Amazon igång i Sverige. Köp "cykelshorts andas utomhussportbotten"!

Fojjer

Medlem
Tycker denna andas kvalité! Fördjävla bra montage, det är tur att Amazon bara tar in (enligt dom själva) seriösa handlare.
Screenshot_20201115-201324_Amazon Shopping.jpg

Bengt-re

Aktiv medlem
Ingen aning fan, därför jag frågar. :D

Det går säkert. Dock inget jag har eller tänker försöka mig på. Beställer därför bara krims där just för att seriösa (och dyrare)produkter föredrar jag att köpa ifrån någon som inte tar två månader på sig att försöka leverera eller som säljer produkter beskrivna som "cykelshorts andas utomhussportbotten".

Det är usla, men billiga.

GoranS

Aktiv medlem
Hm, är det vanligt med kvinnor som har ”Fäste och Extra Vaddering” och som vill köpa en sådan tingest?

Implosion

Aktiv medlem
Någon som haft ett garantiärende på Amazon någon gång?
Japp. Två gånger.

Dom har läskigt bra kundtjänst när det gäller garantiåtaganden. De tycks alltid utgå från att kunden har rätt, och har för min del skickat ersättningsprodukt första gången och återbetalat hela summan andra gången, helt utan knussel.

Har även en bekant som köpte en bandsåg därifrån som hade en liten repa (enbart kosmetisk). Han skrev till dem, och de erbjöd sig att antingen skicka ny produkt eller dra av 15% på priset.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Japp. Två gånger.

Dom har läskigt bra kundtjänst när det gäller garantiåtaganden. De tycks alltid utgå från att kunden har rätt, och har för min del skickat ersättningsprodukt första gången och återbetalat hela summan andra gången, helt utan knussel.

Har även en bekant som köpte en bandsåg därifrån som hade en liten repa (enbart kosmetisk). Han skrev till dem, och de erbjöd sig att antingen skicka ny produkt eller dra av 15% på priset.

Det låter ju förvånansvärt bra! Undrar om det är representativt för företaget eller om ni hade medvind. :D Jag tittade nämligen lite på kamerakit och på Amazon finns kitet jag funderar på och det är 2000:- billigare än i övriga butiker, vilket för mig i alla fall är en väsentlig skillnad. Det som avgör är ju vad som sker om något går sönder eller skiter sig längre fram.

Implosion

Aktiv medlem
Det låter ju förvånansvärt bra! Undrar om det är representativt för företaget eller om ni hade medvind. :D Jag tittade nämligen lite på kamerakit och på Amazon finns kitet jag funderar på och det är 2000:- billigare än i övriga butiker, vilket för mig i alla fall är en väsentlig skillnad. Det som avgör är ju vad som sker om något går sönder eller skiter sig längre fram.
Jag törs inte svära på att det hanteras lika snyggt varje gång, men jag skulle personligen rekommendera Amazon i alla fall.

Vad är det för kamerakit du har hittat? En fotonörd blir ju nyfiken!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag törs inte svära på att det hanteras lika snyggt varje gång, men jag skulle personligen rekommendera Amazon i alla fall.

Vad är det för kamerakit du har hittat? En fotonörd blir ju nyfiken!

Sony A6400 med 18-50-glaset (kitzoom) för 10800, annars kostar bara huset 10000, så även om kitzoomen inte är kanon så är det bara 800 mer och då kan man ju testa kameran direkt och lattja lite. :)

Raemoe

Aktiv medlem

Jag fick en återbetalning för ett paket då de påstod att leveransen misslyckats och paketet returnerats. Nu hade jag ju inte bett om återbetalning och paketet hade levererats flera månader tidigare, men det var bara att tacka och ta emot från Bezos. Har även fått pengarna tillbaka för en smått defekt produkt utan problem. Beror säkert på vem säljaren är också, Amazon själva eller en enskild säljare.

Raemoe

Aktiv medlem
Kan man verkligen köpa saker hos amazon.se? Det verkar vara ren entertainment!

Äre bara jag som kommer att fullständigt ignorera Amazon?

De har faktiskt bättre priser på vissa saker än andra säljare - kollade exempelvis på cykellås, Bordo 6500/110 går för 1665 kr på bikester, 121 euro på bike24, och 1090 kr på amazon med gratis frakt. Det tar emot att stödja Amazon, men prismässigt är det svårt att vända sig bort, ibland.

Däremot är det fullkomligt idiotiskt att det inte går att ställa in språk och region separat. Andra regioner har språkalternativ, men vi sitter fast med kontext-oberoende direktöversättning som ser ut att vara utfört av någon 90-tals betaversion av Rosetta Stone.

Holmis

Medlem
Styrstam heter ju på tyska Vorbau och på amazon.de har den här Cinelli-stammen beteckningen Schaftvorbau. Schaft betyder för all del skaft, men får heter på tyska "Schaf". "Bau" betyder byggnad, vilket då skulle kunna ge den stolliga översättningen "fårbyggnad".

gsb

Aktiv medlem
De har faktiskt bättre priser på vissa saker än andra säljare - kollade exempelvis på cykellås, Bordo 6500/110 går för 1665 kr på bikester, 121 euro på bike24, och 1090 kr på amazon med gratis frakt. Det tar emot att stödja Amazon, men prismässigt är det svårt att vända sig bort, ibland.

Ibland måste man offra sig "for the greater good".

fhloston

Aktiv medlem

Däremot är det fullkomligt idiotiskt att det inte går att ställa in språk och region separat. Andra regioner har språkalternativ, men vi sitter fast med kontext-oberoende direktöversättning som ser ut att vara utfört av någon 90-tals betaversion av Rosetta Stone.

Men ibland blir det svårt att jämföra. Inte många andra som har fårbyggnader till cyklar 😉

jonte987

Aktiv medlem

mtb565

Aktiv medlem

mcperand

Aktiv medlem
Senast förra veckan, fick printa ut en fraktlapp till Dhl och skicka tillbaka, pengarna på kontot tre dagar senare
Om Amazon SE fungerar som Amazon US så fungerar det oftast smidigt för kunden men inte alltid lika kul för handlaren som säljer via Amazon. Klagomål och returer sköts centralt utanför handlarnas kontroll så Amazon satsar på betyg och nöjda kunder och accepterar allt för det är till slut ändå handlarna som får ta smällen. Får man för många returer eller klagomål ökar Amazon avgiften för förmedlingen och till slut blir man kickad. Jättebra för att bli av med oseriösa företag, mindre kul för seriösa företag med oseriösa kunder.

SE kan fungera annorlunda och självklart ska man säga till om man inte är nöjd, men trenden att beställa mycket och skicka tillbaka det man bara inte gillade är dyr för företagen. De i tråden som blev citerade av bara farten av mig har säkert haft genuina klagomål, min observation är mer generell.

kroem

Aktiv medlem
Jag tycker iaf Amazon har funkat utmärkt för mig, lite krångligt att söka, men annars kan man handla kinasaker med snabbare/säkrare leverans :)

Makten

Aktiv medlem
Så länge sidan ger samma trovärdighetsintryck som vilken random kinesisk scam-sida som helst så kommer i alla fall inte jag använda amazon. Det är tillräckligt knöligt att begripa vad som gäller på ebay och detta är ännu värre.

marr

Moderator
Forumvärd
Så länge sidan ger samma trovärdighetsintryck som vilken random kinesisk scam-sida som helst så kommer i alla fall inte jag använda amazon. Det är tillräckligt knöligt att begripa vad som gäller på ebay och detta är ännu värre.
Sålänge man handlar prylar som skickas av amazon fungerar det fint. Klart enklare att shoppa av amazon.se än ebay.

Makten

Aktiv medlem
Sålänge man handlar prylar som skickas av amazon fungerar det fint. Klart enklare att shoppa av amazon.se än ebay.
En del av min avoghet beror på att det är så oklart hur det faktiskt funkar. Ibland verkar det vara privata säljare som skickar själva, ibland är amazon som står för allt och ibland är det andra företag. Ebay har också blivit liknande tycker jag. Alla har helt olika villkor så man har ingen aning om vad som gäller om man inte lusläser vad den specifika säljaren tycker om saken. Nåt helt annat än att handla från en renommerad firma där allt de säljer fungerar likadant och täcks av samma garantier och villkor.

ooms

Aktiv medlem
Nu har jag inte handlat av ”svenska” amazon, men det jag stört mig på tidigare (de tyska och engelska sidorna) var att det var väldigt oklart vad slutpriset faktiskt blir. Man var tvungen att klicka sig igenom i princip hela processen (inkl registrera sig) för att få fram vad frakten faktiskt skulle kosta. Då tycker jag ebay är/var betydligt mer transparent, där fraktkostnaden tydligt framgår.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer