Alla regnbyxor stora i benen. Varför?

ThomasL

Medlem
Varför är alla regnbyxor stora i benen, åtminstone de tre paren jag har. Är det någon speciell anledning eller det bara jag som har smala ben

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Vissa har bra kardborreband i höjd med vaden. Då kan man iaf tighta till dem så de inte fladdrar runt.

Ofta saknas vettiga kardborreband eller då är de underdimensionerade så de lossar av sig själva.

Ibland saknas även reflexer på regnbyxor av någon märklig anledning.

Berk

Aktiv medlem
Jag letade efter tajta byxor för två år sen och köpte Haglöfs L.I.M. Comp pants. Dom är nästan för tajt (men jag har stora ben). Köpte dom i M på rean. Tror L skulle ha varit bättre, men dom var tyvärr utsålda när jag fick min.

johan44

Aktiv medlem
Betala dyrt kan hjälpa ibland. arc terryx fanns åtminstone för några år sedan i "long"-modell som sitter bra på en pinnsmal.

mjarlson

Aktiv medlem
7mesh har ett par regnbyxor i goretex pro för cykling som är smala i benen. Kan rekommendera om du inte har för stora knäskydd under, eller tänker crasha mycket, även om dom har crash replacement program där nya blir halva priset om dom inte kan lagas.

Makten

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett par Fox Ranger "water pants" som inte är det minsta bylsiga. Liiiite korta i benen, men jag har skitlånga ben å andra sidan. Nu framgår det inte vad trådskaparen tänkt använda byxorna till. De jag avser är för MTB men funkar säkert till +ANNAT också.

Stervelo

Aktiv medlem
Det är ganska skönt att kunna få på sig brallorna med grova kängor, inget vidare att försöka ta av sig kängorna i ösregn och bli blöt om fötterna för att få på sig brallorna. Typ.

Stervelo

Aktiv medlem
Har dom innanför byxorna och hoppas att man inte behöver använda dom, kan bli dyrt ;)
Sitta utanpå är ju bäst, men då blir dem skitiga, annars vurpar man sönder grejerna. Jag har en one piece på väg. Skydden får plats under, fan vet hur jag ska göra. Att inte vurpa under den blöta säsongen det finns inte riktigt. Då kunde man tycka att en mtb specifik one piece skulle ha rejäla förstärkningar på knän och armbåge typ, Men icke sa nicke. Det får väl bli tejp när det går hål.

Berk

Aktiv medlem
Har dom innanför byxorna och hoppas att man inte behöver använda dom, kan bli dyrt ;)

Trodde det är vad man gör. Men ja, det kan blir dyrt, det finns många vassa sten på svenska stigar.
Mina regnbyxor är för tajta, så undrade om man skulle kunna sätta knäskydd ovanpå. Ska prova. Den två gånger jag behövde regnbyxor på stig körde jag utan knäskydd. Men blötta stig ger största chans på vurpor.

roding

Medlem
Har ett par från Gore som är avsedda för cykling som sitter riktigt bra, lagom tajta så jag kan precis få under vanliga byxor under om jag är ute med barnen men tillräckligt tajta så att jag inte är rädd för att dom ska fastna när jag cyklar med dom.

Makten

Aktiv medlem
Trodde det är vad man gör. Men ja, det kan blir dyrt, det finns många vassa sten på svenska stigar.
Mina regnbyxor är för tajta, så undrade om man skulle kunna sätta knäskydd ovanpå. Ska prova. Den två gånger jag behövde regnbyxor på stig körde jag utan knäskydd. Men blötta stig ger största chans på vurpor.
Eftersom du liksom jag inte cyklar så värst fort så kan det vara en bra idé att kika på nån slags XC-knäskydd som är slimmade och därmed får plats även under byxor som är ganska tajta. Sen är faktum att knäskydden faktiskt stör mindre ju mer åtsittande brallorna är, tycker jag. Sitter de löst så fastnar de gärna i skydden och sliter och drar när man böjer på benen.

Köpte nyligen såna här och de är fantastiskt sköna. Märkligt nog behövde jag XL trots att jag inte direkt är så värst grov, men jag antar att låren ändå är skapliga av allt cyklande mest hela tiden. 😬

marr

Moderator
Forumvärd
Köpte nyligen ett par Fox Ranger "water pants" som inte är det minsta bylsiga. Liiiite korta i benen, men jag har skitlånga ben å andra sidan. Nu framgår det inte vad trådskaparen tänkt använda byxorna till. De jag avser är för MTB men funkar säkert till +ANNAT också.
Jag köpte samma. Dels för mtb, dels för discgolfandet. Kändes rejäla, och var precis lagom långa i benen för mig. Känns mer som byxor än som överdragsbyxor. Ej testade i väder än dock.

Berk

Aktiv medlem
Eftersom du liksom jag inte cyklar så värst fort så kan det vara en bra idé att kika på nån slags XC-knäskydd som är slimmade och därmed får plats även under byxor som är ganska tajta. Sen är faktum att knäskydden faktiskt stör mindre ju mer åtsittande brallorna är, tycker jag. Sitter de löst så fastnar de gärna i skydden och sliter och drar när man böjer på benen.

Köpte nyligen såna här och de är fantastiskt sköna. Märkligt nog behövde jag XL trots att jag inte direkt är så värst grov, men jag antar att låren ändå är skapliga av allt cyklande mest hela tiden. 😬

Jag har tunna Race Face, som jag inte längre använder för att dom, långsamt, glider ner.
Men skulle hellre inte ram på mina dyra byxor.

Makten

Aktiv medlem
Jag har tunna Race Face, som jag inte längre använder för att dom, långsamt, glider ner.
Men skulle hellre inte ram på mina dyra byxor.

Jag trodde 100%-skydden skulle glida ner också, men märkligt nog gör de inte det. Ganska bred resår med klistrigt silikongummi på insidan.

Du får sluta ramla helt enkelt. 😁 Knän är nog dyrare än byxor förresten.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Kanske lite OT, men man kommer rätt långt med ett par rainlegs om syftet är att cykla med dem. Inte fullständigt skydd, men ofta "tillräckligt bra". Gissningsvis får man mindre problem med knäskydd etc då också. Jag har bara använt mina på väg, inte i skogen.

Berk

Aktiv medlem
Jag trodde 100%-skydden skulle glida ner också, men märkligt nog gör de inte det. Ganska bred resår med klistrigt silikongummi på insidan.

Du får sluta ramla helt enkelt. 😁 Knän är nog dyrare än byxor förresten.

Har slutat ramla sedan jag satt på knäskydd. Ramlade dock en gång när jag glömde dom. Nu jag skriver det inser jag att jag kan har skydd under byxorna utan problem :)

Har bara glidet bort några gånger, då "ramlar" jag mer på sidan av ovanben. Där hjälper skyddet inte.

simson

Aktiv medlem
Jag kör shorts alldeles för länge på höstsäsongen och köpte mig ett par vattentäta som komplement till de vattenavstötande , funktionen är jättebra men passformen är skit för va snäll , funkar till pendlingen men inte längre turer….
Har ett par jättegamla endura långa med windstopper som håller emot det värsta salt/slasksprutet när det blir kallt på riktigt
Mange

Senast ändrad:

ThomasL

Medlem
Köpte denna modell för en femhundring på rea för några år sen, går precis över (tajta) jeans och tar typ noll plats i packningen.
Så hade man önskat att alla regnbyxorna satt. Har också ett par regnbyxor för golf, Cross. Men dom är fruktansvärt varma. Köpte ett par i går på Lidl i deras fyndlåda 60 kr, storlek s. Men också stora i benen. Det får bli kardborreband. Någon som har något bra kardborreband att rekommendera.

bearthefear

Aktiv medlem
Jag kör shorts alldeles för länge på höstsäsongen och köpte mig ett par vattentäta som komplement till de vattenavstötande , funktionen är jättebra men passformen är skit för va snäll , funkar till pendlingen men inte längre turer….
Mange
Jag tycker också att vattentäta shorts gör förvånansvärt stor skillnad. Även om det låter idiotisk som koncept… I kombination med gripgrab cycling gaitors och skoskydd är det tillräckligt bra för att slippa plågas i alla fall på min pendling (ca 20 km enkel) i regn och ner tills det blir minusgrader. Men det är ju såklart i kombination med andra träningskläder, inte vardagskläder. Så det beror ju på vad syftet med regnbyxorna är.

Makten

Aktiv medlem
Så hade man önskat att alla regnbyxorna satt. Har också ett par regnbyxor för golf, Cross. Men dom är fruktansvärt varma. Köpte ett par i går på Lidl i deras fyndlåda 60 kr, storlek s. Men också stora i benen. Det får bli kardborreband. Någon som har något bra kardborreband att rekommendera.
Som sagt; vilken typ av cykling tänker du använda byxorna till? Går ju inte att rekommendera nåt om man inte vet om det handlar om pendling, MTB eller LVG. 😉 För pendling kan man ju ha rätt bylsiga brallor, eller bara rain legs som skyddar rätt bra. Medan det funkar dåligt eller inte alls i skogen där det mesta vattnet kommer bakifrån och man inte vill ha massa tyg som kan fastna i sadeln och så.

ThomasL

Medlem
Som sagt; vilken typ av cykling tänker du använda byxorna till? Går ju inte att rekommendera nåt om man inte vet om det handlar om pendling, MTB eller LVG. 😉 För pendling kan man ju ha rätt bylsiga brallor, eller bara rain legs som skyddar rätt bra. Medan det funkar dåligt eller inte alls i skogen där det mesta vattnet kommer bakifrån och man inte vill ha massa tyg som kan fastna i sadeln och så.
Det har varit landsväg i alla år. Men den sista tiden har det blivit mer och mer lätt MTB tack vare att min kompis gillar det och drar mig med ut. Så byxorna är till det i huvudsak.

mjarlson

Aktiv medlem
Nuu har jag både byxor och shorts i goretex från 7mesh, men skulle jag välja är nog egentligen shorts en klart bättre idé, i alla fall vid hårdare stigcykling och uppåt. Pajar inte alls lika lätt i och med att dom inte sitter över knäskydden och man kan köra med feta plattformspedaler utan att nojja över att dom ska riva hål. Och egentligen, även vid minusgrader funkar faktiskt shorts bra så länge man har kläder som värmer kroppen. Man kan även ha dom vid skitväder hela året runt. Jävligt gott att sätta sig i en lift i ösregn och inte bli blöt om röven.

Men byxor är ändå byxor... Körde med byxorna och en goretex pro jacka av bra kvalitet hela vintern/våren förra året och slängde bara in dom i tvätten efter varje blöt ride, ofta flera gånger i veckan... Jackan ser fortfarande ny ut efter 30-40 tvättar och ett par års användning. Man tjänar på att köpa bra shit om man ska använda sakerna mycket.

Maakus

Aktiv medlem

Hur är Fox byxorna i midjemått? Hur bra stämmer deras storlekar?

Maakus

Aktiv medlem
Jag har ett par Ranger Water pants och ett par Flexair shorts, båda i samma storlek som jag vanligtvis har på jeans så jag skulle säga att dom är normala i passformen.

*face palm*
Åhhh, smart.
Jag har ju ett på FOX shorts som jag använder hela tiden... Kan ju kolla vad jag har i dem hahaha :D

Makten

Aktiv medlem
Hur är Fox byxorna i midjemått? Hur bra stämmer deras storlekar?
Svårt att säga med tanke på hur många olika ickestandarder det finns för byxmått. Jag är 185 cm lång med ~90 cm grenmått och väger 87 kilo. På mig sitter 34" klockrent även om jag gärna sett att de var ~3 cm längre.

Maakus

Aktiv medlem
Svårt att säga med tanke på hur många olika ickestandarder det finns för byxmått. Jag är 185 cm lång med ~90 cm grenmått och väger 87 kilo. På mig sitter 34" klockrent även om jag gärna sett att de var ~3 cm längre.

Ok.
188, 88kg ish, hade visst 34 i mina Fox shorts.

Spanar ju dock på de här. (Inte regnbyxor, men stänkskydd / lite regn (kanske) )
Där går övre gränsen för 34 vid 188

1096359-001_pic1_fox-men-s-defend-fire-bib-bike-trousers-black.png

benjig

Medlem
Skulle vilja tipsa om Endura mt500. Den modellen jag har är några år gammal men har perfekt cykelpassform med böjda knän och smalt vid foten (men med vattentät dragkedja om man skulle vilja bredda upp dem över vandringskängor t.ex). Mycket nöjd med dessa.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag är typ byggd likadant och har samma modell i samma storlek. Sitter som stulet förutom att de just är lite korta. Jag har ett par Fox D30 Enduro (tror jag de heter, har brandgula skydd som kan tas ur) knäskydd som funkar under mina brallor.

Makten

Aktiv medlem
Skulle vilja tipsa om Endura mt500. Den modellen jag har är några år gammal men har perfekt cykelpassform med böjda knän och smalt vid foten (men med vattentät dragkedja om man skulle vilja bredda upp dem över vandringskängor t.ex). Mycket nöjd med dessa.
Själv skulle jag vilja tipsa om att MT500 Spray (kanske inte nödvändigtvis samma?) sitter som ett 12-mannatält över arslet. 😂

mcperand

Aktiv medlem
Jag hittar bara byxor som är på tok för trånga över lår och vader, men jag hittar inte heller knäskydd som passar. De flesta är i storlek XL 10 cm för små i omkrets över låren. Har alla presumtiva köpare pinn-ben?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer