Allroundhoj (MTB) för stök OCH nåt enstaka långlopp
Hej! Återupptagit skogscyklandet efter ett antal år och återupptäckt hur sjukt kul det är. Bor i Enebyberg i Sthlm och min go-to skog är Rinkebyskogen alldeles utanför knuten. För er som känner till den så blir det mest Gul, Röd och Blå slinga. Dvs mycket bök och stök, rötter och sten, upp och ner men aldrig några långa nedförslut. Nästan inga snabba släta stigar alls. Kommer köra 80% i hemmaskogen men det kommer antagligen bli något enstaka lopp som Cykelvasan, Lida Loop och lite andra områden som Fiskartorpet, Lidingö, Hellas och någon fjälltur. Börjar närma mig 50 och är ok tränad men det blir inga höga drop eller stora hopp i park.
Just nu kör jag på min gamla Klein Attitude Comp från -00 som jag uppgraderat genom åren men vill såklart byta till något annat. Vill ha heldämpat men har inte testat någon. Har läst en massa trådar och kollat YouTube men är villrådig. Ska man gå på 140mm slaglängd eller kring 120/130? Vill ju ha kul i stöket men ändå inte gråta mig igenom Cykelvasan. Har kört en del långlopp förut som 08XC (när det begav sig), Finnmarksturen mm så jag vet vad det handlar om. Budget ca 25 tusen. Slänger in frågan om 29 eller 27,5 oxå i grytan...
Cyklar som jag kikat på:
Längre slaglängd:
Orbea Occam H30
Cannondale Habit 5
Kortare slaglängd:
Orbea Oiz H30
Superior XF909
Merida One-Twenty 9 600
Hit me! Finns det någon 140mm som ändå tar mig igenom något långlopp/XC-lopp med bravur (inte ute efter topptider utan mer att ta mig igenom och samtidigt ha kul)?
Just nu kör jag på min gamla Klein Attitude Comp från -00 som jag uppgraderat genom åren men vill såklart byta till något annat. Vill ha heldämpat men har inte testat någon. Har läst en massa trådar och kollat YouTube men är villrådig. Ska man gå på 140mm slaglängd eller kring 120/130? Vill ju ha kul i stöket men ändå inte gråta mig igenom Cykelvasan. Har kört en del långlopp förut som 08XC (när det begav sig), Finnmarksturen mm så jag vet vad det handlar om. Budget ca 25 tusen. Slänger in frågan om 29 eller 27,5 oxå i grytan...
Cyklar som jag kikat på:
Längre slaglängd:
Orbea Occam H30
Cannondale Habit 5
Kortare slaglängd:
Orbea Oiz H30
Superior XF909
Merida One-Twenty 9 600
Hit me! Finns det någon 140mm som ändå tar mig igenom något långlopp/XC-lopp med bravur (inte ute efter topptider utan mer att ta mig igenom och samtidigt ha kul)?