Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

Akronym

Aktiv medlem
Tror jag velat färdigt nu. Får bli en 696 ändå :)
Är lite osäker på om jag ska gå på 560 eller 580 dock.
Vad kör ni för storlekar?
Är 185 lång och ca 89cm ben

glitch

Aktiv medlem
Du ska ha en 58a.
Är 181 på 56. Polarn är nån cm längre än dig, sitter perfekt på 58.

kroem

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av Carbondas helintegrerade styren, t.ex. det till CFR707?

Kollar på en typ stål/ti-ram och funderar på att köpa Carbondas gaffel + styre.

Eddy

Aktiv medlem
Tror jag velat färdigt nu. Får bli en 696 ändå :)
Är lite osäker på om jag ska gå på 560 eller 580 dock.
Vad kör ni för storlekar?
Är 185 lång och ca 89cm ben
Jag är 184 och har 90cm ben, sitter på en 56:a, funkar prima. Skulle nog även gå med en 58:a iofs.

Willie

Aktiv medlem
Tack för den här tråden.

Sitter och väntar med spänning på 696a som är påväg mot Sverige nu =)

supreeme

Aktiv medlem
Korspostar med barn-kärre-tråden.
Jag har köpt en Thule axel för att kunna dra kärra efter min 696. Thule anger att man skall dra bakaxeln till 12 Nm, men axeln från Carbonada anger 5 Nm. Vill ju inte dra sönder ramen, eller tappa kärran för den delen.
För den intresserade så är detta axeln butikspersonalen plockade fram åt mig.

IMG_20210821_103559.jpg

supreeme

Aktiv medlem
Korspostar med barn-kärre-tråden.
Jag har köpt en Thule axel för att kunna dra kärra efter min 696. Thule anger att man skall dra bakaxeln till 12 Nm, men axeln från Carbonada anger 5 Nm. Vill ju inte dra sönder ramen, eller tappa kärran för den delen.
För den intresserade så är detta axeln butikspersonalen plockade fram åt mig.

Visa bilaga 507690
En fråga till, är det någon som kör Carbonadas styre: http://www.carbonda.com/accessory/handlebar/123.html
Jag har Force CX1 HDR, reglage, enligt SRAM skall dessa dras med 6-8 Nm, men det är fan lögn i helvete att få reglagen att sitta fast. De bara vrider sig. Är det bara jag eller är detta en skitprodukt?
Hade det varit ett styre i alu så hade jag väl bara ökat momentet, men även här vill jag ju inte dra sönder prylarna..

Gustavl87

Medlem
En fråga till, är det någon som kör Carbonadas styre: http://www.carbonda.com/accessory/handlebar/123.html
Jag har Force CX1 HDR, reglage, enligt SRAM skall dessa dras med 6-8 Nm, men det är fan lögn i helvete att få reglagen att sitta fast. De bara vrider sig. Är det bara jag eller är detta en skitprodukt?
Hade det varit ett styre i alu så hade jag väl bara ökat momentet, men även här vill jag ju inte dra sönder prylarna..
Använder du någon form av monteringspasta? Jag hade samma issue med en kolstolpe på min caad10, ”carbon mounting paste” gjorde susen med rätt moment.

glitch

Aktiv medlem
För att reglagen ska sitta behöver man dra dem på den ruggade lilla ytan som finns för att få friktion. Problemet är att då hamnar reglagen superlångt ner - så ja det är inget toppenstyre.

supreeme

Aktiv medlem
För att reglagen ska sitta behöver man dra dem på den ruggade lilla ytan som finns för att få friktion. Problemet är att då hamnar reglagen superlångt ner - så ja det är inget toppenstyre.
Jo, vi pratade ju om det per PM. Har flyttat ner dem till ruggade ytan men det hjälper inte, de snurrar i alla fall trots 8 Nm.
Nyfiken på om någon annan fått det att funka.
Jag skall prova kleta på lite pasta men jag är tveksam att det hjälper mot att reglagen roterar.

glitch

Aktiv medlem
Hm, för mig satt de fast på ruggade ytan. Kollat att klämman spänner jämnt runt?

Eddy

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem
Jag vill ha QR framaxel. Köpte en fin kcnc för bak men hittar inte motsvarande fram. Dt har väl förvisso. Grymt skönt att slippa verktyg.

weldion

Aktiv medlem
Kanske har nämnts tidigare i tråden, men finns det något ställe som rekommenderas för inköp av växelöra till denna hoj?

Eddy

Aktiv medlem

Akronym

Aktiv medlem
Jag vill ha QR framaxel. Köpte en fin kcnc för bak men hittar inte motsvarande fram. Dt har väl förvisso. Grymt skönt att slippa verktyg.
Typ denna? Nä fan den var ju för kort såg jag nu

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Typ denna? Nä fan den var ju för kort såg jag nu
Dessutom är designen annorlunda mot bakaxeln så det skulle se rätt risigt ut. Obs jag var så klart inte 15mm bak men orkar inte googla fram rätt bild ;-)

latch

Medlem
Är det nån lång där ute som kör med denna ram?
Jag är 195 med 89cm benlängd och funderar på att beställa large(58cm), då jag är rädd att 61an kommer kännas stor(jag har kört bmx länge så jag tycker allt över 20 tum känns så j*vla stort. Nån som har nå tips eller åsikt?

supreeme

Aktiv medlem
Jag är 195 med 89cm benlängd och funderar på att beställa large(58cm), då jag är rädd att 61an kommer kännas stor(jag har kört bmx länge så jag tycker allt över 20 tum känns så j*vla stort. Nån som har nå tips eller åsikt?
Bor du i Stockholm kan du få komma och provsitta min 61a. Jag är 193 cm lång.
Jag kör iofs 650b hjul.

Men du har ben åt det kortare hållet sett till din längd va?

Willie

Aktiv medlem

Jag är 194cm och köpte en 58a av samma anledning som dig. Inte byggt den än men kommer köra med 650b hjul. Kan återkomma med feedback

latch

Medlem
Bor du i Stockholm kan du få komma och provsitta min 61a. Jag är 193 cm lång.
Jag kör iofs 650b hjul.

Men du har ben åt det kortare hållet sett till din längd va?
Yes jag bor i Stockholm! Skulle vara hur schysst som helst om ja kunde få provsitta🤩. jaaa det är ganska kort för min längd, men jag skall dubbelkolla och mäta ordentligt!

Lorentzx

Medlem
Vad sätter ni käre vänner för groupsets på sina carbondor? Någon som gett sig på trådlöst?

HåkanC

Aktiv medlem
Med de måtten blir tabellrekommendationen: stack 61-62 cm och reach 40,5-41,5 cm
Men det är ju endast en tabellrekommendation.
Personligen föredrar jag ramar med 1-2 cm längre reach jmf med tabellrekommendationen.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer