Apple airtags som stöldskydd?

jolov

Aktiv medlem
Borde väl gå att aktivera med någon annans IPad/iPhone också?
Ja, ifall du vill att det ska vara knutet till deras apple-id och dom är okej med att du loggar in på deras icloudkonto för att se vart dina airtags är :)

(om du nu inte lånar en iphone, nollar o startar upp med ditt apple id. Parkopplar och sen nollar telefonen igen när du lämnar tillbaka den.

Nackdelen med bägge de lösningarna är att du kommer tycka att det där anti-spårningspipet som slår igång efternågon dag kommer att vara rätt tjatigt att lyssna på i längden :)

Jag kör Samsung lur och har en Samsung smart tag i ramen på en av mina cyklar. Dessa tags börjar ej pipa och upptäcks då ej. Prövade igår kväll att "leta" efter min cykel i appen och i morse plingade det det till att den var hittad. Kan ju då tillägga att cykeln står ca 8m in i ett garage med tjocka dörrar och som sagt taggen är inuti ramen på cykeln. Var en förbipasserande med samsung lur som hjälpte mig.

dogday

Aktiv medlem
Baserat på det önskemålet har du överhuvudtaget inte förstått hur AirTags fungerar. Det skulle liksom vara helt omöjligt att implementera med nuvarande hårdvara, utan kräva både inbyggd egen GPS och uppkoppling. Vilket givetvis gör produkten både avsevärt dyrare och en bra bit större.
Du verkar inte förstå vad jag menar, men det är förståeligt. Jag skrev i farten och förklarade inte i detalj hur jag tänkte. Så här:

Apple har idag ett antistalking-system vilket innebär att en potentiell tjuv med iPhone meddelas om hen har med sig din Airtag hem. Det är rimligt, eftersom en Airtag i dagsläget kan spåras av ägaren mer eller mindre i realtid, så länge det finns en Apple-enhet i närheten.

För att slippa antistalking-problematiken i use caset "Airtag på min cykel som jag bara vill spåra den gång den blir stulen" tänker jag att man får överge möjligheten att spåra när som helst och bara kan göra det genom att ange taggen/den taggade prylen som stulen. För att minska risken för missbruk/stalking kan slutanvändaren (som ett snabbt uttänkt exempel) ha en "stöld-gräns" på 1 gång/kvartal och få en diffus position (säg inom 500 meter), medan polisen förses med en så pass exakt position som Apples nätverk av enheter kan erbjuda.

Senast ändrad:

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Har köpt några enheter och funderar på hur jag ska fästa dem. Vill ju göra det svårt för tjuven. Flaskhållare3D-printen är ju alltid något, men är rätt iögonfallande samt kan snabbt oskadliggöras med en insexnyckel.

Jag tänkte placera en tag inuti ramen genom att sätta fast med smältlim eller stark tape.

Några inputs på detta eller någon som redan testat och dragit slutsatser?

jolov

Aktiv medlem
Den lilla detaljen glömde jag. Märkligt om den går igång i normalläge.
Njä alltså, du har ju inte parkopplat den till någon enhet som du är nära, så det blir väl som att den följer med någon främling istället :)
Du verkar inte förstå vad jag menar, men det är förståeligt. Jag skrev i farten och förklarade inte i detalj hur jag tänkte. Så här:

Apple har idag ett antistalking-system vilket innebär att en potentiell tjuv med iPhone meddelas om hen har med sig din Airtag hem. Det är rimligt, eftersom en Airtag i dagsläget kan spåras av ägaren mer eller mindre i realtid, så länge det finns en Apple-enhet i närheten.

För att slippa antistalking-problematiken i use caset "Airtag på min cykel som jag bara vill spåra den gång den blir stulen" tänker jag att man får överge möjligheten att spåra när som helst och bara kan göra det genom att ange taggen/den taggade prylen som stulen. För att minska risken för missbruk/stalking kan slutanvändaren (som ett snabbt uttänkt exempel) ha en "stöld-gräns" på 1 gång/kvartal och få en diffus position (säg inom 500 meter), medan polisen förses med en så pass exakt position som Apples nätverk av enheter kan erbjuda.

Herrejävlar vilken dålig lösning

jolov

Aktiv medlem
Hjärtligt tack för feedback. Har du en bättre idé eller ser du inte stalkingpingen som ett problem?

1: Du skapar därmed en enkel metod att kringgå apples antistalkningsåtgärder. En airtag kostar 300kr, någon som vill spåra en person kan nog undvara den pengen och aktivera "stöldläget"

2: Att kräva att polisen ska börja begära ut data från apple och sen börja spåra en stulen cykel kommer vara för resurskrävande och kommer läggas ner istället..

I dagsläget är det tre dagar innan pipen börjar. Skulle nog hoppas på att hitta cykeln innan dess helt enkelt.

gustavgo

Aktiv medlem
GPLama har bra genomgång av airtagsen + lite tester för just cykel:

Pipen går ju att få bort genom att döda högtalaren (finns videos på YT). Aviseringen om stalking kommer väl så fort en okänt tag har följt dig och kommer hem (förutsatt att du har en Iphone).

dogday

Aktiv medlem
1: Du skapar därmed en enkel metod att kringgå apples antistalkningsåtgärder. En airtag kostar 300kr, någon som vill spåra en person kan nog undvara den pengen och aktivera "stöldläget"

2: Att kräva att polisen ska börja begära ut data från apple och sen börja spåra en stulen cykel kommer vara för resurskrävande och kommer läggas ner istället..

I dagsläget är det tre dagar innan pipen börjar. Skulle nog hoppas på att hitta cykeln innan dess helt enkelt.

Tre dagar innan pipen börjar låter helt OK; det löser väl de flesta fall förutom semestrar.

Men som @gustavgo skrev så kommer tjuven med en iPhone få en notifikation omedelbart hen kommer hem. vilket jag tänker mig kommer ske rätt ofta. Därav denna skiss på lösning som, visst, är rätt komplicerad.

1: är det intressant att stalka någon man först kan plantera en Airtag på med en upplösning på 500m? Kanske, jag har inte funderat så mycket på sånt. Ska vi säga 1km upplösning och inga uppdateringar efter första pingen?

2: I mitt tänkta scenario behöver polis inte begära data, utan kan exempelvis scanna den QR-kod som visas på slutanvändarens skärm, logga in på iCloud med något händigt poliskonto jag inte orkar fundera på komplikationerna kring 🙃, och då få se vart den befinner sig.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Nu har jag försett Vita Blixten med en airtag som gömts inne i ramen.

Försåg kontaktytorna med:
EC8B93C2-443C-4012-89B6-5B19D29B0D49.jpeg

För bättre friktion.

Sedan en klick:
012E6CF8-C3C1-4758-8F4F-CEE112071D3C.jpeg

Emellan.

Sitter som ett smäck.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Blir inte räckvidden markant sämre av att ha den i ramen? Kanske tillräckligt ändå?

Hoppas den här typen av lättgömda manicker börjar göra det oattraktivt att stjäla cyklar för majoriteten av tjuvarna, de är knappast raketforskare.

Suck. Ni "Craphone" använare behöver ett lycka till iaf. Hoppas ni löser detta med era Airtags som jag har gjort med min android.

Å jag kommer inte svara på ev. Diskussioner. För en IPhone ägare har redan bestämt sig.

jolov

Aktiv medlem
Suck. Ni "Craphone" använare behöver ett lycka till iaf. Hoppas ni löser detta med era Airtags som jag har gjort med min android.

Å jag kommer inte svara på ev. Diskussioner. För en IPhone ägare har redan bestämt sig.

Varför ser man aldrig något sånt här inlägg från iPhoneanvändare om androidtelefoner?

-Andy-

Aktiv medlem
Ja, problemet är ju vad man gör när tjuven tar cykeln och sticker iväg. Då står man där med en plingande app och en cykel på väg bort.

Fördelen med Air Tags är ju att cykeln kan spåras och då kan man tipsa polisen om cykelns plats så slipper man fånga tjuven på egen hand (känns inte värt att risken att försöka ingripa själv, tycker jag)

spårningen är ju överlägsen jmf med andra liknande produkter eftersom Sverige är så Iphone-tätt.

Ja, då är cykeln stulen. Min poäng är att det finns produkter på marknaden redan (spårsändare som man sätter i ramen har funnits läääääänge). Själva spårsändaren lär inte avskräcka tjuvar som idag ogenerat står och sågar upp lås på öppen gata mitt bland folk. Det lär inte avskräcka inbrottstjuvar heller som bryter sig in i hem och arbetsplatser.

Men frågan om vad man gör praktiskt vid en stöld är intressant. Ringer man polisen och sedan ger upp när/om man inser att de inte hjälper till trots spårsändare? Konfronterar man tjuvarna med hälsan/livet som insats? Tar man tillbaka cykeln med risk för att man begår diverse brott själv?

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Ja, då är cykeln stulen. Min poäng är att det finns produkter på marknaden redan (spårsändare som man sätter i ramen har funnits läääääänge). Själva spårsändaren lär inte avskräcka tjuvar som idag ogenerat står och sågar upp lås på öppen gata mitt bland folk. Det lär inte avskräcka inbrottstjuvar heller som bryter sig in i hem och arbetsplatser.

Men frågan om vad man gör praktiskt vid en stöld är intressant. Ringer man polisen och sedan ger upp när/om man inser att de inte hjälper till trots spårsändare? Konfronterar man tjuvarna med hälsan/livet som insats? Tar man tillbaka cykeln med risk för att man begår diverse brott själv?

Cykeltjuvar hör väl knappast till de livsfarligaste kriminella i samhället.
Jag är i alla fall mer orolig för att bli av med hojen än konfrontation med en cykeltjuv.

-Andy-

Aktiv medlem
Cykeltjuvar hör väl knappast till de livsfarligaste kriminella i samhället.
Jag är i alla fall mer orolig för att bli av med hojen än konfrontation med en cykeltjuv.

Det kan jag nog inte hålla med om. Vad händer när du ringer på, bryter dig in eller på annat sätt konfronterar tjuvarna i deras tjuvanäste där det, förutom din cykel, finnas massor med annat värdefullt och du helt plötsligt blir ett stort reellt problem för tjuvarna?

Om man skaffar sig en spårsändare bör man nog ha en realistisk plan kring hur man ska agera om spårsändaren behöver användas i samband med en stöld.

MagerValp

Aktiv medlem
Här i trakten verkar det fungera så att de snabbt snor cyklarna och sedan dumpar dem en stund i skogen eller på någon innergård någonstans inte så långt bort. Sen får de stå där och jäsa några timmar innan de kommer tillbaka och hämtar cyklarna, för att sedan sälja dem vidare. Det finns helt klart ett fönster då man kan hitta sin cykel om man kan spåra den. Det är ju inte heller fel att konfrontera muppen som just köpte en cykel utan kvitto på Vasagatan för en tusenlapp.

jolov

Aktiv medlem
Det kan jag nog inte hålla med om. Vad händer när du ringer på, bryter dig in eller på annat sätt konfronterar tjuvarna i deras tjuvanäste där det, förutom din cykel, finnas massor med annat värdefullt och du helt plötsligt blir ett stort reellt problem för tjuvarna?

Om man skaffar sig en spårsändare bör man nog ha en realistisk plan kring hur man ska agera om spårsändaren behöver användas i samband med en stöld.

därför jag skulle vilja ha "parkeringsfunktionen" så att man antingen hinner ut när dom fortfarande är i närheten.

flera vänner hittat sina stulna cyklar i närheten av där de parkerat dem. Lite som att tjuven parkerat den en liten bit bort för att hämta cykeln under natten istället :)

ponx

Aktiv medlem
Jag tänker att man kanske kan göra ett fäste att sätta under sadeln. Lite mer dolt än under flaskhållaren och man slipper att det bygger så mycket att flaskan tar i dämparen. Ovanpå droppern mellan skruvarna är det ju tillräckligt med plats också.

Senast ändrad:

__jp

Aktiv medlem

man ringer polisen och hoppas att dom kan hjälpa till, inget annat är rimligt, tycker jag. Liten risk men inte värt ens den lilla risken.

Fick en cykel stulen förra året. Fick sen tillbaka den då polisen hade hittat den. Då hade tjyven ryckt bar plugs, antagligen för att kolla GPS-sändare i styret.

Ingen åtgärd i sig är avskräckande nog för en cykeltjuv som har bestämt sig och har rätt verktyg. Men för mig handlar det om att göra det så svårt som möjligt i förhoppning att (tyvärr) tjuven väljer en annan cykel.

Air tag är bara ytterligare en potentiellt avskräckande åtgärd i raden av många.

jolov

Aktiv medlem
man ringer polisen och hoppas att dom kan hjälpa till, inget annat är rimligt, tycker jag. Liten risk men inte värt ens den lilla risken.

Fick en cykel stulen förra året. Fick sen tillbaka den då polisen hade hittat den. Då hade tjyven ryckt bar plugs, antagligen för att kolla GPS-sändare i styret.

Ingen åtgärd i sig är avskräckande nog för en cykeltjuv som har bestämt sig och har rätt verktyg. Men för mig handlar det om att göra det så svårt som möjligt i förhoppning att (tyvärr) tjuven väljer en annan cykel.

Air tag är bara ytterligare en potentiellt avskräckande åtgärd i raden av många.
Vad var det för cykel och var stod den parkerad när den blev stulen?

Intressant att dom ryckt bar plugs för att kolla ändå. Man kanske får finurla på något bättre ställe för en airtag isf

Jollyrottish

Aktiv medlem
Den kommer också börja göra ljud ifrån sig om den rör sig och ägaren inte är i närheten. Det är för att man inte ska kunna spåra folk som inte vill. Men lägger man den nånstans svårtillgängligt borde det funka ändå. En cykel som piper kanske är mindre stöldbegärlig vilket gör att buset lämnar den och man själv kan spåra den.

hmm! Om man har den på bilnyckeln och airtagen tillhör mig men sambon ska ha nyckeln?

jolov

Aktiv medlem
hmm! Om man har den på bilnyckeln och airtagen tillhör mig men sambon ska ha nyckeln?

"Värsta fall" är väl att din sambo får en notis på telefonen när hon kommer hem om att hon burit runt på en airtag.
Men kan lika gärna vara löst genom att airtagen kommer "hem" och därmed inte skickar någon notis. Dokumentationen är rätt tunn

jolov

Aktiv medlem
Inte airtag, men ändå glatt överraskande att polisen tog sig tid att svänga förbi å kolla efter cykeln :)

Bilagor

• DBFF8B86-C84C-4891-BE9A-914898423865.png
    DBFF8B86-C84C-4891-BE9A-914898423865.png
    596.3 KB · Besök: 83

jolov

Aktiv medlem
Blir lite nyfiken på hur det gick till. Man får ju inte rent tekniskt stjäla tillbaka en stulen cykel, men frestelsen måste vara enorm om man hittar sin stulna cykel.
'Måste den vara anmäld stulen för att anses vara stulen i lagens bemärkelse?

Annars så har man väl bara glömt vart man ställt den tänker jag

ponx

Aktiv medlem
jag har min airtag fasttejpad på ramen. Tänkte att det skulle se tillräckligt sletet ut för att ingen skulle misstänka att det är en "spårsändare"

Visa bilaga 499571
Ser bra ut. Tjuven vågar inte ta bort den ifall det är rambrott under. Nästa steg är väl att tejpa knöligt på hela cykeln, det skulle ju ta tjuven hela dagen att hitta en airtag. Man skulle kanske kunna använda såna där vita runda platta mintgodisar som attrapper.

jolov

Aktiv medlem
Ser bra ut. Tjuven vågar inte ta bort den ifall det är rambrott under. Nästa steg är väl att tejpa knöligt på hela cykeln, det skulle ju ta tjuven hela dagen att hitta en airtag. Man skulle kanske kunna använda såna där vita runda platta mintgodisar som attrapper.
Ja precis. Min initiala tanke var att cadda upp en hållare och skriva ut den i abs. Använda någon sorts säkerhetshuvud på skruven så att det blir lite krångligt att få lös.

men sen hittade jag min rulle tejp och blev lat

Topp