Apidura-väskor

NLC

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Exempel för en 60-milare förra året
DSC_0270.jpg

blev
DSC_0271.jpg

Rullen rullad till typ halva bredden.

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Jag skulle vilja "dra" upp kit bag lite mer mot styret ibland. Det sitter d-öglor i utkanten, ngn som har en bra idé på hur eller rättare sagt med vad? Min tanke är ngn form av gummiband/lina som spänns mot styret med enkelt låssysten/dragsnodd.
På PBP så snörade jag av mitten på väskan (hela främre) med ett läderband för att den inte skulle trycka på lampan.

Senast ändrad:

Jocke77

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Vill man ha en väska på styret? Känns inte cykeln konstig med massa vikt där och det måste ju öka luftmotståndet massor jämfört mot en sadel- eller ram-väska?

staine

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Haha, smart placering av vattenflaskor!
Hur stänger man sadelväskan? Ska den liksom rullas ihop bakifrån? Och sen knäppas ihop med låsen på nåt sätt?

Jocke77

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Efter mycket letande bland olika tillverkare och lika mycket funderande så beställde jag idag två väskor från Apidura. Den vattentäta sadelväskan på 9l och den lilla "top tube pack". Ramväskan känns som den är rätt användbar på alla längre turer för att lägga saker i som man normalt har i ryggfickorna, allt som jag "inte behöver" har jag i en liten vanlig sadelväska. Sadelväskan på 9l känns lite stor för vad jag tror att jag behöver men har inte hittat någon annan bra på runt 4-5l. Får väl testa denna och sen mejla Apidura och be dem ta fram en "micro" på 3-5l :-D

NLC

Aktiv medlem
Apidura-väskor
En mini/microsadelväska och en styrväska avsedd för bockstyre (typ 28-30 cm bred i ihoprullat tillstånd) hade varit fina utvecklingar. Det senare går ju att ordna idag genom att rulla mer men det känns lite onödigt att "släpa runt" på mer tyg och vikt än man behöver.

Jocke77

Aktiv medlem
Apidura-väskor
IngvarW sa:
De här hade vi på våra karbongrejsers när vi körde Köpenhamn - Stockholm förra sommaren på 4 dagar. Packade bara lite enkla kläder, tandborste, kreditkort och mobilladdare.

http://www.porcelainrocket.com/product/small-seat-pack/
Har kollat på den och funderade på att beställa en. Gick in på hemsidan idag och läste då:

"As of April 25, 2016 we are not accepting any new orders. The shop will be closed for the month of August for a fatbike trip, and our queue is fully booked until then.
We have lots of new things in the works for Autumn release, so please check back frequently!
You can also follow along on Instagram @porcelainrocket.
Thanks for all your support!"

IngvarW

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Jocke77 sa:
IngvarW sa:
De här hade vi på våra karbongrejsers när vi körde Köpenhamn - Stockholm förra sommaren på 4 dagar. Packade bara lite enkla kläder, tandborste, kreditkort och mobilladdare.

http://www.porcelainrocket.com/product/small-seat-pack/
Har kollat på den och funderade på att beställa en. Gick in på hemsidan idag och läste då:

"As of April 25, 2016 we are not accepting any new orders. The shop will be closed for the month of August for a fatbike trip, and our queue is fully booked until then.
We have lots of new things in the works for Autumn release, so please check back frequently!
You can also follow along on Instagram @porcelainrocket.
Thanks for all your support!"
Tror faktiskt det var något liknande när vi skulle handla lustigt nog. De hade något problem pga ledigt eller någe men sedan plötsligt kom våra väskor..

Jocke77

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Fick hem Apiudraväskorna idag. Först måste jag säga att det är ett företaga som sticker ut servicemässigt jmf mot andra. Jag la en order förra veckan på dagen och pratade sen med en kompis på kvällen som också blev sugen på en väska så jag mejlade och frågade om de kunde slänga med en till vid ca 20:30. Kl 21:00 svarade de att det gick bra samt att de lagt upp en personlig rabattkod som tog bort fraken när jag gick in och beställde en till och betalade. Helt galet snabbt svar med tanke på tiden.

Hur som helst så köpte jag en liten överrörsväska och 9l sadelväska. Väskorna ser välbyggda ut och blev förvånad att sadelväskan inte var större, hade mätt en hel del för att få en uppfattning och strl och den är betydligt smidigare än jag trodde vilket är ett plus då jag ville ha en "liten". Enda nackdelen som jag märkt när jag provat den som hastigast på cykeln är att tyget inte är jätteföljsamt som en följd av att det är helt vattentätt, det gör att den viker sig lite konstigt om man rullar ihop den max. Hoppas att detta inte leder till att det blir "vikbrott" i tyget efter en tids användning.

Allt som allt helnöjd, får se hur omdömet blir efter användning :-D

NLC

Aktiv medlem
Apidura-väskor
För oss som har lite lägre styrrör och envisas med att ha dynamolampa ovanför frambromsen så kan det vara lite svårt att få plats med rullen utan att den vilar på/skymmer lampan.

En lösning på det är att vinkla upp väskan lite och som stöd har jag monterat ett avlagt "out-front" GPS-fäste från Garmin enligt nedan.

DSC_2941.jpg

Hade fästet dessutom varit helt hade man kunnat placera en backup GPS där...

emilh

Aktiv medlem
Apidura-väskor
NLC sa:
En mini/microsadelväska och en styrväska avsedd för bockstyre (typ 28-30 cm bred i ihoprullat tillstånd) hade varit fina utvecklingar. Det senare går ju att ordna idag genom att rulla mer men det känns lite onödigt att "släpa runt" på mer tyg och vikt än man behöver.
Har du sett Mack Workshop? Jag köpte deras lilla bar roll till Flèche Nordique och tyckte den var rätt perfekt storlek. Hade all mat och ett par extralampor i väskan.

nieves

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Jag slog till på styrväskan från Mack (bar bag) då jag redan har Apiduras rulle och kitbag. För mig är det ffa näring och navigation jag behöver framför mig. Kläder bakom sadeln och verktyg/reservdelar i ramväska nertill. Bra tips med gps-hållaren, synd att man använder alla.

Chapter 2

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Road runners Burrito bag är ytterligare ett tips i samma anda som ovan. Även om jag tycker att de har placerat dragkedjan på fel ställe.
https://roadrunnerbags.us/shop/burrito-bag/

http://nymb.co/collections/bike-accessories/products/bike-handlebar-bag
To get you started, here's a special 15% discount on your first order. This code is just for you:

Your Code: CHXS4N3

Själv fick jag nöja mig med den här pga att jag inte hinner vänta på frakten från Mack Workshop och Road runner.
Ful som stryk men jag hoppas den fyller sin funktion.
http://teamsportiaonline.se/spectra-styrväska

NLC

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Vi har väl alla olika behov, personligen gillar jag egentligen inte att ha någon större sadelväska på breveter och dyl (kreditkortstourar man behövs det ju för packvolymens skull) och i den har jag helst reparationsmateriel. Styrväskan placerar jag kläder och mat (separerat) + ev extra elektronik.

lundatok

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Tar mig friheten att fråga två allmänna frågor. Skulle vilja ha någon snygg tool roll under sadeln eller något till pendlaren/packcykeln där man kan ha slang, patron och något verktyg kanske.

Sen undrar jag om det finns en liten styrväska för typ mobilen, lite snacks, en karta kanske och lite sånt man behöver ha framme när man semestercyklar lite längre och har packväskor. Vill nog inte ha en fullstor sån där fyrkantig rando-väska utan något lite mer smidigt.

NLC

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Svaret är nog att det finns, men (ännu) inte i Apiduras sortiment.

Som snygg tool roll rekommenderar jag gärna med http://www.chromeindustries.com/tool-roll-small-1 - rymmer 1-2 st racerslangar + avtagare och ett avlångt multiverktyg typ Topeak Hexus II. Små styrväskor har jag lite sämre koll på men kanske Ortliebs "Ultimate 6 Compact" kan vara ett alternativ ? Eller deras Velo Pocket ?

En sån här har jag också funderat på för de gånge man skulle vilja ha storkameran med men ändå lättillgängligt och inte i ryggsäck - http://www.dillpicklegear.com/store/index.php?route=product/category&path=76_74

Eller varför inte en Burrito - https://roadrunnerbags.us/shop/burrito-bag/ ?

Senast ändrad:

lundatok

Aktiv medlem
Apidura-väskor
NLC sa:
Svaret är nog att det finns, men (ännu) inte i Apiduras sortiment.

Som snygg tool roll rekommenderar jag gärna med http://www.chromeindustries.com/tool-roll-small-1 - rymmer 1-2 st racerslangar + avtagare och ett avlångt multiverktyg typ Topeak Hexus II. Små styrväskor har jag lite sämre koll på men kanske Ortliebs "Ultimate 6 Compact" kan vara ett alternativ ? Eller deras Velo Pocket ?

En sån här har jag också funderat på för de gånge man skulle vilja ha storkameran med men ändå lättillgängligt och inte i ryggsäck - http://www.dillpicklegear.com/store/index.php?route=product/category&path=76_74

Eller varför inte en Burrito - https://roadrunnerbags.us/shop/burrito-bag/ ?
Stort tack, Chrome-väskan finns ju runt hörnet för mig så jag får nog knalla förbi idag. Annars hade ju de där road runner både och, kanske ska kika lite extra. Burriton såg ju fin ut för det lilla man behöver ha med sig.

Tack och bock!

PeRyDa

Ny medlem
Apidura-väskor
lundatok sa:
Tar mig friheten att fråga två allmänna frågor. Skulle vilja ha någon snygg tool roll under sadeln eller något till pendlaren/packcykeln där man kan ha slang, patron och något verktyg kanske.

Sen undrar jag om det finns en liten styrväska för typ mobilen, lite snacks, en karta kanske och lite sånt man behöver ha framme när man semestercyklar lite längre och har packväskor. Vill nog inte ha en fullstor sån där fyrkantig rando-väska utan något lite mer smidigt.
Jag beställde en lite styrväska inför senaste randoturen. http://www.bikewagon.com/sunlite-bag-rear-roll-wliner-black-13#70153
Precis lagom storlek för att få ner lite pryttlar och lite snacks.

staine

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Ja men det är inte apidura ju. Då gills det inte.
Skoja bara. Tog själv apiduras överrörsväskan, dock betydligt mindre än JLarssons styrväska

Bovelius

Medlem
Apidura-väskor
Kan inte rekommendera Bikepack.pl
Beställde väskor av Pawel för nästan 2 månader sedan och han har fortfarande inte sytt ihop väskorna.
Alpkit skickade däremot sakerna samma dag som beställningen var lagd och har väldigt bra service.

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Sadelväskan: Hur vattentät är den, packar man kläder m.m i plastpåsar för säkerhets skull? Eller är det onödigt?

Jeppe_E

Aktiv medlem
Apidura-väskor
staine sa:
Sadelväskan: Hur vattentät är den, packar man kläder m.m i plastpåsar för säkerhets skull? Eller är det onödigt?
Jag hade kunnat svara på det om jag fullföljt min 600k senast. Det var nämligen misärregn sista 50k. Men utifrån den andra väskan jag har från Apidura, så säger jag att de klarar att hålla ute lätt regn och att innehållet blir fuktigt (förmodligen mer pga hög luftfuktighet än att vatten faktiskt tränger igenom väskan). Men ihållande kraftigt regn - då blir det blött. Testades på förra årets 400k.

Jag har ziplock påsar som jag packar sådant som jag vill skall vara torrt. Ovanstående gäller då den vanlig väsktypen och inte deras nya "vattentäta".

NLC

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Sadelväskan (även den "ovattentäta") klarar nog en del regn ovanifrån, åtminstone gör min otätade styrrulle det, men har man ingen bra bakskärm kommer det ju rätt mycket sprut från däcket också så ett par täta påsar inuti är nog ett bra val.

ulfalf

Medlem
Apidura-väskor
Ska ut på lite kreditkortstouring i sommar och har köpt en sadelväska från Apidura, 14L torrvarianten. Funderar nu på vilken cykel jag ska ta, finracern med aerosadelstolpe eller crossen med rund stolpe. Hade gärna farit runt på racern men där är jag lite tveksam till just stolpen och väskan.. Är det någon som har erfarenhet av Apidura eller liknande stora sadelväskor som fäster med band runt stolpen på aerostolpar? Den känns lite svajigare på aeron men det vore ändå intressant att höra om någon annan testat?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Apidura-väskor
Ja alltså det är fängelse på tanken att väskan skulle röra sig annorlunda för den sitter på en aerostolpe och inte på en rund..

Jag hade också tagit min aerohoj om jag inte kraschat den till bitar :(
Min Apiduraväska skulle dykt upp idag men fedex är tydligen inte bättre än postnord.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer