Anthem-Trance-Reign, vad blir det? (vad blev det?)

borgis

Medlem
Jag har funderat hit och dit på vad för modell jag egentligen behöver/vill ha.
Att det skulle vara en Giant var redan klart.(!) Jag tycker bara att det känns lite
smått förvirrande när man inte vet vad man ska välja.

Jag är en tung gammal gubbe med hyfsat kass kondition. Cyklar varenda dag men inte
kört till skogs förrän i år. Köpte först en Scott Scale 960 som är trevlig men jag
vill ha lite bekvämlighet också så här på "gamla dar". Enter the FS.

Jag var och spanade på Mtbstore Enduro Challenge i helgen och det såg ju grymt kul
ut och mitt långsiktiga mål är att kunna köra lite tuffare stigar, dock utan några
högre drops.

Jag förstår att det är skillnad på hojarna men de känns ganska snarlika?

För enkelhets skull tittar vi på Anthem, Trance och Reign.

Att de har olika geometri med olika slaglängd, gaffelvinklar mm har jag klart för
mig, men vad passar till vad? Var går gränserna?

Läser man Giants rekommendationer/regler på deras brittiska site så ska man ju helst
inte lämna marken alls med Anthem eller Trance. Iallafall inte några längre stunder.

Tittar man på användningsområdet för Trance så säger de:

Bike designed for riding on a paved surface, where the tyres do not lose ground contact,
plus smooth gravel roads and improved trails with moderate grades where the tyres do not lose ground contact, plus rough trails, small obstacles, and smooth tecnical areas, including areas where momentary loss of tyre contact with the ground may occur. NOT jumping.

Jag förstår att det inte rör sig om en DH-rigg men hur jäkla försiktig ska man behöva vara med en
sån hoj för att den inte ska hamna i rambrottstråden?

Vad fixar en Reign som inte Trancen gör? "Small jumps" om man ska lyssna på Giant.
Jag förstår också att en "tunnare" cykel klarar sig bättre om man väger 60 kg och har bra teknik.

Är det någon Giantryttare som kan skingra dimman lite för mig?

Senast ändrad:
Den där beskrivningen av en trance var nog det värsta jag läst...

Anthem är en xc-hoj. Trance är lite mer tuff. Kraftigare byggd och en geometri som uppskattar stök och bök. Reign är en enduro-hoj.

Jag skulle gissa att du kan stryka reign direkt. Sen är det nog fråga om vad du vill. Trancen är mer allround men kommer inte bli lika snabb på plattan och uppför som en Anthem.

Jag har haft en Trance 29. Kört långlopp, stig och stig som ingått i SvartVitt-endurot.

Som långloppscykel är den lite seg, både sittställning och länkage suger lite kraft och ger inte den där "jag vill framåt-snärtiga" känslan man söker, den rätt avslappade styrvinkel förstärker det lite "tillbakalutade" intrycket. Men det fungerar bra ändå.

På normala till stökiga stigar i gubbtempo funkar den kanonbra, framförallt baklänkage håller fantastiskt bra ordning på greppet bak.

När man skall köra stigpartier som är med i enduro och satsar ordentligt blir cykeln lite för vek och oprecis. Jag bytte däck, styre och styrstam samt monterade en dropper vilket gjorde att jag kunde köra snabbare men både fram och bakände valde gärna sina egna vägar. Det gick dock att köra runt de egenheterna.

Som stigcykel är den alltså perfekt men gör inte heller bort sig i långlopp eller enduro.

Han som köpte den av mig hörde av sig efter ett tag och hade kört nedför berg med den utan några bekymmer utom en punka.

Den cykel jag kör nu är en Kona Process som klassas som enduro. Den motsvaras av Reign. Kör man hårt utför med den håller den linjen och det känns nästan bättre ju fortare och brantare det blir. Det är bara min feghet som stoppar framfarten.

Vid gubbcykling stig kan den kännas lätt frånvarande, det är en cykel som lever upp av att bli körd aktivt på något sätt.

Som långloppscykel är den för tung och skall det klättras brant vandrar framhjulet åt alla håll. Däcken rullar trögt med. Jag har kört med lite XC-folk och där står den sig slätt även om det nog skulle gå med ett däckbyte.

Anthem gissar jag då passar perfekt i långloppet men gör bra ifrån sig på stig och blir kanske något överväldigad i enduro (men jag tror den skulle tåla det).

Det finns en till Giant kandidat också om du är mer inne på xc-trail än riktig bröt enduro. Anthem SX med en längre gaffel, lite kortare styrstam, bredare styre och lite kralligare hjul än på Anthem. Den vann tidningen Enduro mordern xc bikes test och dom tyckte den klarade mer stök än man kunde tro om en 100-120mm cykel.

Trance är väl standardcykeln om man vill ha en stigcykel från Giant och inte har mer specifika krav (t ex seriös satsning på långlopp/XC eller huvudfokus på utförscykling). Jag har en äldre modell av Trance och körde den i förra årets enduro-serie utan några problem. Jag kör inte lika hårt som H. men tycker också att den där beskrivningen av Trance var lite lustig :-)

Snacka om försiktig beskrivning! Låter som något från 20 advokater och en halv cyklist, urrk. Anledning nog att välja ett annat märke skulle jag säga, premiera tillverkare som gör cyklar gjorda för att cyklas på!

Jag tror nog att man kan köpa en Giant utan att oroa sig. Läser man i det finstilta så går det säkert att skrapa fram något liknande från de flesta av de större tillverkarna. Det är väl för att kunna ha friskrivningsklausuler mot dumheter typ sånt här:

onegear skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns en till Giant kandidat också om du är
> mer inne på xc-trail än riktig bröt enduro.
> Anthem SX med en längre gaffel, lite kortare
> styrstam, bredare styre och lite kralligare hjul
> än på Anthem. Den vann tidningen Enduro mordern
> xc bikes test och dom tyckte den klarade mer stök
> än man kunde tro om en 100-120mm cykel.

Sen finns ju även Trance SX om hoppet mellan Reign o std Trance känns för stort, det är alltså en Trance på steroider med uppgraderad gaffel (både gällande slaglängd, styvhet o dämpningsförmåga), bromsar o hjul.
http://www.giant-bicycles.com/sv-se/bikes/model/trance.sx.27.5/20651/80316/

Reviews:
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2015-giant-trance-sx-27-5
http://www.bikemag.com/gear/tested-giant-trance-advanced-sx-dream-build/

Tack för bra svar. Frågan var egentligen för sent ställd. Den skulle jag nog kläckt ur mig för tre veckor sedan om den skulle haft effekt. Som tur är bekräftade ni tankarna jag haft inför mitt cykelval. Enduro-light i gubbtempo är nog det som beskriver mina ambitioner närmast. Ska jag åka
grus och elljusspår har jag kvar min Scale. Den duger länge till det. Alltså gör det ingenting om
min andra (nja, andra mountainbike iallafall n+1 ju) är lite segare uppför. Jag kommer inte att ha bråttom med den ändå.

Faktum är att leveransen kom till jobbet en halvtimma efter att larsaw svarat. Jag är ändå tacksam för era utförliga svar. Man är ju grym novis på området. Det kändes bara gött att höra att man var på någorlunda rätt väg.

Vad blev det då undrar ni kanske?

Jo, (ja jag har för vana att tjöta loss) en Trance Advanced 27.5 2 av 2015 års modell. Det skiljer så lite i spec, GX växlar i st för X9 och X7 reglage och den nya dropper posten utan
offset. (den kan man byta ut senare om det behövs mer sänkning, Jaguarverken är ju lev. åt oss.) Visserligen tycker jag att den helsvarta 2016 är snyggare men den hade Jaguarv. inte ens beställt till Sverige. Det fanns en large 2015 kvar på lager i Holland så jag nöp den. Listpriset har ju minst sagt gått upp till 2016 så den här blev klart rimlig i pris.

Nu protesterar ni kanske och menar att jag skulle tagit en bättre specad aluhoj i stället för en nedtonad plastcykel, men som den trevlige funktionären på Mtbstoreendurot sa, så får man köpa kolfiber om man är över 30. :) Komponenterna räcker väl för mig, det är jag helt säker på.

Nu har jag petat ihop den och den står på jobbet och väntar. Jisses vilken maskin. Jag har handlat
Giant på Canyonvis, dvs på postorder, men den lilla lilla provrundan kändes bra. Jag sitter bra på den så det ska nog bli helt OK.

Tja om ni står ut med en Happyokorrekt bild med tokig droppervajer, pizzadisk, kedjan på fel drev, plastiga nödpedaler mm så såg hon ut så här strax innan jag åkte hem idag.
Vi har spiraltrappa upp till kontoret, annars hade det blivit soffbild. Får ta igen det någon gång.

Bilagor

• 2015-09-16.jpg
    2015-09-16.jpg
    98.4 KB · Besök: 23
Grattis! Det där blir en mkt bra bas att bygga vidare på (, du är ju 30+ och då är det ok att materiala sig snabbare/gladare ;)

Ah, grattis! Komponenterna slits ju och då är det bara att ersätta med bättre/lättare om plånboken tillåter! :)

Efter en dryg vecka fick jag äntligen tid att prova den en sväng i skogen.
Så jäkla kul. Det funkar fint att ställa dämpningen i transportläge när man
trampar asfalt. Den känns mycket kvickare då men har fortfarande en del fjädring
kvar, men det var ute på stigarna i Änggårdsbergen som den verkligen vaknade till liv.
Det kändes att det är dess rätta element. :) Visserligen tippade sadeln på sin
singelbultsinfästning efter 300 meters rotbump och lite tung gump, men det var
bara att dra åt och fortsätta. Jag tänker för övrigt uppdatera sadelstolpen till den
nya versionen med tvåbultsinfästning och 150 mm drop inom kort. (Jaguarverken skulle
få in den i nästa vecka). En hyfsat billig dropper post som duger åt mig.

Jag är ju ovan vid stigcykling och hittar dåligt i skogen så till min stora lycka mötte
jag efter en stund två killar som förbarmade sig över mig och guidade mig runt på
min första riktiga mtb-runda. Jäklar vilken rush! Jag är rejält otränad så det blev en del
stopp och putta men jag gjorde också saker på cykeln som jag trodde skulle ta månader
innan jag vågade försöka med. Åka med lite mer erfarna är vägen till att bli bättre, helt
klart, så tack igen om ni läser detta.

Kompisen tog en bild på hojen när jag stannade till vid hans jobb på hemvägen. Skönt att
ta oskulden på hojen på riktigt. Jag petade bort dekalerna på fälgarna och har fått dit
ett par enklare Wellgo-plattisar. Det funkade över förväntan när jag väl kom ut i spåren,
jag som annars är inbiten SPD-användare. Hittade även en lätt överdimensionerad Hussefelt
60 mm styrstam på jobbet, så nu sitter man helt rätt känns det som. Onwards and downwards!

2015-09-252.jpg

Tillbaka
Topp