Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

Sudden19

Medlem
Ramstorlek styr ju en del i vilka modeller som blir bra. Jag kör en 52 och faktiskt mest använt Red Cycling EVO TR (tror jag den heter) för att den sitter bra och rymmer bra för en dagstur. Samtidigt tillåts två flaskor varav den bakre i fullhöjd, utan att meka med positionen på mina flaskställ. Nackdelen är kvaliten på dragkedjan då "dragaren" lossnat. Har sett fler som haft samma problem i deras recensioner.

Visa bilaga 566734

Sen har jag kört två bikepackingturer med Acepac framebag strl M. Den sitter nästan som skräddarsydd. Kräver att jag flyttar ner flaskstället i denna setup

Visa bilaga 566735
Sen har jag köpt, men aldrig använt, en Revelate Ripio i S, den passar också kanon i utrymmet på 52an

Visa bilaga 566736
Klockrent inlägg :) är lite sugen på en väska för dagsturer, hade inte tänkt på att ena vattenflaskan kan bli för högt upp om man har hela "längden", bra input!

moros

Aktiv medlem
Någon som har en beställning på gång från Carbonda och vill stoppa ner ett par extra växelöron till en 696? Böjde mitt igår och har ett extra men sen skulle en påfyllning behövas.

Alternativt om någon beställde en trave och vill sälja, eller har tips på alternativa leveranser. CRC/Wiggle har till Vitus Substance för 200 + frakt, men det kanske finns andra alternativ då ramen ändå har använts av många tillverkare

Raggamuffin

Aktiv medlem
56:a med Apidura 5,3 liters, inte den som heter tall.
Har sån wolftooth för att sänka hålen på sadelröret och borrat om hålen på flaskhållarna för att maxa neråt. Får in 950 och 750 ml inne i ramen och 550 under.

Har provat schimsa ut fästet på sadelröret för att kunna köra med framväxel men tar ändå av den vid bikepack då det inte behövs tvådelat.

DSC_5228~2.JPG

Kronan!

Medlem
Ett styck cfr707 i storlek gigantisk och färgen stahlblau (låter ju fränt). Endast rullat en kort runda men ett bra första intryck, tror vi kan bli vänner. Många lärdomar dragna från första riktiga cykelbygget. Kan skriva lite mer utförligt efter fler mil om önskemålet finns.

IMG_20220811_192256.jpg

Kronan!

Medlem
Ser ut att sitta 1x med Sram AXS så trådlös bakväxel. Då är det bara bromsslangen bak som går internt och den är plättlätt att dra.
Jajamen. Hade inga vidare bekymmer med den interna slangdragningen. Fick slipa lite på styret för att det skulle gå att montera.

Tyckte processen genom carbonda var rätt smidig. Bra konstigt att dra iväg ett sånt belopp genom Paypal dock men paketet kom fram. Frakten gick på 195 dollar, går man i köptanker kan det vara värt att gå ihop två och köpa ihop. Spar man lite pengar där.

micro553

Medlem
Jag är lite sugen på att beställa. Ej fått tag på dem än men drog iväg Mail igår så får ge det lite tid.

Är inte 100 med på skillnaden mellan 696 och 707? Är 707 den lite mer modernare varianten? Samt intern vajerdragning. Ni som köpt nyligen hur gick era tankar mellan 707 resp 696?

Jag har aldrig byggt cykel men det kanske inte är så svårt om man är tålmodig och läser på lite. Tänker att lbs kanske kan hjälpa till om det krisar. Ska dubbelkolla det innan bara.

Kör idag en Aethos så jag är ju lite åt det mer retro hållet så med det sagt tror jag kanske att 696 är mer mig.

Tänkte förmodligen Rival xplr grupp. Aldrig kört Sram men den känns det billigaste man kan köra om man vill ha elväxlar. Sugen på hjul från Carbonda också med dt350 naven.

Ni som kört lack från dem - har ni blivit nöjda? Jag vill ha nåt unikt samtidigt tycker jag det är svårt men de kanske har ”mallar” att utgå ifrån och sen välja färger man gillar eller hur funkar det?

Har även kikat lite på annat tex Pastel Cycles som gör med snygga färger eller custom och färdiga cyklar. Detta mest för att jag är lite småorolig att bygga själv.

Kronan!

Medlem
Skillnaden 696 och 707 är som du säger den interna vajedragningen. Överlag lite mer ääro om man tycker om det.

Jag har en rival xplr grupp. Första elektroniska gruppen och första gången jag nyttjar Sram. Rätt nöjd, åsikterna går lite isär kring den dock. Är man inte så kräsen när det kommer till kadens så funkar det fint med 1*, tycker jag.

Lacken på min ram blev rätt bra. Däremot inte samma motståndskraft som min andra tyska hoj, har redan lyckats slå av en liten bit färg. Men googla runt lite så får kommer du hitta andra som har gjort lite mer vågade grejer.

Akronym

Aktiv medlem
Hade aldrig byggt cykel innan jag beställde min 696. Bygga cykel är kul och ganska enkelt om man tänker sig för och läser på innan :)
Bra om man har lite basic verktyg hemma innan också

Jag köpte carbondas hjul (CWRD44C) med dt350 för 625$ och hade jag gjort om köpet idag så hade jag nog skippat dom hjulen och köpt ett par från Light Bicycle istället. Aningen dyrare men ca 200g lättare (carbondahjulen väger strax över 1600g)

Var rätt sugen på 707 och helt intern dragning men hittade nästan ingen som byggt en 707 så fegade ur och tog en 696.
Har intern dragning genom styret och det är fan jobbigt nog ibland 😅

moros

Aktiv medlem
För exempel på lack så kolla i carbonda tråden på riding gravel om du inte gjort det. Det finns många exempel (börja bakifrån, det är en lång tråd)

Halloj alla!
Jag ansluter till skaran av aspirerande köpare av 696. Kom över en 105-grupp som jag tänkte bygga upp den med och ha som all-in-one-cykel.

Bor i Göteborg så om det är andra i samma tankar och som bor i krokarna så kan vi kanske gå ihop för att spara på frakten.

glitch

Aktiv medlem
707 är väl lite mer "gravel" också medan 696 är lite raceigare / lvg hållet med brantare gaffelvinkel och kortare hjulbas.

micro553

Medlem
Hade aldrig byggt cykel innan jag beställde min 696. Bygga cykel är kul och ganska enkelt om man tänker sig för och läser på innan :)

Jag köpte carbondas hjul (CWRD44C) med dt350 för 625$ och hade jag gjort om köpet idag så hade jag nog skippat dom hjulen och köpt ett par från Light Bicycle istället. Aningen dyrare men ca 200g lättare (carbondahjulen väger strax över 1600g)

Var rätt sugen på 707 och helt intern dragning men hittade nästan ingen som byggt en 707 så fegade ur och tog en 696.
Lite verktyg osv har jag. Angående hjulen så tack för tipset. Ska kika light Bicycle.

Svårast är nog lack tycker jag. Ska plöja tråden ovan ikväll.

micro553

Medlem

Vilka hjul är det du menar som du rekommenderar från light Bicycle? Kan inte nåt direkt om hjul men söker nåt prisvärt för gravel med typ dt350 nav nivå. Tänker mig att jag kommer köra 45-50 mm däck.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vilka hjul är det du menar som du rekommenderar från light Bicycle? Kan inte nåt direkt om hjul men söker nåt prisvärt för gravel med typ dt350 nav nivå. Tänker mig att jag kommer köra 45-50 mm däck.

Jag hade valt höjd efter behov

Kronan!

Medlem
Hur menar du?
707 har längre reach, lägre stack, slackare gaffelvinkel vilket påverkar hjulbas och trail mm.
Så nog påverkar det, har inte kört den själv men längre hjulbas brukar ju ge en mer högfartsstabil cykel men lite mindre livlig.
Visa bilaga 574325
Tycker min 707 gillar att åka rakt fram. Har märkt skillnad i kurvorna jämfört med landsvägshojen.

Triphys

Medlem
Jag tänkte beställa bl.a. en 707a om det är någon som vill haka på? Hittade helt rätt här!

micro553

Medlem
Känns som ett riktigt rabbithole detta. Dels velar jag mellan 707 o 696. Kanske bara gå på 696 och va nöjd. Kör ju Aethos idag så uppenbarligen gillar jag det klassiska utseendet. Men nåt med 707 lockar.

Insåg att jag ej gillar Carbondas styre på 707 så såg att tex FSA hade nåt gravel aktigt styre för rimliga pengar. Enligt Google ska även Deda davinci grejer passa men ej fått det bekräftat av Carbonda.

Kikade light Bicycles hjul och hittade absolut fina men de var såklart i kina så åker på mer frakt då och summan med dt350 blir ju närmare 10k så kanske finnas annat liknande i Eu för mindre. Just hjul kan ju vara smart att göra rätt från början. Alltså prisvärda bra direkt.

Grupp blir AXS xplr eTap.

Färg - herregud. Svårt. Gick igång direkt på att möjligheterna är ändlösa. Men så jävla svårt. Hmm färg blir det men ska man göra flera / mönster / logo. Eller bara va nöjd med en färg. Blir vinyllogos lika bra som lack? Tänker att en helt enfärgad ram ser lite konstig ut. Har mörkgrön matt idag och älskar den. Men 2 cyklar i snarlik färg kanske är väl tråkigt. Man skulle känna nån som var lite talang med färger / former som bara bestämmer.

Däck - nåt med tan Walls i 45-50 mm.

Läser att 696 torde vara mer livlig mer rejsig. Låter ju roligare. Har ju bara Aethos att jämföra med och den är ja ”livlig” ”kvick” etc.

Grejen med detta är att när man hittar nåt märke som har 696 så blir man snål för man förstår ju att det går att göra rätt mycket billigare själv.

Inga märken som anammat 707 eller? Är Allebike Rocket en 707?

Akronym

Aktiv medlem
Insåg att jag ej gillar Carbondas styre på 707 så såg att tex FSA hade nåt gravel aktigt styre för rimliga pengar. Enligt Google ska även Deda davinci grejer passa men ej fått det bekräftat av Carbonda.

Dedas headset för intern dragning ska passa enligt Carbonda.

Edit: Rocket och 707 verkar vara olika ramar. Sadelstagen ser olika ut, är väl mer som skiljer också gissar jag

kroem

Aktiv medlem
"Alla" headset med runt hål och 1,5" bör väl funka?
Det kanske inte hjälper dock 😁

Sudden19

Medlem
Känns som ett riktigt rabbithole detta. Dels velar jag mellan 707 o 696. Kanske bara gå på 696 och va nöjd. Kör ju Aethos idag så uppenbarligen gillar jag det klassiska utseendet. Men nåt med 707 lockar.

Kikade light Bicycles hjul och hittade absolut fina men de var såklart i kina så åker på mer frakt då och summan med dt350 blir ju närmare 10k så kanske finnas annat liknande i Eu för mindre. Just hjul kan ju vara smart att göra rätt från början. Alltså prisvärda bra direkt.

Grupp blir AXS xplr eTap.

Färg - herregud. Svårt. Gick igång direkt på att möjligheterna är ändlösa. Men så jävla svårt. Hmm färg blir det men ska man göra flera / mönster / logo. Eller bara va nöjd med en färg. Blir vinyllogos lika bra som lack? Tänker att en helt enfärgad ram ser lite konstig ut. Har mörkgrön matt idag och älskar den. Men 2 cyklar i snarlik färg kanske är väl tråkigt. Man skulle känna nån som var lite talang med färger / former som bara bestämmer.

Däck - nåt med tan Walls i 45-50 mm.

Läser att 696 torde vara mer livlig mer rejsig. Låter ju roligare. Har ju bara Aethos att jämföra med och den är ja ”livlig” ”kvick” etc.

Grejen med detta är att när man hittar nåt märke som har 696 så blir man snål för man förstår ju att det går att göra rätt mycket billigare själv.

Inga märken som anammat 707 eller? Är Allebike Rocket en 707?
Jag kör Yishun hjul, deras GRLS 40 med dt240 nav.. dem hade en filial i tyskland som dem skickade ifrån.

Triphys

Medlem
Ska precis beställa en CFR696a med CGW01 700C hjul och fick en liten fråga från Carbonda som jag inte riktigt kan tyda. Nybörjarvarning när det kommer till växlar och skivbromsar.

Ok ,one more thing,Do you want center lock or 6 bolts ?
About body ,We have shimano ,SRAM XD ,SRAM XDR , Which one do you prefer ?
What kind of cassette body do you want ?
142 XD need add 15USD
142 Shimano 12s need add 35USD
XDR need add 20USD

Jag har ju inte valt groupset ännu för cykeln då jag tänkte leta lite begagnat eller hitta något "prisvärt". Cykeln kommer primärt vara en kul pendlarhoj med lite möjlighet för längre bikepackingäventyr. Just nu funderar jag kanske till och med på att köra flatbar på den. Min tanke var 1x11 när det kommer till växlar men kan jag undvika att låsa in mig i något hörn med de valen så vore det ju toppen.

Vad tror ni är bäst att välja?

kroem

Aktiv medlem
Se svar i andra tråden, men välj XDR eller Shimano HG (inte Microspline)

micro553

Medlem
Visst är Ridley Kanzo C en Carbonda 696 ram? Ganska nära beställning av en 696 ram.

Då såg jag att xxl har nån drive på Kanzo C för 19900 kr.

Med lös ram beror ju slutpriset givetvis på vad man stoppar på den men ändå känns 19900 prisvärt eller?

kontorsråttan

Aktiv medlem
Visst är Ridley Kanzo C en Carbonda 696 ram? Ganska nära beställning av en 696 ram.

Då såg jag att xxl har nån drive på Kanzo C för 19900 kr.

Med lös ram beror ju slutpriset givetvis på vad man stoppar på den men ändå känns 19900 prisvärt eller?
Tror det har sagts förut, men man bygger nog primärt inte en egen cykel för att spara pengar utan att få den som man vill.

Nu vet jag inte hur bra hjul etc är på xxl-cykeln, men att få ett ok bygge under 20000:- med allt medräknat är nog inte omöjligt, men jag tror inte du sparar mycket. Jag tror xxl är rätt prisvärt här, det blir ju helt andra garantier också.

micro553

Medlem
Tror det har sagts förut, men man bygger nog primärt inte en egen cykel för att spara pengar utan att få den som man vill.

Nu vet jag inte hur bra hjul etc är på xxl-cykeln, men att få ett ok bygge under 20000:- med allt medräknat är nog inte omöjligt, men jag tror inte du sparar mycket. Jag tror xxl är rätt prisvärt här, det blir ju helt andra garantier också.
Det är jag med på. Väljer jag att bygga själv får jag ju exakt det jag vill i precis rätt färg.

Insåg att just Kanzo C inte är en 696 ram rätt av.

Måste fått det om bakfoten.

moros

Aktiv medlem
Det är jag med på. Väljer jag att bygga själv får jag ju exakt det jag vill i precis rätt färg.

Insåg att just Kanzo C inte är en 696 ram rätt av.

Måste fått det om bakfoten.
Ramen är väl samma eller, kan inte se någon skillnad i alla fall. Gaffeln inte samma som Carbonda har skickat med dock.

Det tråkigaste på Ridleyn är väl hjulen, 2kg 19mm ID är ju inte superkul. Men man får ju ändå mycket för pengarna och det kräver nog att man fyndar lite och kanske har lite delar liggande redan för att koma billigare undan.

glitch

Aktiv medlem
Ramen är väl samma eller, kan inte se någon skillnad i alla fall. Gaffeln inte samma som Carbonda har skickat med dock.

Det tråkigaste på Ridleyn är väl hjulen, 2kg 19mm ID är ju inte superkul. Men man får ju ändå mycket för pengarna och det kräver nog att man fyndar lite och kanske har lite delar liggande redan för att koma billigare undan.
Ramen ser identisk ut, men kollar man geometrygeeks skiljer sig en del i geon - men det kan ju vara felrapporterade siffror också. Kan inte bara vara gaffeln heller eftersom det är olika på kedjestagen, sadelrör mm.
Eller så har Ridley "egna" mått men samma mould som bas.

Triphys

Medlem
Ingen som har erfarenhet från ramfäst cykelsits för barn på kolfiber? Tung cyklist, tungt barn och cykelstol, det borde väl vara lugnt‽? :D

sivan

Medlem
Nu står de väl någonstans i tråden men... ungefär hur mycket får man betala för tull och moms( procentsats ) på de man plockar hem?

moros

Aktiv medlem
Hur feta 650b har ni lagt in i 696an? Specen säger väl 2.1 (tror jag). Funderade på ett par Maxxis Ikon 2.2

Har idag ett par GK SS 48 som mäter 50 och där är hyffsat med plats kvar.

sivan

Medlem
Någon som har en carbonda 696 i strl 49 eller 52 och can uttala sig om tåöverlapp med 700c hjul ?

moros

Aktiv medlem
Någon som har en carbonda 696 i strl 49 eller 52 och can uttala sig om tåöverlapp med 700c hjul ?
Har 52an och tåöverlapp beror ju på hur feta däck du vill ha. Med 45mm är det klart märkbart. Med 38 fanns det också men inte så illa. En av anledningarna till att jag gått ner till 650b (å andra sidan är jag nu uppe på 50mm så det är väl nästan lika illa nu)😂

Sen spelar ju sko och pedal in. Jag har 41, kör spd och cleatsen längst bak.

Topp