Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

Eddy

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
2020-12-29 20:12:00LANDINGShipment arrived at clearance gateway, under customs process
Nu är det nära att jag får min ram! Nu lär väl Postnord ta vid? Precis två månader har det tagit i dag med tågtransport. Riktigt var "Clearence gateway" ligger framkommer inte av trackingen men på en vecka eller två till så lär den ju va framme.

Blev grymt sugen på ett Lauf styre till den. Finns det någon alternativ till Lauf om man vill ha lite dämpande egenskaper i styret? https://www.laufcycling.com/product/lauf-smoothie?currency=eur, jamena "Smootie eats vibrations" låter ju hur bra som helst! Finns det alternativ? Funkar det?

//E
Då var paketet på utlämningstället, skickades 28/10 levererades i dag, tågleveransen var inte så snabb!
 

supreeme

Medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Är det förresten någon som har valt att köra 160 mm skiva bak och vet om det funkar? 696-ramen.
Mina Force bromsar går att köra både 140 och 160 (av vad jag kan förstå) och jag var inne på att köra 160 även bak. Dels är jag fet, men ev kommer jag dra cykelvagn ibland och tänkte att ju större ju bättre även bak?
 

Doominator1

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Är det förresten någon som har valt att köra 160 mm skiva bak och vet om det funkar? 696-ramen.
Mina Force bromsar går att köra både 140 och 160 (av vad jag kan förstå) och jag var inne på att köra 160 även bak. Dels är jag fet, men ev kommer jag dra cykelvagn ibland och tänkte att ju större ju bättre även bak?
Det funkar finfint. Du behöver dock en adapter för att flytta oket bort från bakaxeln.
 

kontorsråttan

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Är det förresten någon som har valt att köra 160 mm skiva bak och vet om det funkar? 696-ramen.
Mina Force bromsar går att köra både 140 och 160 (av vad jag kan förstå) och jag var inne på att köra 160 även bak. Dels är jag fet, men ev kommer jag dra cykelvagn ibland och tänkte att ju större ju bättre även bak?
Det funkar finfint. Du behöver dock en adapter för att flytta oket bort från bakaxeln.
Det brukar väl följa med en adapter med bromsarna? Jag fick iallafall med en till mina Force-bromsar jag köpte nu och jag kommer att gå på 140mm, så om du inte har någon adapter kan du få min.
 

glitch

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Det brukar väl följa med en adapter med bromsarna? Jag fick iallafall med en till mina Force-bromsar jag köpte nu och jag kommer att gå på 140mm, så om du inte har någon adapter kan du få min.
Frambromsen brukar man få adapter till, inte bak vad jag vet. (På Shimano i alla fall).
 

supreeme

Medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Det brukar väl följa med en adapter med bromsarna? Jag fick iallafall med en till mina Force-bromsar jag köpte nu och jag kommer att gå på 140mm, så om du inte har någon adapter kan du få min.
Mina såg ut såhär, men de är bättre begagnade. Behöver jag adapter tar jag tacksamt emot det. Tänker som sagt 160/160 bara för man kan 🙂
 

Bilagor

glitch

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Mina såg ut såhär, men de är bättre begagnade. Behöver jag adapter tar jag tacksamt emot det. Tänker som sagt 160/160 bara för man kan 🙂
bak och fram sitter ju på en adapter redan ser det ut som. Med 140 skiva fäster oket direkt i ramen bak.
 

saarela

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
vad går en ram på med frakt och allt?
även intressant att veta vad deras hjul kostar 🙂
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Någon som testat större klinga än 44T fram?

Tycker redan min 44:a går ruskigt tight mot staget även om Carbonda specificerar att 46T skall funka :censored:
 

glitch

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Någon som testat större klinga än 44T fram?

Tycker redan min 44:a går ruskigt tight mot staget även om Carbonda specificerar att 46T skall funka :censored:
Jag har 46T GRX på min. Den är dock utåt förskjuten med 2.5 mm som jag förstått det men inga problem där med frigång.
 

glitch

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Fast du har väll 2X?

skiljer inte kedjelinjen mellan ytterkransen på 2X vs 1X med mer än 2.5mm?

Kör Quarq AXS DUB
Ja precis, 2x och GRX som är förskjuten utåt 2.5 mm vs typ 105.
Men kan du inte shimsa vev eller vevlager? Har dålig koll på Sram AXS. Man kan ju alltid i värsta fall kompensera q faktorn med att shimsa pedalen nån mm om man flyttar in icke drivsidan. Annars finns kanske klingor med förskjutning?
 

Patrik

Medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Här satt man och funderade på att pilla ihop ett projekt från Carbonda men så satte jag den lagom varma fredagsölen i halsen när jag såg att personen Wing offererade frakten:
"shipping cost for one frame set
3-10 days : US$ 230
15-35 days , Tax free : US$190
"
Någon som sett samma sak? Är det det kinesiska nyåret (12/2) som spökar eller bara C19..?
 

moros

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Här satt man och funderade på att pilla ihop ett projekt från Carbonda men så satte jag den lagom varma fredagsölen i halsen när jag såg att personen Wing offererade frakten:
"shipping cost for one frame set
3-10 days : US$ 230
15-35 days , Tax free : US$190
"
Någon som sett samma sak? Är det det kinesiska nyåret (12/2) som spökar eller bara C19..?
Det var ju surt. Jag fick äntligen tummen loss att dra iväg en förfrågan idag men rätt sent i eftermiddag så det får man väl svar på nästa vecka först. Däremot läste jag att de lägger ner verksamheten 1-20 februari så beställingar som skall skickas innan dess skall vara gjorda 31/1. Skall den lackas och skickas innan 1/2 så skulle beställningen vara gjord idag.

Hade nästan bestämt mig och skulle väl kunna köra den "rå" om färg är ett hinder. Tänkte kolla om de som beställt den utan färg fortfarande är nöjda och hur den ser ut "på riktigt". Men med 200 dollar i frakt så får man nog tänka om
 
Senast ändrad:

simonb

Ny medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Någon i Sthlm som vill dela en frakt någon gång i vår på en Carbonda-ram?
 

Jensen

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Här satt man och funderade på att pilla ihop ett projekt från Carbonda men så satte jag den lagom varma fredagsölen i halsen när jag såg att personen Wing offererade frakten:
"shipping cost for one frame set
3-10 days : US$ 230
15-35 days , Tax free : US$190
"
Någon som sett samma sak? Är det det kinesiska nyåret (12/2) som spökar eller bara C19..?
Eller så bara ett resultat av problemen som just nu finns med frakt från Asien till Europa.
 

Juhlin

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Någon i Sthlm som vill dela en frakt någon gång i vår på en Carbonda-ram?
Jag tror ämnet redan behandlats, slutsatsen är att ramar inte går att sampacka och reducerar därmed inte fraktpriset.
Hjul kan sampackas med ram och reducerar priset för hjul frakten.
Rabbat för "stororder" kan förhandlas från c:a 10 ramar, storleksordning 20-30$ per ram.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Fast för 200 dollares i frakt får du det ju “tax-free”, jag gissar att det är samma som ”pre-paid”. Så tull, moms och frakt. Är det fortfarande ett så dåligt pris?
 

Juhlin

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Någon som sett samma sak? Är det det kinesiska nyåret (12/2) som spökar eller bara C19..?
Vår festen förlänger ledtiden eftersom i stort sett ingen jobbar men brukar inte påverka priset.

Fick offtert i oktober:
$210 express flyg. 3-10
$135 flyg. 15-30
$100 Snigel. 30-45

Vid betalning i november erbjöds inte express, flyg kostade då $165 och snigeln $135.

Sedan dess har det kommit rapporter att snigeln inte klarat att ta emot gods pga C19 och köpare har fått alternativet att lägga till $ för flyg eller vänta på att tågen kan börja rulla igen.

Mitt snigelpaket bokades strax efter nyår, fraktbolaget har accepterat godset men det verkar inte ha rört sig en meter ännu😬

Jag kan ha skarvat någon siffra någonstans.
 

glitch

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Jag tror ämnet redan behandlats, slutsatsen är att ramar inte går att sampacka och reducerar därmed inte fraktpriset.
Hjul kan sampackas med ram och reducerar priset för hjul frakten.
Rabbat för "stororder" kan förhandlas från c:a 10 ramar, storleksordning 20-30$ per ram.
Ramar går att sampacka - inte hjul däremot.
 

kontorsråttan

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Hade nästan bestämt mig och skulle väl kunna köra den "rå" om färg är ett hinder. Tänkte kolla om de som beställt den utan färg fortfarande är nöjda och hur den ser ut "på riktigt". Men med 200 dollar i frakt så får man nog tänka om
Jag köpte min "rå", d v s svart, jag är nöjd med det, men alla tycker vi ju olika.
 

moros

Aktiv medlem
Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)
Jag köpte min "rå", d v s svart, jag är nöjd med det, men alla tycker vi ju olika.
Jag kan mycket väl tänka mig rå som färg. Min första tanke var rå pga snål, men sen hade jag nog ändå tänkt blank svart eller ev matt grå/silver. Så kulörmässigt är det helt ok oavsett. Men hur är liksom finishen tänker jag mest? Är den ändå lackad på något sätt eller hur funkar det?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer