Använda Bauhaus cykellift som "mekställ"

Skruff

Aktiv medlem
Vad tror ni om att meka med cykeln hängandes i ett sådan här:
?

Någon som testat?

Mekställ går sönder med jämna mellanrum och kostar en slant om man inte hittar en bra deal....
Cykeln kommer ju att svaja fram och tillbaka en del, men åandra sidan tycker jag ofta att mekställ inte är det smidigaste heller.
Man snubblar på benen, när man ska testa drivlinan genom att veva så slår pedalen längst in i stolpen på stället så måste man flytta ut cykeln, men då blir stället mer instabilt etc.

Funderar på om jag kanske skulle gilla mekandet mer i en sådan upphängning.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag tror inte på det. Att meka på en cykel som svajar gissar jag blir svårt frustrerande.

Satsa då på ett rejälare (ofta dyrare) mekställ eller (min personliga favorit om man har utrymmet) ett fast monterat väggställ (sett bänkmonterade som också säkert fungerar).

Laan84

Aktiv medlem
Det lär ju fungerar hyfsat och eventuellt kan du sätta något från närmaste vägg som stödjer mot ramen.
Men som nämns ovan, hade jag haft en bra plats hade jag köpt väggmonterad.

Skruff

Aktiv medlem
Det blir nog att testa.
Om man ska libda styrlinda vill man ju såklart inte ha svaj, men när man ställer in bakväxel eller drar vajrar så tror jag det skulle kvitta.

Laan84

Aktiv medlem

Laan84

Aktiv medlem
Jag har ett mekställ som jag är nöjd med men blev sugen på att hänga krokar på ett ställe utomhus för att använda till rengöring utan att behöva släpa ut stället. Tror jag har nog prylar i källaren för att fixa det 😁👍

Pfaff

Aktiv medlem
Någon spännskruv på mitt HN/Lidl mfl mekställ la av. En M8 bult o mutter löste det lilla problemet.
Apropå går sönder.
Kan man meka en cykel kan man väl fixa ett mekställ?

Edit; snavfnel.

Senast ändrad:

darkforce

Aktiv medlem
personligen får ja flimmer om inte cykeln hänger stadigt hängandes i taljor likt bauhaus funkar möjligen till o ha när man tvättar cykeln men mecka me dinglande o gungande hoj skulle ja bli skvatt galen av

glitch

Aktiv medlem
Köp ett bra mekställ.
Jag har ett "dåligt" från typ Biltema, det har jag haft i typ 15 år nu. Skiten går aldrig sönder så jag har inte fått köpa ett nytt :(
Cykeln bör ju vara still när man mekar. Hur mekar man styrlager, luftar bromsar, lindar styren osv. med cykeln dinglandes från taket? När man ska veva och justera växlar lär cykeln ju bara gunga runt. Ser verkligen inga fördelar.

velovin

Aktiv medlem
Jag hade krokar i taket som upphängning under flera år. Det var i ett gemensamt cykelrum med gott om plats, så jag satte krokarna med stort avstånd från varandra, typ 6 meter. Det gjorde att cykeln var rätt stilla även vid våldsammare mek.

Skruff

Aktiv medlem
Jag hade krokar i taket som upphängning under flera år. Det var i ett gemensamt cykelrum med gott om plats, så jag satte krokarna med stort avstånd från varandra, typ 6 meter. Det gjorde att cykeln var rätt stilla även vid våldsammare mek.
Måste varit starka linor.. "spännande" 😁

Man kan ju köpa två set från Baushaus o montera ett i golvet också, då lär svajet minska - tillsammans med rörligheten i verkstaden tyvärr.

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Måste varit starka linor.. "spännande" 😁

Man kan ju köpa två set från Baushaus o montera ett i golvet också, då lär svajet minska - tillsammans med rörligheten i verkstaden tyvärr.
Golv-spänningen borde man kunna lösa med ngt tungt och ett spännband. Tex en billig vattendunk fylld med vatten. Tar iofs också plats men är flyttbar och billig

Pfaff

Aktiv medlem
Vad tror ni om att meka med cykeln hängandes i ett sådan här:
?

Någon som testat?

Mekställ går sönder med jämna mellanrum och kostar en slant om man inte hittar en bra deal....
Cykeln kommer ju att svaja fram och tillbaka en del, men åandra sidan tycker jag ofta att mekställ inte är det smidigaste heller.
Man snubblar på benen, när man ska testa drivlinan genom att veva så slår pedalen längst in i stolpen på stället så måste man flytta ut cykeln, men då blir stället mer instabilt etc.

Funderar på om jag kanske skulle gilla mekandet mer i en sådan upphängning.

Jag har en sån. Fast BTs variant.
Funkar prima att vinterförvara lvg’n över vintern så den inte tar golvplats.
Men som mekställ föredrar jag nog ett traditionellt.

Skruff

Aktiv medlem
Jag har en sån. Fast BTs variant.
Funkar prima att vinterförvara lvg’n över vintern så den inte tar golvplats.
Men som mekställ föredrar jag nog ett traditionellt.
Blev lite putt igår över inlägg #16 men fick faktiskt lagat ett ställ nu...

Jag hade gärna köpt ett fint mekställ men ekonomin tillåter inte.

Pfaff

Aktiv medlem
Blev lite putt igår över inlägg #16 men fick faktiskt lagat ett ställ nu...

Jag hade gärna köpt ett fint mekställ men ekonomin tillåter inte.

Man får nog sätta investeringen i ett mekställ i relation till vad och hur ofta det används.
Jag klarar mig väldigt bra med mitt Harald Nyborgställ.

D

Deleted member 78355

Guest
Nu verkar det rörigt..😁 vad sägs om att hänga en pelare i taket med hållare för cykeln? 🥳
Stabilt!

D

Deleted member 78355

Guest

Pfaff

Aktiv medlem
En pelare mellan golv och tak, för att hålla uppe taket misstänker jag. Eller hålla nere golvet. Jag vet inte, jag är inte byggnadsingenjör.

Aha! Romersk eller korintisk pelare?

Nå, på ett vanligt ställ svänger jag bara runt cykeln på ställets stolpe, går inte ens runt.

Senast ändrad:

N_sandstrom

Aktiv medlem
Skaffa en kettlebell av lämplig vikt, så kan man lätt spänna ner cykeln mot golvet.

Våra kettlebells används typ 50% till träning och 50% som lättflyttade vikter

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer