Amazon igång i Sverige. Köp "cykelshorts andas utomhussportbotten"!

ooms

Aktiv medlem
Svårt att se hur de ska kunna bli dominerande då de inte har nån USP. Jag har handlat lite från dem senaste halvåret, mestadels för att deras priser har varit bäst på de prylar jag sökt. Det har fungerat bra, men sticker inte ut mot övrig e-handel. Leveranstid och leveranssätt är oftast samma. Öppet köp och returhantering likaså.
I andra länder där de blivit stora har jag förstått att deras logistik har varit bättre än competition. Väldigt snabba och ofta ”egna” leveranskanaler. De fördelarna verkar inte finnas här, så då återstår ju i princip bara pris att konkurrera med såvida de inte börjar jobba mer aktivt med själva leveranserna.

Laan84

Aktiv medlem
Fick mail häromdagen om att de lanserat prime hör också, det kommer nog att ha en viss effekt också. Är rätt säker på att de skalar upp logistiken här på sikt.

Laan84

Aktiv medlem
Jonas Arnberg, vd på analysföretaget HUI.

– Jag skulle bli förvånad om Amazon tar mer än 5 procent av e-handeln i Sverige. Jag vet ingen svensk e-handlare som upplever Amazon som något hot, säger han.

Oj, det låter farligt… men det kanske beror på att de inte upplevt hur tex näthandel i andra länder med amazon fungerar.

uandt

Aktiv medlem
Fick mail häromdagen om att de lanserat prime hör också, det kommer nog att ha en viss effekt också. Är rätt säker på att de skalar upp logistiken här på sikt.
Har tittat på prime av och till i säkert minst 2 år nu utan problem. Att de sätter igång med mer reklam borde väl inte göra någon skillnad väl?

uandt

Aktiv medlem
Prime video osv har varit tillgängligt länge, men inte prime-paketet med gratis frakt osv.
Aha! Känns lite korkat av dem att försöka använda samma varumärken då när amazon främst är ett ställe där det går bra att köpa digitala medier medans de fortfarande är usla på sälja fysiskt-skräp biten? Nu använder jag inte några av köpsajterna men är te.x inte wish fortfarande överlägsna om allt du ska ha är en hårsnodd eller nåt annat oviktigt?

Freddie L

Aktiv medlem
Aha! Känns lite korkat av dem att försöka använda samma varumärken då när amazon främst är ett ställe där det går bra att köpa digitala medier medans de fortfarande är usla på sälja fysiskt-skräp biten? Nu använder jag inte några av köpsajterna men är te.x inte wish fortfarande överlägsna om allt du ska ha är en hårsnodd eller nåt annat oviktigt?
Med en snäv svensk synvinkel kan man ju hålla med. Men på många marknader är de ju stora eller tom marknadsledande på näthandel generellt. Det är väl det de fortfarande hoppas på i Sverige också.

Om du vill öka på dina kunskaper finns det massor skrivet och flera dokumentärer (kanske inte på Prime dock) om det kontroversiella fenomenet Amazon och Vd Jeff.

uandt

Aktiv medlem
Amazons huvudkonkurrent är inte wish 😁
Ja, jo det det vet jag ju, verkar väl luta åt att i varje fall i usa så tar de över allt. Det var väl snarare en öppen fråga över amazon.se butikens absoluta sunkighet vilket väl knappast lockar någon här + att det väl fortfarande är så att vill du ha någon billig skitgrej så är ställen som te.x wish mer inrutade för svenska konsumenter fortfarande?

ooms

Aktiv medlem
Jag kan ju bara säga att det jag köpt på sistone är reserv/servicedelar av kvalitetsfabrikat till bilen (som jag annars skulle köpt fr Tyskland) och en datorskärm (som jag annars skulle köpt direkt fr Dell). När jag googlade om info om grejerna dök amazon.se upp och med priser som i vissa fall var helt outstanding.

Laan84

Aktiv medlem
Ja, jo det det vet jag ju, verkar väl luta åt att i varje fall i usa så tar de över allt. Det var väl snarare en öppen fråga över amazon.se butikens absoluta sunkighet vilket väl knappast lockar någon här + att det väl fortfarande är så att vill du ha någon billig skitgrej så är ställen som te.x wish mer inrutade för svenska konsumenter fortfarande?
Jag hoppas att du har fel, känner iaf ingen som handlar där.

Laan84

Aktiv medlem
Jag kan ju bara säga att det jag köpt på sistone är reserv/servicedelar av kvalitetsfabrikat till bilen (som jag annars skulle köpt fr Tyskland) och en datorskärm (som jag annars skulle köpt direkt fr Dell). När jag googlade om info om grejerna dök amazon.se upp och med priser som i vissa fall var helt outstanding.
Jag har tex köpt tesa-tubless tape, muc-off ventiler, däck, leksaker, makita verktyg, nerf, gardena prylar, Bosch prylar. Under detta året.

Olmo

Aktiv medlem
Tror kanske det är lite hybris från Amazon att tillsätta deras chefer istället för att headhunta en chef från något svenskt e-handelsbolag som kan den lokala förutsättningar bättre

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer