Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

supreeme

Medlem
Jag klickade precis i dagarna hem ett 650b hjulpar från Wheelproject. Dt350 nav med xdr-body, dt xr361-fälgar, d-light ekrar, landade in under 1500g och 450 eur inkl frakt, jag tycker det kändes hyfsat prisvärt. I motsats till Slowbuild svarar han på mail också, bara en sån sak...
Får in och kika på detta!
Jag kanske bara sitter och lurar mig själv men jag tänker att jag vill ha ett par 650b hjul och ett par snabba 700c.

kroem

Aktiv medlem
Garbaruk verkar lite prismässigt snällare. Kikar vidare på dem.
Frågan är storlek på framklinga, jag har som sagt ingen erfarenhet av gravel eller lämplig utväxling. Nu råkade det bli en 1x Force grupp, så jag får väl prova det till att börja med. Så mao ingen framväxel att oroa sig för.
Nu för tiden är jag bara långsam tyvärr.
Men jag tror jag kommer testa 44 alt 46 fram 11-34 bak för att få en utgångspunkt så får vi ta det därifrån. Men jag fattar vad du menar, oftast två steg på kassetten jmf ett som jag har idag (53-11 / 11-28 på racern)

Det finns en tanke om Di2 alt AXS i framtiden men nu verkar Shimano delar (speciellt GRX) väldigt svåra att få tag på så det få bli en säsong med mekaniskt tänker jag :)

Kinahjul är helt klart ett alternativ. Eller så köper jag några enklare 650b hjul, typ Shimano GRX WH-RX570. Eller är det onödigt med 650b, borde jag ha två 700c hjul istället?
Om jag ex köper hjul med DT350 nav så är det väl inte allt för kostsamt/svårt att byta body om det skulle råka bli 12-delat i framtiden..?

Sportscover skall jag kika på.
160 mm shimano-skivor, blir det bra? Center-lock? Vilken variant rekommenderas?
Om du själv ser dig som "långsam" så tycker jag att en mindre klinga är en bättre utgångspunkt (beror såklart på kadens etc) ;) Om jag tar mig som exempel (på min gravel) så använder jag kanske 11t bak om jag ligger på landsväg/grus slakmota men det är inte så ofta. Att ha typ 42-34/36 är rätt skönt för det böljar mycket på grusvägar. Du kommer märka att det är mycket, mycket, svårare och jobbigare att hålla "formen" på grus.
Sen kanske inte jag är något bra exempel, på min AXS-grupp så ligger jag som oftast på 48/ 15-16-17, men jag här ändå nånstans 300-320 i FTP.

Alla dessa nav (Novatec / DT-swiss) är väldigt enkla att byta.

Jag skulle inte köpa ett par hjul här om du ändå ska köpa det andra paret via Kina. Alltså ett par 650B med Novatec kostar kanske 5500-6500 och väger under/runt 1250g. Ungefär samma pris för ett par djupare LVG-hjul men lägg på 100-150g/hjul.

Dessa skivor är lätta och bra https://www.erlan.se/shimano-xt-mtrt800-bromsskiva-med-centerlock-faste-p-19943-c-101.aspx

kroem

Aktiv medlem
Det blir nog Ultegra CL. Eller om man skall satsa på något mer bling-igt. 160 mm lämplig dimension bak och fram? Jag har inte ens koll på vad som passar mina Force bromsar utan distanser. Men jag är rätt tung, typ 105 kg just nu.
Köp XT istället, lättare... :) (Inte ens Quickstep använder DA, va? XTR... )

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad är det för hub man ska ha för GRX810? Är det road 11 eller MTB?

supreeme

Medlem
Om du själv ser dig som "långsam" så tycker jag att en mindre klinga är en bättre utgångspunkt (beror såklart på kadens etc) ;) Om jag tar mig som exempel (på min gravel) så använder jag kanske 11t bak om jag ligger på landsväg/grus slakmota men det är inte så ofta. Att ha typ 42-34/36 är rätt skönt för det böljar mycket på grusvägar. Du kommer märka att det är mycket, mycket, svårare och jobbigare att hålla "formen" på grus.
Sen kanske inte jag är något bra exempel, på min AXS-grupp så ligger jag som oftast på 48/ 15-16-17, men jag här ändå nånstans 300-320 i FTP.

Alla dessa nav (Novatec / DT-swiss) är väldigt enkla att byta.

Jag skulle inte köpa ett par hjul här om du ändå ska köpa det andra paret via Kina. Alltså ett par 650B med Novatec kostar kanske 5500-6500 och väger under/runt 1250g. Ungefär samma pris för ett par djupare LVG-hjul men lägg på 100-150g/hjul.

Dessa skivor är lätta och bra https://www.erlan.se/shimano-xt-mtrt800-bromsskiva-med-centerlock-faste-p-19943-c-101.aspx
Hm, bra input!
Kanske skall gå för 42 o 11-32 istället så får man de minsta 4 med ett steg emellan.Och typ lika lätt på största bak jmf 44 o 11-34. Jag tror fortfarande jag kommer cykla en hel del lvg med denna cykel å då vill jag inte offra all toppfart. Men vi får se hur det artar sig.

Jag skall kika vidare på hjul helt enkelt! :) Men bara det blir något som jag vet funkar ifall 12-delat blir aktuellt framöver. Å ska man ha två hjul är det väl vettigt med samma nav egentligen tänker jag.

Är det någon större skillnad på XT och Ultegra-skivorna i kvalitet?

HåkanC

Aktiv medlem
Det blir nog Ultegra CL. Eller om man skall satsa på något mer bling-igt. 160 mm lämplig dimension bak och fram? Jag har inte ens koll på vad som passar mina Force bromsar utan distanser. Men jag är rätt tung, typ 105 kg just nu.
160mm, jag skulle dessutom inte rekommendera de lättaste Ice-Tech-skivorna för en 105kg-cyklist; mer metall => lägre skivtemperatur => färre bromsproblem, men tyvärr då även tyngre skiva
Personligen skulle jag då inte heller välja 1X för cykling både på grus och asfalt som 105kg van lvg-cyklist,
men det är du som skall bli nöjd med din cykel

Delar du uppfattningen att ES-pedalen egentligen inte ger något mer stöd för foten? Att det är mest för syns skull som de har en "ram"?
Både MTB-skorna jag hade tidigare och SH-RX800 skorna har en styv kolfibersula så för mig funkar de bra.
Men visst märks skillnaden mot SPD-SL

Jag kanske bara sitter och lurar mig själv men jag tänker att jag vill ha ett par 650b hjul och ett par snabba 700c.
Om 584-hjul funkade på min cykel skulle även jag välja det för grushjulen och då förstås 622-hjul för lvg-hjulen
Inte pga skillnaden i totalvikt, särskilt inte som 105kg cyklist, utan ffa för den lägre rotationströgheten på hjulen med de feta däcken,
att 584-hjul med 45-50mm däck får "samma" omkrets som 622-hjul med 28-30mm däck är en annan stor fördel, åtminstone enl mig.

ska man ha två hjul är det väl vettigt med samma nav egentligen tänker jag.
+1

Eddy

Aktiv medlem
Frågan är om inte TS kanske ska ändra rubriken till att det blir en "allmän" Carbonda-tråd?
Funderar själv på kasta upp en byggtråd men kanske fler har glädje av att vi samlar allt kring Carbonda i en tråd?
Våra ramar är i alla fall lackade äntligen och ska väl iväg när som helst. Hoppas få hem den innan (h)julafton.
Visa bilaga 455971
Namnet på tråden är bytt!

kroem

Aktiv medlem
kan vi inte få en Kinafulgravel-tråd då :( Min är inte en Carbonda
20201108_121138_2687.jpg

Eddy

Aktiv medlem
Alla dessa val!
Vilka pedaler ska jag ha? Kör Speedplay på väghojjen och kunde inte vara nöjdare...jo jag kunde vara nöjdare om de var underhållsfria. Kan få ont i knäna av SPD ibland och vill ha de som är så nära speedplay som möjligt m.a.o fritt flyt men med kloss som tillåter viss promenad. Har kollat på Time Cyclo 6 men har egentligen ingen koll.
Högsta prio mega float!

//E

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jaha, det blev en dyr dag idag. Plötsligt fanns nästan allting jag behövde i lager på diverse ställen så nu blev det beställt. Sram axs wide vevparti 43/30, 10-33 kassett, etap axs brifters och växlar, XT MT800 skivor, Maxxis Rambler 650b x 47 samt lite annat smått och gott. Det enda större som inte är beställt nu är ett styre. Jag tänkte köra PRO's nya Discover Alloy med 20 graders flare, men det verkar inte ha kommit ut på marknaden ännu. Backup planen är ett Ritchey Venturemax i alu, men det kostar en tusenlapp vilket är mer än jag egentligen tänkt lägga på ett styre. Jaja.

Nu får de väl dra på litet med det här tåget från Covid-landet så att ramen kommer fram snart :-)

glitch

Aktiv medlem
Skulle absolut inte vilka ha platt ovansida på en gravel (om vi nu pratar mellan hoods och styrstam?). När man håller i mitten / uppepå styret på ojämnt väglag ger ett runt styre mycket skönare och fastare grepp. Eventuella aerofördelar känns också försumbara.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Nej, vi pratar inte aerostyren, håller helt med att det skulle vara rätt meningslöst för ändamålet, utan mer det man brukar kalla "ergo". Så inte helt runt, absolut inte platt, utan ovalt.

hahel

Medlem
Garbaruk verkar lite prismässigt snällare. Kikar vidare på dem.
Frågan är storlek på framklinga, jag har som sagt ingen erfarenhet av gravel eller lämplig utväxling. Nu råkade det bli en 1x Force grupp, så jag får väl prova det till att börja med. Så mao ingen framväxel att oroa sig för.
Nu för tiden är jag bara långsam tyvärr.
Men jag tror jag kommer testa 44 alt 46 fram 11-34 bak för att få en utgångspunkt så får vi ta det därifrån. Men jag fattar vad du menar, oftast två steg på kassetten jmf ett som jag har idag (53-11 / 11-28 på racern)

Det finns en tanke om Di2 alt AXS i framtiden men nu verkar Shimano delar (speciellt GRX) väldigt svåra att få tag på så det få bli en säsong med mekaniskt tänker jag :)

Kinahjul är helt klart ett alternativ. Eller så köper jag några enklare 650b hjul, typ Shimano GRX WH-RX570. Eller är det onödigt med 650b, borde jag ha två 700c hjul istället?
Om jag ex köper hjul med DT350 nav så är det väl inte allt för kostsamt/svårt att byta body om det skulle råka bli 12-delat i framtiden..?

Sportscover skall jag kika på.
160 mm shimano-skivor, blir det bra? Center-lock? Vilken variant rekommenderas?
Jag rekomenderar att räkna lite på utväxlingen med en "gear ratio calcylator" innan du beställer framdrev,
Kör 42 fram och 11-36 bak, vill minnas att jag med 700c 42mm däck och max 100-kadens hamnade på en topphastighet på ca 50km/h, inget mina veka ben klarar av att trampa några längre stunder :)
/Håkan

supreeme

Medlem
Jag rekomenderar att räkna lite på utväxlingen med en "gear ratio calcylator" innan du beställer framdrev,
Kör 42 fram och 11-36 bak, vill minnas att jag med 700c 42mm däck och max 100-kadens hamnade på en topphastighet på ca 50km/h, inget mina veka ben klarar av att trampa några längre stunder :)
/Håkan
Jo, jag sitter å kikar i den. Just nu lutar det åt 42 & 11-32. Jag vill nog ha ganska tätt mellan de tunga växlarna, men det hela får väl bli en läro-resa :) Kanske att jag trampar ur nån gång ibland men då får jag väl vila i utförsbackarna. Cyklar mest själv nu för tiden i alla fall så det går inte så fort.. Utväxling går ju alltid å byta senare om det blir galet. Sen var jag sugen på att prova en oval framklinga, aldrig haft det.. Garbaruk tar inget extra för en sån i alla fall.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sådär, sista delen beställd. Hoppas nu allt hinner hem innan jul :). Ramen gick iväg förra veckan.

Enda som fattas är ett RaceKing 2.0, verkar svårhittat om man inte vill ha sämsta gummiblandningen. Har ett 2.2 hemma, kan det gå att klämma in i framgaffeln?

supreeme

Medlem
Nu är min ram målad, så får vi se när den skickas..
63da4f5573b81e9ffe2d9f2126f7264 (003).jpg
Så nu gäller det att komma vidare i alla komponentfunderingar.. Jag mailade wheelproject igår kring förslag på två hjulset med DT350 nav, vad tror ni ang dessa? Tilläggas att jag är tung 105-110 kg just nu. Målvikt 90-95 men det är en annan historia..

700c
-DT Swiss RR521 700c 28H rims (https://www.dtswiss.com/en/components/rims-road/endurance/rr-521)
-DT Swiss 350 CL classic 28H 12x100 12x142 / Shimano ROAD 11 freehub
-DT Swiss Aerolite black spokes
-black brass nipples
UPPDATERAT: ~510€ om jag konfigurerat rätt på hemsidan

650b
-DT Swiss XM421 27.5 28H rims / 25mm inner width (https://www.dtswiss.com/en/components/rims-mtb/all-mountain/xm-421)
-DT Swiss 350 CL classic 28H 12x100 12x142 / Shimano ROAD 11 freehub
-DT Swiss Aerolite black spokes
-black brass nipples
UPPDATERAT: ~580€ om jag konfigurerat rätt på hemsidan

Hur många POI behöver jag? Har sagt att max budget är 1500€.
Spontant så kanske jag ville ha en lite högre och lättare fälg för 700c bygget..

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag tog häst & vagn-frakten (billigaste).
Fick foto på den målad 18/11, hästen hämtade upp den 21/1 och idag gnäggade den utanför dörren och lämnade av en fint paketerad ram.

Tittar jag på trackingen verkar den ha fått åka flygplan ändå 🤷‍♂️. 25/7 bad jag om pris och 11/9 fick de lackförslaget, tycker det är snabbt på totalen, nån vecka är väl jag som varit seg med.

glitch

Aktiv medlem
Jag tog häst & vagn-frakten (billigaste).
Fick foto på den målad 18/11, hästen hämtade upp den 21/1 och idag gnäggade den utanför dörren och lämnade av en fint paketerad ram.

Tittar jag på trackingen verkar den ha fått åka flygplan ändå 🤷‍♂️. 25/7 bad jag om pris och 11/9 fick de lackförslaget, tycker det är snabbt på totalen, nån vecka är väl jag som varit seg med.
Min är inte ens skickade....fick bilder 24/11....

supreeme

Medlem
Min är inte ens skickade....fick bilder 24/11....
Finns ju inte mkt prylar å köpa i all fall så det är ju inte bråttom å få hem ramen. Tänker jag i alla fall.
Jag är sugen på GRX Di2 men å köpa en sån komplett grupp är ju inte aktuellt vad det verkar som..

HåkanC

Aktiv medlem
Jag mailade wheelproject igår kring förslag på två hjulset med DT350 nav, vad tror ni ang dessa? Tilläggas att jag är tung 105-110 kg just nu.
Jag har inga säkra svar, men snarare några undringar.
-Varför endast 28 ekrar istf 32, eller 28 fram 32 bak?
-Varför DT Aerolite på båda sidor och även på 584-hjulen?
För en 105-110kg cyklist hade jag valt 32-ekrar (eller åtminstone 28/32), styvare ekrar på höger sida bak/vänster fram och runda ekrar i åtminstone 584-hjulen.
Men det är jag det

Har sagt att max budget är 1500€.
Spontant så kanske jag ville ha en lite högre och lättare fälg för 700c bygget.
Om du även prioriterar styvhet och låg rotationsvikt över totalvikt så borde det vara bättre att "spara" på naven och ekrarna (runda ekrar på åtminstone 584-hjulen + kanske även 622-bakhjulet) och lägga de pengarna på styva och lätta fälgar, dvs kolfiberfälgar från Kina
Kolla tex EiE
För 584-hjulen tex asymmetriska
S650BC22D25 fram, från 265g för 170 USD/fälg
och
A650BC24D24 bak, från 300g för 170 USD/fälg

För 622-hjulen tex
45mm
SRG45TC28 för 172 USD/fälg
eller 55mm
SRG55TC28 för 176 USD/fälg

Det borde gå att få dem till Sverige för 9.000-9.500 SEK inkl frakt, tull o likn,
För kvarvarande ~7kSEK borde det gå att hitta både bra nav, ekrar och hjulbygge.

D

Deleted member 43681

Guest
@HåkanC
DT Swiss har ett flertal hjul för lvg/gravel/mtb med endast 24-28 st ekrar/hjul som är klassade för 120 - 130 kg systemvikt, så att ha 32 st ekrar är inget man måste fixera sig vid så hårt.

glitch

Aktiv medlem
Finns ju inte mkt prylar å köpa i all fall så det är ju inte bråttom å få hem ramen. Tänker jag i alla fall.
Jag är sugen på GRX Di2 men å köpa en sån komplett grupp är ju inte aktuellt vad det verkar som..
Nja jag har allt jag behöver, saknar ram bara :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nä det är ett bekymmer, min blir lite av en bastard i alla fall inledningsvis. Det blir 1x nu i början med 2x reglage t ex.

HåkanC

Aktiv medlem
@HåkanC
DT Swiss har ett flertal hjul för lvg/gravel/mtb med endast 24-28 st ekrar/hjul som är klassade för 120 - 130 kg systemvikt, så att ha 32 st ekrar är inget man måste fixera sig vid så hårt.
Det betyder inte att flera ekrar skulle vara sämre eller ens omärkbart, troligen tvärtom
särskilt för en 105-110kg cyklist
Det finns flera tester som visar att en viktig faktor för att ett hjul skall kännas snabbt och kvickt är (den laterala) styvheten, dvs inte enbart rotationsvikten och (nästan) inte alls totalvikten. Allt inom rimliga gränser förstås.

Men för 45-55mm höga fälgar på skivbromsade 622-hjul skulle nog även jag välja 28 ekrar, även för en 105-110kg cyklist, åtminstone fram.
32-ekrar ökar även redundansen/säkerheten dvs risken för att hjulet skall skeva så mkt att det inte går runt efter en olycka med ekerbrott minskar. På grushjulen kan det vara en viktig sak att överväga. Allt för att undvika risken för långa skogspromenader med cykeln på axeln.....

glitch

Aktiv medlem
Polarns hjul kom idag 44mm
På hemsidan visas dem med 411/412 nav, men dessa är byggda med 79x nav vilket förklarar att de väger mer än angivet på hemsidan. Nu står det förvisso i orderbekräftelsen 79x naven så det är betalt för rätt grejer, men jag hade inte fattat att det fanns olika val på naven då endast en variant finns på hemsidan. Så det kan vara värt att tänka på.
20201202_205536.jpg
20201202_205434.jpg
20201202_204916.jpg

Leffe

Aktiv medlem
Någon som sett vilken kines som säljer ramen som nya vitus vitesse evo bygger på? Har hittat liknande men inte exakt samma. Tänker att den med 32mm-däck lär vara en raket både på grus och asfalt.

glitch

Aktiv medlem
Wohooo ramarna skickade! Dock inget på trackingnumret men så var det med hjulen också. Tog nån vecka innan nåt hände. Wxy luftfrakt.

Eddy

Aktiv medlem
Hej!

Ni som hoovrar över köpknappen på en 696:a, Tågtransporten har nu tagit en månad och två veckor och paketet har just kommit in i Kazakhstan! Ska bli spännande att följa paketets resa. saliga äro de saktmodiga...

//F

glitch

Aktiv medlem
Hej!

Ni som hoovrar över köpknappen på en 696:a, Tågtransporten har nu tagit en månad och två veckor och paketet har just kommit in i Kazakhstan! Ska bli spännande att följa paketets resa. saliga äro de saktmodiga...

//F
Spännande, hjulen vi skickade med långsamma flyg tog typ en vecka innan de syntes i trackingen efter att vi fick kollinr, sen gick det på knappa 2 veckor.

Ramarna fick vi kolli på förra veckan och de började synas i trackingen under helgen.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Hej!

//F
Ja, suck, det där med tågtransport börjar kännas som ett nedköp. Nu börjar resten av kartongerna landa in här, men utan ram händer det inte mycket... och nu har det stått "Export clearance delay in Alashankou" i snart en vecka.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ja, suck, det där med tågtransport börjar kännas som ett nedköp. Nu börjar resten av kartongerna landa in här, men utan ram händer det inte mycket... och nu har det stått "Export clearance delay in Alashankou" i snart en vecka.
Kan trösta med att det inte är roligare att ha en ram men inga delar =)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer