Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

Juhlin

Aktiv medlem
Betalade med PayPal, Carbonda fakturerade de 2 procenten, valde naturligtvis att min bank hanterar växelkursen hos PayPal, kan inte se att jag åkte på några andra avgifter än just 2% "commission" till PP.

Låter man PP hantera växlingen så tar de en löjligt hög summa för att hantera växelkursen.

Rättelse, 4,5% betalt till Carbona i kommission till PP.

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Betalade med PayPal, Carbonda fakturerade de 2 procenten, valde naturligtvis att min bank hanterar växelkursen hos PayPal, kan inte se att jag åkte på några andra avgifter än just 2% "commission" till PP.

Låter man PP hantera växlingen så tar de en löjligt hög summa för att hantera växelkursen.
Undrar varför Carbonda anger avgiften till 4.5% då. Nu är det såklart inte detta som kommer knäcka mig, men ändå... :)

moros

Aktiv medlem
Tusan! Minnet svek mig, du har helt rätt!
Jag korskollade fakturan och det ÄR 4,5%
Ursäkta missförståndet.
Ok. Tack. Blir väl en-två dagars velande till sen förhoppningsvis en beställning innan veckan är slut. Då har de den nog i systemet innan deras långledighet. 52 fanns inte i lager ändå.

supreeme

Medlem
Wohoo, snart händer det, hoppas jag.. Vem körde sista delen fram till dörren för er? Om man kan spåra sista biten med en svensk speditör?
1611663300601.png
1611663300601.png

kontorsråttan

Aktiv medlem
Postnord. Så det gick ju som det brukar, det tog litet tid, det blev litet ombokningar av leveransdagen för att de inte skulle hinna leverera, sen dök plötsligt lådan upp iallafall ;-) För mig tog det en vecka att få lådan efter att den kommit igenom tullen, spårningen gick genom WXY hela tiden.

supreeme

Medlem
Postnord. Så det gick ju som det brukar, det tog litet tid, det blev litet ombokningar av leveransdagen för att de inte skulle hinna leverera, sen dök plötsligt lådan upp iallafall ;-) För mig tog det en vecka att få lådan efter att den kommit igenom tullen, spårningen gick genom WXY hela tiden.
Topp, hittar dem inte hos postnord ännu i alla fall. Vi får väl se.

supreeme

Medlem
En annan fråga, XT bromsskivor i 160 mm verkar tokslut på alla tyska webshoppar. Vad köper man då? Centrelock vill jag ha. Ultegra, SRAM Centerline? XTR känns dyrt, speciellt som jag behöver dubbla uppsättningar.

kontorsråttan

Aktiv medlem
En annan fråga, XT bromsskivor i 160 mm verkar tokslut på alla tyska webshoppar. Vad köper man då? Centrelock vill jag ha. Ultegra, SRAM Centerline? XTR känns dyrt, speciellt som jag behöver dubbla uppsättningar.

Satt med exakt samma frågeställning. Jag körde på XT 140mm, jag hade tänkt köra 160 fram men när de var slut körde jag bara på 140mm både fram och bak. Jag är dock ingen tungviktare och räknar inte med att ta cykeln till Alperna.

supreeme

Medlem
Satt med exakt samma frågeställning. Jag körde på XT 140mm, jag hade tänkt köra 160 fram men när de var slut körde jag bara på 140mm både fram och bak. Jag är dock ingen tungviktare och räknar inte med att ta cykeln till Alperna.
Jag är så fet så jag vill ha 160, plus att jag kanske nån gång kommer vilja prova koppla på vår Thule cykelvagn å då skadar nog inte 160.
Blir till att leta runt lite. Kommer ju ha dubbla uppsättningar hjul så kan ju ev vara intressant att prova olika fabrikat initialt.

supreeme

Medlem
Jag är så fet så jag vill ha 160, plus att jag kanske nån gång kommer vilja prova koppla på vår Thule cykelvagn å då skadar nog inte 160.
Blir till att leta runt lite. Kommer ju ha dubbla uppsättningar hjul så kan ju ev vara intressant att prova olika fabrikat initialt.
Förresten, kör du wide framväxel och vevar på din AXS set up? Dra gärna ett PM med lite info om du orkar, alt skriv i tråden. Jag är ganska sugen på att uppgradera till AXS och 2x direkt och skippa bygga med Force 1.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Förresten, kör du wide framväxel och vevar på din AXS set up? Dra gärna ett PM med lite info om du orkar, alt skriv i tråden. Jag är ganska sugen på att uppgradera till AXS och 2x direkt och skippa bygga med Force 1.

Yes, jag kör Wide med 43/30 fram och 10-33 bak. Har möjligheten att byta till 10-36 bak om det behövs, men trivs generellt med täta växelsteg så hoppas att 10-33 ska räcka. Nu har jag bara gjort en kort testtur i och med att jag inte har några dubbisar på den, men känns som att växlingarna sitter som de ska och att kompensationsläget där den växlar ned två steg bak när man går upp på stora klingan funkar riktigt bra. Ska inte säga att jag saknade klöddet med intern vajerdragning heller...

kontorsråttan

Aktiv medlem
Hjulaxlarna som kommer med till 696'an, visst är det den något ovanliga dimensionen Torx 35? Jag hade tur och hade en T35 bits hemma, men har ett elände att hitta någon T35-nyckel eller ytterligare T35-bits för att ha i cykelns verktygskit. Vad har ni andra gjort, köpt nya axlar, eller hittat rätt verktyg någonstans?

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Hjulaxlarna som kommer med till 696'an, visst är det den något ovanliga dimensionen Torx 35? Jag hade tur och hade en T35 bits hemma, men har ett elände att hitta någon T35-nyckel eller ytterligare T35-bits för att ha i cykelns verktygskit. Vad har ni andra gjort, köpt nya axlar, eller hittat rätt verktyg någonstans?

På min må det stå Allebike men ramen är den samma.

Och jag har insex-axlar som även de är sjukt ömtåliga. (Dvs lätta)
Så jag har beställt nya av Allebike som har både axlar och växelöron på hyllan.

moros

Aktiv medlem
Nej T30 enligt glitch:

kontorsråttan

Aktiv medlem
Nej T30 enligt glitch:

Nja, T30 känns litet glappt även om det väl funkar det också. Känns dock dom ett bra sätt att ta sönder skruven att köra med något för liten mejsel. Eller så är det min bits-sats som är av låg kvalitet, inte helt omöjligt det heller.

Raggamuffin

Aktiv medlem
T35 passar bättre i mina. Har minitool med lösa bits så var enkelt åtgärdat, men kommer beställa andra axlar till våren.

kontorsråttan

Aktiv medlem
På min må det stå Allebike men ramen är den samma.

Och jag har insex-axlar som även de är sjukt ömtåliga. (Dvs lätta)
Så jag har beställt nya av Allebike som har både axlar och växelöron på hyllan.

Aha, bra att veta att det finns reservdelar i närheten. Nu köpte jag ett par extra växelöron, men man vet ju aldrig hur fort de tar slut...

moros

Aktiv medlem
https://www.bike24.com/p2359250.html tips, för det är väl samma ram? Finns bara i small.
Nej inte alls. Hook Ext är en stålram. Finns en Hook Ext C i kolfiber som ev. är samma. Men bra tips om man kan köra S. De har haft den för det priset ett tag och jag har försökt övertyga mig själv att den nog passar. 😄 (men kommer varje gång fram till att jag är lite för lång och ståtlig)

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Som utlovat så fick jag trackingnummer idag första arbetsdagen efter spring holiday. Så nu är det bara att vänta :)

Ni som köpte styrlager? Ingick det en vettig styrrörsexpander?

supreeme

Medlem
Okej, nu får kollektivet rycka ut och rädda en idiot. Jag outar mig som mek-analfabet.
Lagret i botten tycks gå i fint och så även brickan, allt gott och i rätt ordning?
IMG_20210226_100858.jpgIMG_20210226_100936.jpg

Även det övre lagret känns som att det kommer på plats som tänkt.
IMG_20210226_101000.jpgIMG_20210226_101009.jpg

Men sen den övre brickan (eller vad vi nu kallar det) centrerar liksom inte. Det går fint när man lägger bricka i lagret separat men inte när det träs på styrröret. Är det jag som gör något galet? Eller är det bara att pressa ihop skiten med våld? Jag hade liksom tänkt att det skulle glida på..
IMG_20210226_101036.jpgIMG_20210226_101123.jpgIMG_20210226_101135.jpgIMG_20210226_101150.jpg
Nu finns det ju inget som håller ihop paketet så det kanske blir så tills vidare?

Sen en ytterligare dum fråga, det tillkommer två "små" brickor samt en expander. Var skall brickorna på och i vilken sekvens monteras spacers, styrstam och expander?
IMG_20210226_101209.jpg

Ja, jag är nog en idiot men jag försöker kompensera med många bilder. Tråkigt att göra fel och dessutom liknar inte detta alls min Canyon jag har för referens att kolla på till hands.

glitch

Aktiv medlem
Börja med expandern. Skuva av top capen och lägg den och skruven åt sidan. Sen ser du ett insexhål till som när du skruvar pressar ner en kil mellan de skrovliga silverbitarna som hålls ihop av fjäderringarna. Så expandern ska ner i styrröret där den övre läppen ligger ovanpå styrröret. Sen drar du åt insexan så att den "xpanderar" tills den sitter fast men inte mer.

Centreringen ska tryckas ned innanför lagret så långt att den "vilar" med läppen ovanpå lagret. Det kan hjälpa att hålla gaffeln i mitten mellan gaffeln underifrån för att verkligen skjuta upp den mot ramen för att det ska bli mindre spänningar och det ska gå lättare att trycka ner centrerringen. Glöm inte fetta rikligt!

Distanserna lägger du sen ovanpå för att skapa rätt höjd mot täcklocket. På min blev en över när jag hade ett bra förhållande i höjd. Du vill ju inte att det ska bli en stor glipa mellan täcklocket och lagret.

supreeme

Medlem
Såhär ser det ut med täcklocket på. Vet inte om det kommer behövas någon bricka mellan. Nu är det ju dock inget tryck på ovanfrån via top-capen.
Men jag skall ner i källaren och se hur mycket distanser jag har hemma. Tänkte göra en prov-installation innan jag ev ger mig på att kapa styrröret, där vill jag nog provcykla en del först. En stystam bör ju in här också för att göra det rättvisa.
IMG_20210226_103930.jpg
Hittade en bra video från GCN så jag tror jag fattar ungefär. Det är nog mest var man skall ha med fett och var som jag inte är riktigt hemma nu.

kroem

Aktiv medlem
Det där ser fel ut, täcklocket ska ner över lagret för att ... ja, täcka :) Se till att trycka ner "pressringen" så den sitter så långt ner det går. Täcklocket ska(bör) då gå över hela lagret.

Fetta längst med hela gaffelröret (när du monterar på riktigt). Grepp/Carbon paste på utsidan av expandern, och fett på alla gängor. Det blir kladdigt...

Sen, en personlig vinkling - köp ett typ Cane Creek headset istället :)

supreeme

Medlem
Såhär fint ser det ut utan styrröret men det kanske ordnar upp sig igen när man börjar spänna ihop allt via topcapen?
IMG_20210226_120053.jpgIMG_20210226_120041.jpgIMG_20210226_120012.jpg
En bricka med här mellan täcklock och expander, lätt kompression med fingret.

moros

Aktiv medlem
Nu har min ram tagit sig till Danmark där den lämnats över från DPD till PostNord, så den dyker väl förhoppningsvis upp i början på nästa vecka.

Har dock inga hjul eller vevlager än men med lite tur kan man kanske bygga lite nästa helg.

moros

Aktiv medlem
Helt rätt tänkt! Man ska alltid låta till synes banala småting styra😃
Jaha, då får man ingen nytta av sina multitool med T30 då axlarna jag fick på min ram är för vanlig 6mm insex....

En mattsvart 696 finns nu hemma som sagt. 22/2 fick jag trackingnummer så hyffsat snabbt jobbat ändå. Allt var välpaketerat och fint men tyvärr fanns det såklart en liten repa uppe på toppröret. Lite irriterande då allt var så minutiöst packat, tre lager plast liksom, så den har ju uppstått innan den packades ner. Vet inte om jag orkar tjafsa, någon som haft klagomål på kosmetiska fel och fått någon kompensation? Fullt medveten om att ett par dagars cykling nog räcker för att lyckas sätta dit en och annan skavank, men ändå. Hade den suttit lite mer undangömt hade jag inte brytt mig alls.

Bike24 är såklart rekordlångsamma med min beställning jag gjorde förra veckan. Vajerhölje och vevlager ligger i det paketet och tipset var att eventuellt vänta med gaffeln innan man fått igenom allt i ramen. Kanske får montera lite skyddsfolie på undersidan eller något medan jag väntar.

supreeme

Medlem
Okej, projekt rädda en idiot får gå vidare... Vad behöver jag för att få ihop detta? Min grupp är begagnad och således är bromsslangarna klippta vid oket.
Nån insats som skall i slangen, men inte så stelthamajig va?

Bilagor

• IMG_20210308_083612.jpg
    IMG_20210308_083612.jpg
    247.1 KB · Besök: 12

glitch

Aktiv medlem
Jaha, då får man ingen nytta av sina multitool med T30 då axlarna jag fick på min ram är för vanlig 6mm insex....

En mattsvart 696 finns nu hemma som sagt. 22/2 fick jag trackingnummer så hyffsat snabbt jobbat ändå. Allt var välpaketerat och fint men tyvärr fanns det såklart en liten repa uppe på toppröret. Lite irriterande då allt var så minutiöst packat, tre lager plast liksom, så den har ju uppstått innan den packades ner. Vet inte om jag orkar tjafsa, någon som haft klagomål på kosmetiska fel och fått någon kompensation? Fullt medveten om att ett par dagars cykling nog räcker för att lyckas sätta dit en och annan skavank, men ändå. Hade den suttit lite mer undangömt hade jag inte brytt mig alls.

Bike24 är såklart rekordlångsamma med min beställning jag gjorde förra veckan. Vajerhölje och vevlager ligger i det paketet och tipset var att eventuellt vänta med gaffeln innan man fått igenom allt i ramen. Kanske får montera lite skyddsfolie på undersidan eller något medan jag väntar.

Skicka bilder till Carbonda, polarn hade någon repa på gaffeln, fick typ 40$ eller nåt via paypal.

supreeme

Medlem
Jag fick tillbaka 35 dollar då jag var tvungen att lämna iväg min ram för å rensa gängorna i vevlagret. Sen kanske Wing tyckte lite synd om mig så jag fått fila satan i headtuben för att få plats med styrröret. Mycket extra material som gjorde det omöjligt att centrera min framgaffel, se bild.
Så de verkar ha en ok policy i alla fall. Även om mitt case var lite OT för din fråga.

Bilagor

• IMG_20210301_130551.jpg
    IMG_20210301_130551.jpg
    348.6 KB · Besök: 23

moros

Aktiv medlem
Jag fick tillbaka 35 dollar då jag var tvungen att lämna iväg min ram för å rensa gängorna i vevlagret. Sen kanske Wing tyckte lite synd om mig så jag fått fila satan i headtuben för att få plats med styrröret. Mycket extra material som gjorde det omöjligt att centrera min framgaffel, se bild.
Så de verkar ha en ok policy i alla fall. Även om mitt case var lite OT för din fråga.
Ok tråkigt att höra. Men de verkar ju vara ganska tillmötesgående. Jag drar nog iväg ett par bilder så får vi se om de erbjuder något. I övrigt har jag bara kunnat visuellt kolla att gängorna i vevhuset ser ok ut och att sadelstolpen går ner i ramen :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer