Använda 9 mm hjulset till lvg ram med 12 mm fästen?

Tjena!
Jag är sugen på att byta min ram (planetX XLS stl 56) som är lite för liten för mig till en ny ram i rätt storlek. Fastnade för en Sonder Camino men såg att den har nya 12 mm hjulaxel-standarden.
Finns det något konverteringskit så jag kan nyttja mitt fina Tune kingkong-hjulset med gamla 9mm QR, i den ramen?

Crocko

Aktiv medlem
Tjena!
Jag är sugen på att byta min ram (planetX XLS stl 56) som är lite för liten för mig till en ny ram i rätt storlek. Fastnade för en Sonder Camino men såg att den har nya 12 mm hjulaxel-standarden.
Finns det något konverteringskit så jag kan nyttja mitt fina Tune kingkong-hjulset med gamla 9mm QR, i den ramen?
Tune brukar vara bra på sånt, men kommer kanske kräva byte av axlar som kan bli lite kostsammare är att bara byta end cape, google är din vän när det gäller att leta.

Vippen

Aktiv medlem
Jag gjorde samma undersökning i fjol, det slutade med att framnavet gick att konvertera men baknavet var för gammalt (2008). Jag kontaktade Tune för att få raka besked, men har glömt när i tiden brytpunkten gick för baknaven.

Jag tänkte mig att det helt enkelt skulle finnas några plugga att skruva fast i ramens gaffeländar/hål och som hade 9mm qr hål i sig?

Crocko

Aktiv medlem
Jag tänkte mig att det helt enkelt skulle finnas några plugga att skruva fast i ramens gaffeländar/hål och som hade 9mm qr hål i sig?
Du kan ju säkert fixa själva adaptern till ramen det är ju bara fixa en gängad plugg med ett hål i men det blir ju knivigare att hantera skillnade i bredd, 135mm borde du ha idag och den nya ramen har förmodligen 142mm, det är ju anledningen till att man behöver byta axeln eller end caps för att konvertera

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer