Allround cross country däck

jgren

Ny medlem
Jag tänkte sätta på nya däck på cykeln, och vill då ha däck som klarar det mesta av cross country cykling. Jag kommer att cykla allt från grusväg till lerig stig med rötter och stenar. Det blir både långlopp och korta intensiva träningspass. Givetvis ska de vara lätta då man inte vill släpa omkring på för mycket vikt. Jag funderar på att sätta på Nobby Nic (26x2.1). Vad tror ni om det? Eller har ni bättre förslag?

Jag föredrog Rocket Ron framför Race King SS. Tyckte greppet var bättre. Samt att profilen
på RK var lite ostabil under sväng i höga farter.

Min nya favorit är Schwalbes SmartSam, väldigt allround, dessutom är rullmotståndet väldigt lågt vilket gör att transporterna till och från terrängen inte sliter ut däcken så mycket. Har tidigare kört Schwalbes NobbyNic och RocketRon vilka är förträffliga i skogen men slits ut direkt om dom måste rulla asfalt (även mycket korta sträckor), Continentals MountainKing och Disel/Gravity håller bättre men är inte riktigt lika bra skogen.

Men smaken är som baken samt lite hur du kör, full fart eller mer på känsla/spårval...

Lycka till i valet...

Mvh, Larsa :D

ett däck som har ALLA egenskaper är nog inte lätt att hitta..

Bra grepp och lättrullat
Grovt mönster och lätta
perfekt på både Grusväg och lerig stig

nobelpriset i praktisk fysik(eller kemi beroende på hur man löser det) till den som löser det ;)

varför är det så många på Happy som är så skeptiska till t.ex. racing ralph? det är ju inte på något sätt så extremt dålig mönster som det ges sken av. Furious Fred kan man kanske säga är lite i slätaste laget för terrängcykling men det är ju en helt annan sak.

Jag kör Vredestein Spotted Cat, lättrullade? ja, bra grepp? knappast...

Jag läste precis en artikel om bästa allround däck i någon engelsk cykel tidning. Dom rankade Continental Rubber Queen och Maxxis minion DH front tyre som bästa däck 2010. Rubber Queen är dyrare och lättare.

Personligen är jag en fan av just Racing Ralph som allround. Brukar ha det som långloppsdäck och jag tycker det kombinerar bra fäst med lågt rullmotstånd. Nobby Nic är bra i skogen men mindre bra på lvg.

Tillbaka
Topp