Apple airtags som stöldskydd?

jolov

Aktiv medlem
Apple släppte sina airtags nu för ett tag sen ( https://www.apple.com/se/airtag/ ), det är väl i princip som Tile eller liknande system.
Det låter ju ganska bekvämt att kunna fästa en liten sändare på cykeln för att öka chanserna att hitta den igen. Batteritid på över ett år och som jag förstått det så ska den kunna pinga mot alla iphones den passerar.

Inte sett hur interfacet är, men drömmen hade väl varit ifall den hade kunnat ge en notis om airtagen plötsligt började röra sig utan att man är i närheten.

Tankar?

GustafH

Aktiv medlem
Den kommer också börja göra ljud ifrån sig om den rör sig och ägaren inte är i närheten. Det är för att man inte ska kunna spåra folk som inte vill. Men lägger man den nånstans svårtillgängligt borde det funka ändå. En cykel som piper kanske är mindre stöldbegärlig vilket gör att buset lämnar den och man själv kan spåra den.

jolov

Aktiv medlem
Den kommer också börja göra ljud ifrån sig om den rör sig och ägaren inte är i närheten. Det är för att man inte ska kunna spåra folk som inte vill. Men lägger man den nånstans svårtillgängligt borde det funka ändå. En cykel som piper kanske är mindre stöldbegärlig vilket gör att buset lämnar den och man själv kan spåra den.

Jo, först skickar den väl ut en notis till iphonen som rör sig med airtagen om att det följer med en. Sen börjar den pipa så att det blir lättare att hitta den (https://support.apple.com/en-us/HT212227#found).

Vet inte hur länge det tar innan det kickar in däremot? Eller hur det fungerar ifall den personen som evt. stjäl cykeln har en android?

jolov

Aktiv medlem
Vad händer om batteriet i telefonen dör? Börjar den pipa då eftersom man inte längre "är i närheten"?

Bra fråga, jag hittar inget om det. Men förhoppningsvis så är det någonting dom tänkt på eftersom att samma sak lär hända om man slår av eller sätter telefonen på flygläge (utan bt eller wifi) när man reser

Bornlikethis

Aktiv medlem
Oklart om det går att kombinera med cykel, men Apple själva verkar se någon slags potential för cyklar i alla fall Van Moofs S3:a
1619866722257.png

magnil

Aktiv medlem
Känns tyvärr som den fungerar dåligt som stöldskydd. Den som har den med sig får notifiering att airtag följer honom och han kan då även få den att spela ljud som jag förstår det. Då hitta den ju lätt även om man gömt den på hojen.

arcamone

Aktiv medlem
Det är säkert som ens första iPad. Vad ska man egentligen ha dem till? Hursom, ett 4-pack beställt! Vad för hållare är det ni tänkt printa?

Dagens Apple-tips, tänk på att Benify har med Apple som rabattställe 👍
/David

jolov

Aktiv medlem

dogday

Aktiv medlem
En Airtag är antagligen inte den absolut bästa lösningen för att hålla koll på cykeln, men med tanke på täckning och livstid har den många fördelar.

Det här såg ut som en rätt smart lösning för att dölja Airtagen på cykeln utan att behöva limma den i sadeln. Är det någon som har en 3D-printer som är pepp på att skriva ut en-två av dessa mot en slant?

https://www.reddit.com/r/MTB/comments/n3vv2h
l3io4vt0pww61.jpg

Mayhem

Aktiv medlem
Det här såg ut som en rätt smart lösning för att dölja Airtagen på cykeln utan att behöva limma den i sadeln.
Inte helt dum lösning. Jag har Specialized Power-sadlar på alla mina hojar, vilka har skruvgängor för tillbehör som de kallar SWAT. Slår mig att det nog skulle fungera fint att designa något liknande som monteras mellan sadeln och Road Bandit sadelväskan. Ingen printer ännu men tänkte nog köpa mig en instegsmodell väldigt snart…

jolov

Aktiv medlem
Jag köpte en airtag för att prova lite.

tänkte lämna den till en kompis här i dagarna så får vi se när den börjar tjuta o varna.

läste något om tre dagar, isf är det ju lungt

Jocke1970

Aktiv medlem
Borde den inte vara lika värdelös som tidigare tags, typ Tile? Eller har jag missat något?

Den dagen det kommer en tag med e-sim, eller liknande, och GPS så är jag på (y)

Mayhem

Aktiv medlem
Borde den inte vara lika värdelös som tidigare tags, typ Tile? Eller har jag missat något?
Tile är ju värdelös för att de endast detekteras av enheter som har deras app installerad, vilket väl får sägas vara en försvinnande liten andel. AirTags detekteras av alla iPhone/iPads/etc förutsatt de inte har alldeles för gammal mjukvara typ.

jolov

Aktiv medlem

Den dagen det kommer en tag med e-sim, eller liknande, och GPS så är jag på (y)
Då blir du istället begränsad av batterikapacitet.
typ: https://bikefinder.com/sv/?gclid=EAIaIQobChMIhIboqMvL8AIVywCiAx1PzACkEAAYAiAAEgKeZvD_BwE

Den här kommer att kunna pinga mot de flesta av apples enheter.
Jag provade att lämna min telefon+klocka på jobbet. Min kollega hade inga problem alls med att se precis vart jag var under hela lunchen när jag rörde mig i stan iaf :)

Ifall ryktet att det ska ta tre dagar innan den börjar larma om att man har en främmande airtag med sig, så kommer det här helt klart funka som stöldskydd. (Men istället så blir jag skeptisk till hur effektivt det egentligen är för integritetsskyddet..?)

implor

Aktiv medlem
Såg en kille som testade mot tile. Tile blev upptäck en gång på 3 veckor. Airtag blev upptäckt konstant med några minuters mellanrum. Tror han placerade dom under en parkbänk.

Sedan får man tydligen bara notis om man reser ihop med någon annans tag en längre sträcka och sedan kommer till vad telefonen tror är hemma. En som testade fick varningen på 1 av 3 försök.

ska nog köpa en och sätta på cykeln.

förvarad stulet gods hos en hälare eller någon plats som inte är tjuvens hem så får dom inte notis.

N_neville

Medlem
Han som hade tillverkat en hållare för airtags under flaskstället säljer hållarna här nu: https://www.etsy.com/listing/1015753561/the-original-apple-airtag-bicyclebike

Efter att ha kollat på lite recensioner av airtagen som stöldskydd på Youtube är min uppfattning att det borde funka riktigt bra, speciellt om man monterar bort högtalaren som börjar tjuta efter 3 dagar.

Har 2 cyklar ståendes i föreningens cykelrum så känns som att någon av dem kommer bli stulna tillslut, så jag beställde precis två flaskställshållare!

bllx

Aktiv medlem
Vad jag har läst så skickar airtagen ut BLE advertisment rätt frekvent, så man behöver ju inte vara raketforskare (eller äga en iPhone) för att se om en cykel är taggad. Men det är väl kanske bättre än inget och enklare och billigare än många alternativ?

jolov

Aktiv medlem
Vad jag har läst så skickar airtagen ut BLE advertisment rätt frekvent, så man behöver ju inte vara raketforskare (eller äga en iPhone) för att se om en cykel är taggad. Men det är väl kanske bättre än inget och enklare och billigare än många alternativ?
Ja alltså, tror att BLE advertisements osv är något man får acceptera, är ju som sagt inte designat som ett stöldskydd egentligen :)

enda jag skulle vilja ha implementerat är någon sorts "parkeringsläge" så att man får en notis ifall airtagen plötsligt börjar röra på sig

dogday

Aktiv medlem
Notis om den rör på sig utan att "hitta" sin ägare inom BT-täckning vore rätt snyggt.
När en förhoppning om att Apple så småningom implementerar olika lägen för en Airtag så att det går att ha den i "väska på café"- och "pendlingscykel"-mode där man i det förstnämnda kan fylla din önskan och i det sistnämnda kan överge dygnet runt-lokalisering för on demand-lokalisering vid korta perioder, men i gengäld slippa ge tjuvar en stalkervarning.

Vi får se, som man säger.

yonsson

Aktiv medlem
När en förhoppning om att Apple så småningom implementerar olika lägen för en Airtag så att det går att ha den i "väska på café"- och "pendlingscykel"-mode där man i det förstnämnda kan fylla din önskan och i det sistnämnda kan överge dygnet runt-lokalisering för on demand-lokalisering vid korta perioder, men i gengäld slippa ge tjuvar en stalkervarning.

Vi får se, som man säger.
Finns ju både ett normal-läge och ett ”borttappat”-läge. Normalläget borde ju fungera exakt som med alla andra enheter i hitta-appen, alltså inga notiser annat än när man pingar enheten.

arcamone

Aktiv medlem
Detta fäste såg smutt ut. Någon som är sugen på att printa ett gäng? Skruva, limma, zipties mm.

/David

-Andy-

Aktiv medlem
Finns det inte stöld-varningsfunktionet inbyggda i flertalet ”vanliga” produkter numera? Typ cykeldator, lampor, osv.

Jag har i alla fall en funktion i min baklampa från See.Sense som varnar via blåtand till en app i telefonen om cykeln flyttas när stöldläget är aktiverat. Perfekt vid fikastopp, men inget som fungerar om någon knycker cykeln när man själv inte är i närheten.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har kört Tile för att hålla koll på mina egna grejor men Airtags får ju en gigantisk fördel iom att det är inbyggt i Ios på *alla* enheter just när det gäller att hitta saker som är utom BT-range.

Synd att jag inte tänker byta till Iphone för det.. :-)

__jp

Aktiv medlem
Finns det inte stöld-varningsfunktionet inbyggda i flertalet ”vanliga” produkter numera? Typ cykeldator, lampor, osv.

Jag har i alla fall en funktion i min baklampa från See.Sense som varnar via blåtand till en app i telefonen om cykeln flyttas när stöldläget är aktiverat. Perfekt vid fikastopp, men inget som fungerar om någon knycker cykeln när man själv inte är i närheten.

Ja, problemet är ju vad man gör när tjuven tar cykeln och sticker iväg. Då står man där med en plingande app och en cykel på väg bort.

Fördelen med Air Tags är ju att cykeln kan spåras och då kan man tipsa polisen om cykelns plats så slipper man fånga tjuven på egen hand (känns inte värt att risken att försöka ingripa själv, tycker jag)

spårningen är ju överlägsen jmf med andra liknande produkter eftersom Sverige är så Iphone-tätt.

Mayhem

Aktiv medlem
i det sistnämnda kan överge dygnet runt-lokalisering för on demand-lokalisering vid korta perioder
Baserat på det önskemålet har du överhuvudtaget inte förstått hur AirTags fungerar. Det skulle liksom vara helt omöjligt att implementera med nuvarande hårdvara, utan kräva både inbyggd egen GPS och uppkoppling. Vilket givetvis gör produkten både avsevärt dyrare och en bra bit större.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer