Ambitiös motioner behöver hjälp

Ella Ella

Ny medlem
Hej! Jag är ny här och tänkte ställa några frågor om nån snäll där ute vill ta tid och hjälpa :) Har nyligen börjat cykla och vill bli bättre. Målet är uthållighet. Hur mycket ska jag cykla per vecka? Hur länge? Cyklar 5 mil just nu på 2:45, inte velat anstränga mig mer med tanke på att jag har ingen plan, lyssnar på kroppen och hur det känns. Tid för träning finns.
Jag är vältränad, både muskler och kondition finns; regelbunden styrketräning många år tillbaka samt löpning de senaste två år (oftast 5-6 mil vecka och ibland upp till 12). Hälsena spökar så det känns bra att varva med cykling samt att testa nåt nytt.
Planerar även att köpa en landsvägscykel men det får vänta tills jag blir lite mer van vid 🚴🏻‍♀️
Tack på förhand:)

GoranS

Aktiv medlem
Generellt är cykling mycket mer skonsamt än löpning. Det som möjligen kan ställa till det är om du har den knasigt inställd så du får konstig belastning på t.ex. knän. Sen går det förstås att bli sliten om man kör mycket och hårt. Kan ju ta mig själv som exempel som med ett snitt på 7-8 h/vecka på årsbasis ändå kunnat åka iväg på cykelresor där jag cyklat upp till (och strax över) 50 h på en vecka utan att gå sönder. Förvisso lugnt, men det skulle aldrig funka med så mycket löpning för mig.

Om du är ny på cykling bör du ha en initial förbättring där kroppen helt enkelt vänjer sig vid att cykla och blir bättre nästan oavsett om du vill eller inte. Det kommer dock att plana ut och då måste du börja utmana dig för att bli bättre. Antingen öka på mängden cykling eller att ta i mer. Eller kanske både ta i mer och cykla mer. Kan dock vara bra att ta i mer på lite kortare pass och på längre pass ta det lugnare.

En sak som är bra är att hitta andra att cykla med som är någorlunda på samma nivå. Kanske finns det en cykelklubb som har turer/träningar för motionärer? Vad gäller att träna i grupp tycker jag cyklingen har en fördel jämfört med löpning i att om man är lite ojämna kan de starkare dra mer och de lite svagare dra mindre och alla kan få bra träning.

Bikzz

Aktiv medlem
Helt ovetenskapligt. Cykla en långrunda varannan/3e dag, du märker snart hur långt som är lagom. 5-6 mil ? i början. Prova lite olika, variera längd och hur snabbt, gärna några backar. Efter några veckor så lägg på några mil till. Repeat.

Grimpeur

Aktiv medlem
Är målet uthållighet är svaret cykla långt ju längre desto bättre. För att få det att hända så rekommenderar jag sätta upp ett mål. Allt blir så mycket lättare om man är på väg någonstans. Nästa år så går ett lopp som heter Vätternrundan som är 30 mil. Att ta sig runt Vättern är ett ypperligt mål som har fått många att gilla cykling. Det är även ett ypperligt välarrangerat lopp och en fullkomligt magisk känsla att delta i detta jättelopp och även magiskt att få var i Motala som kokar av cyklister före och efter loppet. Har man kondition och muskler redan nu och vill sätta ribban rejält mycket högre så rekommenderar jag PBP nästa år. Loppet är 120 mil och loppet är magiskt och ...

KjellF

Aktiv medlem
Behåll glädjen i din cykling. Jag cyklar nästan alltid till ett cafe där jag fikar. En annan sak som jag gör lite för sällan men ibland är att åka med pendeltåg till andra ställen så att det blir nya vägar. Då du inte har en racer utgår jag från att din cykel har lite bredare däck och kanske med lite mönster, utnyttja det till att variera mellan asfaltvägar och grusvägar.

Ella Ella

Ny medlem
Generellt är cykling mycket mer skonsamt än löpning. Det som möjligen kan ställa till det är om du har den knasigt inställd så du får konstig belastning på t.ex. knän. Sen går det förstås att bli sliten om man kör mycket och hårt. Kan ju ta mig själv som exempel som med ett snitt på 7-8 h/vecka på årsbasis ändå kunnat åka iväg på cykelresor där jag cyklat upp till (och strax över) 50 h på en vecka utan att gå sönder. Förvisso lugnt, men det skulle aldrig funka med så mycket löpning för mig.

Om du är ny på cykling bör du ha en initial förbättring där kroppen helt enkelt vänjer sig vid att cykla och blir bättre nästan oavsett om du vill eller inte. Det kommer dock att plana ut och då måste du börja utmana dig för att bli bättre. Antingen öka på mängden cykling eller att ta i mer. Eller kanske både ta i mer och cykla mer. Kan dock vara bra att ta i mer på lite kortare pass och på längre pass ta det lugnare.

En sak som är bra är att hitta andra att cykla med som är någorlunda på samma nivå. Kanske finns det en cykelklubb som har turer/träningar för motionärer? Vad gäller att träna i grupp tycker jag cyklingen har en fördel jämfört med löpning i att om man är lite ojämna kan de starkare dra mer och de lite svagare dra mindre och alla kan få bra träning.
Cykla mer för att bli bättre, låter logiskt 👍 Ungefär som med löpning 🙂
Skulle gärna hitta en cykelklubb men tillbringar nästan halvtid i Spanien, kan inte spanska än så att det är lite svårt med att hitta en grupp i min lilla stad. Lite synd eftersom jag ser så många cyklister ute och det finns inte bättre land med att hålla på med cykling året runt.

GoranS

Aktiv medlem
Skulle gärna hitta en cykelklubb men tillbringar nästan halvtid i Spanien, kan inte spanska än så att det är lite svårt med att hitta en grupp i min lilla stad. Lite synd eftersom jag ser så många cyklister ute och det finns inte bättre land med att hålla på med cykling året runt.
Ja, Spanien är verkligen en bra land för cykling. Av de länder jag cyklat i är det det med de bästa bilisterna vad det gäller att visa cyklister respekt. Dessutom finns det en hel del backar om man tycker sånt är kul (vilket jag råkar göra).

Visst är det säkert en fördel att kunna spanska, men det skadar ju inte att kolla om det finns någon klubb. Är ju inte helt orimligt att tänka sig att engelska kan funka. Om det finns någon cykelaffär i stan kan det kanske vara ett ställe att höra sig för på.

GoranS

Aktiv medlem
Är målet uthållighet är svaret cykla långt ju längre desto bättre. För att få det att hända så rekommenderar jag sätta upp ett mål. Allt blir så mycket lättare om man är på väg någonstans. Nästa år så går ett lopp som heter Vätternrundan som är 30 mil. Att ta sig runt Vättern är ett ypperligt mål som har fått många att gilla cykling. Det är även ett ypperligt välarrangerat lopp och en fullkomligt magisk känsla att delta i detta jättelopp och även magiskt att få var i Motala som kokar av cyklister före och efter loppet. Har man kondition och muskler redan nu och vill sätta ribban rejält mycket högre så rekommenderar jag PBP nästa år. Loppet är 120 mil och loppet är magiskt och ...
Är man lite mer den försiktiga typen och tycker att 120 mil nästa år låter galet men har dragningar åt långcykling så kan ju nämnas att PBP (Paris-Brest-Paris) går vart fjärde år, i augusti, så det finns ny chans 2027 om 2023 skulle vara för snart.

Om jag ska slänga in ett längre lopp som jag tycker är fint så säger jag Jotunheimen Rundt, 43 mil i norska fjällvärlden med fantastiska vyer (om vädergudarna är nådiga).

Låt dig dock inte avskräckas av dessa "toklånga" lopp. Det finns gott om motionslopp som är betydligt kortare om du känner att du vill ha ett kanske lite måttligare första mål att träna mot.

Grimpeur

Aktiv medlem
Man behöver inte så bra av det lokala språket. De flesta kan lite engelska. Har inte cyklat så mycket i Spanien som i Sverige. Jag skulle dock gissa att de gör som vi. Dvs man träffas hos sin lokala cykelaffär och kör en runda. Rekommendationen är sålunda att fråga i lokala cykellbutiker var samlas man ...

Topp