Apple airtags som stöldskydd?

kroem

Aktiv medlem
8st får inte plats där.... 😉

:cool:
29-252_xxl_1.jpg

Bengt-re

Aktiv medlem
Hmm. Håller det under sadeln (mtb) eller kommer den så småningom skaka loss tro?
Lätt elektronik med små kretskort håller i allmännhet bra för vibrationer/stötar. Ju större och tyngre desto svårare att få det pålitligt.

Och jodå. Jag har på riktigt vibrationstestat elektronik i ett tidare arbete jag haft och kopplingen var rätt tydlig - små saker tålde ofta väldigt mycket även om det inte var superväldesignat medans större kort och gärna kraftelektronik med tunga kapacetiva och induktiva komponenter ofta fick problem trots att det såg välgjort ut och ofta var rätt dyra enheter.

Så. Utan att ha tittat på konstruktionen så finns det gott hopp om att den klarar av hårdhänt mtb-stutsande.

arcamone

Aktiv medlem
Fick följande svar idag:

”Vi fick en liten del av de som var beställda, så det stämmer att några har kunnat skickats ut, er order ligger dock kvar i väntan på ny tilldelning.

Efter att ha hört mig för igen så vet vi att de beräknas komma in i lager igen men vi saknar fortfarande ett besked om när det kommer att bli.

Så länge ni behåller er order så behåller ni även er plats i kön.

Så snart de kommer in i lager igen så kommer er order att skickas till er och en sms-avisering skickas till det numret som ni angett vid er bokning.

Önskar er en fortsatt fin dag och en trevlig helg.

Vänliga hälsningar/ Best regards

Anneli
Customer Service Tele2 Weborder”

ponx

Aktiv medlem
CEC8189D-DD78-463F-94DC-A94D07939AC8.jpeg

Min Bird har ett litet hål ovanför vevlagret där en eller två airtags får plats. Jag har packat in den i överblivet material från mina nya tilluftsfilter och när det filtermaterialet expanderar så hålls den på plats rätt bra. Sen har jag satt dubbelhäftande tejp som håller en täckplatta, klippt från en lunchlåda, på plats.

Platsar nog i fulmektråden tror jag.

Ska försöka 3D-printa någon bättre grej under vintern.

Varför ska man ha två airtags tänker ni? Så att man kan ha en polares airtag där så att de kan hitta igen en i bikeparken så klart. Kan man inte bara ha polarens airtag i fickan eller ställa in något kompisläge på telefonen? Det kan man, men det är inte rätt.

Mini_me

Aktiv medlem
Tele2 verkar ha allmänna problem med rabatter eller ”gratis” saker. Min bror skulle ange en rabattkod hos nån (gissar den firman som anges högre upp), men inget funkar och dom bara skyller på varandra.
Hoppas det löser sig för er alla 👍

MagerValp

Aktiv medlem
Helt klart, men 4-pack finns i lager hos varenda handlare i landet så det kan inte vara speciellt svårt att skaka fram dem nu.

SIE

Aktiv medlem
Helt klart, men 4-pack finns i lager hos varenda handlare i landet så det kan inte vara speciellt svårt att skaka fram dem nu.
Eventuellt har artiklarna som någon i ledet subventionerade för kampanjen fått ett internt specialartikelnummer, som är öronmärkt för kampanjen. Går någon i ledet på standardartikelnumret istället (där tillgången är god) finns ingen subvention och någon måste redovisa en förlust och bli utskälld av chefen, gå miste om sin bonus el dyl. Så man sitter lugnt i båten tills någon annan tar en för laget eller situationen löser sig av sig själv.

arcamone

Aktiv medlem
Fick detta mailsvar i fredags. Så jag har inte gett upp hoppet, än.

Bilagor

• C793B1DA-B786-46A2-82C5-3EF0289DB60F.png
    C793B1DA-B786-46A2-82C5-3EF0289DB60F.png
    124.5 KB · Besök: 33

jolov

Aktiv medlem
Cykelstölder känns som en del av problematiken med en cykelvänlig infrastruktur som blir lite bortglömt.

Vem kommer att ta cykeln till jobbet ifall den blir stulen första veckan liksom?

Kul att se att Airtags verkar fungera och att några stycken verkar få tag i sina stulna cyklar med hjälp av sin tag :)

__jp

Aktiv medlem
När jag skulle ut på en grusrunda och plockade fram gruscykeln (med airtag installerad) ur förrådet som hade stått stilla i >1 vecka så börjar airtagen att pipa. Det händer dock inte om den bara har stått stilla i några timmar.

Antar att det är någon slags anti-stalker funktion och att den inte går att stänga av?

Någon som vet hur lång stillstående tid som krävs för att den ska pipa?

Känns inte lika effektivt som anti-stöld då.. iaf inte för långtidsförvaring.

jolov

Aktiv medlem
När jag skulle ut på en grusrunda och plockade fram gruscykeln (med airtag installerad) ur förrådet som hade stått stilla i >1 vecka så börjar airtagen att pipa. Det händer dock inte om den bara har stått stilla i några timmar.

Antar att det är någon slags anti-stalker funktion och att den inte går att stänga av?

Spännande, jag har inte märkt av det med någon av mina airtags som sitter på saker jag använder sällan. Är garaget långt bort?

SIE

Aktiv medlem

Har du med ngn av dina Apple-enheter när den börjar pipa? Om du har det så bör den inte börja pipa då den via din telefon bör känna av att det är rätt person som sällskapar den. Om den ändå börjar pipa är det lite skumt.

__jp

Aktiv medlem
Har du med ngn av dina Apple-enheter när den börjar pipa? Om du har det så bör den inte börja pipa då den via din telefon bör känna av att det är rätt person som sällskapar den. Om den ändå börjar pipa är det lite skumt.

Jag har min Apple Watch - telefonen brukar jag lämna hemma när jag ska cykla.

__jp

Aktiv medlem
Är säkert det. Men det är ju samma scenario för en tjyyyv då. Den kommer pipa om någon rör cykeln. Iaf om den har stått orörd ett tag.

jolov

Aktiv medlem
kollade lite nu. Ifall din airtag har varit ifrån kontakt med din enhet i mer än tre dagar så kommer den börja pipa när den flyttas.

Har du e-sim aktiverat till klockan så att den är ansluten till internet? @__jp

__jp

Aktiv medlem
kollade lite nu. Ifall din airtag har varit ifrån kontakt med din enhet i mer än tre dagar så kommer den börja pipa när den flyttas.

Har du e-sim aktiverat till klockan så att den är ansluten till internet? @__jp

Ah - ok bra att veta tidsgränsen. Tack!

Ja, klockan har e-sim och är ansluten.

Dr.Death100

Ny medlem
Blir lite nyfiken på hur det gick till. Man får ju inte rent tekniskt stjäla tillbaka en stulen cykel, men frestelsen måste vara enorm om man hittar sin stulna cykel.
Där kan jag säga att jag kanske räknats som kriminell, om nån stulit(flyttat den mot min vilja) så är det väl fortfarande min cykel. Däremot om den i ledet blivit såld, samma sak, god tro finns med all rätt inte längre.

rix

Aktiv medlem

Jag plockade just ut högtalaren ur en airtag jag ska fästa på min MC, tog mig ungefär 5 minuter max. Det är lätt att göra med bara en liten plattskruvmejsel (typ 1 mm eller 1,4 mm, dvs småmejslar för elektronik).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer