Allebike majestic vs alpha

Lentor

Medlem
Hej. Ska beställa ny cykel och har till slut kommit ner till att det ska va en allebike. Nu är bara frågan vilken av dom jag ska ha.
Jag vill ha 120 i slag o jag har pratat med allebike och dom har ett alternativ med en 120 sid gaffel till majestic och alpha är ju redan 120.
Då undrar jag hur majestic blir med 120 på ist för 100 som den är gjord för? Vad blir skillnaden geomässigt o körmässigt? Blir det bara konstigt eller funkar det bra?
Är det nån som har provat båda dessa cyklar o kan jämföra dom lite? Tex rapphet om det är stor skillnad etc?
Lite osäker på gaffelvinkeln på majestic också som är 69 grader. Att det ska bli lite för ostabilt nedför då jag gillar o köra på bra nedför också. Med det så menar jag inte endurobranter utan ”stignedför” sånt som går hyfsat fort men ändå ganska lätt liksom.

Är xt/gx varianterna av dom jag tänker på.

CadelEv

Medlem
Borde vara enklare att komma fram till vilken av modellerna du vill ha än att det just ska vara en Allebike. Men känner du att 120 slag är vad du ska ha har du ju svaret där, Alpha! Varför krångla till det liksom?

Lentor

Medlem
att det till slut blev just allebike var att det är lättast o få tag i och att det ligger nära. sen att dom verkar väldigt prisvärda o många säger att det är fina cyklar.
haha ja tänk om man kunde låta bli att krångla till det mer än så :D det största jag funderade på egentligen var om majestic är mkt rappare cykel än vad alpha är så att man skulle få lite bästa av 2 världar där genom o sätta på en 120 gaffel ist. har forskat runt lite o tror att det gör ungefär 1 grads ha vinkel på att byta till 120 från 100 också. jag vill ju fortfarande att den ska va väldigt effektiv för vanlig grusväg o lätt stig. men kunna släppa på nedför lättare branter med lite småstök ändå, då det är det jag tkr är roligast, utan att känna obehag av cykeln.

hm

Aktiv medlem
På med en dropper isf på magestik så kommer du långt utför innan cykel säger nej .
Men en alpha gör inte bort sig helt på enklare stig heller ...

Lentor

Medlem
På med en dropper isf på magestik så kommer du långt utför innan cykel säger nej .
Men en alpha gör inte bort sig helt på enklare stig heller ...
japp en dropper ska på isf. tkr bara det är lite väl brant gaffel på den men vet inte riktigt hur mkt det gör.
jag hade velat testa båda 2 men det fanns inte tillgängligt hos dom just nu. mest bara känna trampeffektiviteten mot varandra.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Men om du gillar att köra på bra nedför och vill ha 120 så känns det ju som Alpha borde vara givet. Den är ju väldigt trampeffektiv också. Samma baktriangel och bakdämpare som Majestic.

Lentor

Medlem
Men om du gillar att köra på bra nedför och vill ha 120 så känns det ju som Alpha borde vara givet. Den är ju väldigt trampeffektiv också. Samma baktriangel och bakdämpare som Majestic.
Aa precis men tänkte att utförsåkningen är ju typ 2% av turerna man är ute på xD men det lutar mer o mer åt alphan! Kändes som 65.5 graders ha skulle va lite nackdel bara för vanlig stigcykling, känns inte som den blir så smidig i tajta kurvor o så

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Aa precis men tänkte att utförsåkningen är ju typ 2% av turerna man är ute på xD men det lutar mer o mer åt alphan! Kändes som 65.5 graders ha skulle va lite nackdel bara för vanlig stigcykling, känns inte som den blir så smidig i tajta kurvor o så
Aha, var det så lite :) men ok. Vi säger såhär då. Jag tror Alphan är bättre för vanlig stigcykling. Mer kapabel. Att det är så flack vinkel tycker jag inte känns i verkligheten faktiskt. Gick från en hoj med 69,5 grad till 65,5 grad och gillar själv tekniskt tight stig. Samtidigt som jag lika gärna cyklar XC eller DC 😀 tycker Alphan känns rätt allround jämfört med Majestic.

/edit: Men måste ju tillägga att den är rätt lång så det kan vara bra att prova storlek först så det blir rätt. Det är ju kanske det viktigaste ändå att den passar bra.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Eller så vänder vi på det... Vad gör en majestic med 120 och dropper sämre än en alpha?

Nu litar jag på gemoetrygeeks uppgifter (storlek L) och en uppgaffling av Majestic ger uppskattade siffror.

Reach skiljer 24mm, med uppgaffling av Majestic ytterligare lite till. Det är en nackdel för mig.

STA flackas ur med uppgaffling, nu är Majestic rätt brant sen innan så det blir inte katastrof, men ändå en försämring med uppskattningsvis nästan en grad. Det är en fullkomlig dealbreaker.

Lite mindre slag bak, 16mm. Inte jättemycket, men inte jättelite.

HA, 65.5 mot 69 original och 68,5? kanske med uppgaffling. Ytterligare en dealbreaker för min del.
Jag hittar ingenting där 68.5 grader är bättre, kanske stående uppför en grusväg på ett XCM där man försöker ställa av Wengelin ;).

Majestic är har faktiskt 9mm högre stack, det hade inte varit en nackdel för mig. Med uppgaffling blir det ännu mer.

BB skiljer 0.1mm innan uppgaffling. Vet inte hur mycket en uppgaffling för men det är till det negativa.

Sannolikt så är väl Majestic lite lättare i framtriangeln.

Jag tycker Alphan har bättre geometri för vanlig svensk stigcykling. All annan utrustning lika.

Lentor

Medlem
Aha, var det så lite :) men ok. Vi säger såhär då. Jag tror Alphan är bättre för vanlig stigcykling. Mer kapabel. Att det är så flack vinkel tycker jag inte känns i verkligheten faktiskt. Gick från en hoj med 69,5 grad till 65,5 grad och gillar själv tekniskt tight stig. Samtidigt som jag lika gärna cyklar XC eller DC 😀 tycker Alphan känns rätt allround jämfört med Majestic.

/edit: Men måste ju tillägga att den är rätt lång så det kan vara bra att prova storlek först så det blir rätt. Det är ju kanske det viktigaste ändå att den passar bra.
Du har ju en alpha nu vet jag, har du provat en majestic också eller bara kört alpha? Tänkte om du har nån uppfattning av om det är nån skillnad i rapphet på dom?
Jag har en hoj med 67 i ha just nu och kortare än alphan i hjulbasen o tkr att den känns lite klumpig ibland när det är tvära svängar

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Du har ju en alpha nu vet jag, har du provat en majestic också eller bara kört alpha? Tänkte om du har nån uppfattning av om det är nån skillnad i rapphet på dom?
Jag har en hoj med 67 i ha just nu och kortare än alphan i hjulbasen o tkr att den känns lite klumpig ibland när det är tvära svängar
Har inte provat Majestic. Men min gamla hoj var ganska kort och med brant gaffel, den cyklade jag väldigt mycket knixiga stigar med. Tycker att det kanske är marginell skillnad i hur bra den var i tighta partier. Alphan är väl något (med betoning på något) sämre på den biten. Men Alphan är bättre både uppför och utför. Den klättrar riktigt bra pga brant STA och att den är så lång. Idag tog jag mig nästan uppför en teknisk klättring jag brukade tycka var nästan omöjlig förr. Sedan bättre utför då också givetvis. Den gamla var riktigt läskig i spännande nedfarter, medans den nya inger ett stort förtroende på samma sträckor. Känns som man cyklar mer kontrollerat i alla lägen helt enkelt, så de eventuella nackdelarna med geon uppvägs med råge av fördelarna tycker jag.

Nu är inte jag någon extremt teknisk människa, jag har bra balans, det måste jag säga. Men har inga vidare skills på att ta mig fram på en spång som plötsligt gör en 90-graderssväng. Eller en riktigt tight switchback. Då får jag kliva av och vända runt helt enkelt. Så om sådant är väldigt viktigt kan jag tänka mig att en kortare/mindre hoj är att föredra.

Brukar tänka att cykeln, speciellt en MTB, är en kompromiss. Den perfekta cykeln finns inte. Men om cykeln är optimerad till det du cyklar mest, då har du tänkt rätt.

Om du tycker att din nuvarande känns klumpig är det ju dock ett varningstecken här. Man undrar ju vad det är för faktorer som spelar in här. Storlek/geo/(vikt). Vad är det för cykel? Har du provat någon cykel som du tyckte kändes bra i svängarna då?

Freddie L

Aktiv medlem
Att gaffla upp en ram är väl inget att skämmas för i sig. Både små boutique-tillverkare som Intense och stora mainstream som Specialized gör det.

Men i det här fallet tycker jag att det är tveksamt. Tycker inte att Majestic är rätt kandidat (tack Raggamuffin för geo-genomgången, fast stämmer det att det bara är 69hta?) med relativt kort reach och brant sta från början. Om du nu inte råkar ha en kroppskonstitution som lutar åt det hållet.

Vi nyköp tycker jag Alphan känns given, även för XC. Har man redan en Alpha kan man ju prova att byta gaffel.

Lentor

Medlem
Okej det känns som ni lyckats övertyga mig om att majestic med 120mm är fel väg att gå 😃
Då får det bli alpha och hoppas på att gaffelvinkeln och hjulbasen känns okej ändå även om den känns väldigt flack och lång för en ”downcountry” cykel tkr jag 😃

Lentor

Medlem
Kan man förresten avgöra bara på hur en cykel är byggd med geo osv om den kommer va åt det rappare hållet eller lite trögstartad? Fattar ju såklart om det väger 10kg mot 15kg men tänker likvärdiga cyklar viktmässigt? Vad ska man kolla efter? Är det hjul som gör mkt?

Laan84

Aktiv medlem
Kan man förresten avgöra bara på hur en cykel är byggd med geo osv om den kommer va åt det rappare hållet eller lite trögstartad? Fattar ju såklart om det väger 10kg mot 15kg men tänker likvärdiga cyklar viktmässigt? Vad ska man kolla efter? Är det hjul som gör mkt?
På fs lär länkagets konstruktion påverka väldigt mycket också. Är ju en enormt komplext.

Jimmieboy

Aktiv medlem
Nya Alpha är väl nära som nya Scott. Högst killgissat nu så rätta mig gärna.
Kör förövrigt Majestic själv och tycker den funkar ypperligt för Xco även där det går hårt.
Men har också funderat lite på Alphan om jag kanske hade haft samma varvtider på den istället men lite fördel (vila) utför Istället.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya Alpha är väl nära som nya Scott. Högst killgissat nu så rätta mig gärna.
Kör förövrigt Majestic själv och tycker den funkar ypperligt för Xco även där det går hårt.
Men har också funderat lite på Alphan om jag kanske hade haft samma varvtider på den istället men lite fördel (vila) utför Istället.

Tror inte det blir vila nerför om du inte har någon framför som är i vägen. Men lite mer avslappnat kan man såklart åka och den tid man tar nerför slipper man trampa in.

Men gäller skammen bara vid uppgafflingen fram, eller också när man gafflar upp både fram och bak, som på Epic Evo?

Fast bak är det väl en ny triangel? Eller är det tvärtom kanske.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer