Ant+ med Ultegra R8050 Di2, vad krävs för att få det att funka?

triple

Medlem
Hej!

Jag är numer ägare till en cykel med Ultegra R8050 (Di2) och tillika investerat i en Garmin 1030. Nu skulle jag vilja koppla ihop dessa, men har förstått att det inte går "rakt ur lådan", så vad krävs?
Det snackas en massa om att byta olika delar av DI2-systemet inklusive batteriet. Men jag hittar bara gammal info om R9050 och R6870 och då behövs det bytas batteri och läggas till(?) en D-fly tror jag...

Det snackas om D-Fly part EW-WU111 och BT-DN110... men jag är lost!

Mayhem

Aktiv medlem
Det nyare batteriet BT-DN110 krävs för att aktivera Synchroshift men tror inte det har någon påverkan på ANT+ funktionalitet, och oavsett så bör din cykel ha det förutsatt att du köpt den fabriksny med Ultegra R8050.

Så för ANT+ skall du endast behöva antingen EW-WU111 eller EW-WU101 beroende på hur du vill montera den (det enda som skiljer är höljet) samt en extra E-Tube kabel i lagom längd.

hahel

Medlem
För att fixa ANT+ så behöver du en ANT+ sändare på din DI2-buss, den kan i princip anslutas var som helst på bussen och fungerar som ett skarvstycke, du behöver även ytterligare en di2-kabel för att skarva in den.
Om du inte har behov av Blåtandskoppling för att konfigurera ditt DI2-system så kan du försöka hitta en SM-EWW01, den funkar med det gamla batteriet BTR-DN2 och troligtvis det nya batteriet (BT-DN110) också (har inte kollat i kompabilitetslistorna).

Om du vill använda någon av de nyare D-fly modulerna EW-WU111 eller EW-WU101 så behöver du det nya batteriet BT-DN110,
utöver konfiguration av di2 systemet över Blåtand så får du med bt-dn110 möjligheten att köra med sekventiell växling.

Om du har tillgång till en dator så installera Shimano e-tube Project och anslut det till cykeln via batteriladdaren, programmet kan lista alla komponenter i ditt di2 system och även fixa mjukvaruuppdateringar.

gandhi

Aktiv medlem
1. Installera E-tube Project på din PC (som nämnts ovan)
2. Koppla batteriladdaren (SM-PCE1 eller SM-BCR2) mellan pc och di2 junktionbox och se till att E-tube hittar din di2
3. Uppdatera sedan firmware till senaste på alla enheter i di2 (junctionbox, sti, fram- och bakväxel, batteri)
Om det strular (felmeddelande mm), koppla loss junctionbox från övriga enheter och uppdatera den först. Sedan uppdatera varje enskild komponent separat tills de har senaste firmware.

4. Du behöver ett av dessa två batterier:
a. SM-BTR1 (externt batteri)
b. BT-DN110 (internt batteri) troligen är det detta du har redan eftersom cykeln har senaste di2-ultegra.

5. Du behöver en av dessa två D-fly-enheter (för att trådlöst skicka di2-info till din Edge via ANT+ eller blåtand till mobil):
a. EW-WU111 (liten och går att gömma innuti kolfiberram)
b. EW-WU101 (äldre modell och lite mer skrymmande och fulare)
Det går inte att gömma D-fly innuti metallram då det skärmar sändaren

6. Uppdatera firmware på din Garmin Edge (till senaste) så den stöder di2-visning. Borde vara det från out of the box, men man vet aldrig

Installera sedan E-tube Project i din telefon så kan du uppdatera och ha koll även ute på väg. Säg att du t ex vill justera syncroshift till semisyncroshift...

/K

Senast ändrad:
Topp