ANT+ eller Bluetooth Garmin Pulsband

Hej!

Jag ska skaffa ett pulsband till min Garmin Fenix 6X Pro för att kunna montera klockan på styret när jag cyklar.
Vet dock inte vad skillnaden blir om pulsbandet har ANT+, Bluetooth eller båda?
Vad ska man föredra? Är det någon funktion man missar om man har det ena/andra?

Tacksam för hjälp!
Mvh Peter

Bengt-re

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska skaffa ett pulsband till min Garmin Fenix 6X Pro för att kunna montera klockan på styret när jag cyklar.
Vet dock inte vad skillnaden blir om pulsbandet har ANT+, Bluetooth eller båda?
Vad ska man föredra? Är det någon funktion man missar om man har det ena/andra?

Tacksam för hjälp!
Mvh Peter
ANT+ fungerar med färre saker. Dock är det i mitt tycke stabilare och har fördelen av att kunna kopplas till flera mottagare samtidigt.

I korthet - bt och ant+ ger flest möjligheter. Räcker det med ant+ är det strömsnålare, billigare och ger enligt min erfarenhet en strulfriare uppkoppling.

jonte987

Aktiv medlem
Jag har bara BT men vill ha ant om det är nån hjälp.
Främst för att både kunna tracka pulsen på klockan samtidigt som jag kan se den på andra devices

glitch

Aktiv medlem
Vilka är bäst då?
Mitt Elgiganten har börjat ge upp efter 1.5 år. Visar sporadiskt puls och pendlar upp och ned hur den vill.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Köpte ett wahoo med både och för att slippa fundera. Fungerar med både allt.

jonte987

Aktiv medlem
Om man har en klocka med bara BT ställer HR in sig på bara BT eller den kör BT och ANT ialla fall?

Jo det är klart att man kan köpa det dyraste som kan allt så behöver man inte fundera.

Jag som kan tyckas "vara snål och ekonomisk" vill därför inte bara köpa nyaste dyraste utan undrar om jag har ett pulsband med enbart ANT+, är det då någon funktion jag inte kan använda med min Garmin Fenix 6X Pro pga avsaknaden av bluetooth?

Mvh Peter

jonte987

Aktiv medlem
Fast hur mycket billigare än tickr finns det?
Ser nu att det står " Bluetooth och / eller ANT +" så jag får väl spara veckopengen och panta burkar ett tag.

och det borde bli billigare över tid eftersom jag förlänger livet på in M400 klocka ett par år

Mayhem

Aktiv medlem
Om man har en klocka med bara BT ställer HR in sig på bara BT eller den kör BT och ANT ialla fall?
Om jag inte har helt fel så så är ANT+ (eller i alla fall de enklare profilerna för puls/fart/kadens/etc.) ett rent broadcasting protokoll. Tror det fungerar som så att pulsbandet skickar ut data i etern oavsett någon enhet lyssnar i andra änden eftersom den helt enkelt inte kan veta något om det.

Fast hur mycket billigare än tickr finns det?
Ser nu att det står " Bluetooth och / eller ANT +" så jag får väl spara veckopengen och panta burkar ett tag.

och det borde bli billigare över tid eftersom jag förlänger livet på in M400 klocka ett par år
Man kan återanvända t.ex. ett pulsband dvs köpa begagnat av sitt syskon etc

DanielS

Aktiv medlem
Jo det är klart att man kan köpa det dyraste som kan allt så behöver man inte fundera.

Jag som kan tyckas "vara snål och ekonomisk" vill därför inte bara köpa nyaste dyraste utan undrar om jag har ett pulsband med enbart ANT+, är det då någon funktion jag inte kan använda med min Garmin Fenix 6X Pro pga avsaknaden av bluetooth?

Mvh Peter
Bra att veta är också att Garmin ger ingen support på enheter från andra tillverkare om något krånglar. Så jag skulle köpa ett pulsband från Gamin (eller en enhet de explicit supportar) för att vara på den säkra sidan. Jag hade en fart och kadens-sensor med BTLE som inte fungerade med mina två Garmin-enheter trots att de enligt spec supportar BTLE (sensorn fungerade med min tidigare klocka och min mobil utan problem).

Det finns ju också pulsband med lite fler features än bara puls. Det är väl snarast det som avgör hur mycket man måste betala..

Själv har jag ett pulsband från Garmins av deras enklaste modell (ANT+), har fungerat bra i 1.5 år med undantag för några enstaka gånger då det gett konstiga värden.

jonte987

Aktiv medlem
Precis, det är ju roligt för mina syskon som kan få mitt gamla BT band.

Men om jag håller mig till topic så ser jag att man nog ska ta och se till att ha dual BT och ant+. Apple stödjer tydligen inte ANT+ så rätt som det är sitter man framför zwift på en apple TV och förbannar att man snålade.

moros

Aktiv medlem
Vilka är bäst då?
Mitt Elgiganten har börjat ge upp efter 1.5 år. Visar sporadiskt puls och pendlar upp och ned hur den vill.
Har ett par st Elgiganten och märkte att det jag använder vanligtvis (BT/Ant+) så var det nog själva bandet som spökade. Så jag tog bandet från ett äldre BT som jag hade liggande. Har inte gett mig på att felsöka om det verkligen var trasigt men då jag bara behöver ett band åt gången så är det bra så. Har ett extra BT liggande också. Upplever inget strul i kopplingen på dessa, vare sig BT eller Ant, har kört det flera gånger i veckan på spinning, både mot cykel med inbyggd dator, samt Bodybike som kör med app endast (då en Samsung S10). Mot min Vivoactive 3 och mot min Edge 530. Enstaka gång med Bodybike appen har det varit lite bråk men då har bt av/på omstart hjälpt. Tycker det är ett oerhört prisvärt band. Framförallt om de fortfarande kör BT för 99:-

glitch

Aktiv medlem

Mvh Peter
Det billigaste jag hittade med båda var på Elgiganten, deras "Goji".
Det kostade typ 300 kr och det har funkat bra i ca 1.5år, nu funkar det sporadiskt och visar fel hela tiden.
Så jag kan inte rekommendera det.

moros

Aktiv medlem
De har haft två, ett BT för 99.- och ett med ant/bt för 299:-

För mig var det inte batteriproblem så jag tror det var själva remmen, men då jag hade ett extra liggande så var det bara att köra på det. Själva "hårdvaran" tuffar på. Hade nog kört det något liknande, typ 1-2 år. Dyngsvett ett par dagar i veckan, sköljer det efter varje pass. Vet inte hur länge ett Garmin, Polar eller Wahoo-band håller. För några hundringar extra kan det säkert vara värt att köpa t.ex. ett Garmin-band om man har Garmin-enheter. Då är man säker på kompatibiliteten också

glitch

Aktiv medlem
De har haft två, ett BT för 99.- och ett med ant/bt för 299:-

För mig var det inte batteriproblem så jag tror det var själva remmen, men då jag hade ett extra liggande så var det bara att köra på det. Själva "hårdvaran" tuffar på. Hade nog kört det något liknande, typ 1-2 år. Dyngsvett ett par dagar i veckan, sköljer det efter varje pass. Vet inte hur länge ett Garmin, Polar eller Wahoo-band håller. För några hundringar extra kan det säkert vara värt att köpa t.ex. ett Garmin-band om man har Garmin-enheter. Då är man säker på kompatibiliteten också
Vad var det med remmen? Nåt man kan se?
Batteribyte hjälpte i var fall inte.
När jag flyttar runt det på bröstet kommer det igång ibland men sen flippar det igen.

sebagge

Medlem
Bra att veta är också att Garmin ger ingen support på enheter från andra tillverkare om något krånglar. Så jag skulle köpa ett pulsband från Gamin (eller en enhet de explicit supportar) för att vara på den säkra sidan. Jag hade en fart och kadens-sensor med BTLE som inte fungerade med mina två Garmin-enheter trots att de enligt spec supportar BTLE (sensorn fungerade med min tidigare klocka och min mobil utan problem).

Det finns ju också pulsband med lite fler features än bara puls. Det är väl snarast det som avgör hur mycket man måste betala..

Själv har jag ett pulsband från Garmins av deras enklaste modell (ANT+), har fungerat bra i 1.5 år med undantag för några enstaka gånger då det gett konstiga värden.
Har du någon information om vilka enheter som krånglade ihop?

sebagge

Medlem
ANT+ fungerar med färre saker. Dock är det i mitt tycke stabilare och har fördelen av att kunna kopplas till flera mottagare samtidigt.

I korthet - bt och ant+ ger flest möjligheter. Räcker det med ant+ är det strömsnålare, billigare och ger enligt min erfarenhet en strulfriare uppkoppling.
Polars HRM ska kunna kopplas upp mot i vart fall två enheter

sebagge

Medlem
Om jag inte har helt fel så så är ANT+ (eller i alla fall de enklare profilerna för puls/fart/kadens/etc.) ett rent broadcasting protokoll. Tror det fungerar som så att pulsbandet skickar ut data i etern oavsett någon enhet lyssnar i andra änden eftersom den helt enkelt inte kan veta något om det.
ANT+ är broadcast för puls om man inte är i multisport-mode. I multisport-mode tror jag den går över på ant-fs som lagrar pulsen lokalt på bältet.

DanielS

Aktiv medlem
Har du någon information om vilka enheter som krånglade ihop?
I mitt fall var det en noname speed/kadens-sensor som inte fungerade med Garmin FR645 och Edge 130. Sensorn fungerade som sagt med en 5 år gammal Tomtom-klocka samt med 3 olika smart phones.

Man kan ju så klart tycka att det är skitsamma om en billig noname-sensor inte fungerar, men tanken med Bluetooth är ju att det ska vara en standard. Om man köper en ny mobil så förväntar man sig ju att mina gamla Bluetooth-hörlurar ska fortsätta fungera (och det gör de i allmänhet).

Garmins svar på min supportfråga var att de ville att jag skulle skicka in (endast) Garmin-enheten så skulle de testa den med en Garmin BT-sensor. Det kommer så klart att fungera men löser ju inte problemet för mig. Min tolkning är att Garmin har implementerat Bluetooth något annorlunda mot hur andra gör det och därmed fungerar det inte. Det kan mycket väl vara så att Garmin följt Bluetooth-spec:en till punkt och pricka men tyvärr fungerade det inte med den enhet jag hade. Andra enheter än den jag hade kan säkert fungera, möjligt att de testat sensorer från de andra stora tillverkarna. Men jag skulle se till att ha möjlighet till retur.

Observera att enheterna kunde para ihop sig, men jag fick inget data från sensorn. Det gjorde att jag inte upptäckte detta när testade uppkoppling i samband med att jag köpte min Garmin-enhet utan först 3 månader senare när jag skulle ut och cykla.

Garmin-manualen säger att "some" Bluetooth-enheter fungerar, och det är ju en slags friskrivning, men jag hittar ingen spec på vilka som fungerar vid snabb googling.

moros

Aktiv medlem
Vad var det med remmen? Nåt man kan se?
Batteribyte hjälpte i var fall inte.
När jag flyttar runt det på bröstet kommer det igång ibland men sen flippar det igen.
Nej, jag bara tog det andra bandet och så funkade det igen. Det var efter att jag haft som du beskriver, lite "glapp" i pulsen av och till under ett par pass. Funkade efter det. Jag har tänkt att jag skulle ge mig på att prova det gamla igen för att se om det verkligen var det som strulade men jag orkade inte. Det var i alla fall inte själva enheten som var dålig i mitt fall

Det sitter väl lite trådar inne i bandet som tar hand om signalen antar jag och den kan väl slitas eller få kontaktfel, så det syns väl inte. Har läst motsvarande om andra pulsband, att själva bandet går sönder/slits. Garmin säljer ju lösa band utan själva sändaren, gissningsvis av denna anledning.

glitch

Aktiv medlem
Senaste Wahoo TickR stoltserar med att man kan ansluta upp till 3 blåtandsenheter. Hur är det med Garmins pulsband?
Såg inget om multipla enheter i deras produkttext.

Lutar nog åt TickR

Vernersson

Aktiv medlem
Senaste Wahoo TickR stoltserar med att man kan ansluta upp till 3 blåtandsenheter. Hur är det med Garmins pulsband?
Såg inget om multipla enheter i deras produkttext.

Lutar nog åt TickR
Om du vill nyttja löpdynamiken i garminenheten bör du välja bandet från Garmin, Wahoo-banden är inte fullt ut kompatibla med detta dataset, iaf enligt DC Rainmaker.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer