Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

Eddy

Aktiv medlem
...åsnan mellan hötapparna, vad skulle du välja och varför? Shimano eller Sram är väl det står och väger mellan.
Jag velar till och med mellan singelklinga eller framväxel, jag (tror) att det i varje fall blir wireväxel.

Lyxproblem, visst! Har alltid kört Shimano och Campagnolo men nu är det kanske dax för Sram?
Hilfe bitte!

//E

Eddy

Aktiv medlem
Hej!

Min storlek var slut,(56) ska skickas i oktober.

No.Product nameQuantityUnitUnit priceTotal
1
HTB10m.lmHGYBuNjy0Foq6AiBFXaP.jpg

2018 OEM High quality gravel plus bike frameset,max tire 700c*50mm/ 650B*2.1`` frameset
1.00Set(s)USD 480.0000USD 480.00
Product Description:CFR696-56-BSA-68 finish (frame,fork-12mm with mounts, seatpost ,clamp) UD matte
2
HTB10m.lmHGYBuNjy0Foq6AiBFXaP.jpg

2018 OEM High quality gravel plus bike frameset,max tire 700c*50mm/ 650B*2.1`` frameset
1.00Piece(s)USD 145.0000USD 145.00
Product Description:F&R axles headset extra rear derailleur hangers shipping cost for frame set (WXY by train) alibaba 2% commission

Total Product Price USD 625.00

glitch

Aktiv medlem
Så 625 $ inkl. frakt men tillkommer tull och moms och avgifter?

Raggamuffin

Aktiv medlem
The shipping cost to Sweden:
frameset with parts:
1,by train,cost 70USD,shipping time 30-45 days,no need to pay import taxes
2,by XDB,cost 165USD,shipping time 15-35 days,no need to pay import taxes
3,by UPS,cost 165USD,shipping time about one week,no need to pay import taxes
wheelset
1,by train,cost 90USD,shipping time 30-45 days,no need to pay import taxes
2,by XDB,cost 185USD,shipping time 15-35 days,no need to pay import taxes
3,by UPS,cost 185USD,shipping time about one week,no need to pay import taxes

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nähä, nya tider :D

120USD by WXY-DPD-air ,shipping time 15-35 days,no need to pay import taxes
190USD by UPS express, shipping time about one week. It may to pay import taxes.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag funderar på Campa till min bara för det hade varit roligt. Visst kan man väl åka Shimano/Sram 11-delat med 11-delat Campa?

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Bra val av ram! Flera märken använder denna ram...

- Ridley Kanzo c
- Boltcutter Peacemaker
- Vitus Substance Crs
- On One free ranger
osv...

Eftersom jag byggt upp två hojjar med samma ram och just Sram rival1x11 och Shimano grx 1x11 så kanske jag kan ge lite input.

Shimano Grx skulle jag säga är lite sävligare i växlingarna, dock mjukare. Shimano är är mer klick...klick,Sram är mer Pang Pang.

Direkt ur lådorna så har sram bromsarna bättre bett och definitivt mer modulation, men Shimano bromsarna börjar komma i kapp nu när cyklarna rullat ett tag.

Ergonomin på växel/bromsreglagen är en smaksak också, personligen gillar jag Sram mer då jag känner att jag har händerna mer inne i hoodsen gentemot Shimano då det känns som jag mer greppar en potatis med broms och växelreglage på.

Mitt slutbetyg är att vilken grupp du än väljer kommer du bli nöjd, och det är nog mer utväxling eller om du ska köra 1x11 eller 2x11 som du bör fokusera på.

CD786A4D-EAA9-4204-82A2-98B5B351401C.jpeg

68C16E17-05C2-48AB-9DF5-03A389E53766.jpeg

Senast ändrad:

Eddy

Aktiv medlem
AlfaAlfa, med andra ord skulle jag ha köpt en av dina! Vilket nummer på GRX är det?

Edegrd

Medlem
Jag hade valt grx di2 2x11.

Har du fått hem den?

Hade också valt grx di2 2x11. (personligen snålade jag och valde grx 810)
Lite avhängt kanske vart du har händerna, jag kör 95% av min tid med händerna på hoodsen och tycker det är bra känsla.

di2 varianten är också lite mer omdesignad för att ge bättre stöd.

Eddy

Aktiv medlem
Hade också valt grx di2 2x11. (personligen snålade jag och valde grx 810)
Lite avhängt kanske vart du har händerna, jag kör 95% av min tid med händerna på hoodsen och tycker det är bra känsla.

di2 varianten är också lite mer omdesignad för att ge bättre stöd.
...då har du chansen att byta upp dig, jag kan köpa din grupp.

Eddy

Aktiv medlem
Blev erbjuden Sram Force med hydraulisk skivbroms, wifli bakväxel och framväxel, den torde väl funka med ett GRX vevparti?

kontorsråttan

Aktiv medlem
Eftersom jag byggt upp två hojjar med samma ram och just Sram rival1x11 och Shimano grx 1x11 så kanske jag kan ge lite input.

Märker du någon skillnad på kedjelinjen, spelar det någon roll att GRX har kedjelinjen flyttad eller funkar det lika bra med vanlig Rival? Kommer Rival-drivlinan för nära däcket om man kör med 45-50mm däck?

nesvop

Aktiv medlem
Jag kör Sram etap 2x11 på min 969.
Tycker det blev väldigt bra, men jag kör även landsväg med min (byter bara hjulpar).
Annars räcker det nog med 1x11.

nesvop

Aktiv medlem
Märker du någon skillnad på kedjelinjen, spelar det någon roll att GRX har kedjelinjen flyttad eller funkar det lika bra med vanlig Rival? Kommer Rival-drivlinan för nära däcket om man kör med 45-50mm däck?
För min del är det oerhört tight "innersta" ringen, det gör att när jag kör grus så kan det (när det blir väldigt stötigt samtidigt som man trampar ordentligt) få en chain suck up "in vid minsta ringen", så att kedjelinjen är utflyttad en aning kan nog vara bra för då finns det nog ingen risk att kedjan kan fastna där.

kontorsråttan

Aktiv medlem
För min del är det oerhört tight "innersta" ringen, det gör att när jag kör grus så kan det (när det blir väldigt stötigt samtidigt som man trampar ordentligt) få en chain suck up "in vid minsta ringen", så att kedjelinjen är utflyttad en aning kan nog vara bra för då finns det nog ingen risk att kedjan kan fastna där.

Tack! Vad kör du för däcksbredd och vevparti?

AlfaAlfa

Aktiv medlem
H

Hej, helt ärligt märker jag ingen skillnad. Jag har dock inte mätt upp exakt, på grx hojen sitter det nu 45mm däck och det finns gott om utrymme mellan kedjan och däck. På Sram hojen sitter det 38mm däck nu och där är det så klart ännu mer utrymme.

Kedjelinjen på båda hojarna är bra, är inga krunch ljud eller att kedjen ser ut att ha en ansträngd vinkel på något sätt.

Eddy

Aktiv medlem
Godmorgon!
Om jag lyckas flytta ut(modifierar fästet)en vanlig sram framväxel och kör Grx vevparti så borde det väl fungera med kedjelinjen?
Eller har jag missuppfattat nått igen?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Spanar på grx 600 vevparti, ser ut att vara samma vev för 1x och 2x. Är detta korrekt?

Eddy

Aktiv medlem
Nån som vet svaret på Raggamuffins fråga? Eller jag utvecklar den till, Går det att montera 2(två)klingor på den som säljs med en?

kroem

Aktiv medlem
är rätt säker på att det är samma vevar för 1x och 2x, om man tittar runt på interwebz.

weldion

Aktiv medlem
Nån som vet svaret på Raggamuffins fråga? Eller jag utvecklar den till, Går det att montera 2(två)klingor på den som säljs med en?
Så här ser det ut på min GRX 810-vev med singelklinga monterad.
IMG_5566.jpeg
IMG_5567.jpeg

Dubbla infästningar för drev.

Climb_76

Medlem
1604646945705.png

Bygget klart sedan en månad tillbaka. Frakt från Kina i september, intullning etc funkade fint. Blev ca 10600kr för ram, stolpe, extra växelöra, gaffel och hjul.
Kör GRX 810 på min med 48/31 och 11-32 med 40mm-däck. Den är tänkt som all-round hoj som ska ersätta racern också. Om fokus hade varit mer stig så hade väl singelklinga varit bättre alternativ, men inte med mitt användningsområde.Nöjd med valet av grupp och utväxling såhär långt.

Bilagor

• 1604646943462.png
    1604646943462.png
    2.7 MB · Besök: 158

valle

Medlem
Visa bilaga 451771
Bygget klart sedan en månad tillbaka. Frakt från Kina i september, intullning etc funkade fint. Blev ca 10600kr för ram, stolpe, extra växelöra, gaffel och hjul.
Kör GRX 810 på min med 48/31 och 11-32 med 40mm-däck. Den är tänkt som all-round hoj som ska ersätta racern också. Om fokus hade varit mer stig så hade väl singelklinga varit bättre alternativ, men inte med mitt användningsområde.Nöjd med valet av grupp och utväxling såhär långt.

Jag är i startgroparna att göra en liknande beställning som du verkar ha gjort. blev det 6% tull och 25% moms? skickades allt i samma paket? hur lång tid tog leveransen?

glitch

Aktiv medlem
Jag är i startgroparna att göra en liknande beställning som du verkar ha gjort. blev det 6% tull och 25% moms? skickades allt i samma paket? hur lång tid tog leveransen?

De skickar "tax prepaid" så all avgifter ingår i frakten. Det du ska vara medveten om är att om du betalar med aliexpress tillkommer 2% avgifter + asdryga kortavgifter vilket för mig skulle blivit typ 7-800 kr i bara avgifter.
Paypal är liknande.
Så jag körde banköverföring till slut som men då får du inte något köparskydd förvisso.

Våra ramar beställdes i början Oktober, fortfarande inte skickats så det tar nog lite tid, också beroende på storlek. 56:an jag skulle ha skulle komma in slutet oktober.

moros

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det är en vits med sambeställning? Eller kommer fraktkostnaden vara "per cykel" ändå?

glitch

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det är en vits med sambeställning? Eller kommer fraktkostnaden vara "per cykel" ändå?

Ramar är värt, du kan få in två ramar i ett paket. hjul däremot måste gå i separata paket så där sparar man inget.
Kompletta cyklar går separat så där sparar man inget hellet.

supreeme

Aktiv medlem
Jag är sugen på att beställa en ram! Bor i Stockholm. Ifall någon annan är på g. Har dock inte pratat med Carbonada ännu.

Eddy

Aktiv medlem
Hej! Hur funkar det med två hjulpar och skivbroms? Är det alltid "plug and play"? Eller kan man bli tvungen till justering? Vilka i så fall? Blanda 6 bults och centerlock?

Mvh F

marr

Moderator
Forumvärd
Hej! Hur funkar det med två hjulpar och skivbroms? Är det alltid "plug and play"? Eller kan man bli tvungen till justering? Vilka i så fall? Blanda 6 bults och centerlock?

Mvh F
Utgångspunkten är väl att blanda så lite som möjligt. Samma nav, samma skivor är en bra utgångspunkt.

nesvop

Aktiv medlem

Mvh F
Minst 1 par av hjulen bör antingen ha 6 bults eller 6 bult to centerlock adaptor. Då kan man lägga shims imellan och således shimsa in sina hjulpar om naven skiljer.

Om bägge paren är 6 bultars är det enklast, då tar man ju bara det hjulparet som avviker mest och shimsar det, annars blir man tvungen att shimsa det enda paret efter sitt par som har centerlock.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer