Anpassa campagrupp till mig. Litet hjälp önskas!

Stålhäst

Aktiv medlem
Hej, nu håller jag på att beställa min campagrupp.
Jag är 192,5
Benlängd 92, 5

Sadelrör på min cykel är 62cm.

Ska jag ha 170, 172,5 eller 175 på vevparti till att börja med?

Stålhäst

Aktiv medlem
Tack! Då går jag vidare till kuggar. Vill kunna köra backar och vara snabb. Som cyklist har jag snöat in på landsväg, men är inte väldigt stark. Något som jag ska jobba med under sommaren:)

Vilken tror ni passar bäst?
Screenshot_20200326-162126.jpg

ooms

Aktiv medlem
Vilka backar vill du köra? I Sverige skulle jag nöja mig med 52-36 och 12-27. Möjligtvis 50-34 om du är högkadensare. Om du tänker köra mycket i höga berg är nog 50-34 att föredra direkt.

Stumpy

Aktiv medlem
+1
52/36 och 12-27 är min favoutväxling här hemma.
Trampar jag inte ur förrän i 60+ km/h och klarar att ta sig uppför Kråkvägen.

Senast ändrad:

Stålhäst

Aktiv medlem
Tjaa, jag kommer ju mest köra här hemma på platta Ekerö och så. Och några backar som jag hittar. men det ser ju trevligt ut att åka till Italiens kringliga backar... Inte just nu kanske, men sen.I sådana fall tror jag att jag tar 12-27 52-36. Tack!

Mats65

Medlem
50/34

11-25 eller 12-27 i Sverige.
Ska du köra långa backar utomlands så sätter du på 11-29 eller 11-32.
Tänk på att du behöver medium cage på bakväxeln för >29

Mayhem

Aktiv medlem
Byta både klingor och kassett vid resor eller liknande är ju avsevärt dyrare (och mer jobb) än att bara byta kassett. Hade hållit mig till compact 50-34T och endast bytt kassett efter terräng.

Stålhäst

Aktiv medlem
Byta både klingor och kassett vid resor eller liknande är ju avsevärt dyrare (och mer jobb) än att bara byta kassett. Hade hållit mig till compact 50-34T och endast bytt kassett efter terräng.
Tack. Får fundera litet på det då innan jag beställer. Eftersom det kommer olika råd:)

ooms

Aktiv medlem
Är du klen (som du säger😁), så kan du ju köra 50-34 och köpa klätterkassett nu (ex.vis 11-29(?) så du slipper medium cage), och beställa en 12-27:a fr annat håll. Eller kanske t.o.m. 12-25 om det finns för campa.

Mats65

Medlem
Ja, precis. Men jag håller på att anpassa en grupp som jag beställer från bikeshop!
Ok, då fanns det ju inte så mycket att välja på.
Själv föredrar jag att ha en tätstegad kassett. Kör med 11-23, men det finns ju inte till Potenza.
Du kan ju köpa 11-29 eller 11-32 i gruppen för framtida resor och beställa 11-25 eller 12-27 på annat ställe.

Edit: 2:a på pucken

Jozerof

Medlem
Har inget att bidra egentligen till diskussionen rent tekniskt det har de flesta hjälpt till med. Vill mest rikta eloge till TS för val av Campagnolo som drivlina <3 Lycka till med cyklandet. Hoppas styret passar ;)

a.svensson

Aktiv medlem
Det fanns en tid då Campagnolo inte tillverkade kassetter större än 26 kuggar och då var det 39 som minsta fram.
Man gjorde komponenter för riktiga cyklister inte för klena amatörer.
Nu har dock tiderna ändrats, konkurrensen är högre och man är tvungen att lyssna vad kunderna vill ha.
Är själv 190 lång och väger stundom in över 90 pannor och trampar här hemma omkring på 53-39 ,12-25.
Cyklar jag någonstans i södra Europa, då vill jag ha kompakt fram d.v.s 50-34 med minst 28 kuggar bak.
Hemma i Sverige känns kompakt helt onödigt såvida man inte har Klevaliden eller motsvarande backe i närheten.

n3wton

Aktiv medlem
50/34 på vevpartiet, eller ännu mindre. Proffs, som är sjukt mycket snabbare än både dig och mig och som dessutom spenderar stora delar av sin tid i klunga, cyklar med 52 eller 53 på stora. Är du inte lågkadensare är ett 52-36 eller tom ännu mer kuggar totalt fel.

Tätstegad kassett är förmodligen att föredra, men jag som cyklar förhållandevis backigt går ändå på förhållandevis stort antal kuggar på stora bak för att lösa det. Man ska veta om att glest stegad kassett ändrar lägstaväxeln mycket, men har nästan alltid samma högstaväxel som en riktigt tätstegad kassett (givet samma vevparti). Man väljer alltså lägsta möjliga bekväma hastighet och betalar med stora steg mellan växlarna om man ska ha en stor kassett.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
52/36 med 12-27, helt klart. Tycker det är en väldigt mångsidig kombination. Man kan hålla hög fart och har en lätt växel kvar när man inte känner sig så stark i någon backe.

ejma

Aktiv medlem
Jag tror att 52/36 med 11/27 täcker in det mesta kring Stockholm. De som sitter många timmar i sadeln utan vana och går tomma på energi kanske vill ha lättare utväxling för de riktigt långa sega motluten.
De första 100 milen för säsongen brukar kännas lite ringrostigt.

HåkanC

Aktiv medlem

Stålhäst

Aktiv medlem

Stålhäst

Aktiv medlem
50/34 på vevpartiet, eller ännu mindre. Proffs, som är sjukt mycket snabbare än både dig och mig och som dessutom spenderar stora delar av sin tid i klunga, cyklar med 52 eller 53 på stora. Är du inte lågkadensare är ett 52-36 eller tom ännu mer kuggar totalt fel.

Tätstegad kassett är förmodligen att föredra, men jag som cyklar förhållandevis backigt går ändå på förhållandevis stort antal kuggar på stora bak för att lösa det. Man ska veta om att glest stegad kassett ändrar lägstaväxeln mycket, men har nästan alltid samma högstaväxel som en riktigt tätstegad kassett (givet samma vevparti). Man väljer alltså lägsta möjliga bekväma hastighet och betalar med stora steg mellan växlarna om man ska ha en stor kassett.
Totalt fel säger du. Typiskt. Men inte så fel heller? Nu blir jag osäker igen.

HåkanC

Aktiv medlem

borano20

Medlem
Hej.. Du skriver inte om du ska ha 11 eller 12delat. Du kan ju gärna utgå ifrån din marschfart när du kör ensam och bygga utväxlingarna runt den. Kolla in HåkanCs eminenta utväxlingstabell, där kan du se din fart och på vilka växlar du får den. Jag håller helt med Håkan, nån 11 har jag aldrig saknat, och den får du genom att försaka ett drev nånstans i mitten, 16-18. Dom är för mig mycket viktigare för att hålla en jämn fart/kadens. Jag bor i Mälardalen, enligt somliga här gör jag allt fel, har 53/39, 12-25. Kommer inte ihåg när jag körde på 39an sist, de feruuuktänsvärda backar vi har, upp till 200km, nej menar meter, långa kan du ta genom att tadaaa, ställa dig upp å punga på hela jävla vägen. Det går ju inte om FTP eller maxpuls är en huvudvärk för dig, är det så, så vill jag rekommendera en trainer inomhus. Då har du full koll på passen. Annars 52/36, 12-27/12delat, eller 52/36, 12-25/11delat. Du ska nog inte åka till Alperna i år så då har du goood tid på dig att fundera ut vilken kassett ( utväxling ) du köper dit. Då köper du en passande alpkassett, en ny kedja och två kedjelås, gärna Wippermanns lås. Bryt kedjan, ta bort kassetten och lägg på din nya kassett och den nya kedjan med kedjelås. När du kommer hem så plockar du av alpkassetten och kedjan som du kört på och som antagligen är för lång till mälardalskassetten. Plocka på mälardalskassetten och den gamla, kortare kedjan som du försluter med det andra kedjelåset, poff så har du två kompletta transmissioner till två olika ändamål. Du kan också köpa 50/34 och köpa till ett 52ans kedjehjul för hemmabruk å bara skifta efter behov. mvh borano20

Stålhäst

Aktiv medlem
Hej.. Du skriver inte om du ska ha 11 eller 12delat. Du kan ju gärna utgå ifrån din marschfart när du kör ensam och bygga utväxlingarna runt den. Kolla in HåkanCs eminenta utväxlingstabell, där kan du se din fart och på vilka växlar du får den. Jag håller helt med Håkan, nån 11 har jag aldrig saknat, och den får du genom att försaka ett drev nånstans i mitten, 16-18. Dom är för mig mycket viktigare för att hålla en jämn fart/kadens. Jag bor i Mälardalen, enligt somliga här gör jag allt fel, har 53/39, 12-25. Kommer inte ihåg när jag körde på 39an sist, de feruuuktänsvärda backar vi har, upp till 200km, nej menar meter, långa kan du ta genom att tadaaa, ställa dig upp å punga på hela jävla vägen. Det går ju inte om FTP eller maxpuls är en huvudvärk för dig, är det så, så vill jag rekommendera en trainer inomhus. Då har du full koll på passen. Annars 52/36, 12-27/12delat, eller 52/36, 12-25/11delat. Du ska nog inte åka till Alperna i år så då har du goood tid på dig att fundera ut vilken kassett ( utväxling ) du köper dit. Då köper du en passande alpkassett, en ny kedja och två kedjelås, gärna Wippermanns lås. Bryt kedjan, ta bort kassetten och lägg på din nya kassett och den nya kedjan med kedjelås. När du kommer hem så plockar du av alpkassetten och kedjan som du kört på och som antagligen är för lång till mälardalskassetten. Plocka på mälardalskassetten och den gamla, kortare kedjan som du försluter med det andra kedjelåset, poff så har du två kompletta transmissioner till två olika ändamål. Du kan också köpa 50/34 och köpa till ett 52ans kedjehjul för hemmabruk å bara skifta efter behov. mvh borano20
Hej!

Tack för ett långt inlägg. Det är sant det du säger, jag beställer något i den stilen som du och många rekommenderar👍

roller

Aktiv medlem
Detta med utväxling är individuellt vad man trivs med. Om du inte tidigare har cyklat landsväg kanske du kan låna någon kompis cykel och testa. Jag själv använder 50/34 och 11-25 men skulle inte ha något emot att byta till 12-28. Jag har gärna några låga växlar för uppvärmning och nedvarvning om man råkar ut för motlut och motvind när man vill (behöver) ta det lugnt.

n3wton

Aktiv medlem
Totalt fel säger du. Typiskt. Men inte så fel heller? Nu blir jag osäker igen.
Totalt fel är ju hårt att säga, men stort framdrev är fräckare än vad det är funktionellt, iallafall i mitt fall. Titta på tex HåkanCs länkade kalkylator och se vilket hastighetsintervall du får växlar för, och jämför med "verkligheten".

Jag grundar rådet till viss del på att de som verkligen vet exakt vilken utväxling de ska ha och då gjort valet att 52 eller 53 är optimalt också cyklat såpass mycket att de på riktigt orkar dra runt en sådan utväxling, vilket kanske inte gäller på samma vis för någon som saknar den erfarenheten.

ooms

Aktiv medlem
Fast ska man titta på en sån där kalkylator måste man veta vilken kadens man trivs med också (för att dra några slutsatser utifrån de hastigheter man brukar hålla). Jag har 50-34 på min Trek Crockett och 52-36 på min Canyon Ultimate. Tycker det går lika ”lätt/tungt” på båda på lvg men det går fortare på Canyon.

n3wton

Aktiv medlem
Fast ska man titta på en sån där kalkylator måste man veta vilken kadens man trivs med också (för att dra några slutsatser utifrån de hastigheter man brukar hålla). Jag har 50-34 på min Trek Crockett och 52-36 på min Canyon Ultimate. Tycker det går lika ”lätt/tungt” på båda på lvg men det går fortare på Canyon.
Du kanske har olika däck på cyklarna? Större klinga betyder inte snabbare cykel förrän man börjar nå toppfarten och sista växeln.

Edit: Medhåll på att man måste veta en hel del grejer innan man har nytta av kalkylatorn!

Stålhäst

Aktiv medlem
Har kört en del på min gamla peugeot. Kanske 15 mil i höstas. Tror att det är 52? Och bak 25?

Jag vet iallafall att jag saknade en lättare växel i min hemuppförsbacke. Annars kändes det bra. Men de högre var tunga, då cyklade jag om de flesta lvgare. På bekostnad att jag blev väldigt trött snabbt.
Screenshot_20200327-085014.jpg
Screenshot_20200327-085002.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
Har kört en del på min gamla peugeot. Kanske 15 mil i höstas. Tror att det är 52? Och bak 25?

Jag vet iallafall att jag saknade en lättare växel i min hemuppförsbacke. Annars kändes det bra. Men de högre var tunga, då cyklade jag om de flesta lvgare. På bekostnad att jag blev väldigt trött snabbt.
Bra
Då har du en utgångspunkt
Eller du har det åtminstone om du räknar tänderna (så slipper du frågetecknen ovan!) och knappar in dem i kalkylatorn

borano20

Medlem

Jag vet iallafall att jag saknade en lättare växel i min hemuppförsbacke. Annars kändes det bra. Men de högre var tunga, då cyklade jag om de flesta lvgare. På bekostnad att jag blev väldigt trött snabbt. Visa bilaga 407796Visa bilaga 407797
Hej.. Det där ser ut som ett dåtida standard 52/42. Kolla på en utväxlingstabell och jämför 42-25, eller vad du har, med 36-xx. xx anger vilket drev du ska ha för att få samma lägstautväxling som du har idag. Runt 21?? Köper du då en kassett som slutar på 25, så får du två lägre växlar mot idag. Köper du en kassett som slutar på 27, så får du tre lägre växlar mot idag. mvh borano20

Stålhäst

Aktiv medlem
Hej.. Det där ser ut som ett dåtida standard 52/42. Kolla på en utväxlingstabell och jämför 42-25, eller vad du har, med 36-xx. xx anger vilket drev du ska ha för att få samma lägstautväxling som du har idag. Runt 21?? Köper du då en kassett som slutar på 25, så får du två lägre växlar mot idag. Köper du en kassett som slutar på 27, så får du tre lägre växlar mot idag. mvh borano20
Tack! Ska försöka sätta mig in i tabellen och försöka få ut något. Men två eller tre lägre låter inte alls fel.

hgrd

Medlem
En trevlig sak med kompakt-vevparti är att även om man kör solo och inte är supertränad så kan man ligga på storklingan för jämnan på många håll i Sverige. Jag tycker det är trist om man märker att man är i precis det där gränslandet kapacitetsmässigt att man måste gå ner på lillklingan så fort det kommer ett motlut. Det är heller inte särskilt ofta man trampar ur 50-11t här.

ooms

Aktiv medlem
Ja, hua. Jag hade 53-39 och 12-25 på min förra hoj. Det funkade oftast bra, men 39-25 var ofta på gränsen i Tällberg på Siljan Runt. Med nya cykeln som har 52-36 och 12-25 är det inga problem. För längre backar kanske det behövs nåt ännu lättare, men jag tror en kassett med 28 eller 30 skulle lösa det. Får väl tillägga att jag är lågkadensare också, gillar inte att sitta och vispa som en galning utan ligger nog snarare kring 80-85 än 90+ i kadens.

ejma

Aktiv medlem
Jag har 53/39 med 11/25. Kan lugnt säga att jag använder 11:an mer än 25:an. 25:an användes förra våren uppför Hakungebacken när benen var sura och energin slut i kroppen.
Har svårt att tänka mig att ts behöver lättare växlar än 36/27 i Stockholmsområdet.
50 klinga kanske räcker till i de flesta fall, men om ts tillhör de som inte har hög naturlig kadens kan den kännas liten i medvind och medlut.
Jag tror inte att ts kommer märka någon skillnad på 52/36 och 50/34 förutom att han nästan aldrig kommer köra på 34:an.

Inte helt självklart vad som fungerar bäst för ts. Jag tycker att mitten är en bättre utgångspunkt än extremerna.

ooms

Aktiv medlem
Jag har 53/39 med 11/25. Kan lugnt säga att jag använder 11:an mer än 25:an. 25:an användes förra våren uppför Hakungebacken när benen var sura och energin slut i kroppen.
Har svårt att tänka mig att ts behöver lättare växlar än 36/27 i Stockholmsområdet.
50 klinga kanske räcker till i de flesta fall, men om ts tillhör de som inte har hög naturlig kadens kan den kännas liten i medvind och medlut.
Jag tror inte att ts kommer märka någon skillnad på 52/36 och 50/34 förutom att han nästan aldrig kommer köra på 34:an.

Inte helt självklart vad som fungerar bäst för ts. Jag tycker att mitten är en bättre utgångspunkt än extremerna.
Håller med. Jag upplevde som sagt stor skillnad på att gå fr 53-39 ner till 52-36 med 12-25 kasett i båda fallen. Betydligt lättare i de tyngsta uppförsluten, utan att ge alltför mycket avkall på platten.

bellasoda

Aktiv medlem
En trevlig sak med kompakt-vevparti är att även om man kör solo och inte är supertränad så kan man ligga på storklingan för jämnan på många håll i Sverige. Jag tycker det är trist om man märker att man är i precis det där gränslandet kapacitetsmässigt att man måste gå ner på lillklingan så fort det kommer ett motlut. Det är heller inte särskilt ofta man trampar ur 50-11t här.
Det där med klingor är väldigt personligt, men jag håller med det där om att 34-klinga ofta förblir helt oanvänd. När jag själv bytte till 53/39 så märkte jag att jag helt plöstligt började använda framväxeln emellanåt. Det känns väl rimligt tänker jag, annars kan man skippa framväxel helt.

För någon som är i princip nybörjare på landsväg så skulle jag ändå rekommendera 50/34. Det enda som är värre än att aldrig använda framväxeln är att behöva gå i uppförsbackarna. Man kan dessutom byta ut framklingorna med gott samvete efter 500 mils cykling till något som kan passa en bättre. Men först måste man ju lista ut det förstås, och det kanske tar 500 mils trampande. Men det är bara min åsikt.

Stålhäst

Aktiv medlem
Efter att jag läst har läst tror jag att jag tar 50/34 11-27.

Det är väl inte helt fel? Som sagt får jag cykla och känna efter, sedan byta klingor när jag vill.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer