amatörfråga växel

Saltpeter

Medlem
amatörfråga växel
Hej !

Har en Nishiki Hybrid som är från 90 talet. Växelsystem är shimano 105 men det är alltså orginal och skiljer sig en del från de nya shimano 105 som finns på marknaden.

De tre kugghjulen fram har länge vart lite kärva att växla, jag smörjer, rengör, servar men de går trögt och känns olustiga.

Jag funderar nu att "frysa" framväxeln på det mellanstora kugghjulet fram och plocka bort växelreglaget. (Vajer, handtag på styret, ev. växelförare vid kedjan)

Är det något att tänka på när man gör detta, eller är det bara att köra.

Som ni kanske märker är jag inte någon stjärna på att mecka utan vill bara ha en fungerande cykel.

Gilla tanken med att slippa framväxeln och kanske få mindre problem.

amatörfråga växel
Du kan evt behöva nytt klinga, efter ~30 års trogen tjänst är de sannolikt rätt slitna.
Men annars går det bra. Behåll framväxeln i låst läge för att hindra kedjetapp vid de yttersta kransarna bak, resten kan plockas bort.
Samt även yttre och inre klinga fram. Det kommer att underlätta rengöring.

amatörfråga växel
Jag har ett 105-set, 3 x 9, från nittiotalet som fungerar jättebra. Sitter vajern rätt i framväxeln? Jag vill minnas att det är lätt att sätta den fel för att något luras... Om man sätter den så som det vid en snabb blick verkar att den ska sitta så blir det fel. Då blir den trög och växlar dåligt.

Liknande trådar

22 svar
av snigelspeeden...
Tillbaka
Topp