Ant+ funderingar

holymaco

Ny medlem
Ant+ funderingar
Antar att det är ett gäng där ute som kör Ant+ mellan dator eller surfplatta.

Har ingen ant+ dongel idag och undrar om man ska satsa på en sådan med längre sladd direkt. Kommer ha ca 1,5 meter mellan cykel och dator.

Alternativ 2 är att använda surfplatta istället men det verkar vara omöjligt att få fram vilka som stödjer Ant+ och inte.

Någon som har tips på bra dongel och som har erfarenhet av räckvidd via Ant+, är den så katastrofal som vissa skriver?

NLC

Aktiv medlem
Ant+ funderingar
Jag har aldrig haft behov av att lägga ANT+ donglen närmare cykeln än vad datorn är placerad. Däremot har jag på senare tid bytt till BTLE för både effektmätare, pulsband och trainer.

jonte987

Aktiv medlem
Ant+ funderingar
Är det samma med surfplattor också?
Jag vill säga ja men jag är inte 100%. Apple lär inte stödja det men exakt vilka android har jag inte kollat. Kör man zwift och har android mobil så funkar det bra i alla fall. Du kopplar via companion appen på mobilen.
Det enklaste är väl att testa om du har grejor.

Det är betydligt färre android som stödjer zwift lokalt än som stödjer companion &ant+.

jonte987

Aktiv medlem
Ant+ funderingar
Du kan alltid börja med att kolla i play vilka ant+ tjänster som är installerade. Jag ser även en ant+ demo app som borde kunna ge dig svar.

holymaco

Ny medlem
Ant+ funderingar
Du kan alltid börja med att kolla i play vilka ant+ tjänster som är installerade. Jag ser även en ant+ demo app som borde kunna ge dig svar.
Tack så mycket för tipsen, demoappen var för gammal för min mobil så den kraschade hela tiden. Men prövade i Strava och pulsbandet funkade vilket verkar lovande. Blir att kolla på surfplattan också, trevligare med lite större skärm när man kör.

moros

Aktiv medlem
Ant+ funderingar
Tack så mycket för tipsen, demoappen var för gammal för min mobil så den kraschade hela tiden. Men prövade i Strava och pulsbandet funkade vilket verkar lovande. Blir att kolla på surfplattan också, trevligare med lite större skärm när man kör.
Att det funkar i strava tyder på att du har ett pulsband som kör både BLE och ANT och kopplar sig på BLE. För jag tror nämligen att strava skippade ANT när man la tillbaka möjligheten att köra puls direkt i strava

holymaco

Ny medlem
Ant+ funderingar
Jag vill säga ja men jag är inte 100%. Apple lär inte stödja det men exakt vilka android har jag inte kollat. Kör man zwift och har android mobil så funkar det bra i alla fall. Du kopplar via companion appen på mobilen.
Det enklaste är väl att testa om du har grejor.

Det är betydligt färre android som stödjer zwift lokalt än som stödjer companion &ant+.
När jag läser om Companionappen står det i beskrivningen: Pair it with your computer over the same Wifi network and use it as a Zwift game controller when you're riding.

Innebär det att det räcker att telefonen är synkad med cykel/trainer eller måste både dator och telefon vara det?

Vad ser man på datorn isf och vad visas i appen?

Har inte Zwift idag som du märker så frågorna kan vara konstiga kanske...

jonte987

Aktiv medlem
Ant+ funderingar
När jag läser om Companionappen står det i beskrivningen: Pair it with your computer over the same Wifi network and use it as a Zwift game controller when you're riding.

Innebär det att det räcker att telefonen är synkad med cykel/trainer eller måste både dator och telefon vara det?

Vad ser man på datorn isf och vad visas i appen?

Har inte Zwift idag som du märker så frågorna kan vara konstiga kanske...
Du kan på datorn i zwifts pair meny välja att koppla över companion och sen dyker upp i zwift via mobilen.
Jag minns inte om man kan se om det kopplar med bt eller ant. I trainerroad ser man det. Annars finns det säkert nån annan test app.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer