Alla hatar landsvägscyklister

me.I.am

Aktiv medlem
Men nu talar du väl emot dig själv, i alla fall lite?
Det var ju vad jag skrev i mitt tidigare inlägg som du inte höll med om, att vi genom att ligga i enkelled visar att vi vill hjälpa till. Hur visar man en bakomliggande bil att "vi har sett dig, och försöker tränga ihop oss lite"?
Nej. Tänk dig att du som gående möter en annan gående i en lite trång passage. Det är stor skillnad om den andre med kroppsspråk visar att man tar lite hänsyn, även om det inte direkt ger mer plats, jmfrt med om personen helt oberört bara går på.
Så funkar iaf jag, och jag tror även andra gör det faktiskt.

Underskatta inte kroppspråk/signaler. Hur vet du om någon framförvarande civilistcyklist på en cykelväg noterat din signal/rop? Det räcker att personen vänder huvudet några millimeter, och går till höger några millimeter för att du ska uppfatta att "hen vet att jag kommer". Det är faktiskt många som gör så, som är vana vid trafik, att sända ut signaler. Och vi uppfattar dom ofta mer eller mindre undermedvetet.

I exemplet jag skrev i förra inlägget är det viktiga att man på något sätt visar att man tar hänsyn, det är signaler som de flesta människor uppfattar.

SGS

Aktiv medlem
Apropå förra veckans Ring P1 har jag nu vid två tillfällen efter det blivit förvarnad av bakomvarande fordon. Första gången bil, andra gången en grupp motorcyklister. De signalerade i god tid med två korta tryck på tutan, varefter jag lägger mig så långt som möjligt till höger för att underlätta omkörning. De i sin tur höll avståndet väl. Riktigt myser vid gott samspel i trafiken.

1888

Aktiv medlem
Skall man hårddra trafikreglerna så får vare sej klungor eller led köra som dom gör. Avstånd till framförvarande fordon skall hållas....

borano20

Aktiv medlem
Apropå förra veckans Ring P1 har jag nu vid två tillfällen efter det blivit förvarnad av bakomvarande fordon. Första gången bil, andra gången en grupp motorcyklister. De signalerade i god tid med två korta tryck på tutan, varefter jag lägger mig så långt som möjligt till höger för att underlätta omkörning. De i sin tur höll avståndet väl. Riktigt myser vid gott samspel i trafiken.
Hej.. Ja, så enkelt kan det vara, och så enkelt funkar det många gånger. Problemet uppstår väl som regel när bilisten bakom har, som jag brukar uttrycka saken, "hämmad impulskontroll"?? För en dylik så är enda lösningen att cyklister INTE ska vara på HANS väg! För honom är det högerpedalen som styr trafiken. Den genomsnittlige bilföraren kan nog acceptera att det kan ta x antal sekunder för en klunga att organisera en omkörning, t.ex. dubbelled till enkelled, särskilt när bilföraren inte uppmärksammat cyklisterna på sin närvaro. Med "hämmad impulskontroll" så finns inga sekunder. mvh b orano20

dantor

Aktiv medlem
Skall man hårddra trafikreglerna så får vare sej klungor eller led köra som dom gör. Avstånd till framförvarande fordon skall hållas....

Så har jag också tolkat det, även om det kanske inte prövats rättsligt (eller har det?).

Oavsett så får man ju anpassa sig och t.ex. dela upp större klungor på vägar där det är lämpligt, såväl för att förenkla för övrig trafik som av ren självbevarelsedrift.

UrTomas

Aktiv medlem
Nej. Tänk dig att du som gående möter en annan gående i en lite trång passage. Det är stor skillnad om den andre med kroppsspråk visar att man tar lite hänsyn, även om det inte direkt ger mer plats, jmfrt med om personen helt oberört bara går på.
Så funkar iaf jag, och jag tror även andra gör det faktiskt.

Underskatta inte kroppspråk/signaler. Hur vet du om någon framförvarande civilistcyklist på en cykelväg noterat din signal/rop? Det räcker att personen vänder huvudet några millimeter, och går till höger några millimeter för att du ska uppfatta att "hen vet att jag kommer". Det är faktiskt många som gör så, som är vana vid trafik, att sända ut signaler. Och vi uppfattar dom ofta mer eller mindre undermedvetet.

I exemplet jag skrev i förra inlägget är det viktiga att man på något sätt visar att man tar hänsyn, det är signaler som de flesta människor uppfattar.

Men om man ligger två i bredd så visar man ju inte hänsyn på det sättet som du säger. Från den arga bilistens synvinkel, alltså.
(Ett dåligt exempel för att förstå principen: ja, jag gjorde inbrott hos dig men jag visade hänsyn genom att ta av mig skorna)

Jag vet att det här med ett eller två led är en diskussion som har varit tidigare och det finns egentligen inget rätt eller fel i det. Men det kan vara värt att tänka hur andra upplever det.
Det jag grundar mina påståenden på är vad folk säger till mig (både såna som har bilar som jobb och hobby, men även "vanliga Svenssons"). Det de stör sig på vad det gäller cyklister är framför allt att de cyklar "mitt i vägen". Sen brukar det också komma upp att de cyklar i bredd.
Att bara avfärda det med något om hur man beter sig när två promenerande möts i en trång passage tror inte jag är konstruktivt, men jag vet inte. Det är ju liksom inte jag som kör nära cyklister för att skrämmas, så det spelar ju egentligen ingen roll hur jag (eller du) ser på saken.

Sammanfattning: vidga vyerna och försök se saker från andras vinkel.

me.I.am

Aktiv medlem
Men om man ligger två i bredd så visar man ju inte hänsyn på det sättet som du säger. Från den arga bilistens synvinkel, alltså.
(Ett dåligt exempel för att förstå principen: ja, jag gjorde inbrott hos dig men jag visade hänsyn genom att ta av mig skorna)

Jag vet att det här med ett eller två led är en diskussion som har varit tidigare och det finns egentligen inget rätt eller fel i det. Men det kan vara värt att tänka hur andra upplever det.
Det jag grundar mina påståenden på är vad folk säger till mig (både såna som har bilar som jobb och hobby, men även "vanliga Svenssons"). Det de stör sig på vad det gäller cyklister är framför allt att de cyklar "mitt i vägen". Sen brukar det också komma upp att de cyklar i bredd.
Att bara avfärda det med något om hur man beter sig när två promenerande möts i en trång passage tror inte jag är konstruktivt, men jag vet inte. Det är ju liksom inte jag som kör nära cyklister för att skrämmas, så det spelar ju egentligen ingen roll hur jag (eller du) ser på saken.

Sammanfattning: vidga vyerna och försök se saker från andras vinkel.
Om du vidgar vyerna lite så kanske du förstår vad jag menar?
EDIT:
Mitt inlägg handlar om, återigen, situationer när ett- eller tvåled inte spelar någon stor roll, samt att det är viktigt med kommunikation i trafiken.
Verkar som du har bestämt dig för att vi har olika åsikter.

UrTomas

Aktiv medlem
Om du vidgar vyerna lite så kanske du förstår vad jag menar?
EDIT:
Mitt inlägg handlar om, återigen, situationer när ett- eller tvåled inte spelar någon stor roll, samt att det är viktigt med kommunikation i trafiken.
Verkar som du har bestämt dig för att vi har olika åsikter.

Jag förstår exakt vad du menar, det är bara det att jag inte håller med dig. Vi har olika åsikter, skulle man kunna säga. Och det är ok.

Jag tror inte att vi löser det här problemet genom att ta plats på samma sätt som jag inte tror att vi löser problemet med fler och fler cykelförbud i skogen genom att ta plats där. Jag tror att vi löser det genom hänsyn och respekt, oavsett om andra beter sig som idioter.

Men jag kan ha fel, det har hänt förut.
Nu ska jag cykla iväg och köra en runda discgolf, ta hand om er!

borano20

Aktiv medlem
Jag förstår exakt vad du menar, det är bara det att jag inte håller med dig. Vi har olika åsikter, skulle man kunna säga. Och det är ok.

Jag tror inte att vi löser det här problemet genom att ta plats på samma sätt som jag inte tror att vi löser problemet med fler och fler cykelförbud i skogen genom att ta plats där. Jag tror att vi löser det genom hänsyn och respekt, oavsett om andra beter sig som idioter.

Men jag kan ha fel, det har hänt förut.
Nu ska jag cykla iväg och köra en runda discgolf, ta hand om er!
Hej.. "Hänsyn och respekt"?? Låt föfaan inte bilister läsa vad du skriver, då har du skapat en heeelt fruktansvärd situation. Svenne banan bakom ratten tror då att alla cyklister kommer att kasta sig i diket när högerpedalen regerar. Särskilt när han just beter sig som en idiot. mvh borano20

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Absolut! Och det är ju det som är problemet.
Men vad är lösningen? Och vad kan vi som cyklister göra för att göra det bättre?

Det mest korrekta vore att de som stör sig på medtrafikanter inte ska vistas i trafiken över huvud taget. Men den självinsikten saknar de nog.

Senast ändrad:

KOLOSS

Aktiv medlem
Källkod:
- - - - - - - - - - - - - - -
🚴🚴🚴‍♂️
  🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♀️🚴‍♂️        🚗
= = 🚴🚴‍♀️ = = = = = = = = =
   🚴‍♂️🚴‍♀️🚴‍♂️

- - - - - - - - - - - - - -

me.I.am

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt hur man kan anse att det ena väger upp det andra.
De som "stör sig på bilister", enligt vissas inlägg är det många, de stör sig på bilister som utsätter cyklister för fara. T.ex. omkörning i skymd kurva där cyklisten förmodligen ryker om bilisten får oväntat möte.

Är det något inlägg där någon cyklist irriterar sig på att bilar kör omkring på allmänna vägar? Eller när dom kör om riskfritt för cyklisten/cyklisterna?

Att anse att cyklisters frustration över bilister som gör farliga saker i trafiken är fullt jämförbart med bilister som gör farliga omkörningar i ren irritation, eller gör ännu värre saker för att cyklister helt enkelt bara finns på vägen är absurt.

Min erfarenhet på vägarna är att det helt klart finns en irritation hos vissa bilister, där ett fåtal av dem kan göra direkt farliga saker, medvetet eller inte. I trådar liknande denna verkar det också vädras någon konstig irritation mot LVG-cyklister i allmänhet från andra cyklister. Att någon bilist någon gång försenas några sekunder, och tvingas lätta på gasen kan inte förklara allt detta.

Ibland förklaras den allmänna irritation mot lycracyklister med att dom cyklar för snabbt i vissa situationer. Jag tror inte att det är anledningen, jag tror det för för att dom kan cykla så snabbt.

.A.

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt hur man kan anse att det ena väger upp det andra.
De som "stör sig på bilister", enligt vissas inlägg är det många, de stör sig på bilister som utsätter cyklister för fara. T.ex. omkörning i skymd kurva där cyklisten förmodligen ryker om bilisten får oväntat möte.

Är det något inlägg där någon cyklist irriterar sig på att bilar kör omkring på allmänna vägar? Eller när dom kör om riskfritt för cyklisten/cyklisterna?

Att anse att cyklisters frustration över bilister som gör farliga saker i trafiken är fullt jämförbart med bilister som gör farliga omkörningar i ren irritation, eller gör ännu värre saker för att cyklister helt enkelt bara finns på vägen är absurt.

Min erfarenhet på vägarna är att det helt klart finns en irritation hos vissa bilister, där ett fåtal av dem kan göra direkt farliga saker, medvetet eller inte. I trådar liknande denna verkar det också vädras någon konstig irritation mot LVG-cyklister i allmänhet från andra cyklister. Att någon bilist någon gång försenas några sekunder, och tvingas lätta på gasen kan inte förklara allt detta.

Ibland förklaras den allmänna irritation mot lycracyklister med att dom cyklar för snabbt i vissa situationer. Jag tror inte att det är anledningen, jag tror det för för att dom kan cykla så snabbt.
Det är absurt att tro att lvg-cyklister i allmänhet och klungcykling i synnerhet är ute efter att göra livet surt för bilister. Att bilister blir frustrerade har sällan med cyklisterna att göra, utan mer med något som detta lilla fåtal bilister projicerar på cyklister. Det finns plats på vägarna för alla.

jjohansson86

Aktiv medlem
Inget nytt under solen där tyvärr.

Jag minns en gammal tråd på Flashback vilket tydligt speglar (ursäkta ordvalet) hur jävla dumma i huvudet vissa människor faktiskt är. Det var en tråd som rörde cyklister som cyklar på bilväg och en användare raljerade stenhårt kring hur olagligt och fel det var att cyklister cyklade på, som han kallade den, "bilvägen". Han skrev klart och tydligt att han medvetet skulle försöka preja cyklister av vägen samt bromsa hårt framför dem.

Jag hänvisade då till lagen och det faktum att cyklar (m.fl. fordon) får framföras på bilväg (bortsett motorväg), samt att t.ex. landsvägscyklister ibland cyklar snabbare än den övre tillåtna hastigheten på cykelbanor, att det är tillåtet att cykla på bilvägen även om det finns cykelbana intill o.s.v.

Det bet föga och han deklarerade att han fortsatt skulle preja cyklister av vägen, för det han tyckte vad minsann rätt. Det är ju tråkigt att hjärnkapacitet är ett så uppenbart problem hos vissa människor, att det är så svårt att bara förstå att man ibland behöver samsas på vägen. Det är klart det ligger ett ansvar hos ryttare, cyklister, gångtrafikanter m.fl. också - men att vi inte ska kunna existera i samma universum (i vissa människors huvuden) är ju bara beklagligt.

Sen tar jag det jag läser på Flashback med en nypa salt. Jag har läst exempel där cyklister vill att Flashback förbjuds för att (bl.a.) sådana yttringar görs där (påståenden om att man prejar cyklister eller uppmaningar till att göra det). Ordet är fritt och jag tror att människor ofta är benägna att överdriva sin ilska enormt.

Men visst har man varit med om ett och annat också:
  • Bilist som medvetet försökt preja mig av vägen i centrala Arlöv.
  • Bilist i mötande körriktning som körde över på min sida och "chicken raceade" mig i hög hastighet för att när han närmade sig mig hänga sig på tutan, och sedan köra åt sidan.
  • Bussförare i utkanten av Malmö, med väjningsplikt (dvs han skulle stanna för mig, vilket han först också gjorde) som, när han fick ögonkontakt med mig, körde rakt ut framför mig - vilket resulterade att jag fick kasta mig i backen då cykeln bara gled.
  • Diverse idioter som ska tuta när de kör förbi.

JÜRGMEISTER

Ny medlem
Ibland känns det som att cyklister är public enemy number one.
Pendlar man med cykel så klagar medtrafikanter.
Cyklar man landsväg, det vet vi.
Cyklar man MTB, då kör man sönder skogen och irriterar de andra som visas i skogen, så mycket att cyklingen i skogen förbjuds i alltflera platser.
Cyklar man grus då förstör man "naturupplevelsen" för de andra som befinner sig just där just då.

Bättre att åka bil överallt, parkera framför förskolegrinden, tomgångsköra mitt i bostadsområdet och köra bil med familjen till gekås ullared eller Max under helgen. Då har man en sund och godkänd livsstil och anses vara en riktigt bra medborgare.
Då kan du tänka dig hur omtyckt man blir av många om man åker landsvägscykel, MTB, Motocross och Enduro😂😂😂

JÜRGMEISTER

Ny medlem
Jag cyklade en brevet för några år sen, i slutet av rundan var vi 4 stycken som höll ihop.
Tills hit, där en cyklist envisades med att cykla i vägrenen på 2:1 vägen (röd pil) för det var faktiskt där som GPX-spåret gick, vi andra tre cyklade på cykelvägen vid blå pil höger i bild. De går parallellt i princip hela vägen med någon liten extra sväng på cykelvägen.

Jag förstår bilister som blir irriterade ibland.

Visa bilaga 426868
Ja de blir komiskt med de som slaviskt följer GPSen 😂😂

mkallstrom

Aktiv medlem
Det värsta jag har varit med om i närtid var när jag låg i vänster körfält inför en korsning på en 50-sträcka för att fortsätta rakt fram, utan cykelbana och med refug till vänster och en lastbil ändå ska skynda sig ikapp och göra en idiotisk omkörning helt utan marginaler. Han var så nära att jag var orolig att fastna med styret i skärmar och liknande på lastbilen, hade jag vinglat till åt fel håll hade jag hamnat under hjulen. Om han hade väntat 10 sekunder tills jag var igenom korsningen hade jag kunnat gå ut till höger på en enorm vägren och han hade kunnat köra om helt utan problem.

I övrigt på samma runda visade alla hänsyn och gjorde vettiga omkörningar (massor av andra lastbilar också) och på vissa ställen gick jag åt sidan och stannade till för att släppa fram bilar där jag vet att det är svårt att komma om. Den absoluta majoriteten av alla i trafiken är vettiga och gör vad dom kan för att underlätta för andra och undvika olyckor. Jag hoppas att folk i allmänhet är förstående när det blir fel, för det blir det ibland hur man än anstränger sig. Jag fattar att vissa tycker att jag är på fel ställe med min cykel, men dom vet inte hur jag har resonerat när jag bestämmer mig för att t ex välja att cykla bland bilarna istället för bland folk som går. För det fåtal som verkar vara ute efter att läxa upp eller skada mig känner jag att det inte spelar någon roll vad jag gör. Att jag är cyklist på en ”bilväg” verkar räcka som ursäkt för att göra i stort sett vad som helst mot mig.

För att dra en parallell till stigcykling; det är skillnad på folk i allmänhet som kan tycka att cyklister drar fram för fort i skogen, men som det går att diskutera med om man stannar och dom som bygger fällor eller sticker in en pinne i framhjulet när du passerar.

Sam00

Aktiv medlem
Spolarvätska, säkert 3 ggr detta år om inte fler, tajta omkörningar nästan varje runda, hänga på tutan när de är jämsides, ja ofta, köra ut i vägdammet framför mig, ofta.
Hanterverkare i skåpbilar är de absolut största skitstövlarna. Bra reklam för deras arbetsgivare!
Som cyklist tycker jag att kvinnor oftast visar störst hänsyn.
Haha, exakt samma här. Tajta omkörningar händer varje runda, även om jag mest kör på vägar där det är lite trafik. Från Västerhaninge mot Nynäshamn. Har råkat ut flera gånger det här året för att bilister som kommer från andra sidan kör så nära mig som möjligt, vilket kan resultera i frontalkrock. Det har hänt mest på landsbygden.

Skrev förut om en MC som kom från andra sidan och körde kanske 10 cm ifrån mig. Det är 100% med flit. Som att de försöker säga att de äger vägen och att jag inte får vara där.

Samma sak hände mig på senaste rundan. Körde i låg fart på en smal väg. Tre bilar passerade från motsatt sida. De två första höll sig mot deras sida så mycket som möjligt, medans den tredje körde så nära mig som han bara kunde utan att köra på mig.

Förutom hantverkare i skåpbilar, är det också gamla Saab och Volvon som verkar störa sig på cyklister.

Sam00

Aktiv medlem
Just det, också på senaste rundan. Jag kör ett segment, och precis i slutet så kommer en lastbil och kör om på samma gång som en bil kom från andra sidan. Höll nästan på att köra av vägen.

Finns det nån lag om vad för avstånd som bilar måste hålla när de kör om? Det kanske står i tråden, men har inte läst hela.

Har beställt en Cycliq bakre kamera, men undrar hur mycket det hjälper.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
jaha, du tänkte så?

jag funderade mer på vilka psykologiska mekanismer som skulle kunna ligga bakom.

om det nu stämmer att lycra är ett rött skynke i sammanhanget. men jag tror det kan vara så.
Jag tror den "psykologiska mekanismen" stavas stressad storstads/förortsbo. Trots att jag uteslutande cyklar lvg är det ytterst sällan jag råkat ut för de incidenter som beskrivs i denna tråd. Det är nog max en handfull ggr under de drygt 15 år jag cyklat lvg någorlunda regelbundet runtom i Uppland, och de två "idiot"-incidenter jag kan dra mig till minnes har inträffat åt Sthlms-hållet till. Får väl tilläggas att jag oftast cyklar ensam, och försöker vara uppmärksam på trafiken, underlätta för andra, osv (dock väljer jag ofta vägen framför cykelbana, av olika skäl).

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Intressant samtal på Ingarövägen idag, i höjd med golfbanan, hör jag tut bakom mig, gammal saab rullar upp med rutan nere. Damen i högersätet ropar "CYKLA PÅ CYKELBANAN" (finns just där en snutt krokig g/c). Jag förklarade att "det här är en landsvägscykel, inte en cyklebanecykel. Där är det dessutom barn, hundar och annat". Jag pekade på en äldre man medhund som blockerade g/c ordentligt. Paret rullade vidare utan ett ord :)

staine

Aktiv medlem
Källa på det? (Jag utgår från att det besvarar frågan huruvida det finns krav på avstånd vid omkörning.)
3BB6FA23-3068-42C6-8F65-C9C571824359.jpeg

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror den "psykologiska mekanismen" stavas stressad storstads/förortsbo. Trots att jag uteslutande cyklar lvg är det ytterst sällan jag råkat ut för de incidenter som beskrivs i denna tråd. Det är nog max en handfull ggr under de drygt 15 år jag cyklat lvg någorlunda regelbundet runtom i Uppland, och de två "idiot"-incidenter jag kan dra mig till minnes har inträffat åt Sthlms-hållet till. Får väl tilläggas att jag oftast cyklar ensam, och försöker vara uppmärksam på trafiken, underlätta för andra, osv (dock väljer jag ofta vägen framför cykelbana, av olika skäl).

Jag har aldrig varit med om något värre än för snäva omkörning i Västsverige. Det kan ju vara illa nog om det är tillräckligt illa så att säga.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag har blivit påkörd av en backspegel. Det gjorde ont, bilisten stannade inte ens...

Jag har kastat en full vattenflaska genom framrutan på en bil som höll runt 100km/h. Han körde chickenrace med mig. Hans ruta dog, antar att jag vann då? Han stannade, det gjorde inte jag.

Jag slutade cykla lvg sen, det var inte kul längre..

Drosa

Aktiv medlem
Jag har blivit påkörd av en backspegel. Det gjorde ont, bilisten stannade inte ens...

Jag har kastat en full vattenflaska genom framrutan på en bil som höll runt 100km/h. Han körde chickenrace med mig. Hans ruta dog, antar att jag vann då? Han stannade, det gjorde inte jag.

Jag har också blivit touchad av backspegel av en dåre som promt skulle köra om vid möte. Då blev det diverse svordomar och långfingret upp varvid den djäveln tvärnitade framför mig (han hade tydligen inte så bråttom ändå) så jag hann precis väja för att inte smälla i bakifrån men kom upp brevid och slog armbågen i backspegeln som small av. Rätt åt fanskapet! "Diskutionen efteråt lämnar jag därhän men jag antar det kostade honom lite pengar för byte av spegel åtminstone.

AdamLR

Aktiv medlem
Det värsta jag har varit med om i närtid var när jag låg i vänster körfält inför en korsning på en 50-sträcka för att fortsätta rakt fram, utan cykelbana och med refug till vänster och en lastbil ändå ska skynda sig ikapp och göra en idiotisk omkörning helt utan marginaler. Han var så nära att jag var orolig att fastna med styret i skärmar och liknande på lastbilen, hade jag vinglat till åt fel håll hade jag hamnat under hjulen. Om han hade väntat 10 sekunder tills jag var igenom korsningen hade jag kunnat gå ut till höger på en enorm vägren och han hade kunnat köra om helt utan problem.

I övrigt på samma runda visade alla hänsyn och gjorde vettiga omkörningar (massor av andra lastbilar också) och på vissa ställen gick jag åt sidan och stannade till för att släppa fram bilar där jag vet att det är svårt att komma om. Den absoluta majoriteten av alla i trafiken är vettiga och gör vad dom kan för att underlätta för andra och undvika olyckor. Jag hoppas att folk i allmänhet är förstående när det blir fel, för det blir det ibland hur man än anstränger sig. Jag fattar att vissa tycker att jag är på fel ställe med min cykel, men dom vet inte hur jag har resonerat när jag bestämmer mig för att t ex välja att cykla bland bilarna istället för bland folk som går. För det fåtal som verkar vara ute efter att läxa upp eller skada mig känner jag att det inte spelar någon roll vad jag gör. Att jag är cyklist på en ”bilväg” verkar räcka som ursäkt för att göra i stort sett vad som helst mot mig.

För att dra en parallell till stigcykling; det är skillnad på folk i allmänhet som kan tycka att cyklister drar fram för fort i skogen, men som det går att diskutera med om man stannar och dom som bygger fällor eller sticker in en pinne i framhjulet när du passerar.
Hej alla! Just hittat hit och detta är första tråden som jag följer med intresse.

fiskarn, ooms och särskilt mkallstrom förekom mig med sina senaste inlägg. De beskriver ungefär min upplevelse. Jag har inte upplevt aggressiva bilister som flera andra beskriver. Har aldrig varit med om spolarsprut eller andra ”bestraffningar”. Så jag undrar hur många här som faktiskt upplever det: tillhör jag minoriteten eller majoriteten här? (Undrar på riktigt, inte som retoriskt grepp). Är det här någonting som händer på varje tur? Är det särskilda sträckor och tider o.s.v?

Tighta omkörningar ser jag f.ö. inte som ett problem: jag saktar ner och lägger mig långt åt höger, bilen saktar ner och tar sig snabbt förbi, i stället för att ligga kvar bakom mig som ett stressmoment. Win – win. Ibland kör någon litet snabbare eller litet närmare än jag hade önskat, men det tänker jag oftast är enstaka felbedömningar, snarare än systematiskt beteende. Förstår dock att vi kan vara olika här och att jag kanske bara är en olycka ifrån att ändra uppfattning.

Mina turer har främst varit på landsväg i olika storlek några mil från Stockholm (Upplands Väsby och Södertälje). Har inte körkort och kör aldrig klunga, så de perspektiven saknar jag.

DH

Aktiv medlem
Jag var tvungen att ta en 2+1 väg några km, för ett par år sedan. Det gör jag inte om.
Några ynglingar tyckte på fullt allvar det var rätt att slänga en ölflaska upp genom takluckan som slog i backen strax framför. Förmodligen med flit.
Vad händer i huvudet innan man gör så?

kais01

Aktiv medlem
och jag tror den stavas skitstövel eller snarare gubbdjävel, utan samband med förort, landet eller stad?

svårt att definiera vad som menas med gubbdjävel, men desinformerad envishet parat med hänsynslöshet lär ingå. inte egentligen åldersberoende, men tenderar blomma ut när man inte längre bryr sig om att framstå i en vettig dager inför närstående kvinnor.

även ett visst mått av obekymrad historielöshet och nedsatt förmåga till konsekvensanalys lär behövas. inte direkt typiskt för stadsbor, snarare hillbillies?

Sam00

Aktiv medlem
Intressant samtal på Ingarövägen idag, i höjd med golfbanan, hör jag tut bakom mig, gammal saab rullar upp med rutan nere. Damen i högersätet ropar "CYKLA PÅ CYKELBANAN" (finns just där en snutt krokig g/c). Jag förklarade att "det här är en landsvägscykel, inte en cyklebanecykel. Där är det dessutom barn, hundar och annat". Jag pekade på en äldre man medhund som blockerade g/c ordentligt. Paret rullade vidare utan ett ord :)
Ännu en Saab.🙂

Sam00

Aktiv medlem

Menar du att han kom från andra sidan då? Samma sak har hänt mig flera gånger. Hur lyckades du ta fram flaskan och slänga så.snabbt?

Köp & Sälj

Topp