Amatör på en toppcykel

Kruwgah

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Har cyklat i totalt ett år och cyklar idag på en Merida One Twenty, kolfiber, 27,5" från 2017. Cykeln väger ~13kg med pedaler och flaskhållare.
Är dagligen ute och jagar bättre tider på stravasegment, framförallt backar och är samtidigt en riktig prylnörd.

Har sneglat på en mer XC-raket än den trailraketen jag har idag och framförallt så har jag tittat lite extra på en RC 900 World Cup.

Jag förstår ju såklart att benen gör mer än cykeln men skulle jag få ut något av att köpa en toppcykel som väger strax över 10kg?

Ni som bytt upp er från en relativt tung cykel till en riktig XC raket på strax över 10kg, hur kändes det?
 
Senast ändrad:

Kruwgah

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Får alltid höra saker som:
"jaha, ska du börja tävla"
"man måste cykla på elitnivå för att märka någon skillnad"
"så du ska cykla på samma cykel som proffsen"
"äsch, tappa 3kg från magen istället"

Jag väger bara 66 och är 174, har inte så många kilon att tappa :ROFLMAO:
 

plaze

Medlem
Amatör på en toppcykel
Får alltid höra saker som:
"jaha, ska du börja tävla"
"man måste cykla på elitnivå för att märka någon skillnad"
"så du ska cykla på samma cykel som proffsen"
"äsch, tappa 3kg från magen istället"

Jag väger bara 66 och är 174, har inte så många kilon att tappa :ROFLMAO:
Då Kan du svara dom som köper dyra bilar, Jaha, Ska du ställa ut den eller ska du ut på bana med den? Annars räcker det med en billig bil.
Tycker man kan köpa en bra cykel, Men sen när man börjar jaga gram från en redan bra cykel, Då börjar det bli onödigt dyrt.
 

-Andy-

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
När jag köpte min drömcykel ledde det till att jag cyklade mycket, mycket mer. Det blev roligare att cykla helt enkelt. Jag blev starkare, mer uthållig och bättre tränad.

Räknat i kronor per cyklad kilometer blev det billigare med XC-raketen än med min gamla stigtraktor.
 
Amatör på en toppcykel
Gått från 14,2 kg och 160 mm slag till 12,3 kg med 150 mm slag. Från enduro till trail, då cyklingen ändrats under resans gång. Och vilken SKILLNAD!!! 8 dagar i veckan skulle jag aldrig byta tillbaka, trots att jag tappar lite i utförslöporna, för jag vinner sååå mycket både rakt fram och uppför.

Så vad lär vi oss av detta? Köp en ny, lätt och rapp cykel. Du kommer cykla mer, bli gladare, snabbare, starkare och må bättre.

Vill du berätta för barnbarnen i framtiden att: "Näe, farfar/morfar snålade med cykel, blev gubbfet och cyklade inte så mycket."
Näe, tänkte väl det... ;-)
 

Jacke89

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Känner man att man har råd, Köp en då.
Jag skulle också vilja ha en värsting cykel på 100k skulle onekligen kännas rappt.

Men det är alldeles för mycket pengar för en en cykel går liksom inte lägga dom degen när man har hus och barn även fast man har gott ställt.

Nu vet jag dock inte exakt vad det handlar om för stålar.
 
Amatör på en toppcykel
Man behöver inte lägga 100k för att få en bra cykel. Det finns både rea och begagnat. För 50k får man jättebra prylar och det finns flera XC-raketer som väger in strax över 10 kg för under 50-lappen.

Många kan, när de har hus och barn, lägga 400k på en ny bil som efter 3 år är värd hälften.
Sedan lägger man 100k på andrabilen.

ELLER, så kör man lite billigare bilar och prioriterar cyklarna :-)
 

KOLOSS

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Har du råd så kör på! Man ska inte behöva vara Nino Schurter för att kunna cykla på en high end cykel. Det lär kanske inte göra så stor skillnad för dina strava tider men det kommer definitivt göra det roligare att cykla och då kommer du cykla mer och det kommer leda till att du blir bättre och det leder till bättre stravatider!
 

Jacke89

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Man behöver inte lägga 100k för att få en bra cykel. Det finns både rea och begagnat. För 50k får man jättebra prylar och det finns flera XC-raketer som väger in strax över 10 kg för under 50-lappen.

Många kan, när de har hus och barn, lägga 400k på en ny bil som efter 3 år är värd hälften.
Sedan lägger man 100k på andrabilen.

ELLER, så kör man lite billigare bilar och prioriterar cyklarna :-)

Så är det, Vad som står på min uppfart bryr jag mig inte om att låna till en ny BMW för 450k kan man såklart göra och sen betala dyra rep och service kostnader. Jag nöjer mig med en betydligt billigare subaru outback :)
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
dagligen ute och jagar bättre tider på stravasegment, framförallt backar
uppförsbackar antar jag. hur brötiga är backarna? kanske en lätt hardtail kan ge aningen snabbare backtider och rappare känsla för en mindre summa. att se över vikt på kläder, skor, ev ryggsäck, verktyg etc kan också bli mycket fler gram per krona än på cykeln.
 

olalinder

Medlem
Amatör på en toppcykel
Skulle säga att något kilo hit eller dit betyder rätt lite jämfört med cykeltypen som sådan. Så om du väljer att byta cykeltyp från trail till XC så har du den stora skillnaden där snarare. Om du sedan väljer WC-värstingen eller en eller ett par steg ner på skalan gör nog mindre skillnad.
 

Kruwgah

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Känner man att man har råd, Köp en då.
Jag skulle också vilja ha en värsting cykel på 100k skulle onekligen kännas rappt.

Men det är alldeles för mycket pengar för en en cykel går liksom inte lägga dom degen när man har hus och barn även fast man har gott ställt.

Nu vet jag dock inte exakt vad det handlar om för stålar.

Cirka 40 000:- handlar det om, köper begagnat.
 

Kruwgah

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
uppförsbackar antar jag. hur brötiga är backarna? kanske en lätt hardtail kan ge aningen snabbare backtider och rappare känsla för en mindre summa. att se över vikt på kläder, skor, ev ryggsäck, verktyg etc kan också bli mycket fler gram per krona än på cykeln.

En lätt hardtail hade nog varit optimalt ja, men det är inte lika kul som fs :)
 

Kruwgah

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Skulle säga att något kilo hit eller dit betyder rätt lite jämfört med cykeltypen som sådan. Så om du väljer att byta cykeltyp från trail till XC så har du den stora skillnaden där snarare. Om du sedan väljer WC-värstingen eller en eller ett par steg ner på skalan gör nog mindre skillnad.

I ärlighetens namn så ska jag säga att anledningen till att jag sneglat och dreglat mest över WC är på grund av utseeendet, framförallt styre+styrstam 🤤
 

Jacke89

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Jag vet inte vad som är mycket eller inte, enligt strava så snittar jag 15 mil i veckan.
Jag har ju landsvägsvänner som snittar det dubbla 😅
Haha så är det alltid jag cyklar 4-500 mil per år det tycker jag är rätt så mycket, men sen finns det fanatiker som gör det 3dubbla men den tiden har jag inte 😆
 

s

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Skulle säga att något kilo hit eller dit betyder rätt lite jämfört med cykeltypen som sådan. Så om du väljer att byta cykeltyp från trail till XC så har du den stora skillnaden där snarare. Om du sedan väljer WC-värstingen eller en eller ett par steg ner på skalan gör nog mindre skillnad.

Låg vikt blir än mer avgörande på en XC i och med att den kräver mer aktiv cykling och inte går att mosa genom stöket på samma sätt som en mer långslagig trail.
 

saarela

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Jag vet inte vad som är mycket eller inte, enligt strava så snittar jag 15 mil i veckan.

En lätt hardtail hade nog varit optimalt ja, men det är inte lika kul som fs :)

Nej för det är ännu roligare :sneaky:
Jag har ju landsvägsvänner som snittar det dubbla 😅

Helt omöjligt att jämföra LVG och MTB. Cyklade i helgen, 2,5 timme mtb på lördagen, 42 km och på söndagen 2,5 timme på LVG, 75km. Och då var söndagens tur zon1-2 medans lördagen låg 3-4-5 :LOL:
 

nieves

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Jag vet inte vad som är mycket eller inte, enligt strava så snittar jag 15 mil i veckan.
Jag har ju landsvägsvänner som snittar det dubbla 😅
Fast jämför tiden istället, kilometrar säger väldigt lite om veckosnittet. Torr stig med liten mängd ackumulerade höjdmeter ger snabbt verkan på veckodistansen. Bröta omkring i lera i 12 kph så är man slut efter 20km.
 

Besv

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Gick från trail till "xc raket" och det var egentligen inte vikten som gjorde att jag ville byta initialt utan att jag fick 29" och lock out, det är natt och dag i backarna. Du kommer nog bli nöjd 👍

Sen kan en beg cykel kosta en del även dom om man vill behålla samma nivå på komponenter om de är utslitna, på delarna ex kasetter är stor skillnad i pris mellan ex xt el xtr osv. Nu är det inget som hindrar dig från att sätta på en billigare del men för vissa tar det emot...
 

LWB

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Köp!

AA728036-0769-4DB6-BEB7-6D81D104EE02.jpeg
 

krillan

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Om man cyklar i normal svensk terräng tillbringar man mer tid i uppförsbackar än utförsbackar. Då är det väl givet att prioritera en cykel som är snabb o rolig uppför eller? #XCforever
 

kais01

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
det skulle helt möjligen inte bli bättre tider på strava, men däremot roligare vid klättring. dock är tidsexercisen ett övergående nöje. cykling är roligare än siffror!

köper du scotten kan ett andra hjulpar för stökigare cykling eller vinterbruk vidga användningsområdet.

om du inte tycker nuvarande cykel fyller det behovet. då kan det vara vits behålla den trots köp av en lättviktare:)
 

ething

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Självklart blir cyklingen roligare med en bättre cykel. Den enda sorg som uppstår är när du tröttnat på din SPark RC och köper nästa värstinghoj så blir inte hoppet lika stort. Jag talar inte alls av erfarenhet som glad motionär på en Scalpel Team...
 

Kruwgah

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Nu när det eventuellt kommer lite reor så har jag sneglat lite på Pro och Team, det extremt snygga styret går man ju miste om tyvärr. Team ser ju väldigt fin ut men det står att den väger 11,5kg utan pedaler och flaskställ, blir 12kg med pedaler, tyckte jag lät lite mycket för en XC-raket. Pro kommer ner på 10,8 utan pedaler men på den sitter det fullt XTR och inte SRAM som jag är van vid, aldrig cyklat shimano. Tänker den silverfärgade kedjan och kassetten snabbt ser väldigt smutsig ut 😅

Någon duktig som kan kika lite på Team och Pro och säga ett par meningar om de och jämföra med World Cup.
 

Doominator1

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Om du inte nödvändigtvis vill åt den lättare ramen i wc, köp en pro och lägg mellanskillnaden på lätta prisvärda hjul till skillnad från de bojsänken till pengaslukare som sitter på wc. Gällande shimano 12-delat, du kan tacka mig sen när du kört på det. Slår mekanisk sram med hästlängder.
 

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Amatör på en toppcykel
Om du inte nödvändigtvis vill åt den lättare ramen i wc, köp en pro och lägg mellanskillnaden på lätta prisvärda hjul till skillnad från de bojsänken till pengaslukare som sitter på wc. Gällande shimano 12-delat, du kan tacka mig sen när du kört på det. Slår mekanisk sram med hästlängder.
Låter som bra tips för att spara lite stålar. Shimano är och förblir bättre än SRAM. Åren med Eagle var ett kort undantag som snart är glömt.
 

Svenmpa

Medlem
Amatör på en toppcykel
Gick från en 13,5-kilos stigcykel till en 12-kilos XC-cykel. Stor skillnad direkt. Spenderade sedan vintern med att tråla Happyrides second hand-försäljning och uppgraderade XC-hojen ned till 10,6. Även där stor skillnad. Känns framförallt vid acceleration där hojjen nu känns otroligt rapp.

Har man pengarna så kommer man känna skillnad vid uppgradering, om än framförallt kanske om du själv inte väger så mycket, så ekipaget som helhet procentuellt blir mer lätt vid uppgradering.
 
Topp