Allebike Gravel - MB31

Allebike Gravel - MB31
Jag använder min MB31 som vintercykel och köpte skärmar på Biltema, deras standardskärmar för 28". Det behövdes lite modifiering på bakskärmen med en Dremel, i övrigt är de perfekta. De sitter fast med skruvar i ramen, istället för gummistroppar som SKS gör, de håller sig bättre på plats, åtminstone i mitt tycke.

De är dessutom billigare, något man alltid uppskattar. Förutsatt att man klarar av att ha prylar från Biltema på en förhållandevis dyr cykel :)

r72

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Jag använder min MB31 som vintercykel och köpte skärmar på Biltema, deras standardskärmar för 28". Det behövdes lite modifiering på bakskärmen med en Dremel, i övrigt är de perfekta. De sitter fast med skruvar i ramen, istället för gummistroppar som SKS gör, de håller sig bättre på plats, åtminstone i mitt tycke.

De är dessutom billigare, något man alltid uppskattar. Förutsatt att man klarar av att ha prylar från Biltema på en förhållandevis dyr cykel :)
Tror det är sådana jag har på nuvarande vintercykeln, kanske ska kolla om de går att flytta över först.

Maakus

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Suck.
47mm + stänkskärm bak funkar inte 😑
PXL_20221010_160919553.jpg

HasseL

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Så kom den. Skall bara hitta momentnyckel så jag kan få allt på plats nu… skiftade sadelstolpen på en gång till en Hope Kolfiber… Och nej sadeln skall inte ha den vinkeln..

Bilagor

• 92DF8FB1-D431-49EE-BE32-AEA719643843.jpeg
    92DF8FB1-D431-49EE-BE32-AEA719643843.jpeg
    597.6 KB · Besök: 158
  • FF132BCB-A80B-426B-8F55-49049832265A.jpeg
    FF132BCB-A80B-426B-8F55-49049832265A.jpeg
    662 KB · Besök: 163
  • 598B2AF0-7A26-473C-AD6E-AC8A5EECDE68.jpeg
    598B2AF0-7A26-473C-AD6E-AC8A5EECDE68.jpeg
    774.1 KB · Besök: 195
  • B5D8D8F9-7173-443E-9900-DAFDACDEB07B.jpeg
    B5D8D8F9-7173-443E-9900-DAFDACDEB07B.jpeg
    1 MB · Besök: 198
  • B4A166BD-5EAE-44F8-83BC-A83ECFBDCC2B.jpeg
    B4A166BD-5EAE-44F8-83BC-A83ECFBDCC2B.jpeg
    942 KB · Besök: 186

Erik2000

Ny medlem
Allebike Gravel - MB31
Med risk att bli utbuad - går det att montera en pakethållare? Alternativt att någon berättar för mig hur man cyklar till jobbet (30 min) med lite prylar utan att ryggen blir obehagligt varm?

-Andy-

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Ja, om den passar din kropp och du själv vill ha den. Definitivt nej om geometrin är fel (även den mest prisvärda cykeln blir ett dåligt köp om det är fel cykel).

Paavo

Ny medlem
Allebike Gravel - MB31
Krokar på tråden här nu när den vaknat till liv igen. Blev lite osäker på vilken storlek som egentligen är bäst på MB31 efter att ha läst runt lite på olika svar.

Jag är ca 175cm med ca 79cm innerbenslängd och hamnar på strl M på de flesta varumärkens storleksindex (även mitt i M på MB31). På Canyon hamnar jag dock på strl S och som många verkar nämna i tråden här så verkar MB31 både stor i storlek och lång i reachen vilket resulterat i att många som "egentligen skulle ha L" verkar ha kört på M. Är S eller M bäst storlek för mig tro? Vill självklart inte ha en för liten cykel heller.

Har inte stenkoll på vad som påverkar känslan mest när det kommer till geometrin, men det jag söker är en lite allt i allo-cykel som går att ruffa på med i lite skog och stig, men även känns kul på landsväg och att pendla och vardagscykla med. Kanske någon bikepacking-weekend och liknande framöver. Är den ens ett bra alternativ utifrån att den verkar kännas lång enligt spec?

Mycket i ett här, men hoppas någon med lite mer koll än mig själv kan hjälpa att bena ut tankarna lite.

Tack!

Frehal

Medlem
Allebike Gravel - MB31
Krokar på tråden här nu när den vaknat till liv igen. Blev lite osäker på vilken storlek som egentligen är bäst på MB31 efter att ha läst runt lite på olika svar.

Jag är ca 175cm med ca 79cm innerbenslängd och hamnar på strl M på de flesta varumärkens storleksindex (även mitt i M på MB31). På Canyon hamnar jag dock på strl S och som många verkar nämna i tråden här så verkar MB31 både stor i storlek och lång i reachen vilket resulterat i att många som "egentligen skulle ha L" verkar ha kört på M. Är S eller M bäst storlek för mig tro? Vill självklart inte ha en för liten cykel heller.

Har inte stenkoll på vad som påverkar känslan mest när det kommer till geometrin, men det jag söker är en lite allt i allo-cykel som går att ruffa på med i lite skog och stig, men även känns kul på landsväg och att pendla och vardagscykla med. Kanske någon bikepacking-weekend och liknande framöver. Är den ens ett bra alternativ utifrån att den verkar kännas lång enligt spec?

Mycket i ett här, men hoppas någon med lite mer koll än mig själv kan hjälpa att bena ut tankarna lite.

Tack!
Small är mitt förslag!
Jag kör M 183/89cm vilket är alldeles lagom för mig

TsUPeR

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31

Tack!
S! Jag verkar ha samma mått som dig och har en S. Med en M hade du fått ligga raklång.

Paavo

Ny medlem
Allebike Gravel - MB31
Small är mitt förslag!
Jag kör M 183/89cm vilket är alldeles lagom för mig
Oj tack, bra insikter @TsUPeR och @Frehal! Tyckte det lät som att folk med märkbart mer längd än mig också drog sig till M så skönt att få det bekräftat att även jag kanske bör gå ner en size vid eventuellt köp.

Är ju väldigt individuellt såklart, men hur upplever ni cykeln i relation till andra om ni har något att jämföra med?
Verkar den rimlig som kul hoj till lite i allt i allo eller bör jag se mig om för annat? Gissar att jag vet först när provat såklart, men luskar på in i det sista innan köpknappen hehe. Rondo Ruut är ett annat alternativ jag tycker låter som en lekfull cykel utifrån recensioner jag tagit mig igenom.

Såg precis ditt svar @HasseL . Det rör till det lite, helt klart.

Frehal

Medlem
Allebike Gravel - MB31
Oj tack, bra insikter @TsUPeR och @Frehal! Tyckte det lät som att folk med märkbart mer längd än mig också drog sig till M så skönt att få det bekräftat att även jag kanske bör gå ner en size vid eventuellt köp.

Är ju väldigt individuellt såklart, men hur upplever ni cykeln i relation till andra om ni har något att jämföra med?
Verkar den rimlig som kul hoj till lite i allt i allo eller bör jag se mig om för annat? Gissar att jag vet först när provat såklart, men luskar på in i det sista innan köpknappen hehe. Rondo Ruut är ett annat alternativ jag tycker låter som en lekfull cykel utifrån recensioner jag tagit mig igenom.

Mb31 är lång! Jag kör med 70mm styrstam (orginal är 80mm på M).
Det i kombo med något flackare gaffelvinkel än på tidigare Icanbike CX jag haft gör den trygg på lättare stig och stök. Bra att den klarar breda däck. Jag kör 45mm och skärmar men det skulle funka med 50mm utan skärmar.
En utmärkt allroundcykel!
Om du ska tävla kanske den är lite tung jämfört med de allra vassaste gravelcyklarna.

En annan jämförelse med längden på Mb31 är min racer Canyon Aeroad stl M (generation 2) som är erkänt lång. På Aeroaden kör jag 100mm styrstam och har nästan identisk sittställning på bägge cyklarna.

Ps: jag vill även berömma Allebike för bra service och reklamationshantering. Ramen på min Mb31 var ett par mm sned vid leverans. Den byttes snabbt ut mot en ny utan snack vilket kändes mycket bra!

Senast ändrad:

TsUPeR

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31

Har min som pendlare med skärmar och annat mög. Min nacke gillar inte riktigt den långa reachen så jag har funderat på att korta styrstammen men tycker samtidigt att den är lite väl responsiv pga den flacka gaffeln. Kör grus på en Salsa warbird (S) med 60mm styrstam i vanliga fall och den är mycket lugnare i styrningen.

HasseL

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31

Jag körde M på min Orbea Occam men bytte till L på den för den var jäkligt kort. På min LvG kör jag 55 cm i storlek…

Paavo

Ny medlem
Allebike Gravel - MB31
Låter ändå som att S kanske är lämpligast trots allt. Går väl att köra längre lite styrstam om den mot förmodan känns kort tänker jag? Jämförde geometrin med endel andra cyklar jag har spanat på och S måttar i de flesta fall närmre andra M än andra S. Det som dock skiljer markant är stacken som blir kortare på S i MB31. Hur mycket och vad påverkar det i praktiken? Att den känns trång på något sätt?

Franzen91

Medlem
Allebike Gravel - MB31
Planerar att ta med ungen i cykelvagnen på lite längre turer och istället för gubbcykeln använda min MB31 Gravel. Men då behöver jag en thru axel tillåter att sätta dit en koppling. Blir så väldigt osäker på vilken typ det är jag ska beställa.

Vad tror ni?
Spec på hjulaxeln från Allebikes hemsida.
Dimensionen på hjulaxeln är M12*P1.5*142*158

Kan man välja Thules thru axel med måtten M12*P1.5*159/165mm och att man använder en distans för att det ska bli rätt längd. Exempelvis: https://www.outnorth.se/thule/thru-...kfYmW4wPckaAgBPEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#Nocolour

Maakus

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Fyfan va den inte är rolig att cykla på över Älvsborgsbron i starkt sidväxland motvind.
Har ju en XL, och jag har en stor rygga på mig. Sjukt nervöst nerför, framhjulet lever nästan sitt egna liv.

Jonathan.042

Ny medlem
Allebike Gravel - MB31
Är sugen på gravel till nästa säsong och för mig så stämmer mb31 in i det jag söker.

Dock blir jag nojjig över storleksvalet. Jag är 189 med ca 89 i benlängd. Enligt mb31/allebike så ska jag ha XL vilket jag tror kommer kännas stort.

Jämnför man Mb31 i L och Canyon Grail i storlek L så har de liknande geo. Jag har en Canyon Endurace nu i L som känns kanon i storleken.

Hur hade ni gjort?

thludde

Medlem
Allebike Gravel - MB31
Är sugen på gravel till nästa säsong och för mig så stämmer mb31 in i det jag söker.

Dock blir jag nojjig över storleksvalet. Jag är 189 med ca 89 i benlängd. Enligt mb31/allebike så ska jag ha XL vilket jag tror kommer kännas stort.

Jämnför man Mb31 i L och Canyon Grail i storlek L så har de liknande geo. Jag har en Canyon Endurace nu i L som känns kanon i storleken.

Hur hade ni gjort?

Är supernöjd med min MB31 som jag köpte nu i vinter. Jag valde mellan M och L. Är 181 cm lång och gick till slut på en L. Känns super men jag hade nog suttit lika bra på en M. Den är ju rätt lång så beror kanske lite på vad man är van vid. Jag hade bara cyklat MTB innan..

stojjkl

Medlem
Allebike Gravel - MB31
Är supernöjd med min MB31 som jag köpte nu i vinter. Jag valde mellan M och L. Är 181 cm lång och gick till slut på en L. Känns super men jag hade nog suttit lika bra på en M. Den är ju rätt lång så beror kanske lite på vad man är van vid. Jag hade bara cyklat MTB innan..
Hur lång stam har du på din MB31 i Large?

Joadoa

Medlem
Allebike Gravel - MB31
Jag planerar att sälja min Racer
( https://happyride.se/annonser/fondreist-ft3-1-2-riktigt-fin.212116/ ) och köpa en gravel som jag då kan ha till mycket mer :) Jag har sneglat på MB31 men ser att jag är exakt mellan M och L. Jag är 178 cm lång. Jag ska inte fråga vilken som passar bäst i och med att det nog är väldigt subjektivt men jag vill höra era tankar kring min längd och storlek på hojen.

tobbovic

Ny medlem
Allebike Gravel - MB31
I samma sits som en del andra här, osäker på just storleken. Är 181cm(87cm innerbenslängd) och lurar på stl M eller L.
1) Några fler kunniga med bra input här gällande storleken?
2) Någon som har bild på cykeln med monterade fastskruvande skärmar samt pakethållare?
3) Någon som lyckats koppla på axeladapter och thulevagn?

thludde

Medlem
Allebike Gravel - MB31
I samma sits som en del andra här, osäker på just storleken. Är 181cm(87cm innerbenslängd) och lurar på stl M eller L.
2) Någon som har bild på cykeln med monterade fastskruvande skärmar samt pakethållare?
Tjena!
1. Inte så kunnig när det gäller storlekar på gravel, men kör på en L. Är också 181 cm lång.
2. Satte på SKS speedrocker som sitter med kardborre och gummiband. Precis som på andra cyklar ser det skittråkigt ut. De ryker av till våren!
3. Jag har bytt till en Thule-axel med adapter till vår vagn.

Sputnik

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Jag kör L, är 183 med 86,5 innebenslängd. Tycker den sitter som en smäck. Kör också Speedrocker-lösningen men har inga bilder. Om du bor i Stockholmstrakten får du gärna komma förbi och testa storleken.

Topp