvåra framkomsten för övrig trafik, ens om det var mycket trafik. Bred och fin väg med bra sikt, och förmodligen med en hastighetsbegränsning på max 50km/h.
Jag är inte upprörd. Jag såg en cyklist utanför cykelbana och påmindes om vilken debatt en sådan situation kunde skapa. Och fortfarande kan, tydligen.

.A.

Aktiv medlem
Jag är inte upprörd. Jag såg en cyklist utanför cykelbana och påmindes om vilken debatt en sådan situation kunde skapa. Och fortfarande kan, tydligen.
Ganska många cyklister är mer än less på att bli ifrågasatta över sitt vägval. Precis som med bilister väljer cyklister den väg som passar dem bäst för tillfället. Ibland är det gång- och cykelbanan, men ofta passar den illa för hastigheterna 25-40 km/h. Rätt sällan till och med. Körbanor är utformade för trafik och underhålls därefter, gc-banor inte alls lika mycket.

Du blev inte upprörd men tyckte att det kändes så viktigt att du tog upp telefonen, satte igång kameran, fotograferade och laddade upp en bild till ett cykelforum med texten "bilväg". Till en tråd med rubriken "Alla hatar landsvägscyklister". Om du inte blev upprörd, vad var syftet? Ifrågasätter du bilisters vägval så mycket att du tar bilder? Kanske en bil som körs på den gamla vägen bredvid motorvägen?

Jag är bara less på att bli ifrågasatt för mitt val av transport. Som dessutom gör mig utsatt. Det känns extra trist idag.

Freddie L

Aktiv medlem
3 kap. 2 § - säger ju förvisso att man ska lämna lämpligt avstånd så att omkörning underlättas. Inte för långa led alltså.
Har personligen sällan haft problem med klungor men skulle absolut säga att man bör cykla på led. Även på cykelbana. Om inte annat så upplevs det mer hänsynsfullt.
Jo, men de som upplever ett ”omkörningshinder” på 20m mer hänsynsfullt än ett på 10m har ju inte tänkt riktigt färdigt. Eller så är de inte så noga med att hålla avstånd i sida.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Jo, men de som upplever ett ”omkörningshinder” på 20m mer hänsynsfullt än ett på 10m har ju inte tänkt riktigt färdigt. Eller så är de inte så noga med att hålla avstånd i sida.
Men om vägen är smal och det är god sikt vid omkörning så måste väl ett smalare och längre led cyklister vara mycket säkrare att köra om, än ett kortare men bredare 2- eller 3-led cyklister, om man nu ska kunna hålla minst 1,5 meters sidoavstånd med bilen, vilket många landsvägscyklister förespråkar så intensivt. Det blir ju liksom lättare att få till det sidoavståndet på en smal väg om cyklisterna hjälper till och anpassar sig, istället för att envisas med att ligga i bred klunga och sen gnälla över att bilister inte håller åt sidan tillräckligt.

Freddie L

Aktiv medlem
Men om vägen är smal och det är god sikt vid omkörning så måste väl ett smalare och längre led cyklister vara mycket säkrare att köra om, än ett kortare men bredare 2- eller 3-led cyklister, om man nu ska kunna hålla minst 1,5 meters sidoavstånd med bilen, vilket många landsvägscyklister förespråkar så intensivt. Det blir ju liksom lättare att få till det sidoavståndet på en smal väg om cyklisterna hjälper till och anpassar sig, istället för att envisas med att ligga i bred klunga och sen gnälla över att bilister inte håller åt sidan tillräckligt.
Absolut! Är vägen tillräckligt smal kanske tom cyklisterna måste stanna och kliva åt sidan. Det finns alla varianter, jag borde friskrivit mig. Mitt exempel är väl tillämpligt på lite större väg, med mittlinje?

.A.

Aktiv medlem
Konstigt att det enbart är cyklister som ska "anpassa sig", "vara smidiga" och som "envisas" och "gnäller".

Om du ska köra om cyklister behöver du gå ut i mötande körfält och då är 10 meter bättre än 20.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Konstigt att det enbart är cyklister som ska "anpassa sig", "vara smidiga" och som "envisas" och "gnäller".

Om du ska köra om cyklister behöver du gå ut i mötande körfält och då är 10 meter bättre än 20.
Nej, nu missförstår du mig, avsiktligt eller ej. Var skrev jag att det "enbart är cyklister som ska "anpassa sig", "vara smidiga" och som "envisas" och "gnäller"."??
Varför ska vissa ofta ta chansen att spetsa till och förvränga så det blir osant när man ska debattera?

Enligt mig ska bilister också anpassa sig. Har aldrig menat något annat. Men om båda trafikantgrupper hjälper varandra så skulle det flyta mycket bättre och antalet olyckstillbud, olyckor, och aggressiva beteenden skulle minska. Det är väl bara sunt förnuft? Men tyvärr en utopi eftersom många individer alltid "ska hålla på sin rätt" oavsett trafikslag. Men jag inser att jag troligtvis cyklar på för många smala landsbygdsvägar utan mittlinje jämfört med vad som verkar vara normen här.

Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Absolut! Är vägen tillräckligt smal kanske tom cyklisterna måste stanna och kliva åt sidan. Det finns alla varianter, jag borde friskrivit mig. Mitt exempel är väl tillämpligt på lite större väg, med mittlinje?
Ja det är klart det är bättre på större och bredare vägar. Ville bara belysa att det finns många mil undantag i Sverige vilket sällan nämns i omkörningsdebatten. Men jag har väl för mycket landsbyggdsperspektiv, sorry.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer