Alternativ till dropper post aka tips för att justera sadelhöjden snabbt och smidigt.

nasso

Medlem
Alternativ till dropper post aka tips för att justera sadelhöjden snabbt och smidigt.
Jag har en gammal MTB som jag håller på att damma av och försöker komma igång med cyklandet (den typen av cyklande iaf) igen.

Detta eviga justerande av sadel är lite tröttsamt dock, så jag tittade på en dropper seatpost. Jag hade dock behövt 27.2mm diameter. Det verkar inte vara så vanligt. De jag hittat verkar vara gamla, rätt dålig kvalitet, har "bara" 100 travel eller är dyra. Om jag kommer igång på riktigt med cyklandet igen så kommer jag eventuellt vilja köpa en ny cykel till nästa eller näst-nästa säsong. Lite trist att ha "investerat" i en 27.2mm dropper då...

Så. Jag har nog lagt den iden på hyllan. Istället klurar jag lite över hur jag förenklar justerandet av sadelhöjden. Jag förväntar mig ju inte att kunna justera höjden mitt i spåret men det hade varit trevligt att kunna höja sadeln när man ska trampa transportsträcken upp för backen och sänka den när man står på toppen. Gör man 10 st nedfarter en eftermiddag blir det lite tröttsamt att höja, sänka, kolla så att allt är rakt, kolla så att höjden blev rätt osv.

Quick-release klämma är en no-brainer. Det underlättar massor.

Har ni några tips för resten? Min tanke har bara varit att måla/skrapa bort färg på stolpen på max-läget. Då både höjdmässigt och i "rotationsposition" samt en markering i ramen så att när man höjer så kan man se där ramen möter stolpen precis hur allt ska vara.

Men sen såg jag denna: https://stories.orbea.com/en/dropper-posts-revolution-orbea-digit-quick-release-seatpost-2/
Det är egentligen en "manuell dropperpost". Den har ett fast min och max-läge och kan inte roteras när den väl fästs i ramen. Hittar inte den till salu någonstans.
Går det kanske att DIYa något liknande?

Eller finns det några andra kreativa tips som jag helt missat? :)

nasso

Medlem
Hittade en "ghetto dropper post", men känns lite bökigt med wire och grejer... :) Begräsning på hur mycket man kan sänka ser jag ingen poäng i, sänker så mkt det går. Men visst, det är en "alternativ lösning":

nasso

Medlem
Ja, det blir förmodligen att jag fixar lite tydliga markeringar på min sadelstolpe. Var mest nyfiken på om det var någon som hade kommit på någon annan smart lösning för det. :)
Stolpe med markering på (bak)sidan?

Velocipeden

Aktiv medlem
Det finns en grejemojj som är som en stor klämma som ersätter QR klämman vilket gör att det går att klämma ihop-sänka-klämma ihop-höja. Den finns nog nämnd i flera trådar men jag kan inte komma på vad den heter. Ser lite retro ut och lite som tesilarna som klämms ihop.

nasso

Medlem
Det finns en grejemojj som är som en stor klämma som ersätter QR klämman vilket gör att det går att klämma ihop-sänka-klämma ihop-höja. Den finns nog nämnd i flera trådar men jag kan inte komma på vad den heter. Ser lite retro ut och lite som tesilarna som klämms ihop.
Du menar en Hite-rite? :) Känns lite härligt retro på något sätt. Hade varit kul att hitta en sån. :)

Hite-rite-ad.jpg

Berk

Aktiv medlem
Liknande fråga och mycket diskussion finns här:

nasso

Medlem
Hittade den här, verkar vara de som uppfann den på 80-talet.

550 spänn dock...och 150 spänn frakt...och säkert moms och tull på det.... Mja. :)

Berk

Aktiv medlem
Här är en remotelös dropper för 1100:- En del problem/lösningar kostar, att leva med ett märke på sadelstolen är typ gratis...

Finns också här med 100 mm drop. Flera gick dock sönder efter några månader:

Berk

Aktiv medlem
Man kan köpa en adapter för att köra en 27,2 mm stolpe i en större sadelrör. 27,2 mm är dock små, så det är lite sämre konstruktionsmässigt.

Jag har planerat att flyta min sons 30,9 mm dropper till nästa cykeln med 31,6 mm sadelrör.

MagerValp

Aktiv medlem
Det finns en 120 mm dropper i 27.2 till en billig penning om man letar hos tysken, men har tyvärr inte länk just nu.

Berk

Aktiv medlem

nasso

Medlem
Det finns den här för 100 euro utan remote, men inte på lager:
Oh... Den lockar lite... Ingår inte trigger så man får lägga på typ 300 spänn på priset, men ändå.

Berk

Aktiv medlem
Oh... Den lockar lite... Ingår inte trigger så man får lägga på typ 300 spänn på priset, men ändå.

Det är bra att har en bra trigger. Min uppgraderade trigger var enda komponenten jag flyttade till en annan cykel in familjen när jag sålde min första stigcykel.

jonte987

Aktiv medlem
Nöjer man sig med kortare så finns brandx med external eller vad de numera kallar cx dropper

Skojfriskt att deras kids version har maxload 40kg och vanlig min 50kg

Kanske borde handla en till flickan

nasso

Medlem
Fixade till en markering på sadelstolpen och klämman idag iaf. Billiga varianten. Funkar under tiden jag kollar vidare och tills jag bestämt mig om dropper iaf. :)

Ugnsrengöring "löser upp" anodiseringen. El-tejp och markerings-tjep ser till att det bara blir märke där jag vill. Det var lite klurigt på klämman. Blev inte kanon där. Man hade nog kunnat ge det mer tid och täckt det med sprayen flera gången men det blev så bra det behöver bli. Nu är det lätt att få den perfekt inställd iaf. :) Gjorde märken både vertikalt och horisontellt på stolpen.

Enklare att se än svart spritpenna på svart stolpe iaf. Lär aldrig försvinna heller. :)

20220810_144805.jpg

20220810_145334.jpg

20220810_170403.jpg

kais01

Aktiv medlem
om du drar något varv eltejp runt nedre delen av stolpen på sas rätt nivå, alltså placerad nedom klämman, kan den utgöra ett stopp mot extension när du lyfter sadeln. då hamnar den automatiskt rätt varje gång.

har sådant arrangemang på mina bromptoncyklar. där kan man lätt komma åt att tejpa eftersom stolpen sticker ut nedom ramen i hopfällt läge. på en vanlig cykel får man nog lossa klämman från ramen, tvinga ut den lite för att trä på stolpen, och sedan återmontera.

ett liknande stopp mot sänkning av sadeln är förstås lättare att åstadkomma.

nasso

Medlem
om du drar något varv eltejp runt nedre delen av stolpen på sas rätt nivå, alltså placerad nedom klämman, kan den utgöra ett stopp mot extension när du lyfter sadeln. då hamnar den automatiskt rätt varje gång.

har sådant arrangemang på mina bromptoncyklar. där kan man lätt komma åt att tejpa eftersom stolpen sticker ut nedom ramen i hopfällt läge. på en vanlig cykel får man nog lossa klämman från ramen, tvinga ut den lite för att trä på stolpen, och sedan återmontera.

ett liknande stopp mot sänkning av sadeln är förstås lättare att åstadkomma.
Tejpa runt sadelstoplen? Får man verkligen ner den i ramen då? Kanske är så pass mkt tolerans?

CCS

Aktiv medlem
Man kan dremla en slits (spår) av lämplig längd i ramens sadelrör, och så en "styrskruv" som gängas in i sadelstolpen när den är på plats. 🤪

simson

Aktiv medlem
Fast 105mm jämfört med att hålla på höja å sänka stolpen manuellt så väljer jag 105mm alla dagar i veckan, min första commandpost har 100mm och det funkar bra för mig men det är klart jag hoppar och droppar varken långt eller högt….😜

MagerValp

Aktiv medlem
Det går absolut att cykla med 100 mm dropper, det är tillräckligt mycket för ge effekt. Mer är förstås trevligt.

Berk

Aktiv medlem
Jag har det ännu enklare med sadeln permanent sänkt 80 mm:

2022-08-08-21-12-18-164.jpg

Topp