[Annons] VIDEO: Så transporterar du cykeln med bil (tak, på dragkrok och inne)

Ni nämnde barncyklar i filmen. Vi som är barnsliga i sinnet och lallar runt på en bmx ibland, är det görbart att spänna fast en sån i ett sådant ställ som låser runt diagonalröret? Går det att justera armen så kort tro?

Alfakrull

Medlem
Jag brukar hålla i gaffelbenet och sadelröret, då blir det inte lika brett mellan händerna och en når högre. I videon låter det som att det inte finns moderna hållare till fyrkantsprofil men det verkar finnas konverteringskit för de flesta Thule-hållarna. Den enklaste sorten fungerar dock bra för min del.

Jimel

Aktiv medlem
Alfakrull sa:
Jag brukar hålla i gaffelbenet och sadelröret, då blir det inte lika brett mellan händerna och en når högre. I videon låter det som att det inte finns moderna hållare till fyrkantsprofil men det verkar finnas konverteringskit för de flesta Thule-hållarna. Den enklaste sorten fungerar dock bra för min del.
Samma här, har den billiga modellen utav Thule hållare där man skruva upptill, jag som är 172 lång behöver inte klättra upp som dom säger i filmen.

Aron

Aktiv medlem
Stevie DeVille sa:
Ni nämnde barncyklar i filmen. Vi som är barnsliga i sinnet och lallar runt på en bmx ibland, är det görbart att spänna fast en sån i ett sådant ställ som låser runt diagonalröret? Går det att justera armen så kort tro?
Jag har aldrig haft några problem att lasta BMX hojar varken på tak eller krok. När man sänker griparmen på takhållaren så innebär det att cykeln hamnar lite längre bak på hållaren. Hjulfästena justeras i längdled och hjulbasen är kort så det fungerar fint. Det är heller inga problem att sätta en BMX i en dragkrokshållare. Principen är liknande som på en barncykel.

Konverteringskit mellan fyrkantsprofil och T-spår finns till i stort sett alla hållare från de större tillverkarna, sorry om det inte framkom i filmen. Det man bör ha i åtanke är att det finns två storlekar av T-hållarfästena, jag lärde mig det den dyra vägen...

Apropå pall så tycker jag att den här produkten ser rätt fiffig ut. https://mokidoorstep.com/

Det borde gå att själv skruva ihop något liknande själv utifrån ett vinkeljärn, om man är någorlunda händig.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
När jag körde Forester och ofta lastade kajaker på taket så klev jag på bakdäcket för att komma upp.

Men SUV är rätt kass om man lastar på taket ofta. Sålde den när vi flyttade ut ur skogen.

Aktiv medlem
Att prata cykeltransport utanpå bil och inte nämna hur förödande spolarvätska är för skivbromsar kanske är något att tänka på inför kommande filmer?

Jimel

Aktiv medlem
Varför skulle det vara förödande? Vatten är inget farligt och själva spolarvätskan dunstar ju bort. Aldrig märkt något problem.

Aktiv medlem
Jimel sa:
Varför skulle det vara förödande? Vatten är inget farligt och själva spolarvätskan dunstar ju bort. Aldrig märkt något problem.

Möjligt att det skiljer mellan spolarvätska och spolarvätska. Men jag vet flera som efter en biltur med spolarvätska fått rejält skrik och dåligt funktion i bromsarna. Och det krävs ganska hård körning för att få dem rena.

Vet till och med personer som efter varje bilfärd är väldigt noga med att tvätta skivan innan han vidrört bromsen för att det inte skall gå upp i beläggen.

/V

Jimel

Aktiv medlem
Ville sa:
Jimel sa:

Möjligt att det skiljer mellan spolarvätska och spolarvätska. Men jag vet flera som efter en biltur med spolarvätska fått rejält skrik och dåligt funktion i bromsarna. Och det krävs ganska hård körning för att få dem rena.

Vet till och med personer som efter varje bilfärd är väldigt noga med att tvätta skivan innan han vidrört bromsen för att det inte skall gå upp i beläggen.

/V
Såpass! Ja då fortsätter jag med snikvätska från biltema ?

Kneecap

Aktiv medlem
Jimel sa:
Såpass! Ja då fortsätter jag med snikvätska från biltema ?
Tjena!

Bättre att köpa Lahega, klart effektivare och dofta bättre. Dessutom samma pris när Volvo kör erbjudanden på den.
Det är nog bara ÖoBs som luktar värre än Biltemas.

thomalin

Aktiv medlem
Gripklon, litar ni på den? Vågar inte dra åt den alltför hårt i ramen, så jag skulle hellre se en ramomslutande infästning än en öppen klämma.. så jag drar alltid en rem runt också, hur gör ni andra? Någon som tappat hojen?

Raggamuffin

Aktiv medlem
thomalin sa:
Gripklon, litar ni på den? Vågar inte dra åt den alltför hårt i ramen, så jag skulle hellre se en ramomslutande infästning än en öppen klämma.. så jag drar alltid en rem runt också, hur gör ni andra? Någon som tappat hojen?
Drar bara så den ligger emot och inte kan röra sig, hårdare än så finns väl ingen mening med? Släpper det i mekaniken så gör det så i vilket fall. Med det sagt så håller jag ändå med att klorna överlag är lite väl platta.

thomalin

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
thomalin sa:
Drar bara så den ligger emot och inte kan röra sig, hårdare än så finns väl ingen mening med? Släpper det i mekaniken så gör det så i vilket fall. Med det sagt så håller jag ändå med att klorna överlag är lite väl platta.
Ja, så är det ju, om infästning i klo eller cykelhållarram släpper så behöver man en redundans i form av rem runt cykelhållarramen och cykelramen. Jag tänker mer att själva klon tappar greppet av skak.

Skulle vara intressant om Thule tar ngt ansvar i ett sånt läge...

Raggamuffin

Aktiv medlem
thomalin sa:
Raggamuffin sa:
thomalin sa:
Ja, så är det ju, om infästning i klo eller cykelhållarram släpper så behöver man en redundans i form av rem runt cykelhållarramen och cykelramen. Jag tänker mer att själva klon tappar greppet av skak.

Skulle vara intressant om Thule tar ngt ansvar i ett sånt läge...
Det var skak jag syftade på i första meningen.

Om hållaren går sönder inom garantitiden kanske de gör det men om den skakar loss får man väl hoppas att de inte gör det.

grenhall

Ny medlem
Angående nummerskylten så beställer man en reflekterande nummerskylt från valfritt internetbolag i rätt dimension. Man beställer inte en ny från Transportstyrelsen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
grenhall sa:
Angående nummerskylten så beställer man en reflekterande nummerskylt från valfritt internetbolag i rätt dimension. Man beställer inte en ny från Transportstyrelsen.
Är det nya regler? Såg nån webbutik som hade text om något liknande. Onekligen mycket bättre än äldre regler, då ska man bara slanta upp för en xt2..

Rattnalle

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
grenhall sa:
Är det nya regler? Såg nån webbutik som hade text om något liknande. Onekligen mycket bättre än äldre regler, då ska man bara slanta upp för en xt2..
Det har jag inte sett något om heller. Inget Transportstyrelsen skrivit om i nyhetsflödet på sin hemsida iaf.

Spacekitty

Aktiv medlem
thomalin sa:
Ja, så är det ju, om infästning i klo eller cykelhållarram släpper så behöver man en redundans i form av rem runt cykelhållarramen och cykelramen. Jag tänker mer att själva klon tappar greppet av skak..
En av första gångerna jag använde mitt dragkroksställ, skakade klon loss under transport och cykeln fällde sig bakåt under färd på motorvägen. Sedan dess kör jag alltid med rem runt klo och cykel.

thomalin

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
thomalin sa:
Ja, så är det ju, om infästning i klo eller cykelhållarram släpper så behöver man en redundans i form av rem runt cykelhållarramen och cykelramen. Jag tänker mer att själva klon tappar greppet av skak..
En av första gångerna jag använde mitt dragkroksställ, skakade klon loss under transport och cykeln fällde sig bakåt under färd på motorvägen. Sedan dess kör jag alltid med rem runt klo och cykel.
Tack, då var det inte bara ett hjärnspöke... då kör jag vidare som nu.

Lite förvånande att Thule ändå väljer att inte ha en sluten klo, hade varit busenkelt att addera. Förstår att man själv litar på sin lösning men jag tycker inte att den är superlätt att få att greppa bra på alla ramar te x formade och avsmalnande kolfiberramar. På raka symmetriska aluramar, inget problem.

Som det är nu så uppstår en osäkerhetsfaktor. Oavsett befogat eller ej och beroende på handhavande eller ej, vilket varumärke som bygger på trygg transport för kundernas dyrgripar vill förknippas med osäkerhet?

Rattnalle

Aktiv medlem
thomalin sa:
Spacekitty sa:
thomalin sa:
Tack, då var det inte bara ett hjärnspöke... då kör jag vidare som nu.

Lite förvånande att Thule ändå väljer att inte ha en sluten klo, hade varit busenkelt att addera. Förstår att man själv litar på sin lösning men jag tycker inte att den är superlätt att få att greppa bra på alla ramar te x formade och avsmalnande kolfiberramar. På raka symmetriska aluramar, inget problem.

Som det är nu så uppstår en osäkerhetsfaktor. Oavsett befogat eller ej och beroende på handhavande eller ej, vilket varumärke som bygger på trygg transport för kundernas dyrgripar vill förknippas med osäkerhet?
En sluten klo skulle å andra sidan behöva vara mycket större för att säkert nå runt alla ramar.

thomalin

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
En sluten klo skulle å andra sidan behöva vara mycket större för att säkert nå runt alla ramar.
Mmm... ja, och låsningen skulle behövas göras om. Jag ser nog framför mig en rätt enkel lösning baserat på dagens klo. Ett sådant gummispännband som använd till deras enklare hänga-på-ställ skulle räcka.

Antex66

Ny medlem
thomalin sa:
Rattnalle sa:
Mmm... ja, och låsningen skulle behövas göras om. Jag ser nog framför mig en rätt enkel lösning baserat på dagens klo. Ett sådant gummispännband som använd till deras enklare hänga-på-ställ skulle räcka.
Har fått för mig att det är det låsfunktionen är till för. Dvs inte för stöld i huvudsak utan för att hindra klon från att öppnas under färd.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ville sa:
Jimel sa:

/V
Jag trodde på fullt allvar att du skämtade när du skrev så med tanke på hur ofta den frågan ändå dyker upp. Men alkohol och vatten, lite tensider, det borde inte kunna göra varken till eller från. Särskilt inte jämfört med alla konstiga medel för rengöring eller glans folk har på sina cyklar.

fastforward

Ny medlem
Hallå, ni måste ju spänna fast cykeln inne i bilen också. Vid krock kommer annars cykeln flygande med ordentlig kraft.

Använd säkerhetsbältena till baksätet eller spännband genom ramen och fäst i bakluckans låsmekanism. Eller om det finns bra lastöglor.

Jag tror även att cykeln hade fått plats utan att ta av framhjulet, brukar funka i mellanklassbilar eller större.

Raggamuffin

Aktiv medlem
fastforward sa:
Hallå, ni måste ju spänna fast cykeln inne i bilen också. Vid krock kommer annars cykeln flygande med ordentlig kraft.

Använd säkerhetsbältena till baksätet eller spännband genom ramen och fäst i bakluckans låsmekanism. Eller om det finns bra lastöglor.

Jag tror även att cykeln hade fått plats utan att ta av framhjulet, brukar funka i mellanklassbilar eller större.
En modern 29" utan att ta av framhjulet?

Rattnalle

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
fastforward sa:

En modern 29" utan att ta av framhjulet?
Min 27,5" Bird är grymt jobbig att få in med framhjulet på i min V70. Det går men svårt med för mycket annat och två är bara att glömma.

Ett problem, utöver inte alltid så bra lastöglor, jag ser med många moderna kombis är att trafiksäkerhet verkar vara omodernt och få har riktiga integrerade lastnät som funkar även med sätena fällda. Volvo la ju också ner det. Förmodligen för att bara jag verkar använda nätet..

Rattnalle

Aktiv medlem
Vad gäller själva lastandet. Presenning borde ju vara givet att täcka hela golvet med. Då får man med sig avramlad smuts ut igen. Trevligt för oss som inte kan låna sponsorbil att smutsa ner ;-)

Aron

Aktiv medlem
thomalin sa:
Gripklon, litar ni på den?
Jag brukar försöka trä den "uppifrån". Min tanke är att det ska skaka extremt mycket för att den ska kunna trilla av då.

fastforward sa:
Det hade gått att lägga in cykeln med framhjulet på. Men det är mer besvär att försöka baxa in den så på egen hand än att skruva av hjulet. Dessutom ville jag illustrera hur man gör när man har fler cyklar, eller mycket packning.

Allroad

Ny medlem
grenhall sa:
Det är väl ändå lag på att skyltarna skall vara från transportstyrelsen.

En bländande tredjepartstillverkad skylt ser jag inget syfte med för övrigt, vad skall den vara bra för?

Gordon

Ny medlem
”Är det säkrare att ha bilen inne i bilen?”
Menar ni en bil som ska få plats i en annan eller samma bil som ska trixas in i sig själv?

Wingqvist

Ny medlem
Gordon sa:
”Är det säkrare att ha bilen inne i bilen?”
Menar ni en bil som ska få plats i en annan eller samma bil som ska trixas in i sig själv?
Bil i bil hade varit något! Nope, ett hjärnsläpp när vi skrev bara. Har korrigerat nu, tack för feedbacken!

Kasper1

Medlem
Tar typ 3 min at få cykeln lastet I bilen, av med båda hjul.
Om man hjulpåsor funkar dom bra som skydd för smuts och skyddar även ramen.

Allen91

Ny medlem
Och vad händer om man hamnar i en krock med cykeln lastad sådär..? Jo man får cykeln rakt i bakhuvudet. Inte så smart skulle jag säga. Inte så smart heller att göra en video om detta som om det vore världens bästa idé när det är sjukt farlig

Senast ändrad:

NOSR

Ny medlem
fastforward sa:

Måste nog varna för att använda backluckans låsmekanisk!!
Kanske förstådd jag inte hur du menade, men då är risken att även andra missförstår. En vän till mig spenderade åtskilliga timmar med att försöka få upp sin baklucka efter att en rem från en ryggsäck fastnat i låsmekanismen i bakluckan på hans SAAB 9-5 kombi. Två veckor senare kunde en verkstad hjälpa honom öppna...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer