Ankfotad

Ankfotad
Hej!

Har fötter som Charlie Chaplin. Har löst detta med pedal distanser och det underlättar i o m att man får isär tårna.

Har shimano SPD pedaler och cleats och skor som passar detta.

Nästa problem är att det är svårt att få till en tillräckligt stor vinkel på cleatsen under skon. De jag har går inte att vrida på så mycket som skulle behövas.

Finns det några cleats eller pedaler som tillåter större justering av fotvinkeln? Finns det andra lösningar?

Misstänker att speedolay pedaler hade kunnat vara en idé om det inte var så att jag har SPD skor och pedaler och att det handlar om MTB.

Tacksam för tips.

Pfaff

Aktiv medlem
Ankfotad

Kalle med K

Aktiv medlem
Ankfotad
Känns som en äkta Kina-kopia på en Speedpaly som fanns för MTB
Landsväg, men priset är extremt lågt

Jonatan F

Aktiv medlem
Ankfotad
Jag har samma problem och fick tipset om vinklade inlägg under klossarna som vinklar hela foten. Men det bör ju göras i samråd med någon som vet. Sportslab / elit rehab är väldigt kompetenta om du bor i den änden av Sverige.

Ankfotad
Jag har samma problem och fick tipset om vinklade inlägg under klossarna som vinklar hela foten. Men det bör ju göras i samråd med någon som vet. Sportslab / elit rehab är väldigt kompetenta om du bor i den änden av Sverige.
Det låter mycket spännande, jag skulle vilja kunna vinkla foten något. Går framförallt på stortån.

Detta funkar alltså på SPD cleats också?

Ankfotad
Det finns flera pedaler med mer eller mindre float. Crankbrothers Eggbeaters, Time ATAC och de ovan nämnda speedplay. Men Speedplay känns mer landsväg medan de två andra passar dina skor. Köper du nya pedaler så följer det med klossar.
Tack för svar! Jag vill ju framför allt kunna vinkla cleatsen under skon. Även om mer float skulle kunna vara en lösning så känns det bättre att i första hand kunna få till rätt vinkel på cleatsen, om det överhuvudtaget går.

Ankfotad
Om det är så mycket skulle en lösning kunna vara att såga av två hörn från skoplattan i skon, om man har/köper skor där man kan tar ut plattan. Då kan man vinkla klossarna mycket mer. Kanske behöver man fila slitsen i sulan lite.
Tanken har slagit mig, men tänkte att det kanske fanns cleats med inbyggd större vinkel eller liknande, finns ju så mycket andra prylar!

Har ett par shimano skor ska titta om jag kommer åt plattan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer