Allroundhoj (MTB) för stök OCH nåt enstaka långlopp

ola71

Medlem
Hej! Återupptagit skogscyklandet efter ett antal år och återupptäckt hur sjukt kul det är. Bor i Enebyberg i Sthlm och min go-to skog är Rinkebyskogen alldeles utanför knuten. För er som känner till den så blir det mest Gul, Röd och Blå slinga. Dvs mycket bök och stök, rötter och sten, upp och ner men aldrig några långa nedförslut. Nästan inga snabba släta stigar alls. Kommer köra 80% i hemmaskogen men det kommer antagligen bli något enstaka lopp som Cykelvasan, Lida Loop och lite andra områden som Fiskartorpet, Lidingö, Hellas och någon fjälltur. Börjar närma mig 50 och är ok tränad men det blir inga höga drop eller stora hopp i park.

Just nu kör jag på min gamla Klein Attitude Comp från -00 som jag uppgraderat genom åren men vill såklart byta till något annat. Vill ha heldämpat men har inte testat någon. Har läst en massa trådar och kollat YouTube men är villrådig. Ska man gå på 140mm slaglängd eller kring 120/130? Vill ju ha kul i stöket men ändå inte gråta mig igenom Cykelvasan. Har kört en del långlopp förut som 08XC (när det begav sig), Finnmarksturen mm så jag vet vad det handlar om. Budget ca 25 tusen. Slänger in frågan om 29 eller 27,5 oxå i grytan...

Cyklar som jag kikat på:

Längre slaglängd:
Orbea Occam H30
Cannondale Habit 5

Kortare slaglängd:
Orbea Oiz H30
Superior XF909
Merida One-Twenty 9 600

Hit me! Finns det någon 140mm som ändå tar mig igenom något långlopp/XC-lopp med bravur (inte ute efter topptider utan mer att ta mig igenom och samtidigt ha kul)?
20200531_194733.jpg

johan44

Aktiv medlem
Om du är 50 bast (jag med) och kör stök så kommer du att bli lyckligare med lite längre slaglängd, sen köper du fina åka fort-däck och sätter på din (helt underbara) Klein och kör Vasan på den. Jag gick från ht 26 till 150 mm stumpjumper nyss och har inte ångrat nåt. Men kompletterat med en giant trance :)

jonte987

Aktiv medlem
Skeen trail går väl nästan in i budget.
130 fram och 120 bak är väl lite modernt och allround kanske

Allebike Alpha går väl dåligt in i budget tror jag

Bsk

Aktiv medlem
Om du ska ha den i sommar så ta den som finns i rätt storlek och tillgänglig omgående.

johan44

Aktiv medlem
Om du mot förmodan säljer klein så kan du väl ge förtur till de som ger så otroligt snälla och bra råd här i tråden... ;-)

ola71

Medlem
Haha! Jag ger såklart förtur till trådsvarare om jag får för mig att sälja min Klein. Men den är lite av min bäbis så det kommer nog att ta emot isåfall. Nån som testat Superior XF909 och har någon åsikt om den?

ola71

Medlem
Skeen trail går väl nästan in i budget.

Allebike Alpha går väl dåligt in i budget tror jag

Skeen trail såg intressant ut. Okänd för mig innan. Allebike Alpha blir lite för saftig prislapp men verkar ju riktigt fin. kanske Orbea Oiz eller Superior XF909 kanske är bra alternativ som liknar den..

Bsk

Aktiv medlem
Jag skulle gå till en butik som du har förtroende för och ta en som du kan ha redan innan helgen, givet att den i övrigt känns rätt. (Budget, storlek, passa till din typ av cykling etc).

Att vänta på paket är kul men det kommer bli fler tillfällen för cykelrelatetade köp, jag lovar :)

Makten

Aktiv medlem

+1

Finns ingen större anledning att ha mer slaglängd om man inte ska hoppa, droppa eller cykla vrålstökigt utför. Däremot är det trevligt med hyfsat lång och flack hoj vilket heller inte bör vara nån nackdel för slätare underlag.

johan44

Aktiv medlem
+1

Finns ingen större anledning att ha mer slaglängd om man inte ska hoppa, droppa eller cykla vrålstökigt utför. Däremot är det trevligt med hyfsat lång och flack hoj vilket heller inte bör vara nån nackdel för slätare underlag.
Håller med, min 150 mm stumpy körs ofta i halvhårt läge på stig så länge det inte är galet stökigt.

jonte987

Aktiv medlem
Skeen trail såg intressant ut. Okänd för mig innan. Allebike Alpha blir lite för saftig prislapp men verkar ju riktigt fin. kanske Orbea Oiz eller Superior XF909 kanske är bra alternativ som liknar den..
De är säkert bra men geon är väl inte precis cutting edge 2020 utan mer traditionell xc.

bokaj

Aktiv medlem
Jag har själv en Scott Spark 930 och det här helt klart en bra cykel men man får inte mycket för pengarna jämfört med många andra märken. Däremot tycker konceptet är bra med 29" hjul, 120 mm slaglängd (130 fram funkar garanterat jättbra också) och en geometri som lämpar sig till både långlopp och lättare hårdkörning också (lite hårdare hårdkörning med hyffsad teknik och grövre däck).

Superiorcykeln känns inte så prisvärd. Meridan är bra på många sätt, kanske lite tung för långlopp.

Kolla med Allebike om de är på gång med sin mb31 heldämpade, det ryktas om en sån.

ola71

Medlem
Ok... Att det ska va så svårt! Ska ju såklart testa några cyklar i butik men man får inte så bra uppfattning av en runda på parkeringen jämfört med någon mil i varierad terräng. Därför är era tips där ni kört olika cyklar i verkligheten supervärdefulla! Just nu lutar det åt en flackare mordernare hoj med ca 120-130 slag. Allebike Alpha verkar ju vara cykeln man ska ha och som de flesta rekommenderar men aningens över budget.. Och som vanligt kan man ju alltid vänta på nästa modell som kommer vara lite coolare men då blir det ju aldrig nåt köp... Så ös på med fler förslag som jag inte har tänkt på! :-)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det blir inte lätt innan sommaren, det kan ta flera veckor från kontinenten om det ens finns nåt att få tag i. Det mesta av det som är hett just nu har flera månader leveranstid.

Köp nåt begagnat eller nåt i butik så du kan cykla nu, spana i höst efter "rätt" hoj.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, Skeen har 4 veckors leverans trots att den finns i stock. Det går kanske be dem skicka delarna löst i en säck.

ola71

Medlem
Ja, Skeen har 4 veckors leverans trots att den finns i stock. Det går kanske be dem skicka delarna löst i en säck.
Hahaha! Lysande idé! Om jag inte hittar nåt som jag verkligen vill ha så skumpar jag vidare på min Klein tills jag hittar rätt! Stumpjumper ST kom in i bilden nu oxå. Men Skeen lockar ju med kolfiber...

jonte987

Aktiv medlem
Blir lite dyrare om man handlar i butik, men nice att kunna testa och det går att ta den direkt hem

Har ingen koll på Trek men gissar att det är en ok-ish hoj

ola71

Medlem
Det blev en YT Izzo comp tillslut! Efter lång väntan fick jag den i torsdags. Omdöme efter premiärturen: Har aldrig haft så kul på två hjul! Problemet är att garaget är fullt så nu är min gamla trogna Klein ute på annons här på happy om nån var sugen!
Om du mot förmodan säljer klein så kan du väl ge förtur till de som ger så otroligt snälla och bra råd här i tråden... ;-)
Det blev en YT Izzo comp tillslut! Efter lång väntan fick jag den i torsdags. Omdöme efter premiärturen: Har aldrig haft så kul på två hjul! Problemet är att garaget är fullt så nu är min gamla trogna Klein ute på annons här på happy om nån var sugen!

johan44

Aktiv medlem
Kul att du är nöjd! Här hemma i lilla egnahemshuset bor numera 2 FS förutom en hel del annat så ingen plats... :( Hoppas Klein hittar rätt ägare.

Köp & Sälj

Topp