Angle headset, 2 grader för IS52

Valhalla_

Aktiv medlem
någon som vet om det finns lagom djupa dust caps till detta? lagerkoppen är väldigt väldigt grund. ska det verkligen vara såhär??

IMG_20201124_171656014.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Om jag svarvar ner denna diameter 1 mm och filar lite lite på insidan av klacken där lagret vilar i ramen så röret går ner i hålet, då går det sannolikt.

Visa bilaga 453518
jag får nog citera mitt tidigare inlägg med genomskärningsbild, där är det likadant med dust covern. Ska nog vara så då. Får försöka kolla vad som finnes här, annars får jag nog dra igång svarven och göra en egen.

Berk

Aktiv medlem
jag får nog citera mitt tidigare inlägg med genomskärningsbild, där är det likadant med dust covern. Ska nog vara så då. Får försöka kolla vad som finnes här, annars får jag nog dra igång svarven och göra en egen.
Jag har en ful BBB "integrated" dust cap med 2.8 mm djup om du behöver en.

Mayhem

Aktiv medlem
någon som vet om det finns lagom djupa dust caps till detta? lagerkoppen är väldigt väldigt grund. ska det verkligen vara såhär??
Vet inte vad du hade för headset innan men FSA IS42 som är typ vanligast på marknaden (och denna specialare antagligen är modellerad efter) brukar maskinlagret sticka upp typ så mycket med en dust cover som hänger ner över sidorna.

Mayhem

Aktiv medlem
Har en FSA dust cover över om du behöver. Osäker på exakt modellnummer då de har så sablans många, men det är för deras vanligaste IS42 headset. Täcker cirka 3 mm nedåt, ytterdiameter 45 mm, totalhöjd 8 mm.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Nu så börjar det likna något med styrlagret. Tack @Mayhem för dust covern. Detta funkar fint. Dock hade jag ju så klart oturen att ha kommit på att det var dags att slutligen kapa styrröret ca 10 mm här om veckan. Fördömt... för det var ungefär detta jag hade behövt nu. Får helt enkelt köpa en stam med lite mindre stack height. Tror DMR Defy borde göra susen.
IMG_20201125_210905955.jpg

Berk

Aktiv medlem
Nu så börjar det likna något med styrlagret. Tack @Mayhem för dust covern. Detta funkar fint. Dock hade jag ju så klart oturen att ha kommit på att det var dags att slutligen kapa styrröret ca 10 mm här om veckan. Fördömt... för det var ungefär detta jag hade behövt nu. Får helt enkelt köpa en stam med lite mindre stack height. Tror DMR Defy borde göra susen.Visa bilaga 455220
Fint! Har du redan provat?

Ser att min FSA dust cap, som jag inte hittade, skulle hade varit för högt. Nukeproof Horizon är också en jättefin stam med låg stack height.

BuTTuS

Aktiv medlem
Kan den samlade expertisen här avgöra om det skulle passa till min ICAN SN04, eller måste jag ta isär och mäta? Vad behöver i så fall mätas, något mer än ytterdiameter?

3F2AACF8-5069-41E2-9CBA-55F40D94F61D.png
18A7BAEE-3B82-4601-BB67-1FB9DCE80E59.png
1C943349-9DC7-4844-9B97-17D401BC477F.png
9ADDDDE2-7F47-4FC8-B2F4-0D8BB54F7AE3.png

Mayhem

Aktiv medlem
Kan den samlade expertisen här avgöra om det skulle passa till min ICAN SN04, eller måste jag ta isär och mäta?
Framgår inte exakt vad "det" refererar till, men nej inga av produkterna som hittills tagits upp i denna tråd passar din ram. FSA No.42 standard innebär som namnet antyder IS42 övre lager. Enda varianten som passar integrerade lager är 9point8 Slack-R och den är endast för IS41 övre lager.

BuTTuS

Aktiv medlem
Framgår inte exakt vad "det" refererar till, men nej inga av produkterna som hittills tagits upp i denna tråd passar din ram. FSA No.42 standard innebär som namnet antyder IS42 övre lager. Enda varianten som passar integrerade lager är 9point8 Slack-R och den är endast för IS41 övre lager.
Tack, men det var ju synd... Och på den delen av cykeln lär man väl inte våga fulmecka någon sorts shims typ "linda ölburk runt", eller? :-)

Berk

Aktiv medlem
Jaha, kunde inte hålla mig. Jag har svurit över att man inte kan sätta angleset på cuben så pass länge nu. Beställning på 1,8 graders angle set är nu lagd.

HA från början är 67,5 grader. Kör 29" 140 gaffel och mullet så det bör nu ligga på ca 66 grader, så då landar jag väl på någonstans kring drygt 64 med mullet och ganska prick 65 med 27,5.
Var köpte du din? Hittar den bara hos 9point8.ca och förstår inte hur det funkar med moms och avgifter.

Valhalla_

Aktiv medlem
Köpte från 9point8.ca och det var inga bekymmer. Har för mig att jag betalade tullavgiften till transportören dagen innan de körde ut paketet. Vill minnas att avgiften var ca 400 spänn. Blev dyrt men det var det värt. Hojen är helt fantastisk nu.

Berk

Aktiv medlem
Köpte från 9point8.ca och det var inga bekymmer. Har för mig att jag betalade tullavgiften till transportören dagen innan de körde ut paketet. Vill minnas att avgiften var ca 400 spänn. Blev dyrt men det var det värt. Hojen är helt fantastisk nu.
Bra att min tips var till nytta!
Helt klart att det är värt det om man har en cykel med för brant gaffelvinkel (eller om man har en son som gillar stigcykling och HT från Vpace har för brant gaffelvinkel som enda nackdel). Jag funderar på begagnade ram, då är det bra att veta hur mycket kostnader kommer till.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer