Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

Freddie L

Aktiv medlem
T30 fram med, jag kommer byta dem.
Man får göra som man vill, det viktiga är att man kan få loss axlarna i fält. Men vore det inte enklare att göra som Håkan skriver ovan, eller helt enkelt tejpa fast en lös T30 nyckel nånstans på just den cykeln. Jag har haft en axel med T30 och den kändes förtroendeingivande att använd trots lättviktsalu.

glitch

Aktiv medlem
Är inte det lite mkt? Jag fick en ny gaffel till min Rose gruscykel i våras
Visa bilaga 459583
Gaffeln har inte enbart fästen för skärm och fästmuttrar på gaffelbenen utan även rör i båda gaffelbenen för invändig dragning av bromsslangen i vänster liksom invändig dragning för dynamosladden i höger!

Det finns väl på en del multiverktyg, annars säljs lämpliga verktyg billigt på tex Biltema
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/torxnycklar/torxnycklar-8-st-2000034285
De strl du inte har användn för går att byta ut mot insex från den här
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/insexnycklar/insexnycklar-8-st-2000034261
Brukar vara T25 på multi tool eftersom bromsskivor har det. Har aldrig sett T30 på ett multi-tool. Det är inte att jag inte har torx hemma, men svindrygt att inte ha standardgrejer man har med sig i regel. Suger ju att ta med ett verktyg till "i fall att".

glitch

Aktiv medlem
Hur är kablarna dragna? Inte hunnit kolla närmare antar att det inte går gjutna rör? Ska man dra igenom höljet med hjälp av de gula / orangea guiderna respektive för bakbromsen sitter ett rör som ser ut att rymma en bromsslang?
Har aldrig haft nån ram där det inte varit rör i eller man fått dra på frihand så vet inte riktigt hur tanken är med dessa :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Växelwire går löst inne i ramen. Jag fiskade med nylonrören som sitter i.
Lucka i botten du skruvar av så ser du.
Bromsslangen fiskar du med ett nylonrör som redan är i, det går att låta vara kvar.
Lossa kabelporten där fram, försök att inte snurra runt det inne i ramen 😊

moros

Aktiv medlem
Brukar vara T25 på multi tool eftersom bromsskivor har det. Har aldrig sett T30 på ett multi-tool. Det är inte att jag inte har torx hemma, men svindrygt att inte ha standardgrejer man har med sig i regel. Suger ju att ta med ett verktyg till "i fall att".
Jag har två multiverktyg. Ett Blackburn Big Switch och ett Topeak Hexus X. Båda har T30 har jag för mig

glitch

Aktiv medlem
Jag har två multiverktyg. Ett Blackburn Big Switch och ett Topeak Hexus X. Båda har T30 har jag för mig
Big switch var ju en halv verktygslåda och Hexus X verkar ha T30 och T15 = fail. Det är ju för bromsskivorna som är T25 man vill ha torx :)

Jag kör Oneup EDC och Spesh Swat tool, bägge har t25. :)

moros

Aktiv medlem
Big switch var ju en halv verktygslåda och Hexus X verkar ha T30 och T15 = fail. Det är ju för bromsskivorna som är T25 man vill ha torx :)

Jag kör Oneup EDC och Spesh Swat tool, bägge har t25. :)
Ja men du har ingen t30 :)

Hexus X:
Torx® bits - T15 / T25
Torx® wrench - T30

Big switch är betydligt smäckare än man tror. Väger väl 130g och är skönare att ha i en ryggficka än ett traditionellt verktyg. Nåja du har säkert vad du behöver i verktygsväg. Jag tycker idén med en liten t30 undangömd på cykeln verkar smidigt annars.

glitch

Aktiv medlem
Ja men du har ingen t30 :)

Hexus X:
Torx® bits - T15 / T25
Torx® wrench - T30

Big switch är betydligt smäckare än man tror. Väger väl 130g och är skönare att ha i en ryggficka än ett traditionellt verktyg. Nåja du har säkert vad du behöver i verktygsväg. Jag tycker idén med en liten t30 undangömd på cykeln verkar smidigt annars.
Eller bara byta till andra axlar :) det enda som är säkert är att jag kommer kunna konsumera mig ur det här dilemmat🤣

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Skjutmåttet sa ja men ramen sa nej. 2.2 RaceKing går inte in :). Tar i på höjden.
Samma med Spech Renegade 2.3. 😂

Men skall jag vara ärlig så gillade jag inte de 50mm däck jag testat alls.
mycket pga att de byggde så mycket just på höjden och tog bort all rapphet i hojen, och många MTB däck även i smalare varianter bygger just högt.
Har Ultrabite 50 på nu men har inte kunnat cykla ännu, de är ca 10mm lägre än vad Rambler 50 var.

Bilagor

Ivar

Aktiv medlem
Jag var lite snabbare än glitch att bygga ihop min hoj. :)
Skärmavbild 2020-12-22 kl. 21.14.56.png

Premiärturen i söndags gick över förväntan. Lyxade även till det med Carbonda-hjul.
Edit: kul att bilden gör att den ser ut att ha större fram- än bakhjul.

Haakon

Medlem
Riktigt fin! Vad väger den?
Tog du också Carbonda styret CGB01? Å sadelklämman, varför "framåt"?

Senast ändrad:

Ivar

Aktiv medlem
Riktigt fin!
- Tack!
Vad väger den?
- Typ över 9
Tog du också Carbonda styret CGB01?
- Nope
Å sadelklämman, varför "framåt"?
- Ville ha det så? Och så kommer det inte in så mycket smuts i gängorna osv från bakdäcket när man har det så...

Haakon

Medlem
Nä, inget speciellt bara hur det upplevs i största allmänhet! Tog ett jag också då det inte verkade vara tokmycket flare och av det lilla jag ser på din bild ser det bra ut!!
Gillar styrlindan 👍🏻

glitch

Aktiv medlem
Nä, inget speciellt bara hur det upplevs i största allmänhet! Tog ett jag också då det inte verkade vara tokmycket flare och av det lilla jag ser på din bild ser det bra ut!!
Gillar styrlindan 👍🏻
Nej väldigt lite flare, har venturemax på en annan cykel och detta känns nästan som ett vanligt styre. En grej att tänka på om man gillar när ovansidan av styret bildar en rak linje med ovansidan hoodsen så är det lkte knepigt att få till då bocken är rätt rund uppetill så man får inte riktigt till det här sköna plana. Sen är ytorna som de satt skrovlig lack på för att reglage clampen ska få mer friktion mot styret satt väldigt lågt och det är en väldigt liten area. Så om man skulle sätta reglagen där skulle man ha reglagen mitt i bockens böj.
Styret är öppet baktill och har öppningar på undersidan om man har ram som är anpassad för stealth dragning.

Haakon

Medlem
Nej väldigt lite flare, har venturemax på en annan cykel och detta känns nästan som ett vanligt styre. En grej att tänka på om man gillar när ovansidan av styret bildar en rak linje med ovansidan hoodsen så är det lkte knepigt att få till då bocken är rätt rund uppetill så man får inte riktigt till det här sköna plana. Sen är ytorna som de satt skrovlig lack på för att reglage clampen ska få mer friktion mot styret satt väldigt lågt och det är en väldigt liten area. Så om man skulle sätta reglagen där skulle man ha reglagen mitt i bockens böj.
Styret är öppet baktill och har öppningar på undersidan om man har ram som är anpassad för stealth dragning.
Tack för bra info!!

Eddy

Aktiv medlem
2020-12-29 20:12:00LANDINGShipment arrived at clearance gateway, under customs process
Nu är det nära att jag får min ram! Nu lär väl Postnord ta vid? Precis två månader har det tagit i dag med tågtransport. Riktigt var "Clearence gateway" ligger framkommer inte av trackingen men på en vecka eller två till så lär den ju va framme.

Blev grymt sugen på ett Lauf styre till den. Finns det någon alternativ till Lauf om man vill ha lite dämpande egenskaper i styret? https://www.laufcycling.com/product/lauf-smoothie?currency=eur, jamena "Smootie eats vibrations" låter ju hur bra som helst! Finns det alternativ? Funkar det?

//E

glitch

Aktiv medlem
UPS tog över för oss.
Finns nån stam med elastomer i som gravelfolket verkar gilla också.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
UPS tog över för oss.
Finns nån stam med elastomer i som gravelfolket verkar gilla också.
Vet faktiskt inte om jag vill ha en RS stam på min hoj.
gillar tanken med Specializeds FS lösning men att bara ha gummipluggar är jag mer tveksam till.

glitch

Aktiv medlem
Väntar fortfarande på rätt däck men kunde inte motstå ett K&S köp :)
700x45 vart lite väl stort för 53 skärmarna därav dåligt justerade passningen. Finliret kommer sen med rätt gummi på.
20201230_222031_001.jpg

glitch

Aktiv medlem
Fick en fråga om monteringen på pm. så tänkte jag kan dela med mig till alla. Obs! Så här gjorde jag, finns säkert andra smarta sätt också :) klistrar in texten från pm:

Saker att tänka på:
1. När du drar bromsslangen glöm INTE att först sätta på täckkåpan för hålet i vänster kedjestag där slangen går in närmast oket. Täcklocket ligger i en av påsarna som följer med. Både jag och polarn glömde och fick dra om slangen :)

2. För båda oss så blev böjen nere vid vevlagret så tvär att det var omöjligt att få igenom vajrarna. Ett sätt är att ta loss täcklocket under, ta typ en tandpetare eller nåt och peta ut plaströren som är till för att guida vajern så du får ut en bit i en större loop, UTAN att guiderören åker in i ramen uppe :)
När det blir lite slack där kan du också lossa plastbrickan som vajern löper över under vevlagret för lite mer space.
När du sen har som sagt två små loopar som hänger ut, klipp dem på mitten så du separerar plaströren i två.
Då kan du dra vajern uppifrån genom sektion 1, sen kommer den ut under vevlagret, igenom plastbrickan, och sen in i sektion 2 och ut vid fram / bakväxeln. Genom att klippa guideröret gör du gör självja "böjen" ute i det fria så att säga så det går mycket enklare. Självklart kan du prova trycka igenom vajern först men för oss fastnade den nere vid vevlagret.

3. Dra vajrarna innan du monterar gaffeln / ta av gaffeln. Då får du nämligen också access via styrhuvudet om du behöver hjälp med att styra envisa vajrar/ guiderör / bromsslangar.

4. Tänk på att sätta täckbrickan uppe rätt när du trär den. Överst framväxel, mitten bromsslang, nederst bakväxel. Bromslangen är enklast så ta den sist. Då den tar mest plats i ramen så om du börjar med den och det blir strul med vajerguiderören så blir det supertrångt därinne.

5. Alla skruvar för fästen sitter rätt löst så dra åt / ta bort dem som inte ska användas.

6. Styrlagret är som sagt ett integrerat, sätet för gaffeln är bara att trycka på plats med handkraft och lagren ligger direkt i ramen. Styrlagerexpandern bygger några mm ovanpå röret så ta med det i beräkningen för att kapa gaffeln rätt.

7. Deras egna styre har rätt mycket rise, så kapa inte för friskt. Om du på sikt kanske byter styre så är det bra om det finns justermån kvar på styrröret.

8. Jag har monterat 53 mm sks bluemels, det skulle rymma ett nummer större skärmar nätt och jämnt. Med 700x45mm Riddler hade man velat ha bredare nämligen.

/c

Eddy

Aktiv medlem
Snüggt Glitch!

Det där var en guide som heter duga! Tack för den!

//E

glitch

Aktiv medlem
Äntligen kom rätt däck. Kort shake down med sonen till en grillplats. Kändes väldigt naturligt och bra. Kommer bli riktigt kul denna. Däcken kändes grymma med bra rull och bra grepp i det småfrusna kladdet. I lera kommer de så klart sätta igen men ska det vara lättrullat så får man ta sånt.
20210105_110231.jpg
20210105_110308.jpg
20210105_110326.jpg

kontorsråttan

Aktiv medlem
Ser bra ut!

Jag hade inte tänkt på det innan, men när man har en ram och fälgar helt utan klibbor blir det nästan konstigt med däck med skrikiga däcksidor, typ Maxxis som jag köpte. Skulle nästan behöva hitta några svarta 650b däck som är litet mer diskreta ;-)

supreeme

Medlem
Det verkar som min ram får åka lite tåg också. Just nu i Östra Kazakstan i en håla vid namn Dostyk. Hoppas att den transporteras till närmaste flygplats därifrån men det är väl inte troligt. Tveksamt om de löser det på 35 dagar.

BTW, nån som vet om vad man kan köra för omfång på kassett på denna bakväxel? Hittar ingen referens på mått på SRAMs hemsida, kanske jag som är kass på att leta?

Jag har köpte ett par begagnade 700C hjul (DT 240 nav med CL), där tänker jag att det vore lagom med en 11-32 kassett för landsväg.
Sen tänkte jag köpa ett par DT GR1600 650B hjulset (DT 250 nav med CL), där tänkte jag det vore schysst med typ 11-42 kassett för grusåka.
Tror ni att det går att få det att funka utan allt för mycket justerande på bakväxel mellan hjulbyte? Tänkte att det minimerar risken för strul om jag kör samma tillverkare av nav.
Om jag fattat rätt så har ex Shimano HG-body (10 delad bredd?) för sina största 11-delade kassetter, blir det problem i så fall om man har en HG och en "standard" på respektive hjulpar?

Bör man ha en offset klinga fram för en bättre kedjelinje? Jag tänkte ta mitt Red vevparti jag har liggandes och smälla på en Gabaruk 42t drev, alltså 1x setup.

Bilagor

Senast ändrad:

Doominator1

Aktiv medlem
Det där ser ut att vara medium-cage, med enligt tillverkaren 21t omfång, dvs upp till 11-32. Den går dock fint att köra med 11-40, av erfarenhet. Kanske 11-42.

Att inte behöva justera växlarna är bara en dröm tyvärr, om man inte har exakt likadana nav och exakt likadana kassetter. Det går att ”chimsa” kassetter i sidled dock. Troligen behöver du justera b-skruven lite. Det behöver jag göra mellan 11-32 och 11-40.

supreeme

Medlem
Det där ser ut att vara medium-cage, med enligt tillverkaren 21t omfång, dvs upp till 11-32. Den går dock fint att köra med 11-40, av erfarenhet. Kanske 11-42.

Att inte behöva justera växlarna är bara en dröm tyvärr, om man inte har exakt likadana nav och exakt likadana kassetter. Det går att ”chimsa” kassetter i sidled dock. Troligen behöver du justera b-skruven lite. Det behöver jag göra mellan 11-32 och 11-40.
Borde det inte kunna gå att få till så man bara behöver justera B-skruv om man har samma nav DT 240/350 samt samma spacing på kassetten? Därav min fundering på HG vs ej HG 11-delad kassett.
Cagen är 75 mm, mellan trissorna om det ger någon ytterligare hint om vad det är för variant.
EDIT: Läste vidare, längden på cagen är tydligen densamma.. Hur f-n vet man då?

Senast ändrad:

kroem

Aktiv medlem
Tar det här - vart köper man GRX Di2 billigast just nu? Samt...finns på lager? :)

supreeme

Medlem
Tar det här - vart köper man GRX Di2 billigast just nu? Samt...finns på lager? :)
bike24, bike-comopenents, r2 eller merlin?
sen blir allt ett mörker för mig, vilka delar behöver man, vad ingår i de olika kiten, jag blir helt snurrig å kör vidare mekaniskt ett tag till. AXS verkar så mycket lättare att reda ut!

kroem

Aktiv medlem
bike24, bike-comopenents, r2 eller merlin?
sen blir allt ett mörker för mig, vilka delar behöver man, vad ingår i de olika kiten, jag blir helt snurrig å kör vidare mekaniskt ett tag till. AXS verkar så mycket lättare att reda ut!
Ah, kollat alla dom, verkar vara bromsoken som är slut överallt. Men det är väl samma som Ultegra etc va?

Hehe, jo, färre komponenter att hålla reda på.

supreeme

Medlem
Ah, kollat alla dom, verkar vara bromsoken som är slut överallt. Men det är väl samma som Ultegra etc va?

Hehe, jo, färre komponenter att hålla reda på.
Kollat vad som är kompatibelt på Shimanos hemsida? De ser ju rätt lika ut.
Här står det 4v lev, men nu orkade jag inte jämföra priser..

kroem

Aktiv medlem
Mm. Tror de flesta Shimano är kompatibla med varandra, handlar mer om att ha rätt olive etc.

Doominator1

Aktiv medlem
Borde det inte kunna gå att få till så man bara behöver justera B-skruv om man har samma nav DT 240/350 samt samma spacing på kassetten? Därav min fundering på HG vs ej HG 11-delad kassett.
Cagen är 75 mm, mellan trissorna om det ger någon ytterligare hint om vad det är för variant.
EDIT: Läste vidare, längden på cagen är tydligen densamma.. Hur f-n vet man då?
Klart att det går att shimsa kassetter och bromsskivor. Det går ju att få det att fungera, och man kan ha tur och allt lirar utan att man gör någon speciallösning alls. Det jag menade var mest att köp grejer för att ahimsa kassett/skiva istället för att leta reda på nav och framförallt kassetter med tiondelars millimeter på rätt ställe.

Gällande bakaxeln är allt jag kan säga att jag tror det är hög sannolikhet för att det funkar, men vet inte säkert förens någon testat.

supreeme

Medlem
Klart att det går att shimsa kassetter och bromsskivor. Det går ju att få det att fungera, och man kan ha tur och allt lirar utan att man gör någon speciallösning alls. Det jag menade var mest att köp grejer för att ahimsa kassett/skiva istället för att leta reda på nav och framförallt kassetter med tiondelars millimeter på rätt ställe.

Gällande bakaxeln är allt jag kan säga att jag tror det är hög sannolikhet för att det funkar, men vet inte säkert förens någon testat.
Jo, men jag har ju redan ett hjulpar och hittat ett annat från samma tillverkare så det borde ju minska behovet för krångel.

För övrigt så har jag lyckats få fram (via SRAMs hemsida) att min bakväxel är en long-cage. Enligt SRAM så är den god för 11-42 alt 11-36, så jag antar att det får bli en av varje för dessa. Hade gärna haft 11-32 för att få det lite tätare på lvg-hjulen, men det går inte enligt hemsidan. Det är bara deras PG1130 som finns i båda alternativen så satsar nog på det.

Principia

Aktiv medlem
Jag har kört en long cage apexväxel med 11-32. Inga problem.

Jo, men jag har ju redan ett hjulpar och hittat ett annat från samma tillverkare så det borde ju minska behovet för krångel.

För övrigt så har jag lyckats få fram (via SRAMs hemsida) att min bakväxel är en long-cage. Enligt SRAM så är den god för 11-42 alt 11-36, så jag antar att det får bli en av varje för dessa. Hade gärna haft 11-32 för att få det lite tätare på lvg-hjulen, men det går inte enligt hemsidan. Det är bara deras PG1130 som finns i båda alternativen så satsar nog på det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer