Allebike MB31 MTB

MagerValp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
MB31royalslxblack.jpg

Vi är några stycken som har köpt den här på senaste tiden och den dyker upp i olika diskussioner, så jag tycker den förtjänar sin egen tråd.

Länk till tillverkare: https://www.allebike-sports.com/sv/Shop/MB31/MB31_MTB
PDF med spec och geo för 2021-modellen finns bifogad här nedan.

Jag plockade upp en Royal Dropper SLX förra veckan i Alingsås. Det är min första hardtail, har bara kört heldämpat tidigare, dels för att ha en extra cykel ffa över vinterhalvåret, men också för att tvingas tänka lite mer på teknik och linjeval. Geometrin känns perfekt för Göteborgsstigar, modern men utan att vara helt fokuserad på utförsåkning. Efter två rejäla pass på cykeln kan jag konstatera att jag är väldigt nöjd med köpet. Bra finish och kvalitetskänsla i bygget, det känns som att deras egna komponenter under märket Vincents håller måttet. Det enda jag har behövt justera i efterhand är växelvajern som töjts lite under första timmarnas användning, precis som väntat, och det sedvanliga pillandet med cockpiten för att få allt på rätt plats. Sadeln är en liten lättviktshistoria som känns rätt stum och hård om man inte har blöja på. Med blöja i shortsen däremot så passar den min kropp bra och är faktiskt riktigt bekväm, så jag tänker fortsätta köra på den.

Det enda som inte funkar för mig är däcken. Vittoria Barzo 29x2.35 är lätta och snabba, cykeln känns väldigt rapp med dem på, men på blöta hällar finns det noll och inget grepp. Vid klättring är det bara frustrerande då jag spinner loss och får stopp hela tiden, på skrå är det direkt farligt då framhjulet har börjat glida några gånger. De funkar dock utmärkt på barriga stigar och helt okej i lera också. Jag har beställt hem ett par Minion DHF så får vi se hur mycket trögare cykeln blir med dem på, men vi är på väg in i oktober och som hemmahörande i Göteborg så är grepp på hällar a och o.

Min cykel:
• Allebike MB31 Royal Dropper SLX 2021
• Sixpack Racing Icon 2.0 pedaler i lila bling
• Lila Nukeproof Horizon styre och Wolftooth sadelklämma, ren fåfänga
• Muc-Off Stealth tubelesspluggar i styrändarna
• En rosa Pepi's Tire Noodle i bakhjulet
• MAXXIS Minion DHF 29x2.5 WT Dual TR EXO Skinwall
• DT Swiss 350 36T ratchet upgrade

Bilagor

• Allebike MB31 Royal Dropper SLX 2021.pdf
    312.5 KB · Besök: 100
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
De håller visst på att lägga ut information om 2022 år cyklar.

Vi jobbar för fullt med att uppdatera vår hemsida inför 2022. MB31 Royal och Bramley får uppdaterade geometrier inför det nya året. Mycket av det ligger redan online men det finns fortfarande texter och bilder som ej hunnits uppdateras än, därav stämmer inte allting överens. All info gällande specifikationer, bilder, geometrier för dom nya modellerna kommer ligga ute under december/januari. Vi kommer också släppa några nya intressanta modeller framåt årsskiftet.

Theodoren

Medlem
Allebike MB31 MTB
Härligt!

Är också ägare av en royal sen några veckor tillbaka. Är rätt färsk inom MTB men ville ha en hardtail och nått som inte är allt för låg specat.
Angående däcken hade jag också tänkt sätta på ett par maxxis, hade dock kollar på ett par DHR 2 2.4, är det nån väldig skillnad mellan DHR och DHF?

HMGustavsson

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB

Om det nu stämmer men vill minnas 66.5 på gaffelvinkeln på min med 120 gaffel

Kommer den med 130 gaffel nu? Stod 130 på ett ställe och 120 på ett annat förut 🤷‍♂️

Senast ändrad:

Theodoren

Medlem
Allebike MB31 MTB

Om det nu stämmer men vill minnas 66.5 på gaffelvinkeln på min med 120 gaffel

Kommer den med 130 gaffel nu? Stod 130 på ett ställe och 120 på ett annat förut 🤷‍♂️

130 gaffel, dem sa att specsen inte var uppdaterade på sidan när jag hämta min.

NLC

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Pga anledning behövdes en till cykel i stallet, beställde en MB31 Royal SLX i fredags och den levererades med DHL i måndags - snabba ryck! 12.9 kg i stl M ur kartongen (utan pedaler), 120 mm gaffel.

Blir förmodligen däcksbyte inkl TL-konvertering innan hela familjen återigen kan cykla stig (på var sin MTB). Sen får vi se vad som tomten kommer med

zinkpasta

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jag råkade köpa en bättre begagnad MB31-ram (2020) i XL här på happy för ett tag sedan. Blir nog ihopbyggd med snikdelar jag har liggande till att börja med, men postar väl en uppdatering när den går att cykla på.

zinkpasta

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
..Dags att skramla prylar osv. Nån som vet om det funkar med 180mm-skiva bak? Har det på mina övriga cyklar så det vore ju fint att köra det även här, även om det säkerligen är overkill. Den verkar komma med 160mm om man köper komplett hoj.

..Och nån som sitter på info om vilken bromsadapter det är bak (ok med info för 160-skiva..)?

Berk

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Inte jättemycket marginal till det främre fästet om du sätter i 180 mm, typ 1-2 mm. Oket slår nog i sadelstaget också?

Det finns adapter dom flyttar oket framåt. Vet inte om den här får plats, men det finns många fler.

165161-00-d-296390.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Vad fan har de dragit upp chain stay som de gjort? För att få plats med broms under eller för att få till en clean linje men TT?
Hade de skitit i det eller gjort det ordentligt hade oket suttit över som sig bör.

MagerValp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jao, hur då funkar? Med 12 kg och gaffelvinkel på 66 är MB31 mer en stigcykel, men den har ju knappast några problem att ta sig runt på en XC-bana. Kan tänka att det blir svårt att hävda sig på ett lopp jämfört med en kolfiberraket på 9 kg.

NickPick

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jao, hur då funkar? Med 12 kg och gaffelvinkel på 66 är MB31 mer en stigcykel, men den har ju knappast några problem att ta sig runt på en XC-bana. Kan tänka att det blir svårt att hävda sig på ett lopp jämfört med en kolfiberraket på 9 kg.
Går ju lika åt andra hållet. En xc-cykel fungerar ju lika bra på stig också. Är nog mer vad man vill ha själv.

daniel.evertsson

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Förstår såklart att det inte är en XC-racer, inte det jag frågade heller. Min fråga var mer hur den står sig på XC-banor, om någon provat det? Min Commencal Meta TR -19 (~140mm bak / 160mm fram) blir för seg att dra runt på sådana banor så tänkte om MB31:an kunde vara ett alternativ att titta på.

65.5 grader är enligt geometritabellen med en gaffellängd på 540mm, alltså ca 130 mm slag med Rockshox-gaffel. Kör man den då med 120 mm slag borde den nästan bara ha vikten emot sig, men det har jag också så det jämnar ut sig 🙂

Henrik69

Medlem
Allebike MB31 MTB
Jättenöjd med min! Enda nackdelen jag kan komma på är att den är så jäkla stum i bakramen. Har haft många alu hojar förut men ingen i närheten av den här stumheten.

swordoski

Medlem
Allebike MB31 MTB
Jättefin maskin. Tycker den är underbar att "släppa på" utför en brötig stig. Dock är det som tidigare nämnts tidigare dålig grepp på vissa underlag med original däcken.

MatteMTB

Medlem
Allebike MB31 MTB
Haft min MB31 Royal några månader nu och är grymt nöjd. Tycker ramen är super och inte särskilt stum. Hardtail är ju bara så fantastiskt kul och geon är grym.

Nörd som man är har jag uppgraderat till:
- Andra däck. Kör nu Bontrager XR4 2.6 - perfekt till stigarna i Hellas
- Dropperpost på 210 mm ger massa mer svängrum för stussen
- Smalare styre, nu 760 mm
- Större bromskivor. Kör nu 200 mm och 180 mm bak samt bytt till metall-belägg för mer grepp i väta och utför
- Ny sadel som är kortare och skönare

Lite sugen på att uppgradera dämparen till en Charger -dämpare. Men nån gång får man lugna sig 🤣

Har nån förresten provat 140 mm i slag på sin?

zinkpasta

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Haft min MB31 Royal några månader nu och är grymt nöjd. Tycker ramen är super och inte särskilt stum. Hardtail är ju bara så fantastiskt kul och geon är grym.

Nörd som man är har jag uppgraderat till:
- Andra däck. Kör nu Bontrager XR4 2.6 - perfekt till stigarna i Hellas
- Dropperpost på 210 mm ger massa mer svängrum för stussen
- Smalare styre, nu 760 mm
- Större bromskivor. Kör nu 200 mm och 180 mm bak samt bytt till metall-belägg för mer grepp i väta och utför
- Ny sadel som är kortare och skönare

Lite sugen på att uppgradera dämparen till en Charger -dämpare. Men nån gång får man lugna sig 🤣

Har nån förresten provat 140 mm i slag på sin?
Ah, så 180mm bak funkar utan problem? Det såg tight ut enligt tidigare i tråden, men det låter ju lovande att du testat i verkligheten. :-)

MatteMTB

Medlem
Allebike MB31 MTB
Ja noterade det men inga problem med det! Dock verkar jag ha den uppdaterade ramen om man skall gå på bilderna ovan att dömma, med ”bryggan” från kedjestagen mot sadelröret. Om det nu påverkar 🤨

daniel.evertsson

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Fick leverans av en MB31 idag, verkar vara en riktigt trevlig skapelse. Jag köpte en variant utan hjul och de verkar ha glömt skicka med bakaxel.

Vad hittar man en sådan i Skåne i helgen?

Får försöka få tag på en från Allebike nästa vecka, men vill ju komma ut och cykla så snart som möjligt.

Bjud

Ny medlem
Allebike MB31 MTB
Hur är dessa cyklar storleksmässigt?
Jag är ca 178-179cm med 82cm innerbensmått. Bör jag köpa M eller L?

Och tar gärna emot tips på prisvärt hjulset som skulle passa.

Berk

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Hur är dessa cyklar storleksmässigt?
Jag är ca 178-179cm med 82cm innerbensmått. Bör jag köpa M eller L?

Jag är liknande och kör en srig-HT med reach motsvarande M på MB31. Men MB31 verkar ha mycket brantare sadelrör, då skulle du behöva L.

Allebikes geo-tabell säger att MB31 har 76,4 grad sadelrörsvinkel. Men på bilden på webbsidan, första bilden i tråden, är den mycket brantare. Jag mäter 79 grad, som ger 80,5 grad som skulle vara ocyklingsbart.

Bilderna i tråden är inte tågen från sidan så det är svart att säga vad vinklen verkligen är. Men den verkar vara närmare 76,4 grad. Skulle någon kunna lägga upp en bild från sidan?

Bjud

Ny medlem
Allebike MB31 MTB
Jag är liknande och kör en srig-HT med reach motsvarande M på MB31. Men MB31 verkar ha mycket brantare sadelrör, då skulle du behöva L.

Allebikes geo-tabell säger att MB31 har 76,4 grad sadelrörsvinkel. Men på bilden på webbsidan, första bilden i tråden, är den mycket brantare. Jag mäter 79 grad, som ger 80,5 grad som skulle vara ocyklingsbart.

Bilderna i tråden är inte tågen från sidan så det är svart att säga vad vinklen verkligen är. Men den verkar vara närmare 76,4 grad. Skulle någon kunna lägga upp en bild från sidan?
Jag har även mailat Allebike, får se vad dom tycker.

Eller finns det andra alternativ som kanske tom. går att köpa en hel cykel just nu?
Letar efter något lite mer stigvänligt än min nuvarande X-Caliber 9 2020. Allt verkar ju vara slut för närvarande.

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jag har även mailat Allebike, får se vad dom tycker.

Eller finns det andra alternativ som kanske tom. går att köpa en hel cykel just nu?
Letar efter något lite mer stigvänligt än min nuvarande X-Caliber 9 2020. Allt verkar ju vara slut för närvarande.
Man får hålla koll dag för dag och storlek. Idag har tex bikester några marin och nån BMC.

daniel.evertsson

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Fick hem bakaxeln idag och tog en premiärtur på grusvägar för att se så att allt lirade, känns som en riktigt trevlig hoj.

Spec såhär långt:
- MB31 Royal Dropper GX Eagle AXS Sparkling Black
- Revelation 130mm med Charger 2 RCT3 (Pike)
- DT Swiss H1900
- Maxxis Rekon 2.6”
- Gula Pepi’s Tire Noodle bak och fram
- Bromsskivor 220mm fram och 200mm bak (satt redan på hjulen och hade adaptrar hemma)

MagerValp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
IMG_4184.jpeg

DHF 29x2.5 fungerade skapligt idag men jag skulle gärna haft något ännu fetare, speciellt bak där det släpper och slirar i backarna. Har någon kollat om något riktigt grovt däck får plats?

Berk

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
DHF 29x2.5 fungerade skapligt idag men jag skulle gärna haft något ännu fetare, speciellt bak där det släpper och slirar i backarna. Har någon kollat om något riktigt grovt däck får plats?

DHR II har bättre sjalvrensning än DHF och är en bättre bakdäck. Men tror inte det hjälper mycket i förhållanden som råder nu i GBG. DHR finns i 2.6". De flesta 29" cyklar tar inte bredare än det bak.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer