Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

glitch

Aktiv medlem

Visst är det en Carbonda? Kedjestagen ser lite skruvade ut men annars är ju allt identiskt.

moros

Aktiv medlem

Visst är det en Carbonda? Kedjestagen ser lite skruvade ut men annars är ju allt identiskt.
Såg den nämnas på Riding Gravel för ett tag sedan, trodde först det var en "lack-effekt" men den verkar se ut så. Allt annat är identiskt. Intressant nog så ser stagen inte ut så på bilden av ramen i UD black

1625475618182.png

Eddy

Aktiv medlem
Vilken produktbeskrivning av XXL! Ett axplock:
"GRX-systemet från Shimano har också flera funktioner som förhindrar att kedjan ramlar av på ojämnt underlag. Bakväxeln har en inbyggd ”kloss” som håller fast kedjan,"

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har missat visa hur min blev.

DSC_1789.JPG

GRX 810 2x11 reglage
XTR M9000 med 38 eller 40T, glömt vilken. 🤷‍♂️
Garbaruk 11-46
LB WR65 på DT350
Gilles Berthoud
BMC styrstam och Specialized styre...
WTB Byway 44 bak och 40 fram, varken roliga eller tråkiga. Blir nåt annat till hösten.

Blir sannolikt 2-delat fram när det börjar finnas delar igen och antagligen Di2, hade visst glömt hur tråkigt det var med mekaniska reglage och trodde jag skulle vara nöjd med det. Eller axs...

Är väl nöjd med det mesta men inte placeringen av nitmuttrar för flaskställ. Framförallt på sadelröret sitter de väldigt högt upp. Ska sätta verktygen i en bit alu och försöka slamma ner det i botten men ändå kunna ha fästet för framväxel, det fästet känns lite byggt med en yxa tyvärr.
Tror samtliga av mina flaskställ på alla cyklar nu har omborrade hål för att sänka ner, varför bygger man med flaskorna så högt upp?

glitch

Aktiv medlem
Var det någon som hade kört med heldraget hölje för bakväxeln? Jag får inte riktigt till nedväxling från största drevet bak till nästa att lira. Kedjan ligger gärna kvar på översta så man får växla ned i två steg.
Alla andra växlar funkar perfekt. Slackar jag vajern så lider istället alla andra 10 växlar. Känns som det borde vara friktionsrelaterat, är ju lite dum böj ut ur ramen trots allt.

moros

Aktiv medlem
Var det någon som hade kört med heldraget hölje för bakväxeln? Jag får inte riktigt till nedväxling från största drevet bak till nästa att lira. Kedjan ligger gärna kvar på översta så man får växla ned i två steg.
Alla andra växlar funkar perfekt. Slackar jag vajern så lider istället alla andra 10 växlar. Känns som det borde vara friktionsrelaterat, är ju lite dum böj ut ur ramen trots allt.
Jag har kört heldraget från dag 1. Funkar klockrent. Sitter på tåget hem från en bikepackingtur runt Öland så skall leta upp en bild. Men jag har väldigt kort bit hölje ut ur ramen. Kanske beror lite på växel men jag kör Ultegra med 11-36 sunrace
Screenshot_20210723-162009_Photos.jpg

glitch

Aktiv medlem
Jag har kört heldraget från dag 1. Funkar klockrent. Sitter på tåget hem från en bikepackingtur runt Öland så skall leta upp en bild. Men jag har väldigt kort bit hölje ut ur ramen. Kanske beror lite på växel men jag kör Ultegra med 11-36 sunrace
Visa bilaga 502198
Gött! Rent praktiskt skippade du bara plaststoppet där bak och typ borrade upp genomföringen fram? Respektive guiden nere vid BB plockade du bort då antar jag? Kör du 1*11 eller hur gjorde du med framväxeln?

moros

Aktiv medlem
Gött! Rent praktiskt skippade du bara plaststoppet där bak och typ borrade upp genomföringen fram? Respektive guiden nere vid BB plockade du bort då antar jag? Kör du 1*11 eller hur gjorde du med framväxeln?
Fram fick jag med två genomföringar, den ena var utan vajerstopp.

Vajerguiden under vevlager tog jag bort som du säger.

Jag kör 2x11. Bak och fram har jag löst det med en lite plasthylsa som var en reservdel till en nukeproof ram (samma ändamål). Jag beställde även universalenomföringar från jagwire men den andra kom först. Kan kolla mer noga sen men jag tror jag la upp några bilder längre bak i tråden

Raggamuffin

Aktiv medlem

Vad har du för storlek och vad är det för ramväska?

Apiduras stora slår på 1 cm på en 56:a, sugen på att chansa om den ändå går in.

glitch

Aktiv medlem
Fram fick jag med två genomföringar, den ena var utan vajerstopp.

Vajerguiden under vevlager tog jag bort som du säger.

Jag kör 2x11. Bak och fram har jag löst det med en lite plasthylsa som var en reservdel till en nukeproof ram (samma ändamål). Jag beställde även universalenomföringar från jagwire men den andra kom först. Kan kolla mer noga sen men jag tror jag la upp några bilder längre bak i tråden
Kolla gärna, kan inte minnas sett detaljer på genomföringen men vore tacksam om du orkar fota / visa prylarna som behövs. Lustigt att du fick med två genomföringar fram, måste dubbelkolla men kan inte minnas att jag fick det.

moros

Aktiv medlem
Kolla gärna, kan inte minnas sett detaljer på genomföringen men vore tacksam om du orkar fota / visa prylarna som behövs. Lustigt att du fick med två genomföringar fram, måste dubbelkolla men kan inte minnas att jag fick det.
Kan vara att jag bara beskrev och inte fotade. Fixar imorgon.

moros

Aktiv medlem
Vad har du för storlek och vad är det för ramväska?

Apiduras stora slår på 1 cm på en 56:a, sugen på att chansa om den ändå går in.
Jag kör en knatteram i strl 52. Ramväskan är från Acepac och passar 100% på min ram. Har monterat en BBB adaptrail som gör att man i alla fall kan få en flaska på plats.

Ville prova en Revelate Ripio strl s som på pappret verkar vara klippt och skuren för min storlek men jag lyckades inte hitta den i lager på något vettigt ställe med fri retur.

20210720_123603~2.jpg

moros

Aktiv medlem
Köpte dessa i tron om att det var gummi eller i alla fall mjuk plast och framförallt eftersom de var slitsade så jag kunde trä på dom utan att lossa vajern. Men de är hårda och lämnar en liten glipa, men håller höljet på plats. Verkar vara slut dock

20210724_081541.jpg20210724_081613.jpg

Beställde också dessa (version 5) men har inte orkat byta än men skall göra det nu när jag byter från Ultegera till GRX

https://www.bike24.com/p2365716.html

Om du inte har en order på G från Bike24 så skulle jag nog kunna slänga ett par i posten för ett par tior

glitch

Aktiv medlem
Köpte dessa i tron om att det var gummi eller i alla fall mjuk plast och framförallt eftersom de var slitsade så jag kunde trä på dom utan att lossa vajern. Men de är hårda och lämnar en liten glipa, men håller höljet på plats. Verkar vara slut dock

Visa bilaga 502300Visa bilaga 502301

Beställde också dessa (version 5) men har inte orkat byta än men skall göra det nu när jag byter från Ultegera till GRX

https://www.bike24.com/p2365716.html

Om du inte har en order på G från Bike24 så skulle jag nog kunna slänga ett par i posten för ett par tior
Åh d hade varit mycket uppskattat!:)

Raggamuffin

Aktiv medlem

manu1.JPG

Lyckas inte få det röda att se ut som irl 🤷

manu4.JPG

Tycker inte den känns så bra i styrningen egentligen, ska prova med ett vanligt styre och se om det är rise'n som gör det.

manu3.JPG

Gjorde ett fäste och fick ner flaskan där jag vill ha den. Tyvärr fanns bara framdrevet i silver när jag handlade. Kanske matchar om man orkar polera veven.

manu2.JPG

Ser lite klent ut med 40mm..

Willie

Aktiv medlem
Visa bilaga 502451

Visa bilaga 502452

Tycker inte den känns så bra i styrningen egentligen, ska prova med ett vanligt styre och se om det är rise'n som gör det.

Visa bilaga 502453

Gjorde ett fäste och fick ner flaskan där jag vill ha den. Tyvärr fanns bara framdrevet i silver när jag handlade. Kanske matchar om man orkar polera veven.

Visa bilaga 502454

Visa bilaga 502451

Visa bilaga 502452

Visa bilaga 502453

Visa bilaga 502454

Jäkligt snygg cykel ändå! Man blir mer och mer sugen på att byta ut min PlanetX ram mot en sådan och få plats med lite fetare däck! Men blir nog 650B för mig

Högprofil är sexigt!

glitch

Aktiv medlem
@Raggamuffin tror du ska skippa riserstyret. Du ser ut att ha rätt rejält med spacers som det är och stacken är rätt hög på den som det är samtidigt som vinklarna är mer landsväg än off road. Jag bytte till vanligt lvg styre och har set up rätt lik min racer och tycker den beter sig väldigt bra då. Nu kör jag bara med en tunn spacer under stammen, när jag hade gravelstyre med lite rise och fler spacers tyckte jag det bara kändes konstigt.

kroem

Aktiv medlem
Äntligen är gräveln ute på lite riktig grävel.

Bilagor

• E951DAFB-5890-4677-9D5D-97E2134C29E6.jpeg
    E951DAFB-5890-4677-9D5D-97E2134C29E6.jpeg
    1.8 MB · Besök: 96

moros

Aktiv medlem
Så här ser det ut med Jagwire frame plugs för den som är intresserad. Fram har jag inte testat än
20210725_102143.jpg

glitch

Aktiv medlem
Blev ju kanon @moros!
Nu har jag lite härdsmälta i huvudet av värmen, men för framväxeln hur gör man då om man vill köra heldraget? Vad använder man som stopp för höljet liksom? Den där genomföringen som man får med är väl bara en plasttuta för att hindra skräp från att åka ner i ramen.

moros

Aktiv medlem
Blev ju kanon @moros!
Nu har jag lite härdsmälta i huvudet av värmen, men för framväxeln hur gör man då om man vill köra heldraget? Vad använder man som stopp för höljet liksom? Den där genomföringen som man får med är väl bara en plasttuta för att hindra skräp från att åka ner i ramen.
De flesta Shimanoväxlar har väl stoppet inbyggt i växeln?

supreeme

Aktiv medlem
Såhär ser min hoj ut i dagsläget. Nu äntligen provkörd i alla fall (ramen kom i januari har jag för mig)..
Har inte fått på någon linda, ville känna mig fram lite på reglagens placering. Det värsta är, som någon skrivit, att det är svårt att få reglagen att sitta kvar. Där jag vill ha dem blir de bara att glida runt då den skrovliga ytan sitter för långt ner på böjen på Carbonadas styre 🤔
Förväntar mig inte att styrlindan skall avhjälpa detta.
IMG_20210726_093311.jpg
IMG_20210726_093338.jpg

Bobbysynth

Aktiv medlem
Såhär ser min hoj ut i dagsläget. Nu äntligen provkörd i alla fall (ramen kom i januari har jag för mig)..
Har inte fått på någon linda, ville känna mig fram lite på reglagens placering. Det värsta är, som någon skrivit, att det är svårt att få reglagen att sitta kvar. Där jag vill ha dem blir de bara att glida runt då den skrovliga ytan sitter för långt ner på böjen på Carbonadas styre 🤔
Visa bilaga 502825
Visa bilaga 502827
Kör du 650b? Om ja, hur känns Pathfinder i den storleken?

supreeme

Aktiv medlem
Kör du 650b? Om ja, hur känns Pathfinder i den storleken?
Yes, 650b Pathfinder. Tubeless på DT GR1600. Kör ca 2.5/2.7 bar vilket är lägsta trycket enligt print på däcksidan. Har för mig att de är specade 47mm men har inte mätt vad de blev på aktuell fälg.
Men ärligt talat så har jag inga gravel-referenser att komma med. Första hojen, första allt vad gäller grus.
Jag har cyklat en hel del landsväg och kan väl säga att jag upplever fint rull på asfalt och lättare grusväg i alla fall.
Men har inte varit ute i något större stök eller väta så kan inte uttala mig om det.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Yes, 650b Pathfinder. Tubeless på DT GR1600. Kör ca 2.5/2.7 bar vilket är lägsta trycket enligt print på däcksidan. Har för mig att de är specade 47mm men har inte mätt vad de blev på aktuell fälg.
Men ärligt talat så har jag inga gravel-referenser att komma med. Första hojen, första allt vad gäller grus.
Jag har cyklat en hel del landsväg och kan väl säga att jag upplever fint rull på asfalt och lättare grusväg i alla fall.
Men har inte varit ute i något större stök eller väta så kan inte uttala mig om det.
Ok. Kör dem på 700c i 38mm och tycker de är suveräna allrounddäck, men har 650b-hjul också så blev nyfiken.

Willie

Aktiv medlem
Visa bilaga 502825
Visa bilaga 502827
Stiligt, hur mycket bredare däck tror du ramen i 650b?
Ser ut att vara stor ram? Hur stor är den?
//W

Akronym

Aktiv medlem
@kroem du har inte lite bilder på dragningen av bromsslang genom styre, stam och styrlager på din gr039?
Är bromsslangen fram dragen genom expandern eller är det ett eget hål?

Sugen på att beställa antingen en gr039 eller en cfr707 (lutar åt 707 pga plats för mer däck) men gillar inte styret som följer med på någon av dom så funderade på vad man har för alternativ för helt integrerad cockpit

kroem

Aktiv medlem
@kroem du har inte lite bilder på dragningen av bromsslang genom styre, stam och styrlager på din gr039?
Är bromsslangen fram dragen genom expandern eller är det ett eget hål?

Sugen på att beställa antingen en gr039 eller en cfr707 (lutar åt 707 pga plats för mer däck) men gillar inte styret som följer med på någon av dom så funderade på vad man har för alternativ för helt integrerad cockpit
Det är samma konstruktion som för Deda/FSA, så man drar slangarna innanför lagret, sen har compression-ringen antingen hål eller är som en halvmåne/pacman (hur man nu säger...)

kroem

Aktiv medlem
Har ingen bra bild, för tiden då jag drog kablarna igenom styre etc var mest präglat av frustration. Men snyggt blev det!

supreeme

Aktiv medlem
Stiligt, hur mycket bredare däck tror du ramen i 650b?
Ser ut att vara stor ram? Hur stor är den?
//W
Jag har för mig att den är XL, eller vad de nu kallar den. Största ramen, jag mäter 193 cm.
Här är några bilder på däckutrymmet med 47mm pathfinder 650b.
IMG_20210731_151532.jpgIMG_20210731_151542.jpgIMG_20210731_151616.jpgIMG_20210731_151623.jpg

Senast ändrad:

Akronym

Aktiv medlem
Det är samma konstruktion som för Deda/FSA, så man drar slangarna innanför lagret, sen har compression-ringen antingen hål eller är som en halvmåne/pacman (hur man nu säger...)
Ah ok 👍
Fick svar från Carbonda också och även dom kör med ett dedikerat hål i styrröret för frambromsen. Då har man ju lite mer valmöjlighet än om slangen ska in genom toppen på styrröret.
Blir ju mer och mer sugen på en 707…kanske får bli en beställning snart

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer