Alternativ till Fox Rhytm 34.....Pike ulimate eller Lyrik ultimate

Har idag en mkt trevlig Trek Fuel ex 9,77 med slag 140 fram o 130 bak. Har den som stigcykel med inslag av hopp o lek. Upplever Fox gaffeln som flexig vid hopp o går inte jämföra med min Pike (på en Remedy) eller Zeb (på min Slash).
Min tanke är kanske gå upp till 150slag fram. Som stig cykel räcker en Pike Ultimate?
Jag vill inte lägga på onödig vikt heller med Lyrik om det inte behövs.....är obskall vara en stigcykel då jag redan då har enduro....
Vad är eran åsikter/råd?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Kan inte tänka mig att du ska behöva en Lyrik på en stighoj. Jag hade visserligen det men det var bara för att jag hittade dn helt ny Ultimate för 5500:- från Tyskland.

Hälsingland

Aktiv medlem
Om du har en slash kan du inte nöja dig med 140mm på din Fuel? Jag upplever min Fuel som roligare på 140mm än 150mm. Jag åker 36:a på min och det är 👌

sdx

Aktiv medlem
Kanske testa något annat som kan bli mer upphetsande än RS,Suntour Durolux eq.

Hälsingland

Aktiv medlem
Du har testat 150mm slag o jämfört?
Givetvis, hur skulle jag annars kunna uttala mig att 140mm var bättre?:unsure:

Sen behöver ju inte du tycka som mig såklart, jag byggde min fuel på ett ramkit och hade redan en fox 36 150mm så jag körde hela 2020 med den och bytte till 140 den här säsongen. Tycker den kom mer till liv med lite mindre slag.

Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
Beror nog lite på din vikt också, om du är tung är nog Lyrik/Yari chassi att föredra även vid 140mm. Jag är tung (nära 100), och tyckte att Piken är tillräckligt styv upp till 130mm...längre än så så kändes Lyrik/Yari bättre.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer