Mina utväxlings-funderingar går vidare, tänker såhär just nu:
42T fram
Gravel 650b hjul med 11-36 Sunrace kassett, då blir stegen: 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36. Det ger ett spann på 14-46 kmh/h vid 90 kadens.
Lvg 700c hjul med 11-30 Shimano kassett (105 alt Ultegra), då blir stegen: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30. Blir typ 16-46 km/h @ 90 rpm.
Parat med en Ultegra kedja, alt två att växla mellan respektive kassett? Det borde väl fungera med min Force1 bakväxel?
Någon som har input på Sunrace kassetten? Gillar att det är hyfsat täta steg, eller borde man satsa på något som är upp till 40 på största bak? Måste i så fall kolla vad min bakväxel klarar av också..
Och skiljer det något i prestanda bortsett vikt om man väljer 105 eller Ultegra på kedja eller kassett? Tänkte ev snåla och köpa 105 eftersom jag inte vet vad jag kommer trivas med gällande utväxling..
Jag tänker ju litet likadant, men tänker mig också använda cykeln till att utforska områden som ligger i gränslandet mellan gravel och stig. Dessutom är jag gammal och klen... så är du stark och/eller tänker hålla dig på relativt lätt terräng låter det där som en bra plan. För mig personligen hade det varken funkat på gravel eller lvg eftersom jag vill ha lättare utväxling, men du känner väl själv bäst hur cykeln passar dina förutsättningar.Nu kör jag visserligen min gravel rakt ut i skogen lite till och från, men jag skulle önska 1:1 utväxling. Jag har compact vevparti 50-34 och har en 11-32 kassett om jag minns rätt, det är ganska ofta jag önskar en lättare växel.
Min plan är att på sikt konvertera min till 1x då lera och skit ställer till det med kedjedropp och chainsuck vid växling mellan framklingorna, jag kommer köra 40t och 11-42 kassett.
Tilläggas bör kanske att jag även har en vanlig lvg cykel för asfalt och en heldämpad mtb för skogen så när jag cyklar gravel är det som äventyr och meditation :) alltså är farten och prestationen inte i fokus.
Jag kan tänka mig ännu lättare utväxling egentligen men då hade jag nog velat köra hjul med XD body för att använda en 10-42 kassett parat med en 38t klinga. Men jag tror det kan fungera med idén jag presenterade ovan för mina behov, blir det för brant eller tekniskt får jag helt sonika gå, hehe.Jag tänker ju litet likadant, men tänker mig också använda cykeln till att utforska områden som ligger i gränslandet mellan gravel och stig. Dessutom är jag gammal och klen... så är du stark och/eller tänker hålla dig på relativt lätt terräng låter det där som en bra plan. För mig personligen hade det varken funkat på gravel eller lvg eftersom jag vill ha lättare utväxling, men du känner väl själv bäst hur cykeln passar dina förutsättningar.
Jag tänker nog lättare grusvägsrace, inte stökig stig, då får det bli MTB. 1x11 är väl lite av en kompromiss för mig som vill ha en cykel till "allt".. Men det får väl bli ett 2021 då jag bildar mig en uppfattning om vad som passar mig.Jag tänker ju litet likadant, men tänker mig också använda cykeln till att utforska områden som ligger i gränslandet mellan gravel och stig. Dessutom är jag gammal och klen... så är du stark och/eller tänker hålla dig på relativt lätt terräng låter det där som en bra plan. För mig personligen hade det varken funkat på gravel eller lvg eftersom jag vill ha lättare utväxling, men du känner väl själv bäst hur cykeln passar dina förutsättningar.
Jag gick 2x vägen för att få jämnare steg, kommer då att ha 30t fram och 33t bak som lägsta växel, så ja, litet under 1:1. Men utväxling är väldigt individuellt, allt ifrån ens föredragna kadens till ställena man cyklar på. Svårt att be om eller ge någon råd där. Det behöver ju inte bli helt rätt första gången heller, man behöver ju alltid något att uppgradera :-)Jag kan tänka mig ännu lättare utväxling egentligen men då hade jag nog velat köra hjul med XD body för att använda en 10-42 kassett parat med en 38t klinga. Men jag tror det kan fungera med idén jag presenterade ovan för mina behov, blir det för brant eller tekniskt får jag helt sonika gå, hehe.
Jag kör idag på min stålis som får agerar gravel 44t framklinga och 11-36 XT kassett bak. Den går på asfalt och grusvägar primärt och inga riktiga stigar man skulle köra mtb på normalt. Då jag i princip alltid kör solo med den cykeln räcker 44x11 bra men jag hade inte velat ha mindre framdrev egentligen. Förvisso tror jag 42T inte hade gjort någon större skillnad.Mina utväxlings-funderingar går vidare, tänker såhär just nu:
42T fram
Gravel 650b hjul med 11-36 Sunrace kassett, då blir stegen: 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36. Det ger ett spann på 14-46 kmh/h vid 90 kadens.
Lvg 700c hjul med 11-30 Shimano kassett (105 alt Ultegra), då blir stegen: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30. Blir typ 16-46 km/h @ 90 rpm.
Parat med en Ultegra kedja, alt två att växla mellan respektive kassett? Det borde väl fungera med min Force1 bakväxel?
Någon som har input på Sunrace kassetten? Gillar att det är hyfsat täta steg, eller borde man satsa på något som är upp till 40 på största bak? Måste i så fall kolla vad min bakväxel klarar av också..
Och skiljer det något i prestanda bortsett vikt om man väljer 105 eller Ultegra på kedja eller kassett? Tänkte ev snåla och köpa 105 eftersom jag inte vet vad jag kommer trivas med gällande utväxling..
Winow sa:My painting factory made a mistake to paint the frame BLACK Matte, can't see the carbon weave.
Livet på en pinne.. Skulle den nu magiskt dyka upp inom 15 dagar så står jag där utan prylar å det är ju lite segt också. Därför snålade jag med tågfrakt, men tji fick jag..fan vad segt!
Om du väljer Sramkassett, typ PG1170 eller PG1130 till 700c-hjulen får du 11-32 istället för 11-30 och bara de två största dreven skijer, 28-32 istället för 27-30. Igen massiv skillnad men ändå litegrann när du kör lite tuffare backar.Mina utväxlings-funderingar går vidare, tänker såhär just nu:
42T fram
Gravel 650b hjul med 11-36 Sunrace kassett, då blir stegen: 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36. Det ger ett spann på 14-46 kmh/h vid 90 kadens.
Lvg 700c hjul med 11-30 Shimano kassett (105 alt Ultegra), då blir stegen: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30. Blir typ 16-46 km/h @ 90 rpm.
Parat med en Ultegra kedja, alt två att växla mellan respektive kassett? Det borde väl fungera med min Force1 bakväxel?
Någon som har input på Sunrace kassetten? Gillar att det är hyfsat täta steg, eller borde man satsa på något som är upp till 40 på största bak? Måste i så fall kolla vad min bakväxel klarar av också..
Och skiljer det något i prestanda bortsett vikt om man väljer 105 eller Ultegra på kedja eller kassett? Tänkte ev snåla och köpa 105 eftersom jag inte vet vad jag kommer trivas med gällande utväxling..
2020-12-13 08:20:00 | OTHER | Shipment in Transit at Brest |
2020-12-07 11:20:00 | OTHER | Shipment in Transit at Dostyq |
Fast du kan ju köra flygfrakt tullfritt också. Givet att fraktkostnaderna är relativt höga så sker nog någon av tullhantering. Dessutom tar ju t.ex. ups över paketet i Sverige / Europa och det är knappast ett skojarbolag.Varning: Jag har ingen djup kunskap i det här ämnet, detta är bara min killgissning. Jag tror inte det finns något som heter "tax prepaid". Kineserna betalar knappast någon tull eller moms på det här. Frågan är bara huruvida de lyckas smussla in grejerna i Europa utan att tullen noterar. Och tåget är tydligen ett bra sätt, det kanske är ett så pass litet flöde den vägen att det räcker med att betala några tjänstemän i Polen för att titta åt andra hållet...
Jag tror det är samma med flygfrakt - det lämnas först av i ett annat land i EU (mitt fall Tjeckien) där dom (av en anledning eller annan) vet att det inte blir tull. Sen lämnas det till UPS/DHLFast du kan ju köra flygfrakt tullfritt också. Givet att fraktkostnaderna är relativt höga så sker nog någon av tullhantering. Dessutom tar ju t.ex. ups över paketet i Sverige / Europa och det är knappast ett skojarbolag.
Så det går nog rätt till inom ramen för nuvarande system.
Precis. UPS gör inget fel, de har ju ingen plikt att undersöka om det betalats moms på ett paket som bara dka inom EU.Jag tror det är samma med flygfrakt - det lämnas först av i ett annat land i EU (mitt fall Tjeckien) där dom (av en anledning eller annan) vet att det inte blir tull. Sen lämnas det till UPS/DHL
Kan det inte vara så att momsen på cykeldelar är väldigt låg i det EU-landet de väljer att ta in ramen i EU i, och att de därför får det billigare? Det är ju inte alla länder som har 25% moms tänker jag.Precis. UPS gör inget fel, de har ju ingen plikt att undersöka om det betalats moms på ett paket som bara dka inom EU.
Funderat? Vad tror du själv :) Men tänkte hålla lite på spänningen till ikväll när barnen är i säng....men! Grattis, du har inte funderat på att öppna kartongen?
Mvh E
Öppnas det inte den 24’e? Hur förklarar du det för barnen?Funderat? Vad tror du själv :) Men tänkte hålla lite på spänningen till ikväll när barnen är i säng.
Är väl andra regler när det gäller vuxna, gäller ju för godis, sovtider, skärmtid mm.Öppnas det inte den 24’e? Hur förklarar du det för barnen?
Exakt, för oss är tomten mannen i den bruna stassen som framför den bruna budbilen.Är väl andra regler när det gäller vuxna, gäller ju för godis, sovtider, skärmtid mm.
Sorry, glömde en smiley eller två,Funderat? Vad tror du själv :) Men tänkte hålla lite på spänningen till ikväll när barnen är i säng.
Haha det är allvar med paket:)Sorry, glömde en smiley eller två,var tänkt som skämt. Du öppnar precis när du vill!
Snygg! Blir det några dekaler på den eller blir den enfärgad?Ikväll blir det ramtejpning. Det tristaste momentet men man vill ju ta det när allt är rent och nytt.
Vi sambeställde två ramkit, mitt verkar ok inte kollat så noga. Polarns har litet lackchip på gaffeln som ett knappnålshuvud och små ytrepor på framfälgen från hjulbygget.
Hoppas nu alla toleranser stämmer. Då kan det bli riktigt bra :)
Visa bilaga 459404Visa bilaga 459405
Vet inte riktigt med dekaler. inte i steg 1. Jag hade lite tankar på customdekaler men de jag kontaktade om dekaler svarade inte på mail så jag orkade inte ta tag i det mer.Snygg! Blir det några dekaler på den eller blir den enfärgad?
En kopia på opens logo, men "closed" istället känns ju givet med det där gravliga färgvaletVet inte riktigt med dekaler. inte i steg 1. Jag hade lite tankar på customdekaler men de jag kontaktade om dekaler svarade inte på mail så jag orkade inte ta tag i det mer.
Är inte det lite mkt? Jag fick en ny gaffel till min Rose gruscykel i vårasGaffel okapad med fästskruvar 533g
Det finns väl på en del multiverktyg, annars säljs lämpliga verktyg billigt på tex BiltemaMinus: bakaxeln är T30 Torx, som man ju sällan har med på en tur. Glömde kolla vad fram är för nåt.
T30 fram med, jag kommer byta dem.Lite vikter,
Ram 56cm utan sadelklämma men med alla fästskruvar och växelöra 1372g
Gaffel okapad med fästskruvar 533g
Sadelklämma 20g
Sadelstolpe 185 g
Carbonda gravelstyre kol 250g
Styrlager 145g
Axel fram 29g
Axel bak 43g
Plus: styrlager har slitsat säte för enkel installation
Minus: bakaxeln är T30 Torx, som man ju sällan har med på en tur. Glömde kolla vad fram är för nåt.