AM HT - Är det värt det?

Matthias87

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
arcamone: Ja, Honzon är helt klart intressant. Jag skall nog försöka provköra en i skog så jag kan bilda mig en bättre uppfattning om hur den är. Hittar ingen info om hur mycket nya ramen väger dock, men den verkar vara rätt tung. De äldre ramarna har väl legat på över 3kg som jag förstått det.

happymtb.fr: Tack för tipset. Den hade alldeles för kort reach tyvärr.

EST

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kollat på Big Wig:en, men jag tycker
> kedjestagen är lite väl långa där. Sedan har
> jag för mig att reachen är rätt kort,

Ja den är lite längre stag men när jag kollade så var alla med kortare ca 5 papp dyrare vilket jag inte tyckte var värt. Då är det roligare att lägga stålarna på en bra gaffel. Själv kör jag en 16" deras minsta ram med 55mm stam har jag för mig & är 175 cm själv. Har aldrig kännt att jag skulle vilja ha längre till styret, på en 29:a vill man ha lite mindre då de är så jävla tröga till att få å göra som man själv vill om man jämför med en 26:a. Men om du är i Örebro så får du gärna testa min. Polaren som kan manuala ryckte upp den på en gång å rullade iväg i alla fall så sånt kan den :)
Just det vilken svinskön film.

Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Matthias87 skrev:
> happymtb.fr: Tack för tipset. Den hade alldeles
> för kort reach tyvärr.

Det verkar som dom har ändrat lite geometri, min 2014 ska ha 418 för en large med en 150mm gaffel, men det kanske inte räcker för dig… Sen är det inte ovanligt att det finns misstag i geometritabeller. Vad vill du ha för reach?
Eccentric har 440mm i reach för en Large, men då måste man klara sig med en sadelrör på 495mm…
Dartmoor hornet har en trevlig geometri för en aluram och är billig!

Matthias87

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
EST: Tack för erbjudandet! :) Bor i Göteborg tyvärr.

happymtb.fr Det är väl ungefär den reachen du har som jag är ute efter, fast på en medium. Eccentricen har nog bra reach, men den gaffelvinkeln är för brant. Sen tror jag inte den håller för tjocka mig och min åkstil.

AM HT - Är det värt det?
Matthias87 skrev:
> EST: Tack för erbjudandet! :) Bor i Göteborg
> tyvärr.
>
> happymtb.fr Det är väl ungefär den reachen du
> har som jag är ute efter, fast på en medium.
> Eccentricen har nog bra reach, men den
> gaffelvinkeln är för brant. Sen tror jag inte
> den håller för tjocka mig och min åkstil.

Fast varför måste du ha en medium? Om du får rätt reach med en large så kan det väl inte vara så galet att gå upp en storlek? Om inte sadelröret blir för långt.

Matthias87

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
happymtb.fr: På den sidan står det att ramen är för 160-200mm i slag. Jag siktar på en stabil gaffel med så lite slag som möjligt, och Piken finns ju i 130mm, så det är det som gäller.

AddeN: Jag vet inte. Om man har rejäla hjul så antar jag att det håller, men det är ju det att vikten springer iväg ännu mer då.

Luthman: Jovisst, det kan nog vara värt. Men jag har hellre en Medium med rätt reach om jag kan hitta det.

Westman

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Mathias: jag är skeptisk till att du ska kunna bygga ett 29" bakhjul som håller för din åkning med rimlig vikt och styvhet. Alternativet är ju att se fälgen som en slitdel, som på DH-cyklar.. :)

Matthias87

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Westman: Jag är också skeptisk, men det hade vart skönt om inte baken "fastnade" lika mycket över rötter. Men jag kommer inte ha råd att byta fälg hela tiden, så det kanske inte är värt det.

En fråga jag ställer mig är hur stor skillnaden är mellan 26" och 650b, om det ens är värt de extra pengarna för att få den marginella skillnaden i rollover.

Westman

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Matthias87 skrev:
> Westman: Jag är också skeptisk, men det hade
> vart skönt om inte baken "fastnade" lika mycket
> över rötter. Men jag kommer inte ha råd att
> byta fälg hela tiden, så det kanske inte är
> värt det.
>
> En fråga jag ställer mig är hur stor skillnaden
> är mellan 26" och 650b, om det ens är värt de
> extra pengarna för att få den marginella
> skillnaden i rollover.

Den skillnaden är så liten att jag inte tycker den är värd att köpa nytt för. Knappt så du märker det på en FS.

AM HT - Är det värt det?
Westman skrev:
> Mathias: jag är skeptisk till att du ska kunna
> bygga ett 29" bakhjul som håller för din åkning
> med rimlig vikt och styvhet. Alternativet är ju
> att se fälgen som en slitdel, som på DH-cyklar..
> :)

Fälgens hållbarhet är nog inget problem i jämförelse med 26" om man tänker sig att den får väga lite mer. Däremot är det väl styvheten som får stryka på foten. Det finns ju folk som köttar rätt hårt på 29" så det går säkert att lösa, men inte till en halvlåg kostnad.

happymtb.fr

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Matthias87 skrev:
> happymtb.fr: På den sidan står det att ramen är
> för 160-200mm i slag. Jag siktar på en stabil
> gaffel med så lite slag som möjligt, och Piken
> finns ju i 130mm, så det är det som gäller.

På samma ställen står det också att ramen passar gafflar mellan 140 och 160mm, och det är nog det som stämmer! :)
Jag har min med en -2 angleset och får en teoretiskt reach på 426mm och en osaggad gaffelvinkel på 66º med en 26" Revelation sänkt till 135mm (dvs 515mm a2c). Är 66º för flack så kan du montera en annan angleset, men tänkt på att det blir brantare gaffelvinkel bara att du sitter på cykel: i mitt fall blir det 67,5 till 68º HA med 20 till 30% sag.

Matthias87

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Westman: Jag skulle kunna tänka mig att det märks mer på en HT dock, då HT:n "fastnar" mer på rötter osv. Men fortfarande så kanske det inte är värt pengarna.

Luthman: Det är som du säger. Men jag vill ju ha en responsiv och inte jättetung cykel som fungerar att triala med också, så för tunga 29"-hjul kan nog bli jobbigt.

happymtb.fr: 66º osaggat är det jag har på grisen nu, det känns ganska lagom. Med 432mm sadelrör på largen skulle ju den kunna fungera faktiskt. Det står 65.5º i gaffelvinkel på hemsidan, men det borde vara med 160mm fram då?

happymtb.fr

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
65,5º borde vara med 160mm gaffel och utan angleset, förstås!
Jag kör med en externt styrlager, den: http://www.workscomponents.co.uk/20-degree-ec44---ec44-89-p.asp den bygger ut 9mm
-1,5º angleset bygger ut bara 3mm så att det blir mer än 0,5º brantare än med -2,0 angleset...

en nackdel med 2014 ramen är att sadelröret är 27,2mm i diameter, 2015 årsmodell har 30,9mm
och det värsta är att det finns ingen fäste för flaskhållare! ;)

EST

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Är inte bakfälgar slitvara som bromsklossar?? Tycker inte de håller längre på min fullgung, å det kostar ju bara några hundringar med ny fälg. Tejpa brevid sätta i ekrarna i nya fälgen spänna klart går ju fort att byta. Om inte annat så går det fortare & fortare när man gjort det några gånger.
Sen så visst fastnar man mera & speciellt så går det bredare på stutts därbak :)

viktro

Medlem
AM HT - Är det värt det?
Matthias87 skrev:
> För att inte starta en ny tråd så slänger jag
> in lite HT-funderingar här.
>
> Jag är trött på min Ragley Blue Pig. Hojen
> känns kort, 160mm i fronten blir så svampigt,
> speciellt för mig som gillar att triala och
> studsa runt, och så är det 26" och märkbart mer
> trögrullat över rötterna jämfört med mina
> kompisar som kör 29".
> Jag vill ha något lekfullt med 120-130 i slag,
> lång reach, korta kedjestag, runt 2.5kg för
> ramen, och som håller för åkning som i videon
> ovanför. Priset skall helst inte ligga så långt
> över 5k heller.
>
> Har funderat mycket på om 29" hade vart något,
> men det kanske inte är tillräckligt lekfullt.
> Dock kan man ju komma undan med mindre slag då
> och på så sätt få en mer responsiv cykel för
> trialandet, men då kanske hjulen är ivägen
> istället. Sen väger ju en 29" mycket.
> Har kollat på Kona Honzo, Canfield Nimble 9 och
> liknande.
> Har även kollat på 650b-hojar, och den som
> känns bäst på nästan alla punkter, Produciton
> Privee OKA 27, faller på hållfastighetspunkten
> (enligt PP kan jag inte använda den till
> freeride).
> Har även kollat på Transition TransAM 27.5, men
> hade gärna haft en lite lättare ram, lite
> längre reach och helst lite flackare
> gaffelvinkel.
>
> Någon som sitter och lurar på några bra tips?
> Tänk er en blandning av Danny Macaskill och
> Joshua Bender, fast på VÄLDIGT mycket lägre
> nivå, så har ni den typen av cykling jag gillar
> :P

Hej! Tycker inte du ska byta ram. Grisen är ju toppen vad jag kan se (har ägt en ragley mmmbop som jag inte fattar att jag sålde).
Du borde testa att sänka gaffel till 140 om det går. Alt köpa en ny... Vad är det för gaffel nu?

Matthias87

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
viktro: Nej, grisen ska bort :)

Sitter och kollar på lite klipp med Chris Akrigg nu, och när jag tänker på det skulle jag nog gärna gå ner på ännu mindre slag. En lekfull ram med flack gaffelvinkel och runt 100mm i slag hade varit sjukt skoj i skogen tror jag. Finns det 100mm gafflar som tål freeride? :P

marran

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Valfri 4x borde vara funkis.

Inte lika flack som en AMHT, men eftersom den inte saggar lika mycket funkar det bra ändå.

Pivot Point tycker jag ser fin ut.

Matthias87

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Tänker också att en 4x med angleset kan fungera. Största problemet är väl isf sadelröret som är för kort. Finns det ingen 4x med längre sadelrör så man kan få upp sadeln i bra höjd?

happymtb.fr

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Det kanske går att hitta en dirt som passar också, dom brukar ha gafflar kring 100. Jag kollade dom från ns, majesty log bäst till med hade ganska hög bb...

happymtb.fr

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Jag vet inte, men majesty har 6mm mer reach än pivot point: 405mm vs 399mm...
dirt hojar ska vara något längre än street/park hojar

viktro

Medlem
AM HT - Är det värt det?
Matthias87 skrev:
> viktro: Nej, grisen ska bort :)
>
>

Ok I feel you ;)

Skicka gärna pm om den ska ut på Köp och sälj...

Matthias87

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
viktro skrev:
> Matthias87 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > viktro: Nej, grisen ska bort :)
> >
> >
>
> Ok I feel you ;)
>
> Skicka gärna pm om den ska ut på Köp och
> sälj...

Will do :)

Matthias87

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Nej, har svårt att bestämma mig om jag ska satsa på en ram som är så bra som möjligt för XC/AM/FR - i så fall lutar det åt något bombproof som är långt, lågt och flackt med 130mm i slag.

Eller om jag ska leta efter något åt trail/trials-hållet. I så fall mindre slag fram, kanske 100mm och lite annan geometri som är mer trials-vänligt. Största skillnaden på trial-cyklarna verkar vara högre BB, så kanske om man skulle lägga sig någonstans i mitten gällande BB-höjd för att kunna triala bättre eller gå på så lågt som möjligt, som de flesta andra som vill cykla fort i skogen brukar göra.

Japp, jag har svårt att bestämma mig som vanligt när det gäller cykelval :)

Matthias87

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Vad tros om Cotic BFe 27.5? Att köra den med en gaffel som är justerbar mellan 100-130mm ungefär och ett angleset för att flacka den lite. Den har bra reach på 431mm för en medium. Förstått att dom är väldigt höga, men borde ju hjälpas lite med ett angleset.

EST

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Alltså nu vet jag inte hur mycket du trailar men går det hoppa runt lite med min 29a så borde det ha att hoppa runt med det mesta jag skulle fokusera på stigegenskaperna min pike blir helt oki i låst eller halvlåst läge när man ska leka runt å hoppa från lastkajar osv :-)

Matthias87

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
I dagsläget så hoppar jag väl inte jättemycket på bakhjulet, men det är något jag vill utveckla så man kan implementera det mer i stigcyklingen för att kunna ta sig fram i princip överallt. Har kanske kollat för mycket på Macaskill och Akrigg, men det ser ju så förbaskat skoj ut.

BjornR

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Matthias87 skrev:
> I dagsläget så hoppar jag väl inte jättemycket
> på bakhjulet, men det är något jag vill
> utveckla så man kan implementera det mer i
> stigcyklingen för att kunna ta sig fram i princip
> överallt. Har kanske kollat för mycket på
> Macaskill och Akrigg, men det ser ju så
> förbaskat skoj ut.

Det är förbannat skoj, köpte mig en trialcykel efter ha insett hur effektivt det är med trialskills i skogen. Kunna klättra upp för branta partier genom att bara hoppa upp i små steg. Komma över fallna träd genom att ställa sig på bakhjulet osv.

Bra träning för överkroppen.

EST

Aktiv medlem
AM HT - Är det värt det?
Ja men isåfall köp den som du har roligast med i skogen fast kanske nåt smidigare än en 29. Kolla Hans Ray han kunde hoppa på en xc för 20 år sen så det ska nog duga med vad som!

AM HT - Är det värt det?
Kliver in i tråden med lite funderingar. Är sugen på en ht med am-stuk. Ev som single speed. Planen är oöm budgethoj som komplement till fullgungarn, så det får förmodligen bli begagnat.

Fick rådet i en annan tråd att satsa på mindre slag på gaffeln för att slippa ha så flack ram, ett tänk jag gillade. Men hur brant kan hojen vara för att ändå funka och vara rolig på stökigare stigar, säg med en 100-120mm-gaffel?

En äldre Trans-am till exempel, med 68,5 i gaffelvinkel med 140mm. Nog blir väl den i brantaste laget om man kör 120 mm istället?

Och en On One 456, hur funkar den med 100-120mm?

AM HT - Är det värt det?
Sant. Kanske ska förtydliga lite. Tanken är att ha en trail-orienterad hoj (bor i platta Uppsala och den här blir för bruk i hemmaskogarna, så am är kanske ett starkt ord) med sittställning, kedjestag osv från am-hojarna. Rådet angående mindre slag var för att slippa lite av dämpardyken vilket möjliggör brantare styrvinkel. Då får man också ner bb-höjden vilket uppskattas. Sen är det här ju en komplementscykel som sagt och det känns fostrande och bra med lite mindre slag emellanåt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer