me.I.am
Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Nej. Tänk dig att du som gående möter en annan gående i en lite trång passage. Det är stor skillnad om den andre med kroppsspråk visar att man tar lite hänsyn, även om det inte direkt ger mer plats, jmfrt med om personen helt oberört bara går på.Men nu talar du väl emot dig själv, i alla fall lite?
Det var ju vad jag skrev i mitt tidigare inlägg som du inte höll med om, att vi genom att ligga i enkelled visar att vi vill hjälpa till. Hur visar man en bakomliggande bil att "vi har sett dig, och försöker tränga ihop oss lite"?
Så funkar iaf jag, och jag tror även andra gör det faktiskt.
Underskatta inte kroppspråk/signaler. Hur vet du om någon framförvarande civilistcyklist på en cykelväg noterat din signal/rop? Det räcker att personen vänder huvudet några millimeter, och går till höger några millimeter för att du ska uppfatta att "hen vet att jag kommer". Det är faktiskt många som gör så, som är vana vid trafik, att sända ut signaler. Och vi uppfattar dom ofta mer eller mindre undermedvetet.
I exemplet jag skrev i förra inlägget är det viktiga att man på något sätt visar att man tar hänsyn, det är signaler som de flesta människor uppfattar.