Apple airtags som stöldskydd?

DD88

Aktiv medlem

Bilagor

• 7A308FD0-3736-4E4F-BC38-60A16DEC6C44.png
    7A308FD0-3736-4E4F-BC38-60A16DEC6C44.png
    57.4 KB · Besök: 56

ponx

Aktiv medlem
Lockande men jag är skeptisk mot bra pris och inget lager. Väntar fortfarande på mitt RTX3080 som jag beställde i Sept.

cheddar_bob5

Ny medlem
Ja precis. Min initiala tanke var att cadda upp en hållare och skriva ut den i abs. Använda någon sorts säkerhetshuvud på skruven så att det blir lite krångligt att få lös.

men sen hittade jag min rulle tejp och blev lat
Om du kan tänka dig att printa ett par så finns det färdiga mallar att köpa! Jag pröjsar gärna både material och mall och tid om du eller någon med 3D printer kan tänkas hjälpa till.

Behöver 4-6 st. Tänkte sätta på varje hoj inkl barnens.

BJS

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig att printa ett par så finns det färdiga mallar att köpa! Jag pröjsar gärna både material och mall och tid om du eller någon med 3D printer kan tänkas hjälpa till.

Behöver 4-6 st. Tänkte sätta på varje hoj inkl barnens.

Rätt uselt ställe för en tracker om den syns på 20 meters håll...
20210707_222858.jpg
... göm den i sadeln istället - gör så med mina galaxy tags.

cheddar_bob5

Ny medlem
Rätt uselt ställe för en tracker om den syns på 20 meters håll... Visa bilaga 500447 ... göm den i sadeln istället - gör så med mina galaxy tags.
Nja, kan inte påstå att jag tycker de syns alltför mycket under en flaskhållare. Dessutom går det ju att få fästet i samma färg som ram eller flaskhållaren vilket också bidrar.. Sadeln är en bra idé, men inte bara.

Jocke1970

Aktiv medlem
Det här borde vara ett alternativ att 3D-printa.

revben

Aktiv medlem
Lite intresserad av att gömma nåt sånt här i mina cyklar.
Verkar finnas lite olika alternativ, airtags, tile o.s.v. Har någon gjort jobbet att ta reda på vilken man ska satsa på och varför? Bor i Gbg så förutsättningarna för att kunna spåra något borde vara hyfsat bra antar jag.

BJS

Aktiv medlem
Lite intresserad av att gömma nåt sånt här i mina cyklar.
Verkar finnas lite olika alternativ, airtags, tile o.s.v. Har någon gjort jobbet att ta reda på vilken man ska satsa på och varför? Bor i Gbg så förutsättningarna för att kunna spåra något borde vara hyfsat bra antar jag.
Tile är rätt uselt på att bli hittat. Samsung taggarna fungerar utmärkt och blir snabbt hittade. Airtags kommer ifrån ett onämnbart företag så de tänker jag inte kommentera.

GustafH

Aktiv medlem
Tack, ska kolla närmare på samsung då 👍

Fördelen med AirTags är ju en enorma användarbasen. Samsung ligger ju också bra till där men verkar inte vara riktigt lika många aktiverade telefoner i deras nät. Det är dock endast baserat på internetkommentarer så det kanske inte är så i verkligheten.

kais01

Aktiv medlem
Tile är rätt uselt på att bli hittat. Samsung taggarna fungerar utmärkt och blir snabbt hittade. Airtags kommer ifrån ett onämnbart företag så de tänker jag inte kommentera.
hårdvaruägare från det onämnbara företaget finner det nödvändigt att byta ut dem bara cirka hälften så ofta som konkurrensen. ett kvalitetstecken så gott som något.

för övrigt kan vi alla dra nytta av att det finns olika system som tävlar med varandra i funktionalitet:)

marr

Moderator
Forumvärd
Fördelen med AirTags är ju en enorma användarbasen. Samsung ligger ju också bra till där men verkar inte vara riktigt lika många aktiverade telefoner i deras nät. Det är dock endast baserat på internetkommentarer så det kanske inte är så i verkligheten.
Hur nya telefoner krävs hos samsung och iphone för att de ska hjälpa till?

Spacekitty

Aktiv medlem

Mayhem

Aktiv medlem
Någon som beställde Airtags från Tele2 som fått några ännu? Börjar misstänka att Ingram Micro (som tydligen är den som driver butiken) fick fler ordrar än vad man ville ha med rabatten och "råkat" tappa bort de flesta…

SIE

Aktiv medlem
Någon som beställde Airtags från Tele2 som fått några ännu? Börjar misstänka att Ingram Micro (som tydligen är den som driver butiken) fick fler ordrar än vad man ville ha med rabatten och "råkat" tappa bort de flesta…
Ingram är distributören som sköter lagerhållningen åt Apple, för detta har de ett minimalt påslag när Tele2 och andra återförsäljare beställer produkterna av genom Ingram. Ingram har inte marginal att ge några rabatter om inte Apple subventionerar grejerna, såtillvidare att de inte hade något paniklager de var tvungna att dumpa så har jag svårt att se att Ingram skulle ge någon rabatt när de säljer till Tele2.

Edit: jag killgissar alltså att det är Tele2 som finansierar eventuella rabatter 🙂

Senast ändrad:

arcamone

Aktiv medlem

Frågade i förra veckan och de skulle då få svar då, läs förra veckan. Mailat denna vecka utan svar alls…. Då det är betalt och klart tror jag det blir jobbigt att tappa bort ordrarna, men bara min gissning.

/David

Mayhem

Aktiv medlem
Frågade i förra veckan och de skulle då få svar då, läs förra veckan. Mailat denna vecka utan svar alls…. Då det är betalt och klart tror jag det blir jobbigt att tappa bort ordrarna, men bara min gissning.
Har de verkligen dragit pengarna från ditt konto då? För mig blev det förstås en reservation omedelbart vid beställningen, men den timade ut efter cirka en vecka då pengarna aldrig drogs (eftersom ingen leverans skett).

arcamone

Aktiv medlem
Har de verkligen dragit pengarna från ditt konto då? För mig blev det förstås en reservation omedelbart vid beställningen, men den timade ut efter cirka en vecka då pengarna aldrig drogs (eftersom ingen leverans skett).

Hmmm, tveksam nu när du säger det. Men tänker ändå jaga och gnälla 😂
Tips till alla är att Benify iaf har rabatt hos Apple, tror det är samma rabatt som deras egna anställda får… Lite olika på olika produktkategorier iofs.

MagerValp

Aktiv medlem
Jag har också mailat några gånger, senaste svaret:

Skärmavbild 2021-09-01 kl. 11.24.07.png

Jag får också känslan av att det blev en "hoppsan" med rabatten där och de försöker svälta ut oss, men jag har råd att vänta.

fhloston

Aktiv medlem
Jag köpte en mobil där man fick hörlurar på köpet. Hörlurarna levererades från Ingram när man skickade in en värdekupong.
Det tog lång tid, noll kommunikation från Ingram, även på mailfråga. Till slut kom de dock.
Jag gissar att Ingram är billiga att anlita.

SIE

Aktiv medlem
Jag köpte en mobil där man fick hörlurar på köpet. Hörlurarna levererades från Ingram när man skickade in en värdekupong.
Det tog lång tid, noll kommunikation från Ingram, även på mailfråga. Till slut kom de dock.
De är ett logistikbolag i en bransch med hög konkurrens och enkelsiffriga marginaler, ett sätt att få ihop verksamheten (och vara såpass billiga att Apple anlitar en) är att slimma ner organisationen till absoluta minimum vilket ofta blir på bekostnad av service, även om man som Ingram storleksmässigt är ett Fortune 100-bolag ☹️ Så ja

BJS

Aktiv medlem
Jag gjorde samma, men fick aldrig mina hörlurar. Iddes inte bråka så köpte ett par nya lurar av annat fabrikat och annan leverantör.

BJS

Aktiv medlem
Ser oväntat vettigt ut. Klokt med metallringar kring skruvhålen. Skruvarna är inte så unika - jag har bits som passar.... Kontruktionen är rätt enkel att 3D printa annars och gör man den med intgrerad flaskhållare blir det ännu diskretare.

En annan vettig ide!

Placerar man den klokt så tror tjyven att distansen bara är för frigång och minskar risken för upptäckt.

SIE

Aktiv medlem
Ser oväntat vettigt ut. Klokt med metallringar kring skruvhålen. Skruvarna är inte så unika - jag har bits som passar.... Kontruktionen är rätt enkel att 3D printa annars och gör man den med intgrerad flaskhållare blir det ännu diskretare.

En annan vettig ide!

Placerar man den klokt så tror tjyven att distansen bara är för frigång och minskar risken för upptäckt.
Smart!

Har ngn i Sverige kommersialiserat konceptet att skriva ut och skicka grejer från thingiverse-ritningar?

BJS

Aktiv medlem
Smart!

Har ngn i Sverige kommersialiserat konceptet att skriva ut och skicka grejer från thingiverse-ritningar?
Jag tror att det finns. Men jag är så nördig att jag försöker göra allt själv. I
Finns det kanske tips?

Mayhem

Aktiv medlem
Intressant vändning i Tele2-frågan. Imorse fick jag en notis från PostNord-appen att jag skulle få en leverans från Tele2 redan idag. Men jag har fortfarande inte fått någon leveransbekräftelse via mail, och det har heller inte dragits några pengar från kortet jag matade in för betalning. Får se om det ligger en faktura i paketet eller om det dras från kortet senare eller vad som händer…

Topp