Apple Watch och strava?

D i U

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Någon som har koll på om Apple Watch fungerar med strava? Tänkte eventuellt skaffa en apple klocka och abonnemang så man kan ringa med den och
ha mobilen kvar hemma och samtidigt logga turer och tider med strava.

Krashade precis sönder min iPhone i helgen vilken såklart blev en ganska dyr historia :/ .

Olzin

Medlem
Apple Watch och strava?
Har äpple klocka 5.
Funkar med strava gör den, fast den vill gärna avsluta segment både långt innan och långt efter men startat/avslutat dem.
Fast gps funktionen ska vara betydligt bättre på 7sn har jag hört.

D i U

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Aha ok, tycker min iPhone inte alltid är så noggrann på segmenten och ibland varken hittar eller loggar rätt så då kanske inte watchen gör mig nöjdare.

Rompa

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Tankarna har gått. Vad bör man ha? Klocka eller cykeldator? Modell,märke?
Jag har aldrig gillat klockor, så jag har en Garmin edge 1030+ , bra att navigera med, stor tydlig display, grym batteritid, många datafält, har alltid kört Garmin och dem har grymma garantier och är serviceminded. Dem har såklart nackdelar oxå.

HåkanC

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Tankarna har gått. Vad bör man ha? Klocka eller cykeldator?
Cykeldator om du även vill ha navigering, lägga upp träningspass, mm, mm
Klocka om du "bara" vill logga

HåkanC

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Är mest ute efter att få så exakt loggning som möjligt på segment/sträcka å samlade höjdmeter.
Då borde väl Edge 1040 vara bästa valet för dig, det finns ingen annan cykelGPS på marknaden med lika noggrann GPS.
Läs mer i Rays recension

HåkanC

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Det är för sådant som (mer) exakt hastighet, distans o likn som extern (vägmätar-)sensor kan göra skillnad.
Men för (mer) exakt plats måste GPSsignalen användas för att få både så exakt startpunkt som slutpunkt på segmenten.

Izumi

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Jo, rimligen. Jag försöker bara förstå varför exakt position är viktigt, jag förstår det definitivt när förflyttning mäts enbart med GPS men inte utöver det. Nu cyklar jag bara på vägar som finns med på GPSens kartor så att den kan fuska effektivt, det kan kanske spela in.

thomalin

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Loggar enbart med min Apple Watch 6 (dock ej med simkort) och det funkar alldeles utmärkt. På grus/racer -hojen har jag alltid en Garmin 830 för data i realtid. (men loggen i Strava blir alltid från klockan) Diffar väldigt lite när jag jämför. För mtb slutade jag använda GPS för länge sen.

fyrbåk

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Kör AW5 GSM och loggar med Apples träningsapp. Funkar betydligt bättre än tredjepartsappar, tex Strava. Klockren loggning, minst lika exakt som cykeldator (Wahoo bolt som jag annars använder). Använder det vid pendling och träning på landet. avstressande att inte ha alla data framför ögonen hela tiden utan bara cykla. Man bör vara medveten om att batteritiden är begränsad om telefonen stannar hemma. AW och iPhone jobbar ihop om de är nära även om man bara loggar med klockan vilket sparar klockans lilla batteri. Etter värre är det om man bara har klockan och samtidigt lyssnar på musik, då är det svårt att hålla liv i klockan mer än en timme. Så se möjligheten att lämna telefonen hemma som en nödlösning även om det funkar. Har även använt klockan för navigering vid ett tillfälle då fånen stannade hemma vilket funkade men var långt från idealiskt.

D i U

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Jag har fått syn på Garmin forerunner 245 som ligger på runt 2000,- , är den bra att köra strava med? Pålitlig? Pålitlig i jämförelse med att logga segment med iPhone?

JPL

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Jag kör:

Cykling: Garmin + Strava (Via Garmin connect)
Löpning: AW 6 med e-sim + Strava
(Med, gps-loggning, pulsmätning och musik igång, så är under 50% av batteriet förbrukat vid 1 timmes löpning)
Simning: AW 6 med e-sim + Apples träningsapp
(Med pulsmätning igång, så drar det runt 15% batteri för 40-45 minuters simning, inomhus 25-m-pool-loggning)

Alla dessa tre kombinationer fungerar perfekt ur alla synvinklar för min del.
Har testat annan app för simning, men där verkar apples mest stabil.
Löpningen med både telefon, musik i öronen, puls och gps-loggning via klockan är fantastiskt smidigt, och imponerande att batteriet håller så pass som det gör.

Tarkaz

Medlem
Apple Watch och strava?
Har en garmin instinct Solar använder den till ALLT cykling, klättring, skidor, uppför nedför och rakt fram. Den har även rysligt bra batteritid. Känns som att jag laddar den en gång i månaden.

bjorkkis

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Jag har kört Garmin forerunner 245 och nu kör jag AW eSim.

Jag loggar mest för att se vart jag har cyklat och hur många mil jag får på cykeln. Kul att se ungefärlig förbränning också.

Hursomhelst så är jag väldigt nöjd med klockan, den har ju lite andra funktioner som är trevliga.
Om man är veligt och glömmer av vart man lägger mobilen så kan man plinga på den från AW, använda flera gånger per dag 😅

D i U

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Jag har kört Garmin forerunner 245 och nu kör jag AW eSim.

Jag loggar mest för att se vart jag har cyklat och hur många mil jag får på cykeln. Kul att se ungefärlig förbränning också.

Hursomhelst så är jag väldigt nöjd med klockan, den har ju lite andra funktioner som är trevliga.
Om man är veligt och glömmer av vart man lägger mobilen så kan man plinga på den från AW, använda flera gånger per dag 😅
Låter trevligt med AW’n, jag vill ha så noga strava segment som möjligt då jag e trött på att få loggning på segment jag inte kört å fel på dom som faktiskt e körda som det ibland blir med iPhone bara så en Garmin klocka kanske e bättre för mig. Vill samtidigt slippa ha me mig mobilen så i värsta fall kanske jag måste ha både aw å Garmin?

HåkanC

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
jag vill ha så noga strava segment som möjligt då jag e trött på att få loggning på segment jag inte kört å fel på dom som faktiskt e körda som det ibland blir med iPhone bara så en Garmin klocka kanske e bättre för mig.
Vill du ha en klocka som är så noggrann som möjligt är det väl ngn av Garmins modeller med multiband du bör välja.
Exakt vilka det är eller vad de kostar har jag ingen koll på, men svaret på den här sortens frågor brukar alltid vara

bjorkkis

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Låter trevligt med AW’n, jag vill ha så noga strava segment som möjligt då jag e trött på att få loggning på segment jag inte kört å fel på dom som faktiskt e körda som det ibland blir med iPhone bara så en Garmin klocka kanske e bättre för mig. Vill samtidigt slippa ha me mig mobilen så i värsta fall kanske jag måste ha både aw å Garmin?
Jag har inte upplevt att AW skulle vara dåligt på att logga segment i strava men jag kanske inte är rätt person att svara på det heller då jag inte är super noga med sådant :D

En annan funktion som är väldigt smidig med AW är att kunna svara och prata i den utan att ha mobilen eller headset inkopplat, också något jag använder rätt ofta.

JIllergard

Medlem
Apple Watch och strava?
Gillar min AW, men ibland missar den segment. Har en modell 5 och tror den är bland det sämre på att just sin GPS (men det går ju cykla utan att alla Strava-segment registrerad ändå tydligen 😁). Så kan vara skillnader mellan olika modeller är väl det jag vill säga egentligen 🤷‍♀️

D i U

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Dum fråga men kör man med en garminklocka så behöver den inget stöd med
Mobil för att logga strava medans man är ute och kör va? Själva uppladdningen av turen är väl enda gången man behöver uppkoppling?
Alltså, man kan köra sin stravatur med bara garmin klockan och lämna mobilen hemma?

Apple Watch och strava?

D i U

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Fått min klocka nu, någon som vet varför den mäter höjdmeter både uppför och när det går utför?? Känns lite fusk att få logga höjdmeter även utför.

HåkanC

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Fått min klocka nu, någon som vet varför den mäter höjdmeter både uppför och när det går utför?? Känns lite fusk att få logga höjdmeter även utför.
Startar och slutar du på samma ställe kan du kolla hur bra uppför och nedför stämmer.
Men du kan väl själv välja vilka datafält du vill ha synliga?

D i U

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Jag har bara uppåt visande men den dubblar ju eftersom den loggar utför samma sträcka också. Verkar va problem med att synka upp riden på strava också. Väntat 1 1/2 timme men kommer ännu inte upp något.

D i U

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Va ut och testade nyss, så fort jag stoppat klockan och sparat så läggs den upp på strava förutom den längre turen förut. Den finns däremot kvar i mobilappen och i klockan. Går den att rädda och lägga upp på strava i efterhand?

D i U

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Logga in på Garmin Connect web och exportera filen därifrån eller koppla in klockan med kabel till dator och leta upp filen i katalogen /garmin/activities/. Sen loggar du in på Strava web och trycker på rött plus i cirkel för att ladda upp filen där istället.
Tack, får kolla på det när jag kommer hem.

D i U

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Jag köpte en Apple Watch också för att kunna ringa osv. Någon som vet om man kan ladda klockan med en 30w laddare för MacBook?

HåkanC

Aktiv medlem
Apple Watch och strava?
Jag köpte en Apple Watch också för att kunna ringa osv. Någon som vet om man kan ladda klockan med en 30w laddare för MacBook?
Hittade en 20w adapter så allt löste sig :).
Spänningen är väl 5V men bestäms inte laddströmen (och då effekten) till klockan av klockan själv?
Åtminstone är det så när jag laddar mina UBS-laddbara apparater.

Jag tillhör de som har en USB-multimeter, typ en sådan här
41rbF7zyqfL.jpg

Topp