Använde kedjesprej på bromsar

Vicqe

Ny medlem
Hej, jag var dum nog att använda kedjespray till mina bromsar på min cykel.
sprayade vid bromsbeläggen fram o bak eftersom bromsbeläggen klämde åt på skivorna utan att jag bromsade, men nu så fungerar inte bromsarna så bra såklart.
Det jag undrar är om jag kan köpa rikitig bromssmörja av nåt slag och smeta på beläggen eller måste man byta ut beläggen eller hur går jag tillväga för att kunna bromsa igen?

jofahjalm

Aktiv medlem
Du behöver nya belägg, göra rent oken noga och tvätta skivorna med bräkleen. Det krävs att man är väldigt noga med att tvätta skivorna och oken. Att elda skivorna med bräkleen kanske kan vara värt att testa.

Allroad

Aktiv medlem
Testa bromsrengöring först, det du kan göra är att ta loss belägg osv och sedan gå loss med sprayen. Finns på macken, biltema, Mekonomen, Jula osv.

Se bara till så att inget överflöd hamnar i naturen/dagvattnet!

bearthefear

Aktiv medlem
Och grundproblemet, att beläggen ligger mot skivan, löser du genom att försiktigt trycka tillbaka kolven i oket (med hjulet/skivan borttaget) med något som inte skadar kolven. Går det inte får du öppna luftningsskruven lite försiktigt och släppa ut någon droppe bromsolja/vätska eller två.
Sedan är det bara att bromsa på igen. Ibland krävs det att en trycker in bromshandtaget och pumpar några gånger.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Vad gäller beläggen: Vill du spara en slant så testa att värma bort olja ur beläggen så slipper du förmodligen köpa nya.

Ta ut beläggen. Sen eldar du på baksidan/metallen tills du värmt bort all olja. Du får värma en stund. Det kommer ryka,bubbla, lukta illa o ev brinna lite i oljan i beläggen. När du fått ut all olja kan du skölja bort ev sot m vatten o sen testa ifall beläggen funkar.

Elda utomhus, det luktar och ryker som sagt. Någon hade bra resultat med värmeljus inne under köksfläkten. Jag använde trangiabrännare utomhus.

Det var nyligen en tråd om det.

Mina belägg var täckta av bromsolja och blev som nya efteråt.

Allroad

Aktiv medlem
Vad gäller beläggen: Vill du spara en slant så testa att värma bort olja ur beläggen så slipper du förmodligen köpa nya.

Ta ut beläggen. Sen eldar du på baksidan/metallen tills du värmt bort all olja. Du får värma en stund. Det kommer ryka,bubbla, lukta illa o ev brinna lite i oljan i beläggen. När du fått ut all olja kan du skölja bort ev sot m vatten o sen testa ifall beläggen funkar.

Elda utomhus, det luktar och ryker som sagt. Någon hade bra resultat med värmeljus inne under köksfläkten. Jag använde trangiabrännare utomhus.

Det var nyligen en tråd om det.

Mina belägg var täckta av bromsolja och blev som nya efteråt.
Men hur miljövänligt eller nyttigt för ens hälsa är det att elda upp massa kedjespray, innehåller säkert massa ptfe och teflonskit också.

Använd bromsrengöring, ställ någonting under som kan samla upp det som droppar ned, ta med överflödet till en miljöstation i kommunen så gör man nog världen en bättre tjänst.

jonte987

Aktiv medlem
Vill inte heller kasta belägg pga av detta. Elda upp det känns inte som ett stort problem i relation till tillverkningsprocessen.

Man kan även lägga till ett steg:
2) Sluta hälla på olja

Så blir det minimal miljöpåverkan räknat under cykelns livslängd.

DarkMatter

Aktiv medlem
Aceton fungerar också väldigt bra till rengöring och är vad jag förstår inte alltför illa för naturen.
Efter eldning och rengöring kan man ibland behöva slipa bromsbeläggen med sandpapper så att man får en fräsch yta.

Glöm inte att köra en ny inkörningsrutin för bromsarna när du är klar.

Mayhem

Aktiv medlem
Hur i hela världen tänkte du när du applicerade en produkt avsedd att minimera friktion (kedjeolja) på en komponent som behöver så hög friktion som möjligt (bromsklossar mot skiva) för att kunna utföra sin enda funktion?!

Hur i hela världen tänkte du när du applicerade en produkt avsedd att minimera friktion (kedjeolja) på en komponent som behöver så hög friktion som möjligt (bromsklossar mot skiva) för att kunna utföra sin enda funktion?!
Även om du naturligtvis har helt rätt är det är lätt att vara efterklok när man kan dessa saker. Jag har flera belästa och intelligenta vänner som varit på väg att göra samma misstag baserat på logik, typ: De låter/gnisslar -de behöver nog smörjas lite.

Jag har då förklarat precis det du påpekar och sedan hjälpt dem justera bromsarna istället :)

//Mange

magnil

Aktiv medlem

Ibland har man otur när man tänker. Jag tycker det var stort att erkänna det på Happy, det hade jag aldrig klarat.

Vicqe

Ny medlem
Jag sket i det helt enkelt behövde få den och rulla just då och tänkte ändå köra en service på den, kopplade såklart att den skulle sluta fungera

moros

Aktiv medlem
Lessons learned här är också att smörjmedel som sprayas på, det håller man så långt som möjligt från sin cykel. Förstår inte varför man säljer kedjesmörj på sprayburk.

kall man dränka en gammal fastrostad sadelstolpe i 5-56 fine men annars låt bli. Brukar köra spraybaserad rengöring på gaffelbenen, men då sprayar jag på en trasa/duk först.

DarkMatter

Aktiv medlem
Lessons learned här är också att smörjmedel som sprayas på, det håller man så långt som möjligt från sin cykel. Förstår inte varför man säljer kedjesmörj på sprayburk.

kall man dränka en gammal fastrostad sadelstolpe i 5-56 fine men annars låt bli. Brukar köra spraybaserad rengöring på gaffelbenen, men då sprayar jag på en trasa/duk först.
Pling, tror en polett kan ha trillat ner... jag hade problem med min bakbroms rätt länge och jag har, vid något tillfälle, använt nån sorts kedjespray....

Vicqe

Ny medlem
Vad tror ni det kostar att fixa bromsarna samt nytt däck bak på nån cykelservice, verkar svårt att hålla på med bromsarna själv när man aldrig gjort det förut

DarkMatter

Aktiv medlem
Vad tror ni det kostar att fixa bromsarna samt nytt däck bak på nån cykelservice, verkar svårt att hålla på med bromsarna själv när man aldrig gjort det förut
Det är mycket enklare än man tror, särskillt om man inte behöver pilla med hydrauliken.

Av med hjulet, gnugga skivorna med aceton och en vit trasa (så att du ser när det slutar lossna smuts).
Häll aceton på klossarna och gå loss med en tandborste (alternativt bränna, eller bara köpa nya). Putsa rent och låt torka.
Lägg sandpapper på plan yta och slipa klossarna lite tills ytan inte är blank längre.

När klossar och hjul är tillbaka på cykeln, kör in dem.

Edit: Förlåt att jag inte svarade på frågan.

JPL

Aktiv medlem
Svårt att säga, beror nog på typ av butik/lbs/verkstad. Men ett tips är att du biter ihop och försöker själv, för det är inte sista gången du kommer pillra med bromsarna om du tänkt att cykla vanemässigt.

Vicqe

Ny medlem
Det är mycket enklare än man tror, särskillt om man inte behöver pilla med hydrauliken.

Av med hjulet, gnugga skivorna med aceton och en vit trasa (så att du ser när det slutar lossna smuts).
Häll aceton på klossarna och gå loss med en tandborste (alternativt bränna, eller bara köpa nya). Putsa rent och låt torka.
Lägg sandpapper på plan yta och slipa klossarna lite tills ytan inte är blank längre.

När klossar och hjul är tillbaka på cykeln, kör in dem.

Edit: Förlåt att jag inte svarade på frågan
Ok tack får prova pallar inte förstöra något annat när man pillar bara, när man kör in dom är det bara köra runt o bromsa lite ett tag då?

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Vill du inte köpa särskilda rengöringsprodukter för bromsarna kan du först göra rent skivorna med vatten och diskmedel. Sen brukar jag torka skivorna med trasa som jag dränkt in med lite spolarvätska (för vinterbruk): den innehåller tillräckligt med alkohol för att ta bort fett mm.

Torka bort all olja du kan från bromsok mm, sedan tvättar du med samma metod som ovan där med.

DarkMatter

Aktiv medlem
Ok tack får prova pallar inte förstöra något annat när man pillar bara, när man kör in dom är det bara köra runt o bromsa lite ett tag då?
Ja, lite så. Finns väldigt specifika instruktioner att hitta men vad jag gjorde var bara att skaffa lite fart och sedan bromsa till gångfart. Viktigt att inte låsa bromsarna. Och enklast att göra en broms i taget så du märker om den fungerar bra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer