Alltså det här med tubhjul?

Vizual54

Aktiv medlem
Min fru köpte i höstas en tempocykel för att ha triathlon, själv cyklar jag endast MTB och har lite sämre koll när det kommer till LVG och särskilt sånahär rymdraketer.
Just nu så sitter det 22mm Continental Competition tubdäck på hjulen, bak är ett diskhjul och fram ett 60mm. Tanken är att hon framöver ska skaffa träningshjul men det har inte blivit av än.
Men vad är egentligen grejen med tubhjul? Finns det andra fördelar än att de är lättare?
Hur gör man när man punkar och inte har teambilen med sig bakom som langar fram ett nytt hjul?
Finns någon anledning att köpa tubhjul istället för tubeless ready clincher idag?

Hur som helt, sist hon var ute och körde "trängde" sig en buss före vid en sån avsmalnande busshållplats där det bara en buss får plats i bredd (Vems fel det var behöver inte diskuteras i denna tråden).
Det blev en lakritsrem på vägen ett platt ställe på däcket och besök i diket samt en ganska skärrad fru.
Sådeles behöver bakdäcket bytas och det har såklart ålagts mig att fixa detta.
Men hur gör man?
Har förstått så mycket som att man behöver ett nytt tubdäck och lim, nåt mer man behöver?
Har kollat lite YouTube videos som beskriver förfarandet och det verkar ju som även vanligt folk utan Sam Pilgrims magiska egenskaper även kan byta tubhjul.
Några stalltips eller något man bör tänka extra på?
Sett att det finns tejp istället för lim, är det något att satsa på?

mzi

Aktiv medlem
Tejp är lättare att montera med, men för frugan utan teambil så är det bättre med ett limmat däck att kränga på.

Till tubdäck som går sönder finns både tätningsgucka som lösning, och det klassiska med ett förlimmat däck under sadeln. Det går även att cykla en bit (några hundra meter) på en punkad tub.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag är riktigt kass på att limma tuber och dom gånger jag har försökt har däcket alltid blivit något högre vid ventilen.
Dock så är jag helt säker på att jag och även du skulle lyckas med ett montage med tejp, då centrerar man däcket innan man drar av skyddsremsan.

Vizual54

Aktiv medlem
Tejp är lättare att montera med, men för frugan utan teambil så är det bättre med ett limmat däck att kränga på.

Till tubdäck som går sönder finns både tätningsgucka som lösning, och det klassiska med ett förlimmat däck under sadeln. Det går även att cykla en bit (några hundra meter) på en punkad tub.
Ah, så man har med sig någon tätningsgucka man trycker i när man får punka och pumpar upp. Typ som finns till bilar. Antar att köra med vanlig tublessgucka i från början inte är så bra då den tenderar att stelna efter ett tag och blir tämligen svår att få ut.
Läste någonstans att limmet skulle härda i minst 24 timmar efter man satt dit det men det kanske funkar ändå i nödfall att köra direkt
Om man har ett förlimmat däck, hur länge håller sig det limmet? Måste man innan varje tävling "underhålla" med nytt lim?

Jag är riktigt kass på att limma tuber och dom gånger jag har försökt har däcket alltid blivit något högre vid ventilen.
Hmm, det låter ju lite läskigt. Om man misslyckas med limningen är det kört då eller går det att ta bort och göra om? Trist om man slänger ut 700-900 spänn på ett däck och det inte blir bra.

min erfarenhet av just Contis tuber är att väl på fälg är dom bra men innan det så är det rent jävulskt svårt
Såg på någon instruktionsvideo att man skulle montera dem innan man limmar och pumpa till maxtryck och låta stå minst en dygn så de får töja sig. Kanske ändå är jobbiga att få på.
Gah, nu får jag ju lite kalla fötter. Kanske ändå bäst att hon lämnar in hjulet till någon som har lite vana.

HåkanC

Aktiv medlem

Till tubdäck som går sönder finns både tätningsgucka som lösning, och det klassiska med ett förlimmat däck under sadeln.
+1

Det går även att cykla en bit (några hundra meter) på en punkad tub.
Det går att cykla längre än så
För det var väl upp till någon (eller rent av 2) km Olano cyklade med punka när han vann VM?

mzi

Aktiv medlem
Läste någonstans att limmet skulle härda i minst 24 timmar efter man satt dit det men det kanske funkar ändå i nödfall att köra direkt
Du ska nog inte hårdsatsa i serpentinkurvorna men hem kommer du.

Om man misslyckas med limningen är det kört då eller går det att ta bort och göra om?
Ja

Gah, nu får jag ju lite kalla fötter. Kanske ändå bäst att hon lämnar in hjulet till någon som har lite vana
Äh, prova en gång. Om du misslyckas kan du ju lämna bort det!

bllx

Aktiv medlem
Sist jag limmade tubdäck så använde jag Vittoria mastik pro med gott resultat. Mindre jobb och kladd jämfört med vanligt tublim, och inga problem att centrera däcket efter montering då det innan härdning är mer ”glidigt” än klibbigt. Sägs dock inte fungera så bra med Continental-tuber (varför man nu skulle använda dessa (om det inte är pro -varianten))

Lejon

Aktiv medlem
Det viktigaste monteringstipset är att vid montering stå på oömt underlag, tex kartong samt att ha dubbla plasthandskar på sig (du drar av en när den första eventuellt blivit kladdig). Förlimma däcket något dygn innan och lägg sen på ett tunt lager vid monteringen.
Med lite vana skulle jag säga att det är enklare och snabbare att byta tubdäck än ett kinkigt kanttrådsdäck. Vissa nackdelar vid punktering kommer man dock inte runt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Det viktigaste monteringstipset är att vid montering stå på oömt underlag, tex kartong samt att ha dubbla plasthandskar på sig (du drar av en när den första eventuellt blivit kladdig). Förlimma däcket något dygn innan och lägg sen på ett tunt lager vid monteringen.
Med lite vana skulle jag säga att det är enklare och snabbare att byta tubdäck än ett kinkigt kanttrådsdäck. Vissa nackdelar vid punktering kommer man dock inte runt.
Hur gör ni för att limmet inte ska hugga runt ventilen ? Är dom sagt dretkass på detta.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hur gör ni för att limmet inte ska hugga runt ventilen ? Är dom sagt dretkass på detta.

Jag vet inte hur man gör numera, men förr så lade man lite nytt lim runt ventilen så att det inte högg och passade in ventilen innan man fortsatte med resten. Finns säkert smartare metoder idag - jag har kört med tub på snart 30 år....

RickardT

Medlem
Ingen mästare på att limma tuber och det var längesen men jag vill minnas att jag lämnade typ 5cm på var sida om ventilen utan lim. Men jag är gammal och minnet kanske sviker så ta det med en skopa salt 🤔

Pedalisten

Medlem
Ah, så man har med sig någon tätningsgucka man trycker i när man får punka och pumpar upp. Typ som finns till bilar. Antar att köra med vanlig tublessgucka i från början inte är så bra då den tenderar att stelna efter ett tag och blir tämligen svår att få ut.
Om man har ett förlimmat däck, hur länge håller sig det limmet? Måste man innan varje tävling "underhålla" med nytt lim?

Hmm, det låter ju lite läskigt. Om man misslyckas med limningen är det kört då eller går det att ta bort och göra om? Trist om man slänger ut 700-900 spänn på ett däck och det inte blir bra.

Såg på någon instruktionsvideo att man skulle montera dem innan man limmar och pumpa till maxtryck och låta stå minst en dygn så de får töja sig. Kanske ändå är jobbiga att få på.
Gah, nu får jag ju lite kalla fötter. Kanske ändå bäst att hon lämnar in hjulet till någon som har lite vana.

hade en kille i den lokala cykelklubben som slaktade en gammal fälg och satte dit en stor skruv så det gick att ändra omkretsen och då gick det bra att försträcka dom jobbigaste tuberna

båtbensbudet

Aktiv medlem
Jag lämnar en väldigt liten yta utan lim runt ventilen och liten större yta mitt emot ventilen, det senare för att ha ett ställe som är lättare att börja kränga av däcken när det är dags.

Men att vara orolig för att däck ska åka av behöver man inte vara om inte frugan e en jäkla våghals i kurvor. Det beror ju oxå mkt på vilka däck man använder. Men tex conti kan man köra fixed på utan att ens limma alls som en kompis gjorde ngn månad med ett gott resultat (även om jag själv aldrig skulle göra d). Bara däcken haft lite klister på sig brukar det hålla väldigt länge även som reserv däck under sadeln lr i väskan. Men visst e man osäker så kan man ju alltid limma om ordentligt hemma sedan när man har lite mer tid än när man bara vill igång igen ute på vägarna.

Försträcka däcken på en fälg med högt tryck är nödvändigt för att få en bra passform när man monterar (vikten av detta varierar på däck fabrikat), annars står du där o sliter för att kunna kränga på däcken och då är det lätt att passformen inte blir lika rund då det oftast är den delen du sätter på sist som stretchas mest när man tar i för kung och fosterland..

glitch

Aktiv medlem
Tejp tyckte jag var klart smidigare än lim.
På ett par tubhjul i familjen har vi kört Contis revoseal på contituber, det dumma är att den guckan även limmar igen ventilen så pass att man brukar få ta av käglan på ventilen och sticka hål i guckans hinna i ventilhalsen för att kunna få in luft vid pumpning🤣

Vizual54

Aktiv medlem
Tejp tyckte jag var klart smidigare än lim.
På ett par tubhjul i familjen har vi kört Contis revoseal på contituber, det dumma är att den guckan även limmar igen ventilen så pass att man brukar få ta av käglan på ventilen och sticka hål i guckans hinna i ventilhalsen för att kunna få in luft vid pumpning🤣
Att de klibbar igen käglan känns ju standard men att den funkar så bra så den gör en hinna över hålet till ventilen.... Då funkar den nästan lite för bra 😀

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag har provat enligt konstens alla regler men alltid har däcket fastnat för mkt vid ventilen och blivit lite högre. Tur att man gick över till kanttråd😂

jarek996

Aktiv medlem
har däcket alltid blivit något högre vid ventilen.
Hade samma problem , men BARA med Vittoria tuber ( limar inte , utan tejpar , men det har ingen betydelse ). Använder Effetto Mariposas tejp . Fixar allt ( med att ta bort gammal tub ) på max 10 min !
Om man har tid , så rekomenderar jag pumpa nya tub dag innan montering ( 5-7 bar ) . Det underlätter montering.

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Hade samma problem , men BARA med Vittoria tuber ( limar inte , utan tejpar , men det har ingen betydelse ). Använder Effetto Mariposas tejp . Fixar allt ( med att ta bort gammal tub ) på max 10 min !
Om man har tid , så rekomenderar jag pumpa nya tub dag innan montering ( 5-7 bar ) . Det underlätter montering.
När jag tänker efter så har jag haft samma problem med Vittoria också. Inga andra.

Vizual54

Aktiv medlem
Jaha, då har man för första gången i sitt liv limmat ett år tubsäck. Nu vet jag spindelmannan använder för att kunna klättra på väggar. Vittoria Mastik One 😁.
Blev ett par Continental Gatorskins som limmades på frugans träningshjul.
Tror att det blev ett mycket lyckat resultat men kanske får vänta till hon kommit hem i morrn med slutgiltiga utlåtandet.
Tack för alla svar, tips och råd för att skingra dimridåerna kring denna mystiska företeelse 😀

Singular

Aktiv medlem
Bra att det gick vägen. Limma tuber är inte så märkvärdigt, det enda som man inte "bara" kan förklara är själva monteringen av däcket när det väl ska på. Med lite erfarenhet sätter det sig också ganska snabbt - nästa gång går det ännu bättre!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer