1: Du skapar därmed en enkel metod att kringgå apples antistalkningsåtgärder. En airtag kostar 300kr, någon som vill spåra en person kan nog undvara den pengen och aktivera "stöldläget"
2: Att kräva att polisen ska börja begära ut data från apple och sen börja spåra en stulen cykel kommer vara för resurskrävande och kommer läggas ner istället..
I dagsläget är det tre dagar innan pipen börjar. Skulle nog hoppas på att hitta cykeln innan dess helt enkelt.
Tre dagar innan pipen börjar låter helt OK; det löser väl de flesta fall förutom semestrar.
Men som
@gustavgo skrev så kommer tjuven med en iPhone få en notifikation omedelbart hen kommer hem. vilket jag tänker mig kommer ske rätt ofta.
Därav denna skiss på lösning som, visst, är rätt komplicerad.
1: är det intressant att stalka någon man först kan plantera en Airtag på med en upplösning på 500m? Kanske, jag har inte funderat så mycket på sånt. Ska vi säga 1km upplösning och inga uppdateringar efter första pingen?
2: I mitt tänkta scenario behöver polis inte
begära data, utan kan exempelvis scanna den QR-kod som visas på slutanvändarens skärm, logga in på iCloud med något händigt poliskonto jag inte orkar fundera på komplikationerna kring 🙃, och då få se vart den befinner sig.