Android-app för att följa GPS-spår i terräng? (som Trail Compass..)

zinkpasta

Aktiv medlem
Hallå.

Läste om Trail Compass (http://happymtb.org/forum/read.php/1/2050939/page=1) som verkar vara precis det jag är ute efter, dvs en app som kan ladda in GPX-spår och sedan guida när man är ute och kör i terrängen (gärna utifrån offline-karta). Det enda problemet är att det inte finns till Android, och jag vägrar stödja inköp av polotröjor till Mr Jobs dödsbo.

Frågan är därför om kan rekommendera ett vettigt alternativ till Android? Funkar t. ex. OruxMaps? Någon som isåfall har lite bra tips för att komma igång, och rekommendationer på baskartor/inställningar et.c.?

mvh
/Världens-sämsta-lokalsinne-mannen

Jag kör med MyTrails. Blev aldrig kompis med orux när jag provade, men det funkar säkert också.

Lärde mig Nåsten Time Trial i Uppsala genom att köra efter Oruxmaps men det är en lite krånglig app…

+1 för Googles egen MyTrails

Du har naturligtvis samma funktionalitet i en Garmin 800/810 och i ett mer behändigt format där skärmen kan vara på 100% av tiden du cyklar. Det kräver en liten investering men förr eller senare så köper du en som mtb-cyklist. Kanske lika bra att bita i det sura äpplet direkt? Även jag strulade runt med smartphones först tills jag tappade ett par som gick sönder.

Tack för tipsen om MyTrails, det verkar helt ok (men Fulkinesen, det är väl inte Googles, det heter väl MyTracks?) och kan duga då jag också tycker OruxMaps verkar väl komplicerat i nuläget. Dock verkar OruxMaps stödjas av Pebble Bike så kanske får kolla på det till slut iaf.

Jag sneglar helt klart på att köpa en vettig cykeldator framöver men har inte riktigt bestämt mig än, de flesta verkar ju nöjda med Edge 810 men om det kommer en 900 eller liknande med bättre upplösning kanske det kan vara värt att vänta. Eller ska man slå till på en fulkines-variant (typ Holux GPSport 260 Pro) till lågt pris?

Tunga beslut att ta framöver helt klart.

Custom Maps är nog den bästa appen jag testat,lätt att komma igång med också.

Mikael

Tillbaka
Topp