Alternativ till fox float bakdämpare?

Total nybörjare här. Jag har en Scott Spark med Fox Float CTD-dämpare bak. Dämparen verkar nu ha havererat (läcker olja, svarar inte längre på ändring av lägen mellan C-T-D, reboundreglaget verkar inte ha någon effekt etc). Det verkar kosta en slant att serva den (måste tydligen skickas till Fox i Danmark osv) och jag börjar fundera på om det i längden är smartare och billigare att köpa en annan dämpare som är mer 'lättservad'. Jag vet att ingen annan är kompatibel med Fox CTD remote på styret men det spelar ingen roll, jag vill bara ha en bra och prisvärd bakdämpare av jämförbar prestanda. Vad skulle ni rekommendera?

poqa

Aktiv medlem
Kanske, om det är görligt. Jag skulle iaf vilja ha en dämpare (om det finns) som en hyfsat kunnig cykelreparatör kan serva utan en massa specialverktyg/delar som bara tillverkaren har. Känns absurt att behöva skicka dämparen utomlands för att serva...
Det finns säkert nån lokalt som kan serva den du har.
Kolla MKCycling eller Trek store gbg

Plush

Moderator
Forumvärd

Så länge det är en Fox Nude så blir det bekymmer.
Det är inte kunnandet som är problemet utan det att det inte går att köpa verktyg/servicekit. Och då spelar det ju ingen roll om man kan utföra jobbet eller ej.

Jag ska kolla men varken XXL, två lokala erkänt kunniga cykelreparatörer eller Järvsö Bergcykelpark ville ta sig an den utan menar att de inte kan köpa delar som behövs för service/reparation utan att FOX håller på dem själva :(

Så länge det är en Fox Nude så blir det bekymmer.
Det är inte kunnandet som är problemet utan det att det inte går att köpa verktyg/servicekit. Och då spelar det ju ingen roll om man kan utföra jobbet eller ej.
Det var det svaret jag fick också. Känns trist att vara 'låst' vid tillverkarens egna verkstäder på det viset.

Plush

Moderator
Forumvärd
Det var det svaret jag fick också. Känns trist att vara 'låst' vid tillverkarens egna verkstäder på det viset.
Det är inte tillverkarens (Scott) egna verkstäder.
Det var ett krav Fox ställde för att förse Scott med Nude-funktionen.
Fox gjorde likadant med Trek och deras Reaktiv bakdämp.

I bägge fallen sade Scott/Trek ja till Fox gällande service.

Pissigt som nåt...

Preacher

Aktiv medlem
Total nybörjare här. Jag har en Scott Spark med Fox Float CTD-dämpare bak. Dämparen verkar nu ha havererat (läcker olja, svarar inte längre på ändring av lägen mellan C-T-D, reboundreglaget verkar inte ha någon effekt etc). Det verkar kosta en slant att serva den (måste tydligen skickas till Fox i Danmark osv) och jag börjar fundera på om det i längden är smartare och billigare att köpa en annan dämpare som är mer 'lättservad'. Jag vet att ingen annan är kompatibel med Fox CTD remote på styret men det spelar ingen roll, jag vill bara ha en bra och prisvärd bakdämpare av jämförbar prestanda. Vad skulle ni rekommendera?
Det kommer säkert en del förslag på alternativ bakdämpare, men nästa bakdämpare kommer behöva service den med.

En CTD har gått ett tag och om inga komponenter i en är trasiga så kommer en vanlig fullservice (som Fox uttrycker skall göras var 125:e åktimme) att helt återställa den.

Inte helt nödvändigt att sända den till Danmark, PM:a så kan du få info runt det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer