Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

supreeme

Medlem
Jag tror inte min gått iväg ännu, kanske läge att fråga om flyg istället.. Var i och för sig över en vecka sen de skickade bild på lackad ram..

supreeme

Medlem
Mina utväxlings-funderingar går vidare, tänker såhär just nu:
42T fram
Gravel 650b hjul med 11-36 Sunrace kassett, då blir stegen: 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36. Det ger ett spann på 14-46 kmh/h vid 90 kadens.
Lvg 700c hjul med 11-30 Shimano kassett (105 alt Ultegra), då blir stegen: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30. Blir typ 16-46 km/h @ 90 rpm.

Parat med en Ultegra kedja, alt två att växla mellan respektive kassett? Det borde väl fungera med min Force1 bakväxel?
Någon som har input på Sunrace kassetten? Gillar att det är hyfsat täta steg, eller borde man satsa på något som är upp till 40 på största bak? Måste i så fall kolla vad min bakväxel klarar av också..

Och skiljer det något i prestanda bortsett vikt om man väljer 105 eller Ultegra på kedja eller kassett? Tänkte ev snåla och köpa 105 eftersom jag inte vet vad jag kommer trivas med gällande utväxling..

xzbatt

Aktiv medlem
42T fram
Gravel 650b hjul med 11-36 Sunrace kassett, då blir stegen: 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36. Det ger ett spann på 14-46 kmh/h vid 90 kadens.
Lvg 700c hjul med 11-30 Shimano kassett (105 alt Ultegra), då blir stegen: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30. Blir typ 16-46 km/h @ 90 rpm.

Parat med en Ultegra kedja, alt två att växla mellan respektive kassett? Det borde väl fungera med min Force1 bakväxel?
Någon som har input på Sunrace kassetten? Gillar att det är hyfsat täta steg, eller borde man satsa på något som är upp till 40 på största bak? Måste i så fall kolla vad min bakväxel klarar av också..

Och skiljer det något i prestanda bortsett vikt om man väljer 105 eller Ultegra på kedja eller kassett? Tänkte ev snåla och köpa 105 eftersom jag inte vet vad jag kommer trivas med gällande utväxling..

Nu kör jag visserligen min gravel rakt ut i skogen lite till och från, men jag skulle önska 1:1 utväxling. Jag har compact vevparti 50-34 och har en 11-32 kassett om jag minns rätt, det är ganska ofta jag önskar en lättare växel.

Min plan är att på sikt konvertera min till 1x då lera och skit ställer till det med kedjedropp och chainsuck vid växling mellan framklingorna, jag kommer köra 40t och 11-42 kassett.

Tilläggas bör kanske att jag även har en vanlig lvg cykel för asfalt och en heldämpad mtb för skogen så när jag cyklar gravel är det som äventyr och meditation :) alltså är farten och prestationen inte i fokus.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Nu kör jag visserligen min gravel rakt ut i skogen lite till och från, men jag skulle önska 1:1 utväxling. Jag har compact vevparti 50-34 och har en 11-32 kassett om jag minns rätt, det är ganska ofta jag önskar en lättare växel.

Min plan är att på sikt konvertera min till 1x då lera och skit ställer till det med kedjedropp och chainsuck vid växling mellan framklingorna, jag kommer köra 40t och 11-42 kassett.

Tilläggas bör kanske att jag även har en vanlig lvg cykel för asfalt och en heldämpad mtb för skogen så när jag cyklar gravel är det som äventyr och meditation :) alltså är farten och prestationen inte i fokus.
Jag tänker ju litet likadant, men tänker mig också använda cykeln till att utforska områden som ligger i gränslandet mellan gravel och stig. Dessutom är jag gammal och klen... så är du stark och/eller tänker hålla dig på relativt lätt terräng låter det där som en bra plan. För mig personligen hade det varken funkat på gravel eller lvg eftersom jag vill ha lättare utväxling, men du känner väl själv bäst hur cykeln passar dina förutsättningar.

xzbatt

Aktiv medlem
Jag tänker ju litet likadant, men tänker mig också använda cykeln till att utforska områden som ligger i gränslandet mellan gravel och stig. Dessutom är jag gammal och klen... så är du stark och/eller tänker hålla dig på relativt lätt terräng låter det där som en bra plan. För mig personligen hade det varken funkat på gravel eller lvg eftersom jag vill ha lättare utväxling, men du känner väl själv bäst hur cykeln passar dina förutsättningar.
Jag kan tänka mig ännu lättare utväxling egentligen men då hade jag nog velat köra hjul med XD body för att använda en 10-42 kassett parat med en 38t klinga. Men jag tror det kan fungera med idén jag presenterade ovan för mina behov, blir det för brant eller tekniskt får jag helt sonika gå, hehe.

supreeme

Medlem
Jag tänker nog lättare grusvägsrace, inte stökig stig, då får det bli MTB. 1x11 är väl lite av en kompromiss för mig som vill ha en cykel till "allt".. Men det får väl bli ett 2021 då jag bildar mig en uppfattning om vad som passar mig.
Tyvärr är jag nog inte så stark längre.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig ännu lättare utväxling egentligen men då hade jag nog velat köra hjul med XD body för att använda en 10-42 kassett parat med en 38t klinga. Men jag tror det kan fungera med idén jag presenterade ovan för mina behov, blir det för brant eller tekniskt får jag helt sonika gå, hehe.
Jag gick 2x vägen för att få jämnare steg, kommer då att ha 30t fram och 33t bak som lägsta växel, så ja, litet under 1:1. Men utväxling är väldigt individuellt, allt ifrån ens föredragna kadens till ställena man cyklar på. Svårt att be om eller ge någon råd där. Det behöver ju inte bli helt rätt första gången heller, man behöver ju alltid något att uppgradera :-)

glitch

Aktiv medlem
42T fram

Jag kör idag på min stålis som får agerar gravel 44t framklinga och 11-36 XT kassett bak. Den går på asfalt och grusvägar primärt och inga riktiga stigar man skulle köra mtb på normalt. Då jag i princip alltid kör solo med den cykeln räcker 44x11 bra men jag hade inte velat ha mindre framdrev egentligen. Förvisso tror jag 42T inte hade gjort någon större skillnad.

Däremot önskar jag mig större drev bak för branta / längre klättringar. Blir det riktigt brant blir det mycket "body english" nu och det funkar väl kortare stunder men att sitta och spinna sig upp är bara att glömma så längre klättringar är det inte optimalt i. Så det beror ju lite på dina förutsättningar men med singel set-up hade jag satsat på något större bak.
På Carbondan kommer jag börja med tvådelat 46/xxT fram och 11-32 bak. Sen får vi se om den byggs om till singel.

supreeme

Medlem
Jahapp, då får det väl bli flygplan istället:

Dear Andersson
I ‘m sorry to tell you that We had already sent your goods, but they were returned.

WXY informed us that the WXY by train was out of service due to the unstable transport time caused by COVID-19

Do you want to wait for it to come back or do you want WXY by Air instead?

WXY by air shipping cost (UPS/DHL express is responsible for terminal delivery ) :US$160(25-45 days , Tax free )
160-110=50+2(4.5% paypal commission) =52

jjjj

Medlem
Någon som har koll på hur det här med "tax free" eller kanske "tax included" fungerar?

På expresstransporten så tillkommer tull och moms, men på de långsammare transport alternativen så ska allt ingå? Jag skulle vara orolig att det kommer en moms och tullfaktura i alla fall, någon som har erfarenhet?

kroem

Aktiv medlem
Verkar vara krångligt det där. När jag beställt har det i princip funnits
"Premium" typ DHL direkt - då får man alltid tull+moms, men går fort.
Vanligt frakt - är väl alltid flyg från Kina, antagligen tull+moms
Tax prepaid - flyg till nåt Europeiskt land där det tullas och packas om. Ingen tull. Går ganska snabbt fram tills att det ska tullas...

42T fram

Om du väljer Sramkassett, typ PG1170 eller PG1130 till 700c-hjulen får du 11-32 istället för 11-30 och bara de två största dreven skijer, 28-32 istället för 27-30. Igen massiv skillnad men ändå litegrann när du kör lite tuffare backar.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Wohoo, status "Flight has departed". Blir lagom till julafton verkar det som.

Eddy

Aktiv medlem
2020-12-13 08:20:00OTHERShipment in Transit at Brest
2020-12-07 11:20:00OTHERShipment in Transit at Dostyq
Snabbt jobbat! Ramsettet kan vara i EU redan.(nu utgår jag från att de menar Brest i Belarus och inte Brest i Frankrike)

//E

kontorsråttan

Aktiv medlem
Varning: Jag har ingen djup kunskap i det här ämnet, detta är bara min killgissning. Jag tror inte det finns något som heter "tax prepaid". Kineserna betalar knappast någon tull eller moms på det här. Frågan är bara huruvida de lyckas smussla in grejerna i Europa utan att tullen noterar. Och tåget är tydligen ett bra sätt, det kanske är ett så pass litet flöde den vägen att det räcker med att betala några tjänstemän i Polen för att titta åt andra hållet...

glitch

Aktiv medlem
Varning: Jag har ingen djup kunskap i det här ämnet, detta är bara min killgissning. Jag tror inte det finns något som heter "tax prepaid". Kineserna betalar knappast någon tull eller moms på det här. Frågan är bara huruvida de lyckas smussla in grejerna i Europa utan att tullen noterar. Och tåget är tydligen ett bra sätt, det kanske är ett så pass litet flöde den vägen att det räcker med att betala några tjänstemän i Polen för att titta åt andra hållet...
Fast du kan ju köra flygfrakt tullfritt också. Givet att fraktkostnaderna är relativt höga så sker nog någon av tullhantering. Dessutom tar ju t.ex. ups över paketet i Sverige / Europa och det är knappast ett skojarbolag.
Så det går nog rätt till inom ramen för nuvarande system.

kroem

Aktiv medlem
Fast du kan ju köra flygfrakt tullfritt också. Givet att fraktkostnaderna är relativt höga så sker nog någon av tullhantering. Dessutom tar ju t.ex. ups över paketet i Sverige / Europa och det är knappast ett skojarbolag.
Så det går nog rätt till inom ramen för nuvarande system.
Jag tror det är samma med flygfrakt - det lämnas först av i ett annat land i EU (mitt fall Tjeckien) där dom (av en anledning eller annan) vet att det inte blir tull. Sen lämnas det till UPS/DHL

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag tror det är samma med flygfrakt - det lämnas först av i ett annat land i EU (mitt fall Tjeckien) där dom (av en anledning eller annan) vet att det inte blir tull. Sen lämnas det till UPS/DHL
Precis. UPS gör inget fel, de har ju ingen plikt att undersöka om det betalats moms på ett paket som bara dka inom EU.

skier

Aktiv medlem
Precis. UPS gör inget fel, de har ju ingen plikt att undersöka om det betalats moms på ett paket som bara dka inom EU.
Kan det inte vara så att momsen på cykeldelar är väldigt låg i det EU-landet de väljer att ta in ramen i EU i, och att de därför får det billigare? Det är ju inte alla länder som har 25% moms tänker jag.

jjjj

Medlem
För att fortsätta med killgissandet.

Tror att detta går till på ett sätt där Kineserna håller ner det deklarerade värdet och samtidigt går igenom länder som har mindre nitiska tullregler tillsammans med högre fribelopp för moms och tull för försändelser utanför EU än Sverige. Sen lär de ha någon mindre nogräknad motpart som sköter om klareringarna in i EU och som sen skickar vidare med ex. UPS inom EU.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Skjutmåttet sa ja men ramen sa nej. 2.2 RaceKing går inte in :). Tar i på höjden.

glitch

Aktiv medlem
Tolkar trackingen som att ups har ramarna nu i landet 😍🥰

Eddy

Aktiv medlem
...men! Grattis, du har inte funderat på att öppna kartongen?

Mvh E

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det gick ju rätt fort =)

Jag har nu allt förutom ett framdrev för att få ihop min :(

NickPick

Aktiv medlem
Ppanrtnx verkar inte köra någon mer rea på free ranger så jag skiter nog i gravelram... Den är ju ändå rätt lik min cykelcross...
Typiskt... I augusti kostade den 1200 GBP med rival 1x11.
Jaja. Cyklar finns det gott om.

glitch

Aktiv medlem
Sorry, glömde en smiley eller två,😀😀 var tänkt som skämt. Du öppnar precis när du vill!
Haha det är allvar med paket:)
Hann inte längre än så här idag.
Tänkte för omväxlings skull inte stressmeka sent på kvällen utan det får bli lite i taget behöver får undan lite annat skit.
20201217_214227.jpg

glitch

Aktiv medlem
Ikväll blir det ramtejpning. Det tristaste momentet men man vill ju ta det när allt är rent och nytt.
Vi sambeställde två ramkit, mitt verkar ok inte kollat så noga. Polarns har litet lackchip på gaffeln som ett knappnålshuvud och små ytrepor på framfälgen från hjulbygget.
Hoppas nu alla toleranser stämmer. Då kan det bli riktigt bra :)
20201218_054249.jpg20201218_054039.jpg

skier

Aktiv medlem
Ikväll blir det ramtejpning. Det tristaste momentet men man vill ju ta det när allt är rent och nytt.
Vi sambeställde två ramkit, mitt verkar ok inte kollat så noga. Polarns har litet lackchip på gaffeln som ett knappnålshuvud och små ytrepor på framfälgen från hjulbygget.
Hoppas nu alla toleranser stämmer. Då kan det bli riktigt bra :)
Visa bilaga 459404Visa bilaga 459405
Snygg! Blir det några dekaler på den eller blir den enfärgad?

glitch

Aktiv medlem
Snygg! Blir det några dekaler på den eller blir den enfärgad?
Vet inte riktigt med dekaler. inte i steg 1. Jag hade lite tankar på customdekaler men de jag kontaktade om dekaler svarade inte på mail så jag orkade inte ta tag i det mer.

NickPick

Aktiv medlem
Vet inte riktigt med dekaler. inte i steg 1. Jag hade lite tankar på customdekaler men de jag kontaktade om dekaler svarade inte på mail så jag orkade inte ta tag i det mer.
En kopia på opens logo, men "closed" istället känns ju givet med det där gravliga färgvalet 😁

kroem

Aktiv medlem
Kul!! Winow/Tantan har slutat svara på mina mail :|

glitch

Aktiv medlem
Lite vikter,
Ram 56cm utan sadelklämma men med alla fästskruvar och växelöra 1372g
Gaffel okapad med fästskruvar 533g
Sadelklämma 20g
Sadelstolpe 185 g
Carbonda gravelstyre kol 250g
Styrlager 145g
Axel fram 29g
Axel bak 43g

Plus: styrlager har slitsat säte för enkel installation
Minus: bakaxeln är T30 Torx, som man ju sällan har med på en tur. Glömde kolla vad fram är för nåt.

HåkanC

Aktiv medlem
Är inte det lite mkt? Jag fick en ny gaffel till min Rose gruscykel i våras
Ny_gaffel_2.jpg

Gaffeln har inte enbart fästen för skärm och fästmuttrar på gaffelbenen utan även rör i båda gaffelbenen för invändig dragning av bromsslangen i vänster liksom invändig dragning för dynamosladden i höger!

Minus: bakaxeln är T30 Torx, som man ju sällan har med på en tur. Glömde kolla vad fram är för nåt.
Det finns väl på en del multiverktyg, annars säljs lämpliga verktyg billigt på tex Biltema
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/torxnycklar/torxnycklar-8-st-2000034285
De strl du inte har användn för går att byta ut mot insex från den här
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/insexnycklar/insexnycklar-8-st-2000034261

Raggamuffin

Aktiv medlem
Lite vikter,
Ram 56cm utan sadelklämma men med alla fästskruvar och växelöra 1372g
Sadelklämma 20g
Sadelstolpe 185 g
Carbonda gravelstyre kol 250g
Styrlager 145g
Axel fram 29g
Axel bak 43g

Plus: styrlager har slitsat säte för enkel installation
T30 fram med, jag kommer byta dem.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer