Allebike MB31 MTB

Staten

Medlem
Allebike MB31 MTB
Fick hem vad jag tror var den sista deore-varianten i storlek M, grymt glad att jag knep den! Funkar helt perfekt straight out of the box och kan inte påstå att jag känner av några konstigheter gällande den branta sadelvinkeln 😊 Nu blir det öva skills!
20230127_123810.jpg

MiniDH

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
20230202_132158.jpg

Hunnit rulla lite på min nu och fixat lite.

Har 200mm skiva fram och flyttade 180mm skivan till bak.

Kapade styrröret och provade idag med en annat styre (nukeproof med lite mer uppåt sweep) och en 40mm styrstam ist för 50mm som standard och noll shims under stammen, nu känns den så lekfull så skulle kunna köra i skatepark med den!

Har satt cushcore xc i bakhjulet och tubeless fram.

Ska flytta stolpen till fruns cykel och köper en bikeyoke med 160mm till mig själv härnäst :P

Någon som vet hur svårt det är att shimsa om högfarts compritionen på pike select så den blir lite mjukare?

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jag mejlade för ett par veckor sedan och fick svaret:

Hej och tack för mail.

Ryktet stämmer och vi håller på och förbereder samt fotar för att inom kort presentera på High-end bicycles from Sweden - Allebike Sports (allebike-sports.com)
😎😎

MB31 Rescue XC/TR​

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Ja, den går inte att fela? Jag får maila o fråga om jag får köpa en ram.

Om man ska hitta nåt att gnälla över så är det jävligt märkligt att inte skriva ut bb drop.

Crips

Medlem
Allebike MB31 MTB
Grå färg är väldigt fint. Men både spec och vikt känns väl väldigt likt förra årets? Eller missar jag något fundamentalt i specen eller vinklarna? Tänker främst på tr varianten. Otroligt snygg hursomhelst.

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Grå färg är väldigt fint. Men både spec och vikt känns väl väldigt likt förra årets? Eller missar jag något fundamentalt i specen eller vinklarna? Tänker främst på tr varianten. Otroligt snygg hursomhelst.
[/QUOTE

Det skiljer 20mm slaglängd. Jag har inte gamla geo framför mig men iallafall STA måste skilja en hel del.

MagerValp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
TR ser klockren ut! Geon har lugnats ner lite och samma schyssta nivå på komponenterna. Enda frågetecknet är väl varför man envisas med remote lockout på gaffeln, men den är ju enkel att plocka bort.

olaola

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Hur gör man eg för att plocka bort lockouten från styret? Wiren är så sjukt retligt ivägen när jag har bikepacking-påsen på styret.

Och har nån av er kollat/ testat att uppgradera dämparen till en pike?

Berk

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Hur gör man eg för att plocka bort lockouten från styret? Wiren är så sjukt retligt ivägen när jag har bikepacking-påsen på styret.

Behöver man då inte en ny "top-cap"? Eller tappar man bara lockouten om man monterar bort vajern?

Och har nån av er kollat/ testat att uppgradera dämparen till en pike?

Revelation jag hade hade redan en Charger RC dämpare, den omdöptes till Pike Select året efter. Dämparen var otroligt mycket bättre en Motion Control dämparen. Man kan uppgradera Revelation med en Charger 2.1, som är riktigt bra. Prisen har gott ner lite hos tysken:

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jag tror den förlitar sig på att remoten låser vajern med ett klick och håller emot, men jag kan ha fel.
Ja, jag har undersökt det tidigare för recon om jag minns rätt och då är det en större bit för 700 spänn som behövs. hela dämparen kostar väl en tusenlapp.

Bättre affär att sälja mc med remote och sätta i en charger utan?

Olmo

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
TR ser klockren ut! Geon har lugnats ner lite och samma schyssta nivå på komponenterna. Enda frågetecknet är väl varför man envisas med remote lockout på gaffeln, men den är ju enkel att plocka bort.
...och en halv kilo lättare, som ju aldrig skadar.

när det blir rea kan den nya MB31 vara en bra kandidat för att ersätta min 2017 Honzo

Berk

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Det är ju frågan vad som behövs. Jag har sett på andra gafflar att en större bit måste bytas men kanske räcker med vredet?

Den är till en (gammal) Revelation 32 mm. Det finns ingen vred listad i Sram spare parts katalog till Revelation 35. Hittar också ingen vred till min Charger RC i min Pike Select. Min har fått skrap, men det är bara färgen som är bort, vredet funkar.

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
ram beställd. Vågar inte vänta på rea eftersom alternativen kommer att bli mycket dyrare pga custom spec. Enklare att bara köpa ram och slippa stå med en hög komponenter man inte vill ha.

bb är 58mm som jag trodde. De har väl samma cad som spec kanske.

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Frågan är om inte 58mm räcker för att köra mullet. I alla fall med 165mm vev. Flickan gillar låg standover...
Jag får börja med att bygga den med skrot och sen uppgradera när hon närmar sig ett byte från 26''. Skrot är XT och recon från Marinon så funkis. Jag har redan en ny enduro gaffel till Marinon så spelet kan börja (Se handbok för traktorsamlare)

Berk

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Nu också på BikeInsights. Men där räknas ett BB drop fram på 54mm.

Är geon i tabellen med eller utan sag? Hur redovisades den för tidigare årsmodeller?

Visa bilaga 607146

Nästan alla tillverkare, förutom britterna och Nordest, brukar skriva geotabeller utan sag.

Om man bara ger vevlagerhöjd berör bb drop värdet på hur tjocka däck man räknar med. Det är mycket bättre när tillverkare speccar bb drop.

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Nu också på BikeInsights. Men där räknas ett BB drop fram på 54mm.

Är geon i tabellen med eller utan sag? Hur redovisades den för tidigare årsmodeller?

Visa bilaga 607146

Det finns nog inget sätt att räkna ut drop utifrån tillgänglig data eftersom bb height beror på däcken? Antingen sidan eller användaren har räknat ut på nåt sätt.
supporten säger 58 och det stämmer med relationen mellan height och drop enligt specilized fuse 29.

Sen kan det ändå vara fel. Uppgiven A2C är 1mm kortare än gaffeln som sitter på tex. 54 är väldigt högt så hoppas på 58.

Topp