Allebike startar budget-ish-märke

Hep

Aktiv medlem
Snygg ”lack” och fula däck. Vad tror expertisen om cykeln i övrigt? Prisvärd? Något att komplettera trailcykeln med för att köra långlopp?

-Andy-

Aktiv medlem
Varför måste de svenska varumärkena kännas så B? Jag menar Santa Cruz, Evil, Yeti. I Sverige Allebike?! Låter som en tysk unisexcykel för pensionärer. Och ja, varumärket och känslan i det spelar roll.

Glöm inte logotypen, den är i klass med namnet och gör att cyklarna känns som de hör hemma på Jula eller Biltema.
Jag tycker det är kul att vi har en svensk "tillverkare" och de gör säkert finfina cyklar men de skulle verkligen tjäna på att snygga till logotypen och namnet. Då skulle de gå från att kännas B till att konkurrera med bl.a. Canyon om de svenska mellanmjölkskunderna.

Fundadores

Aktiv medlem
Dd
Glöm inte logotypen, den är i klass med namnet och gör att cyklarna känns som de hör hemma på Jula eller Biltema.
Jag tycker det är kul att vi har en svensk "tillverkare" och de gör säkert finfina cyklar men de skulle verkligen tjäna på att snygga till logotypen och namnet. Då skulle de gå från att kännas B till att konkurrera med bl.a. Canyon om de svenska mellanmjölkskunderna.

Jag jobbar som designer och jag kan inte ens prata om loggan. Det känns för svårt, jag blir tom inombords.

Berk

Aktiv medlem
Ser ut som en stighoj, men har en XC gaffel. En 130 mm Revelation hade varit bättre. Geometri är helt ok, förutom långa kedjestagen.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Så långa är dom ju inte 1 mm kortare än vitus sentier 29

Första visuella intrycket är att de är långa men framklingan (om den är av normal storlek för en singelklinga) sitter som du säger som på en Sentier precis i höjd med däcket. Sadelröret sitter lite ovanligt långt fram. Kanske bra.

(Vissa cyklar, tex Kona Honzo med sina utpräglat korta stag har allt överlapp)

Gillar verkligen Allebike men loggan har alltid varit... diskutabel. 😉 Är det en”grej”?

Ustzeust

Aktiv medlem
Är inte 5000 för en aluram ganska mycket?
Gav lite över 3000 för min transmitter, fast sonder säljare nog 100 gånger fler cyklar.

Jay Jay

Aktiv medlem
Jag gillar den. Skulle absolut kunna tänka mig ett köp. Spelar mindre roll att den kommer utan dropper... går ju att köpa sedan. Kanske inte lika konkurrenskraftigt pris som Cragger och Sentier... men det är å andra sidan inget man kan vänta sig av ett mindre företag. Tycker att den har en viss appeal som kompenserar lite. Kul att de satsar i det här segmentet!

glitch

Aktiv medlem
Fast nu står väl Alle för Alexander och inte för Alingsås...

Fattar inte riktigt grejen med att den inte heter Allebike, borde väl räcka med ett varumärke att göra reklam för.

Så kan det vara, fick för mig att det spelade på att det var från Alingsås.
Men då skulle de ju kunnat heta "Alles Sås"
Ligger riktigt bra i munnen ju, minst lika som Santa Cruz.😄

rln

Aktiv medlem
Jag gillar den. Skulle absolut kunna tänka mig ett köp. Spelar mindre roll att den kommer utan dropper... går ju att köpa sedan. Kanske inte lika konkurrenskraftigt pris som Cragger och Sentier... men det är å andra sidan inget man kan vänta sig av ett mindre företag. Tycker att den har en viss appeal som kompenserar lite. Kul att de satsar i det här segmentet!
Men Cragger och Sentier har väl inte nav från DT 350 och Sapim Race ekrar?

NickPick

Aktiv medlem
Happy är intressant. Stigcyklisterna som alltid hyllar saker som är billigt och ska alltid köpa på rea, men nu satsar ju ett av de enda svenska märkena på en modell och då är det bara blaha. Mer cykling, mindre happy ordineras av cykeldoktorn. Jäkla synd att den inte är tillverkad med skeva mått i Peru eller i ett garage på engelska landsbygden 🤔😉.

Jag tror man får räkna allebike som svenskt ändå. Scott bygger sina cyklar med delar från tex Japan och ramar från Taiwan osv.att tillverka ramar in house är väl kanske inte jättevanligt.

jonte987

Aktiv medlem
Det avgörande är om ramen är designad i Sverige eller köpt färdig.
Sen var väl frågan om den är så lågbudget. Bygg en ingångsmodell för 9999 med 1x10 så snackar vi.

Fundadores

Aktiv medlem
Det hade ju varit både intressant och coolt jämfört med hur den ser ut idag.

Du menar coolt som:
B99C2C90-A121-4A97-933F-6A19C20C78F1.jpeg

bokaj

Aktiv medlem
Formuleringen av rubriken är inte så slapp som det framstår av hur det presenteras på deras hemsida. Jag pratade med en av de med bäst insyn i Allebike igår som förklarade att aluminiummodellerna som de släpper nu inte kommer heta Allebike utan just mb31. Att det sen inte är jättetydligt på hemsidan att det i stort sett är ett annat märke är en annan sak.

Budget är i jämförelse med Allebikes andra cyklar, inte jämfört med alla cyklar i hela världen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer