Apple airtags som stöldskydd?

johan44

Aktiv medlem
Det gäller att tjyven inte har iphone. Jag tog med dotterns nyckel och efter en stund så sa min mobil att det verkar som att en airtag följer med dig, vill du inaktivera den?

"When you see a notification on the display of your iPhone, iPad or iPod touch, saying “AirTag Found Moving With You”, tap on the notification. Now choose ”Continue.” To disable the AirTag, tap ”Instructions to Disable AirTag” and follow the onscreen steps."

Edit: Hoppsan, det har tydligen nämnts 1000 gånger... men nu har ju JAG upplevt det i verkligheten ;-)

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Det gäller att tjyven inte har iphone. Jag tog med dotterns nyckel och efter en stund så sa min mobil att det verkar som att en airtag följer med dig, vill du inaktivera den?

"When you see a notification on the display of your iPhone, iPad or iPod touch, saying “AirTag Found Moving With You”, tap on the notification. Now choose ”Continue.” To disable the AirTag, tap ”Instructions to Disable AirTag” and follow the onscreen steps."

Edit: Hoppsan, det har tydligen nämnts 1000 gånger... men nu har ju JAG upplevt det i verkligheten ;-)
Finns app för androidanvändare också.

Det jag tycker är intressant att liknande produkter funnits till android (samsung) och tredjepart (tile) men inte haft i närheten av samma integritetsgranskning

chrisbe

Medlem
Funktionstestade sambons Airtag på söndagens swimruntävling, funkade rätt kass men den markerade ett par träffar på kartan på den 35 km långa banan. Gissningsvis när man passerade nån iPhone på vägen på den relativt publikogästvänliga bansträckningen. Mer en pryl för stadsmiljö eller vart-i-h-vete-la-jag-nycklarna-denna-gången..

macaai

Medlem
Om man är ute efter att kunna spåra din pendlare då, är de bara bikefinder som gäller? Tycker den är lite väl dyr…

En air-tag kanske är bättre än inget?

SIE

Aktiv medlem
Om man är ute efter att kunna spåra din pendlare då, är de bara bikefinder som gäller? Tycker den är lite väl dyr…

Det finns ett bolag som säljer nån apparat som hade fått ok att accessa Apple’s Find My-nät, men var lite större än en Airtag så den slapp ge ifrån sig stalkersignalen. Ser ut som de flaskställsmonterade skalen man ser till Airtag. Skall försöka komma på vad den hette..

kroem

Aktiv medlem
Hade ju varit great om fler saker kunde använda Apple-nätverket. AirTag är ju ganska stor pga batteriet, men det skulle inte vara nåt problem på andra prylar.

Har (minst) en gömd på alla mina cyklar(numera), men säger inte vart (pundarna läser säkert Happy)

dogday

Aktiv medlem

Definitivt bättre än inget, har en bekant som fick tillbaka sin cykel i helgen genom en Airtag (stod i BRF-cykelförråd, gissar att han blev insläppt av nån vänlig själ). Har aldrig behövt använda mina i skarpt läge men tycker det är skönt bara att veta att cyklarna (har en fin MTB i en källare 4 km från där jag bor) står där de ska.

SIE

Aktiv medlem
Definitivt bättre än inget, har en bekant som fick tillbaka sin cykel i helgen genom en Airtag (stod i BRF-cykelförråd, gissar att han blev insläppt av nån vänlig själ). Har aldrig behövt använda mina i skarpt läge men tycker det är skönt bara att veta att cyklarna (har en fin MTB i en källare 4 km från där jag bor) står där de ska.
+1 på den.. viss sinnesfrid, så länge man antar att airtagen och hojen fortfarande är ett.

ponx

Aktiv medlem
Jag har fått och monterat min knog scout. Har låtit dottern simulera cykeltjuv och det funkar som utlovat.

Jag kommer inte att aktivera ljudlarm i cykelgaraget på jobbet då det garanterat kommer att dra igång när folk försöker knöa in sin egen hoj. Men det är ju toppen när man ska handla på vägen hem. Att veta om någon börjar fippla med ens cykel är ju guld värt.

kroem

Aktiv medlem
Jag har fått och monterat min knog scout. Har låtit dottern simulera cykeltjuv och det funkar som utlovat.

Jag kommer inte att aktivera ljudlarm i cykelgaraget på jobbet då det garanterat kommer att dra igång när folk försöker knöa in sin egen hoj. Men det är ju toppen när man ska handla på vägen hem. Att veta om någon börjar fippla med ens cykel är ju guld värt.
Har också fått hem den. Men går det inte att sätta känsligheten till att bara tjuta om den rörs några meter typ?

ponx

Aktiv medlem
Har också fått hem den. Men går det inte att sätta känsligheten till att bara tjuta om den rörs några meter typ?
Det finns någon sorts känslighetsinställning men den är ju gjord av en tekniker och har skalan 1-5 så att man måste laborera innan man vet vad som är 1 eller 5.

ponx

Aktiv medlem
Är det ett jobbigt jävla ljud typ brandvarnare?
Man kan välja ett antal olika ljud, alla irriterande men inte särskilt volymstarka. Det är ju inget billarm som väcker hela kvarteret.

Jag har meckat lite med känslighetsinställningen och det går från att vicka lite på cykeln till att man typ rör cykeln minsta lilla.

weldion

Aktiv medlem

Finns nu på bike-discount för 60eur..
De där är tydligen olagliga i Sverige:
1 § Dessa föreskrifter innehåller närmare bestämmelser om fordons beskaffenhet och utrustning enligt fordonsförordningen (2009:211).
Föreskrifterna ska tillämpas på cyklar, hästfordon och sparkstöttingar.

3 § Fordon får inte ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt.
Fordon får inte heller ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge vitt ljus bakåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta vitt ljus bakåt.
Fordon får inte vara utrustat med larmanordning.

Inget larm på cykeln och inte heller på hästen. Undrar vad straffet blir.

MagerValp

Aktiv medlem
Fordon får inte vara utrustat med larmanordning.
Det syftas alltså på blåljus för utryckningsfordon:
1670672240151.png

kroem

Aktiv medlem
Det finns någon sorts känslighetsinställning men den är ju gjord av en tekniker och har skalan 1-5 så att man måste laborera innan man vet vad som är 1 eller 5.
Så jväla kass. Jag skicka in en request/klagomål om känsligheten, måste ju gå att flytta cykeln typ 1-2 meter utan att larmet går. Produkten är i princip obrukbar annars i ett cykelgarage (och annars med...)

Om ni vill få nåt att hända får ni gärna skicka in liknande klagomål ;)

Topp