Allebike Alpha xtr VS BMC fourstroke LT one.

martinmalmberg

Aktiv medlem
Hej, står i valet och kvalet, enligt rubrik.
Alpha: ny 2023. Fourstroke: 2022 demo hoj. samma prisklass.
Skall användas primärt till teknisk xco liknande cykling.
Men åxå lite stigcykling med inslag av enduro.
Ev något långlopp.
Kör fuel ex 9,9 2017 nu, vill ha mer lämplig cykel för xco, kör aktivt, sällan myskörning.
Är inte rädd att använda lockout.
Det som talar emot Fourstroken är droppern 80mm dropp känns lite, är van vid 150mm och special integrerad känns lite krångligt ur service synpunkt.
Tar tacksamt emot input och reflektioner.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Hej, står i valet och kvalet, enligt rubrik.
Alpha: ny 2023. Fourstroke: 2022 demo hoj. samma prisklass.
Skall användas primärt till teknisk xco liknande cykling.
Men åxå lite stigcykling med inslag av enduro.
Ev något långlopp.
Kör fuel ex 9,9 2017 nu, vill ha mer lämplig cykel för xco, kör aktivt, sällan myskörning.
Är inte rädd att använda lockout.
Det som talar emot Fourstroken är droppern 80mm dropp känns lite, är van vid 150mm och special integrerad känns lite krångligt ur service synpunkt.
Tar tacksamt emot input och reflektioner.
Om du inte primärt tävlar och vill ha nåt lite mer mångsidigt känns det väl som att du är rätt ute med att snegla på alpha eller? Kanske också fundera på att lägga till tex. nya trek top fuel och rocky mountain element (om du hittar den nånstans) på listan... fourstroke verkar vara en kanonhoj, men är inte (även LT) mer renodlad XC?

Ta detta ^^ med en nypa salt, extraherar bara från vad jag läst.

martinmalmberg

Aktiv medlem
Tänker lite samma där, mitt mål är dock att köra fler tävlingar med fokus på xco.
Geometrin är relativt lika på båda Alpha har något längre reach.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Jag har kört och tävlat på BMC Fourstroke, både vanliga och LT, i lite över 2 år nu. Även kört en hel del tuff terräng iom att jag kör en del etapplopp i Alperna. Tidigare har jag ägt Spec Epic S-works, Trek Top Fuel och diverse andra heldämpade tävlings-MTB. Har tävlat i över 10 år så har en del erfarenhet av det. Fourstroke är verkligen trygg i alla sorts utförskörning. Nu är jag varken downhill- eller enduro-cyklist men min utförscykling har blivit jäkligt mycket bättre och snabbare sen jag bytte till Fourstroke. Om du såg mitt inlägg idag om cykling på Teneriffa (http://alexanderlapajne.blogspot.com/2023/01/tenerife-mountain-biking-winter-20222023.html) så gjorde jag det på en Fourstroke LT. Där var en hel del teknisk terräng och den funkade mycket bra.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av mer enduro-aktiga cyklar som jag kan jämföra och hjälpa dig med. Jag tror dock att om du går den vägen så får du nog svårt att prestera optimalt på ett långlopp eller annan XC-tävling. Du tar dig runt, men inte så snabbt kanske.
En bra grej med BMC är även kvalitet och deras garantier: Jag fick en spricka på undersida av ramen där BMC hade kunnat argumentera att det var resultatet av ett stenskott men det gjorde de inte utan fick ny ram på garantin.

skier

Aktiv medlem
Min erfarenhet av enduro/dh-spår med xc-cykel är att först går hjulen sönder och sen dämparen i framgaffeln. Allt går ju att ta sig ner för men vill man kunna släppa på är det bättre med en dedikerad cykel för det, så det beror ju på hur mycket enduro du har tänkt köra. Är det bara enstaka gånger kanske det är bättre att hyra hoj då (eller ta det lugnt).

martinmalmberg

Aktiv medlem
Tack för inputtsen.
Enduro är högs sekundärt, det är typ teknisk xco som är fokus, lika fort upp som ner.
Tänker mig att dessa två cyklar är ganska lika Sett till användningsområde, geon och vikten är ju snarlik, där alpha har något längre reach, båda har lockout från styret vilket är ett krav från min sida.
Alpha är ju långt ifrån en enduro cykel.
Reaktioner på det?

Senast ändrad:

Fulkinesen

Aktiv medlem
Såg att du frågade om dropperposten också förresten: På Fourstroke är där två stycken "bussningar" i ramen där droppern glider i. Dessa två slits med tiden. Den undre behöver ett specialverktyg för att bytas. Nu cyklar jag jäkligt mycket men på mina hojar så håller bussningarna mellan 1 och 2 år. Sedan så har du kabeln också till reglaget men den kan man byta själv om man har lite mekaniska kunskaper. Det är lite krångligt och man får vara lite smidig i fingrarna men det går. Lufta droppern ser jag att en del har behövt men det har inte mina hojar behövt.
Jag har två stycken vanliga Fourstrokes och en "LT". Dock så har min ena vanliga Fourstroke numera 120mm-gaffel fram så det är i princip en "LT" nu. Tror att det blir 120mm på den tredje och sista också snart. Det gör verkligen cyklingen smidigare.

Jensen

Aktiv medlem
I svensk modern xco kör dom ju vanliga konservativa Majestic…
Fast de killarna, tror du skulle kunna peta till dem nästan vilken som, så länge det inte är skit, så kommer de regera ändå. Så vetefan om man ska väga något i det. Handlar nog mer om att de själva kanske inte tycker 120 mm slag behövs heller.

NickPick

Aktiv medlem
Fast de killarna, tror du skulle kunna peta till dem nästan vilken som, så länge det inte är skit, så kommer de regera ändå. Så vetefan om man ska väga något i det. Handlar nog mer om att de själva kanske inte tycker 120 mm slag behövs heller.
Varför kör ingen av dom alpha för då? Du förstår vad jag menar. En BMC håller högre värde samt gör kanske marknadens bästa xco-plattform så för mig är valet lätt.
Alpha är ju en klassisk mycketförpengenhoj på happy och den är säkert jättebra, men mot en fourstroke…?

När ”nya” topfuel kom skulle den typen av cykel dominera svensk xco… hm.

Fundadores

Aktiv medlem
Varför kör ingen av dom alpha för då? Du förstår vad jag menar. En BMC håller högre värde samt gör kanske marknadens bästa xco-plattform så för mig är valet lätt.
Alpha är ju en klassisk mycketförpengenhoj på happy och den är säkert jättebra, men mot en fourstroke…?

Är det någon teamåkare hos Trek som cyklar Top Fuel, alla kör väl Supercaliber?

Jensen

Aktiv medlem

För att se anser att de kör snabbare på 100 mm fjädring och lättare ram?

Bara lite trött på argumentet ”men de kör ju på den och verkar ju lyckas bra”. Många av de exemplen handlar om åkare som är så duktiga att om de kör på något inte per automatik innebär att sakerna är de kör på är bäst. Därmed inte sagt att sakerna är dåliga. Bara att de skulle köra bra oavsett vad man satte dem på. Sen är det klart att har man två likvärdiga åkare så kan material spela in och sakerna är säkert bra.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
I WC, om det smäller lika högt som vad ni nu åker för skit, så tror jag minst en leverantör sagt att de trodde de skulle behöva erbjuda 100mm varianter till teamen men åkarna åkte glatt på 120mm.
Bara för att någon vunnit på en ghost med 70 grader HTA betyder inte att hen inte kan vinna med 67 grader.

NickPick

Aktiv medlem
För att se anser att de kör snabbare på 100 mm fjädring och lättare ram?

Bara lite trött på argumentet ”men de kör ju på den och verkar ju lyckas bra”. Många av de exemplen handlar om åkare som är så duktiga att om de kör på något inte per automatik innebär att sakerna är de kör på är bäst. Därmed inte sagt att sakerna är dåliga. Bara att de skulle köra bra oavsett vad man satte dem på. Sen är det klart att har man två likvärdiga åkare så kan material spela in och sakerna är säkert bra.
Åkarna kör ju på vad sponsorerna vill att dom ska åka på, är det xco kör dom givetvis på xco-cyklarna som är byggd för ändamålet.
Dom kör ju ganska hårda banor med både omodern och modern xcogeometri, men varför ska happy som unikum alltid resonera som att man ska ha någon semienduro för att cykla svensk xco? Jag köper 120mm rakt av, vill man ha det så shoot.

Jensen

Aktiv medlem
Åkarna kör ju på vad sponsorerna vill att dom ska åka på, är det xco kör dom givetvis på xco-cyklarna som är byggd för ändamålet.
Dom kör ju ganska hårda banor med både omodern och modern xcogeometri, men varför ska happy som unikum alltid resonera som att man ska ha någon semienduro för att cykla svensk xco? Jag köper 120mm rakt av, vill man ha det så shoot.
Ja och vad har det med mitt inlägg o göra?

UprightCitizen

Aktiv medlem
Jag skulle snarare vilja vända på det: utforma banorna så att det bästa vore "semienduro" (nej, inte riktigt men...). Försökt kolla på på WC tv men så mkt av det man får se är helt orelaterbar tråkig gräsmatta-grusbackeåkning med kortare inslag av partier som faktiskt ser ut som mountainbike. Trist äre.

-Andy-

Aktiv medlem
Jag skulle snarare vilja vända på det: utforma banorna så att det bästa vore "semienduro" (nej, inte riktigt men...). Försökt kolla på på WC tv men så mkt av det man får se är helt orelaterbar tråkig gräsmatta-grusbackeåkning med kortare inslag av partier som faktiskt ser ut som mountainbike. Trist äre.
Det finns flertalet andra mer tekniskt utmanande discipliner att kolla på om XC upplevs som trist 🙃 MTB är mycket mer än XC.

skier

Aktiv medlem
Albstadt är väl rätt mycket gräs/liftspår uppåt, men övriga banor tror jag de flesta vanliga cyklister skulle ha svårt att ta sig runt utan fotisättning. T ex rotmattorna i nove mesto är riktigt tekniska. Sen är det enklare att filma i öppen terräng, så ofta blir filmandet inte på de mest tekniska delarna av banan.

cykloton

Aktiv medlem
I svensk modern xco kör dom ju vanliga konservativa Majestic…
Har nog mycket att göra med att vi inte har så mycket "riktiga" xco tävlingar i Sverige, mer långlopp med vissa undantag. Köpte en majestic i höstas som jag inte ens provcyklat än, ska bli spännande att testa när det blir varmare ute... Är nog bra på grus och lätt stig iallafall är min förhoppning :)

UprightCitizen

Aktiv medlem
Albstadt är väl rätt mycket gräs/liftspår uppåt, men övriga banor tror jag de flesta vanliga cyklister skulle ha svårt att ta sig runt utan fotisättning. T ex rotmattorna i nove mesto är riktigt tekniska. Sen är det enklare att filma i öppen terräng, så ofta blir filmandet inte på de mest tekniska delarna av banan.
Absolut, tekniska partier finns. Men dom är så kort bit av den totala banan. Eller så är det dom som producerar som bara tycker att det är intressant att ha backflås och mållinjespurt i tv som gör att det representeras dåligt. Men jag vet inte...

Var tvungen att dubbelkolla:
Nove Mesto course preview
Väldigt slätt större delen av tiden vad jag kan se, även om jag är medveten om att kameran brukar göra att det ser tamare ut än vad det egentligen är.

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Det finns partier på den banan som proffsen inte klarar utan fotisättning alla varv på en tävling, den är inte slät.

Red Bull filmar där de får med mest åk-tid/fotograf, det är ju likadant i dh där stora partier av banan inte filmas.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Det finns partier på den banan som proffsen inte klarar utan fotisättning alla varv på en tävling, den är inte slät.

Red Bull filmar där de får med mest åk-tid/fotograf, det är ju likadant i dh där stora partier av banan inte filmas.
Jag står fast vid det jag skrivit tidigare: dom tekniska partierna är en procentuellt väldigt liten del av banan.

Freddie L

Aktiv medlem
Skulle bara vara kul att ha nån gren man kunde relatera lite mer med.
Vad relaterar du till då? Är du skäggenduro (korvpaket i ryggan) eller downcountry-skön-snubbe? Eller ”stigcyklist”…

Fullt förståeligt att du inte relaterar till XC-WC. Det de gör där är liksom på en nivå över vad de flesta av oss dödliga pallar med. Men lycka till med att få Red Bull att sponsra en tävlingsserie i flåstakt med några halvtekniska, småfega gubbar och gummor som kör en ”gnarly” rotmatta, droppar en meter (på andra försöket) och svär över fel däckstryck när det spinner loss på step-upen. Jag skulle inte titta. ;-)

UprightCitizen

Aktiv medlem
Vad relaterar du till då? Är du skäggenduro (korvpaket i ryggan) eller downcountry-skön-snubbe? Eller ”stigcyklist”…

Fullt förståeligt att du inte relaterar till XC-WC. Det de gör där är liksom på en nivå över vad de flesta av oss dödliga pallar med. Men lycka till med att få Red Bull att sponsra en tävlingsserie i flåstakt med några halvtekniska, småfega gubbar och gummor som kör en ”gnarly” rotmatta, droppar en meter (på andra försöket) och svär över fel däckstryck när det spinner loss på step-upen. Jag skulle inte titta. ;-)
Vet inte om folk missförstår mig med flit här eller om jag är SÅ dålig på att kommunicera. Nothing to see here, move on...

Fundadores

Aktiv medlem

I en annan tråd så hade ju folk problem med att relatera till Remy Metallier så det du beskriver här känns som en tittarsuccé!

Jag håller mig till MMM:

Köp & Sälj

Topp