Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

Eddy

Aktiv medlem
2020-12-29 20:12:00LANDINGShipment arrived at clearance gateway, under customs process
Nu är det nära att jag får min ram! Nu lär väl Postnord ta vid? Precis två månader har det tagit i dag med tågtransport. Riktigt var "Clearence gateway" ligger framkommer inte av trackingen men på en vecka eller två till så lär den ju va framme.

Blev grymt sugen på ett Lauf styre till den. Finns det någon alternativ till Lauf om man vill ha lite dämpande egenskaper i styret? https://www.laufcycling.com/product/lauf-smoothie?currency=eur, jamena "Smootie eats vibrations" låter ju hur bra som helst! Finns det alternativ? Funkar det?

//E
Då var paketet på utlämningstället, skickades 28/10 levererades i dag, tågleveransen var inte så snabb!

supreeme

Medlem
Är det förresten någon som har valt att köra 160 mm skiva bak och vet om det funkar? 696-ramen.
Mina Force bromsar går att köra både 140 och 160 (av vad jag kan förstå) och jag var inne på att köra 160 även bak. Dels är jag fet, men ev kommer jag dra cykelvagn ibland och tänkte att ju större ju bättre även bak?

Doominator1

Aktiv medlem
Är det förresten någon som har valt att köra 160 mm skiva bak och vet om det funkar? 696-ramen.
Mina Force bromsar går att köra både 140 och 160 (av vad jag kan förstå) och jag var inne på att köra 160 även bak. Dels är jag fet, men ev kommer jag dra cykelvagn ibland och tänkte att ju större ju bättre även bak?
Det funkar finfint. Du behöver dock en adapter för att flytta oket bort från bakaxeln.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Det funkar finfint. Du behöver dock en adapter för att flytta oket bort från bakaxeln.
Det brukar väl följa med en adapter med bromsarna? Jag fick iallafall med en till mina Force-bromsar jag köpte nu och jag kommer att gå på 140mm, så om du inte har någon adapter kan du få min.

glitch

Aktiv medlem
Det brukar väl följa med en adapter med bromsarna? Jag fick iallafall med en till mina Force-bromsar jag köpte nu och jag kommer att gå på 140mm, så om du inte har någon adapter kan du få min.
Frambromsen brukar man få adapter till, inte bak vad jag vet. (På Shimano i alla fall).

supreeme

Medlem
Mina såg ut såhär, men de är bättre begagnade. Behöver jag adapter tar jag tacksamt emot det. Tänker som sagt 160/160 bara för man kan 🙂

Bilagor

glitch

Aktiv medlem
Mina såg ut såhär, men de är bättre begagnade. Behöver jag adapter tar jag tacksamt emot det. Tänker som sagt 160/160 bara för man kan 🙂
bak och fram sitter ju på en adapter redan ser det ut som. Med 140 skiva fäster oket direkt i ramen bak.

saarela

Aktiv medlem
vad går en ram på med frakt och allt?
även intressant att veta vad deras hjul kostar 🙂

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Någon som testat större klinga än 44T fram?

Tycker redan min 44:a går ruskigt tight mot staget även om Carbonda specificerar att 46T skall funka :censored:

glitch

Aktiv medlem
Någon som testat större klinga än 44T fram?

Tycker redan min 44:a går ruskigt tight mot staget även om Carbonda specificerar att 46T skall funka :censored:
Jag har 46T GRX på min. Den är dock utåt förskjuten med 2.5 mm som jag förstått det men inga problem där med frigång.

glitch

Aktiv medlem
Fast du har väll 2X?

skiljer inte kedjelinjen mellan ytterkransen på 2X vs 1X med mer än 2.5mm?

Kör Quarq AXS DUB
Ja precis, 2x och GRX som är förskjuten utåt 2.5 mm vs typ 105.
Men kan du inte shimsa vev eller vevlager? Har dålig koll på Sram AXS. Man kan ju alltid i värsta fall kompensera q faktorn med att shimsa pedalen nån mm om man flyttar in icke drivsidan. Annars finns kanske klingor med förskjutning?

Patrik

Medlem
Här satt man och funderade på att pilla ihop ett projekt från Carbonda men så satte jag den lagom varma fredagsölen i halsen när jag såg att personen Wing offererade frakten:
"shipping cost for one frame set
3-10 days : US$ 230
15-35 days , Tax free : US$190
"
Någon som sett samma sak? Är det det kinesiska nyåret (12/2) som spökar eller bara C19..?

moros

Aktiv medlem
Här satt man och funderade på att pilla ihop ett projekt från Carbonda men så satte jag den lagom varma fredagsölen i halsen när jag såg att personen Wing offererade frakten:
"
Någon som sett samma sak? Är det det kinesiska nyåret (12/2) som spökar eller bara C19..?
Det var ju surt. Jag fick äntligen tummen loss att dra iväg en förfrågan idag men rätt sent i eftermiddag så det får man väl svar på nästa vecka först. Däremot läste jag att de lägger ner verksamheten 1-20 februari så beställingar som skall skickas innan dess skall vara gjorda 31/1. Skall den lackas och skickas innan 1/2 så skulle beställningen vara gjord idag.

Hade nästan bestämt mig och skulle väl kunna köra den "rå" om färg är ett hinder. Tänkte kolla om de som beställt den utan färg fortfarande är nöjda och hur den ser ut "på riktigt". Men med 200 dollar i frakt så får man nog tänka om

Senast ändrad:

simonb

Ny medlem
Någon i Sthlm som vill dela en frakt någon gång i vår på en Carbonda-ram?

Jensen

Aktiv medlem
"
Eller så bara ett resultat av problemen som just nu finns med frakt från Asien till Europa.

Juhlin

Aktiv medlem
Någon i Sthlm som vill dela en frakt någon gång i vår på en Carbonda-ram?
Jag tror ämnet redan behandlats, slutsatsen är att ramar inte går att sampacka och reducerar därmed inte fraktpriset.
Hjul kan sampackas med ram och reducerar priset för hjul frakten.
Rabbat för "stororder" kan förhandlas från c:a 10 ramar, storleksordning 20-30$ per ram.

Freddie L

Aktiv medlem
Fast för 200 dollares i frakt får du det ju “tax-free”, jag gissar att det är samma som ”pre-paid”. Så tull, moms och frakt. Är det fortfarande ett så dåligt pris?

Juhlin

Aktiv medlem
Vår festen förlänger ledtiden eftersom i stort sett ingen jobbar men brukar inte påverka priset.

Fick offtert i oktober:
$210 express flyg. 3-10
$135 flyg. 15-30
$100 Snigel. 30-45

Vid betalning i november erbjöds inte express, flyg kostade då $165 och snigeln $135.

Sedan dess har det kommit rapporter att snigeln inte klarat att ta emot gods pga C19 och köpare har fått alternativet att lägga till $ för flyg eller vänta på att tågen kan börja rulla igen.

Mitt snigelpaket bokades strax efter nyår, fraktbolaget har accepterat godset men det verkar inte ha rört sig en meter ännu😬

Jag kan ha skarvat någon siffra någonstans.

glitch

Aktiv medlem
Jag tror ämnet redan behandlats, slutsatsen är att ramar inte går att sampacka och reducerar därmed inte fraktpriset.
Hjul kan sampackas med ram och reducerar priset för hjul frakten.
Rabbat för "stororder" kan förhandlas från c:a 10 ramar, storleksordning 20-30$ per ram.
Ramar går att sampacka - inte hjul däremot.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Hade nästan bestämt mig och skulle väl kunna köra den "rå" om färg är ett hinder. Tänkte kolla om de som beställt den utan färg fortfarande är nöjda och hur den ser ut "på riktigt". Men med 200 dollar i frakt så får man nog tänka om
Jag köpte min "rå", d v s svart, jag är nöjd med det, men alla tycker vi ju olika.

moros

Aktiv medlem
Jag köpte min "rå", d v s svart, jag är nöjd med det, men alla tycker vi ju olika.
Jag kan mycket väl tänka mig rå som färg. Min första tanke var rå pga snål, men sen hade jag nog ändå tänkt blank svart eller ev matt grå/silver. Så kulörmässigt är det helt ok oavsett. Men hur är liksom finishen tänker jag mest? Är den ändå lackad på något sätt eller hur funkar det?

moros

Aktiv medlem
Fick samma svar från Wing imorse. Dvs bara två fraktalternativ (ospecat fraktbolag) där expressfrakten inte specas som taxfree så då återstår snigel. Skickade några motfrågor på om detta var en tillfällig grej pga covid/nyår samt om samfrakt och om eventuella dröjsmål i leveranser pga nyår.

Att samfrakta till Sverige är kanske mer lockande nu än innan om inte priset ökar ytterligare på två ramar.

Freddie L

Aktiv medlem
Fick samma svar från Wing imorse. Dvs bara två fraktalternativ (ospecat fraktbolag) där expressfrakten inte specas som taxfree så då återstår snigel. Skickade några motfrågor på om detta var en tillfällig grej pga covid/nyår samt om samfrakt och om eventuella dröjsmål i leveranser pga nyår.

Att samfrakta till Sverige är kanske mer lockande nu än innan om inte priset ökar ytterligare på två ramar.
Men frakt + tull + moms för 190 dollar är väl standard och rimligt? Missförstår jag på något vis?

glitch

Aktiv medlem
Men frakt + tull + moms för 190 dollar är väl standard och rimligt? Missförstår jag på något vis?
När vi beställde i oktober kostade flygfrakt (icke express) för en ram 135$ med alla avgifter och för två ramar betalade vi 190$ så priset har gått upp.

Freddie L

Aktiv medlem
När vi beställde i oktober kostade flygfrakt (icke express) för en ram 135$ med alla avgifter och för två ramar betalade vi 190$ så priset har gått upp.
Ok! Jag har inte beställt ram sedan innan de hittade på ”prepaid/taxfree”, och minns inte exakt vad jag betalade för två hjulpar för två år sedan heller. Så jag gick bara på en magkänsla (att det var ganska rimligt) och körde på det. Men då vet jag att så inte är fallet!

OldBones

Aktiv medlem
Kör Carbonda sin "tax pre-paid" via Luxemburg? Någon som vill bidra med sin spårningsinformation.

("Tax pre-paid" eller "Special Line" är vanligtvis Kina - Luxemburg - Destination inom EU)

(Nej, jag jobbar inte för Tullverket 🤣 nyfiken i för ett eventuellt köp av ram bara)

Eddy

Aktiv medlem
Här är också en som gått med tåg:
2021-01-12 08:08:00SIGNING_SUCCESSCollected by consignee from Pickup parcelshop ID check.
2021-01-11 17:14:00DELIVERY_FAILEDUnsuccessful delivery attempt. Delivery to Pickup parcelshop after first delivery attempt.
2021-01-11 17:13:00IN_TRANSITAt parcel delivery centre.
2021-01-11 17:13:00WAIT_TO_PICKUPOut for delivery.
2021-01-11 10:31:00WAIT_TO_PICKUPDelivered by driver to Pickup parcelshop.
2021-01-08 22:05:00IN_TRANSITAt parcel delivery centre.
2021-01-08 06:13:00IN_TRANSITIn transit.
2021-01-07 18:07:00IN_TRANSITIn transit.
2021-01-06 04:48:00IN_TRANSITIn transit.
2021-01-04 16:26:00IN_TRANSITIn transit.
2020-12-31 02:25:00OTHERArrived shipping partner facility, awaiting last mile delivery
2020-12-30 20:08:00CLEARANCECustoms cleared
2020-12-29 20:12:00LANDINGShipment arrived at clearance gateway, under customs process
2020-12-19 10:15:00OTHERShipment in Transit at Duisberg
2020-12-16 12:17:00OTHERShipment in Transit at Malaszewicze
2020-12-13 08:20:00OTHERShipment in Transit at Brest
2020-12-07 11:20:00OTHERShipment in Transit at Dostyq
2020-12-01 17:01:00OTHERExport clearance completed
2020-11-20 10:00:00OTHERExport clearance delay in Alashankou
2020-11-02 11:02:00TAKE_OFFShipment departed from warehouse
2020-11-01 11:36:46TAKE_DELIVERYItem accepted.
2020-10-29 15:39:37/Item information received.

moros

Aktiv medlem
shipping cost for two frame set

3-10 days : US$ 285
15-35 days , Tax free : US$250

Order med lackad ram skickas 3-4 veckor efter spring festival (som varar till 20/2 verkar det som)

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jaha, så blev jag färdig också till slut. Första bygget för mig, troligen inte det sista. Får se om jag vågar mig på att bygga hjul också nästa gång. Blev en kort provtur idag och överraskande nog så förflyttar den sig faktiskt framåt när man trampar på pedalerna 🥳

20210124_094810.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
Jaha, så blev jag färdig också till slut. Första bygget för mig, troligen inte det sista. Får se om jag vågar mig på att bygga hjul också nästa gång.
Grattis, eller ska man beklaga i stället :sneaky:
Vilken skivdiameter har du fram? Jag tycker att den ser liten ut(14cm?) på bilden.

moros

Aktiv medlem
Såg i offerten jag fick att jag fick 4.5% commission till paypal, men era tidigare offerter har varit 2% alibaba comission. Hur har ni betalt? Såg att någon tidigt i tråden kört banköverföring?

Har inte betalt med paypal på år och dar. Lägger kortutgivaren/banken på ytterligare procent på paypal-betalningar? (jag låter självklart betalningen på paypal gå i ursprungsvaluta)

BTW, är det någon i rimligt avstånd från Malmö som är intresserad av köp? Blir väl en besparing på ca 4-500 så inget jättebelopp

glitch

Aktiv medlem
Vill man slippa avgifter är det banköverföring som gäller. Alibaba tar 2% komission MEN ska du betala via Alibaba tar de ytterligare ett antal procent lite beroende på betallösning.
Paypal tar också.

Så enda sättet att slippa detta är överföring vilket i sig funkar bra. Totalt slapp jag runt 700 kr i avgifter genom att köar överföring på vår order.

Sen ett tips till alla 696 ägare, kolla plasttutan som går i hålet för framväxelvajern nere vid BB. Min hade redan hoppat ur = snö och slask som rinner in.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Samtidigt ger Paypal en viss trygghet ifall man skulle tvingas till någon sorts reklamationsärenden. Nu verkar ju de flesta ha fått vad man har beställt, vilket inte alltid är en självklarhet i Kinalotteriet, men jag tyckte personligen att ett par hundralappar extra var värt för enkelheten i betalningen samt att ha möjligheten att kunna köra en "dispute" ifall något inte såg ut som det skulle. YMMV.

Jag tror inte Paypal lägger på något extra om man betalar i ursprungsvalutan, men kortföretaget du använder kan göra det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer